Runkolinja 560 aloittaa liikennöintinsä 10.8. - reitillä myös uusi 1,2 kilometrin joukkoliikennetunneli

Metromaisen tiheä vuoroväli, ensiluokkaiset vaihtoyhteydet keskeisiltä raideliikenteen asemilta ja reitti, joka kulkee yli kilometrin mittaisen tunnelin läpi. Tätä kaikkea on HSL:n uusi runkolinja 560, joka aloittaa liikennöintinsä ensi viikon maanantaina 10. elokuuta.

Runkolinja 560 tarjoaa uuden, tehokkaan poikittaisyhteyden Vuosaaren ja Myyrmäen välille ja täydentää samalla HSL:n runkolinjastoa. Runkolinjastoon kuuluvat lähijunien ja metron lisäksi runkolinjabussit, joista ensimmäinen, 550, liikennöi jo Itäkeskuksen ja Westendinaseman välillä. Nyt avattava 560 tuo HSL-alueen poikittaiseen runkoliikenteeseen myös pohjoisemman vaihtoehdon.


Runkolinja 560 tarjoaa sujuvia vaihtoyhteyksiä niin metroon kuin vaikkapa Kehäradan juniinkin, sillä sen reitti kulkee neljän metroaseman ja kahden rautatieaseman kautta.


Runkolinjan 560 bussi alittaa Keskupuiston Paloheinäntunnelissa.


Ei mikä tahansa bussilinja


Runkolinjabussit poikkeavat monin tavoin tavanomaisesta bussiliikenteestä. Bussien vuoroväli on tavanomaista tiheämpi ja pysäkkejä harvemmassa, ja lisäksi bussin kyytiin voi nousta myös keskiovista, jos matkustaa matkakortilla tai ennakkoon ostetulla lipulla. Niinpä bussit liikkuvat runkolinjoilla tavanomaista nopeammin.


Linjalla 560 liikennettä nopeuttaa myös uusi, 1,2 kilometriä pitkä Paloheinäntunneli, joka alittaa Keskuspuiston Paloheinän ja Kuninkaantammen välillä. Uusi, pelkästään runkolinjan käyttöön rakennettu tunneli nopeuttaa linjan matka-aikaa jopa 20 minuuttia. Paloheinässä Kuusmiehentiellä linjaa varten on lisäksi kesän aikana valmistunut erityinen joukkoliikennekatu.


Runkolinjoilla matkustaminen on muillakin tavoin korkeatasoista ja luotettavaa. Esimerkiksi kaikkien linjalla kulkevien bussien sisällä olevat näytöt kertovat seuraavan pysäkin nimen. Runkolinjabussit tunnistat oranssista väristä, joka näkyy myös linjan 560 pysäkkikatosten otsalaudoissa. Kun linja aloittaa liikennöintinsä 10.8., reitin varrella on vielä joitain rakennustyömaita, mutta loputkin niistä valmistuvat syksyn aikana.


HSL jakaa kaikkiin linjan vaikutuspiirissä sijaitseviin kotitalouksiin linjasta kertovan esitteen elokuun alussa, ja lisäksi uudesta runkolinjasta kerrotaan runkolinjabussien kyljessä olevin mainoksin ja lehti-ilmoituksin.


Runkolinjaa 560 liikennöi Helsingin Bussiliikenne.


Runkolinja 560 on HSL-alueen toinen runkobussilinja. Seuraavien kymmenen vuoden aikana HSL:n aikomuksena on moninkertaistaa runkobussilinjojen määrä.


Lisätietoa: hsl.fi/runkolinja 560


Runkolinja 560 sukeltaa ulos Paloheinäntunnelista Paloheinän majan lähettyvillä.

Kommentit

Teiän 560-mainoksia klikkaamalle pääsee "Sivua ei löydy"-directoryyn, kantsii korjata.

Joko toimiva vaihtopaikka Helsingin linjalle 43 valmistuu, eli saadaanko linjan 43 päätepysäkki yltämään 560:n reitille? Ensiavuksi opaskartta kävelyreitistä ainakin tarvittaisiin.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.