Tutustu liikennöintisuunnitelmaan 2016-2017

Liikennöintisuunnitelmaa oli mahdollista kommentoida 10.1.2016 asti. Vuosittain laadittava HSL-alueen liikennöintisuunnitelma kattaa bussi-, juna-, raitio-, metro- ja lauttaliikenteen. Suunnitelmassa esitellään seuraavan vuoden aikana tehtävät liikennöintimuutokset ja niiden vaikutukset liikennöintikustannuksiin.

Tutustu suunnitelmaan

Liikennöintisuunnitelmassa 2016-2017 esitetyt muutokset tulevat voimaan joko kesäliikenteen alkaessa  tai syysliikenteeseen siirryttäessä.
Liikennöintisuunnitelma 2016-2017

Vuoden 2016 merkittävin muutos on Länsimetron liikenteen käynnistyminen elokuussa. Espoon bussilinjasto uudistuu syysliikenteeseen siirryttäessä elokuussa. Muutoksia tulee sekä reitteihin että linjanumeroihin. Länsimetron liityntälinjastosta on valmistunut erillinen suunnitelma.

Suunnitelma keräsi runsaasti kommentteja

Liikennöintisuunnitelma keräsi kommentointiajan päättymiseen 10.1. mennessä yli 200 kommenttia. Kiitämme niistä kaikista. Seuraavaksi perehdymme kommentteihin ja tarkastelemme liikennöintisuunnitelmaa vielä kerran niiden valossa. HSL:n hallitus käsittelee liikennöintisuunnitelmaa kokouksessaan tiistaina 19. tammikuuta.

Liikennöintisuunnitelman 2015–2016 ovat laatineet HSL:n linjasto- ja aikataulusuunnitteluryhmän joukkoliikennesuunnittelijat yhteistyössä kuntien joukkoliikenneyhdyshenkilöiden ja koulutoimen edustajien kanssa. Työhön ovat osallistuneet myös bussiliikennöitsijät, HKL:n raitioliikenneyksikkö, HKL:n metroliikenneyksikkö ja Suomenlinnan Liikenne Oy. Lopullinen aikataulusuunnittelu kesälle 2016 ja talvikaudelle 2016–2017 tehdään liikennöintisuunnitelman pohjalta.

Kommentit

Millä bussilla Olarista pääsee suoraan lähimmälle Matinkylän metroasemalle. Nyt en pikakatsauksella löytänyt yhtään sellaista reittivaihtoehtoa. Edes reitti 133 ei aja Olarin ja Kuitinmäen keskustan kautta. Näyttäisi siltä, että Olari ja Kuitinmäki on unohdettu reittisuunnittelussa. Onko niin, että täältä pääsee tulevaisuudessa julkisilla kulkuvälineillä vain Niittykumpuun ja Tapiolaan. Toivottavasti olen väärässä ja ilmoitatte hyvän, nopean ja toimivan suoran bussiyhteyden Olarista lähimmälle metroasemalle Matinkylään vai joudunko siirtymään yksityisautoiluun takaisin?

Olarista pääsee Matinkylään linjoilla 133, 531/B, 532 ja 533. 531/B kulkee 5 minuutin vuorovälillä Kuitinmäki-Matinkylä akselia ja lisänä 532 10 minuutin välein ja 533 20 minuutin vuorovälillä.

Linja 21.tä koskevat suunnitelmat ovat pääosin hyvät .On hyvä,että lauttasaarelaisille tarjotaan tämä kulkumahdollisuus. As.Oy Julia katsoo kuitenkin,että linjareitiin sisältyvä Kiviaidankatu soveltuu huonosti bussiliikenteelle. Kiviaidankatu on hyvin kapea. Sen varrella rakennetaan Lauttasaaren suurinta asuinkorttelia ja työt jatkuvat vielä usean vuoden ajan.Tälläkin hetkellä puolet kadusta on aidattu työmaan käyttöön.Kiviaidankadulla sijaitsee supermarket - kauppa ja useita yrityksiä, mm.autokorjaamo. Niiden jakeluliikennettä hoitavat kuorma-autot tukkivat usein kadun lähes kokonaan. Kiviaidankadun ja Vattuniemenkadun risteys on jo nykyisin vaaralllinen erityisesti lapsille. Diesel-käyttöiset bussit savuttavat ja aiheuttavat kovaa melua kapeaksi rakennetulla asuntokorttelikadulla. - Olisiko vielä mitenkään mahdollista vaikuttaa reittivalintaan Kiviaidankadun osalta?

Matinkylän eteläisimmiltä alueilta yksi linja? Jo linjojen 503 (ja 504) älytön lopettaminen jo ennen kuin metro aloittaa nosti 132:n matkustajamäärät ruuhka-aikoina täysin sietämättömäksi. Ja millä tavoin metro korvaa liikennettä Meilahden suuntaan? Miten jatkossa matinkappelin eteläpuoleisilta alueilta esim Meilahteen? Liityntälinjalla matinkylään, vaihto metroon, metrolla tapiolaan jossa vaihto 551:seen? Kätevää ja nopeaa.

Onneksi Olarissa on Bilia, ei tarvitse enää syksyllä 2016 seistä loskassa odottelemassa vaihtoja..

periaatteessa kaksi linjaa 531 ja 531B joiden yhteinen ruuhka-ajan vuoroväli Kalastajanmäki-Nuottaniemi-Matinkylä (M)-Kuitinmäki on 5 minuuttia.

Ilolasta matka-ajat Tikkurilaan ja Helsinkiin ovat osin pidentyneet, koska linjan 624 bussi on yleensä Leinelän juna-asemalla siten, että junaan ei juuri ehdi ja joutuu odottamaan seuraavaa. 624 on ilmeisesti tarkoitus olla syöttölinja junalle, mutta yhteys ei toimi. Bussi on Ilolasta päin yleensä myöhässä pari minuuttia, jolloin junaan ei ehdi, paitsi välillä ne, joilla on ketterät jalat, mutta esim. lastenvaunujen kanssa täysin mahdotonta. Ja sama juttu toiseen suuntaan, Leinelästä Ilolaan, juna asemalla siten, että bussi menee tasan 2 min. kuluttua. Taas pikajuoksijat saattavat ehtiä, muut ei. Ja seuraava bussi 20 min. päästä. Eli toiveena olisi, että 624 aikatauluja muutettaisiin siten, että Tikkurilasta lähtöä aikaistettaisiin 2-3 min. ja Etelä-Päiväkummusta myöhennettäisiin 2-3 min., olettaen, että juna-aikataulut pysyisivät nykyisillään. Kiitos!

Linjan 63 päätepysäkkiä ei pidä siirtää Elielinaukiolta Kamppiin. Linja 62 on päätetty lakkauttaa ja linja 51 jää Hakaniemeen. Vanhasta Maunulasta ei pääsisi enää millään suoralla yhteydellä Rautatieasemalle ja junalle. Linjan 62 lakkauttaminen heikentää yhteyksiä jo ihan tarpeeksi, koska sen jälkeen ei pääse enää Kurviin ja metroon. 50 jää aivan Kurvista liian kauas ja on hidas kuin nälkävuosi varsinkin Pasilan rakennustöiden takia. Laittakaa 66 kulkemaan Männikkötien kautta.

Miksi 63, 66 ja 67 ajavat Maunulan kohdalla vuodesta toiseen peräjälkeen? Mitä järkeä on tuollaisessa aikataulujen suunnittelussa? Varsinkin nyt pakkasilla on harmittanut kovasti odottaa seuraavaa bussirypästä. 62 tulee noiden jälkeen joten ei ihme että siitä ei ole ollut matkustajia. Olisi jos aikataulut suunniteltaisiin matkustajia varten.

linja 63 pitää mennä kamppiin asti , mutta en kyllä ymmärrän miksi ruuhkainen ja kiertävä poikittaislinja 51 laitetaan kiertämään vanhan maunulan kautta, kun linja matka -aika pitenee kun linja on ruuhka-aikaan täynnä ja eikä mene edes sörnäisten kautta, joka todella huono juttu. linja 66k kukemaan kokopäiväksi kaikkina päivinä kiitos!!!!.

Linjan 587, tulisi kulkea Peijaksen kautta, jotta vahoille ja/tai sairaille ihmisille kulku Peijakseen olisi mahdollisimman helppoa eikä pitkiä kävelymatkoja tulisi.

Vantaan joukkoliikenne 10.8.2015 alkaen

HSL on tehnyt merkittäviä muutoksia Vantaan sisäiseen sekä seutuliikenteeseen. Muutokset eivät palvele ihmisiä, jotka eivät asu juna-asemien läheisyydessä.

Koko itä- ja pohjois-Vantaan linjastouudistus on epäonnistunut ja kankea, otan tässä kuitenkin kantaa oman asuinseutuni uudistuksiin.

Meitä suur-Simonkylän alueella asuvia on paljon ja nyt HSL on poistanut suoran yhteyden (623) Helsingin rautatientorille, ennen 10.8. pääsi Rekolanmäestä asti Malminniityn, Simonkylän ja Ruskeasannan kautta bussilla rautatientorille, nyt pahimmassa tapauksessa joutuu käyttämään kolmea kulkuneuvoa ja matka-aika vaihtamisen vuoksi lisääntyy huomattavasti.

Onko HSL tai VR ajatellut vanhuksia, joille jo yksikin kulkuneuvo on haasteellinen, jos vanhus joutuu käyttämään kahta tai kolmea kulkuneuvoa niin saattaa olla, että matka jää tekemättä tai se kuljetaan taksilla vaikka lompakko huutaa tyhjyyttään, "jätetään vaikka huomenna syömättä".

Tai työmatkalaisia, joiden 30 - 40 minuutin työmatka on muuttunutkin 60 -70 minuuttiin. Tässä tulee käymään niin, että yksityisautoilu lisääntyy merkittävästi ja HSL:n ja VR:n painottamat ympäristöpäästöjen vähennykset busseja vähentämällä nousevatkin taivaisiin.

Syöttöjä junille ei ainakaan 10.8. voimaan tulleiden aikataulujen mukaan pystytä hoitamaan järkevästi, esim. lähdin 10.8. Vanamontien V 6506 (Koivukyläntie) pysäkiltä klo 13.17 631:llä Tikkurilaan niin yhtäaikaa tuli 619, joka menee toiselta puolelta Vanamontie V 6505 (Koivukyläntie) myöskin Tikkurilaan, joten junalle syöttö on tässäkin epäonnistunut täydellisesti. Olisi voinut miettiä 619 lähtöaikoja päivällä esim. 10 minuuttia aikaisemmaksi tai myöhemmäksi kuin 631:n niin meillä täällä Simonkylässä olisi edes syöttöyhteydet junalle n. 10 minuutin välein ja niille, jotka asuvat vain 619:sta reitin varrella ei ole merkitystä sillä, koska 619 kulkee kuitenkin 20 minuutin välein vaikka aikataulua järkeistettäisiin.

619:sta muuttunut reitti Simonsillasta Kallioimarteentietä Koivukyläntielle on myöskin täysin epäonnistunut, koska pysäkkejä ei ole kuin Kallioimarteentien alussa ja lopussa, joten viittaan taas vanhuksiin, jotka joutuvat kävelemään, jos pystyvät, ostoksien kanssa n. 700 - 800 metriä. Jos reitti piti muuttaa Kallioimarteentielle niin koettakaa nyt saada pitkän tien puoliväliin pysäkki. Parempi ratkaisu olisi kuitenkin se, että 619 kulkisi Simonsillasta Kallioimarteentietä Sananjalantielle, johon rakennettiin muutama vuosi sitten uusi kallis pysäkki ja siitä Leinikkitielle, koska Vanamontien pysäkiltä pääsee 631:llä Tikkurilaan, eikä kävelymatka ole 619 pysäkille Koivukyläntien ja Leinikkitien risteykseen ole kohtuuton.

Sinänsä 611:sta lopettaminen Simonsillasta Rautatietorille on myöskin epäonnistunut ratkaisu, koska se palveli myöskin työmatkalaisia. Eikö Helsinki pysty hoitamaan Suutarilan ja Siltamäen yhteyksiä ja ne jotka kulkevat 611:sta sinne suuntaan työhön, joita on todennäköisesti kuitenkin suhteessa paljon vähemmän kuin hiukan nopeampia yhteyksiä tarvitsevat vantaalaiset, voisivat vaihtaa Helsingin sisäisiin busseihin.

Vaihtakaapa 611 Tikkurilasta kulkemaan Hakaniemeen, koska Tikkurilastahan pääsee junalla rautatieasemalle ja vastaavasti 623 Peijaksesta Helsingin rautatien torille, muutos palvelisi varmaan paremmin työmatkalaisia ja muita kulkijoita.

Olette jättäneet Tikkurilassa täysin huomioimatta sen, että K-supermarket Ylivedon, Prisman, Tokmannin ja pienten etnisten kauppojen asiakkailla ei ole enää järkevää yhteyttä Kielotieltä Simonkylään tai siitä eteenpäin, viittaan taas vanhuksiin ja muihinkin yllä mainituissa kaupoissa asioiviin, kävelymatkat ostoksien kanssa ovat kohtuuttomat bussiterminaaliin. Dixistä eikä Tikkurista löydy palveluita, joita yllä mainitut kaupat tarjoavat. Onko täysin mahdoton ajatus, että 631 kulkisi terminaalista Unikkotielle ja siitä Kielotielle niinkuin ennenkin 72 kulki.

Linjastojen muutokset tulevat aiheuttamaan todella paljon ihmisille hankaluuksia ja vaivaa, koska kehärata aiheuttaa muiden lähijunien huomattavia myöhästelemisiä, esim. 10.8. oli R-juna Helsinkiin myöhässä 14 minuuttia, tullessani takaisin 11.8. Helsingin rautatieasemalta menin R-junaan, jonka lähtöaika oli 13.19, juna ei päässyt lähtemään jonkin vian vuoksi ja matkustajia pyydettiin siirtymään toiseen R-junaan, joka lähti 13.47. Mitenkäs sitten kun talvi koittaa ja lumihiukkaset vielä vaikkeuttavat junaliikennettä, ehkä meitä sitten kuljetetaan busseilla kotiin.

Nyt viiden kuukauden kokemuksen jälkeen voin sanoa edelleenkin, että 623:n reitti rautatientorille asti olisi todella tärkeä meille itävantaalaisille, koska bussiyhteydet Tikkurilan asemalta ovat todella huonot. Bussiterminaalissa saa odottaa bussia joko 15 - 20 minuuttia tai juosta pää kolmantena jalkana kolmessa minuutissa liukuportaita ja portaita, itse kykenen siihen vielä, mutta vanhukset, joita on koko ajan lisääntyvä määrä eivät.

Linja 619 Simonsillasta Tikkurilaan kulkee tyhjillään, kun 611 ennen muutosta oli käytetty.

Pyydän, että kommenttini toimitaan eteenpäin, en saanut kommentoitua verkkosivuilanne 10.1.2016 päättyvää asiakaspalautemahdollisuutta, vaikka loin tunnukset.

Terveisin
Sinikka Granqvist

Sirkalle tiedoksi koskien 611-linjaa. Suutarilasta lakkautettiin vilkas linja 70V ja 611 tuli tilalle. Linja on todella suosittu, vuorot ovat täysiä ja nykyinen 611 linjan reitti palvelee todella isoa aluetta ja varmasti suurempaa kuin aiemmin. Linjan on hyvä mennä rautatieasemalle koska sitä tosiaan käytetään ihan sinne saakka. 611 korvaa myös lakkautetun 577, jolla pääsi aiemmin Tikkurilaan. Suutarilan alueella toimii paljon yrityksiä, joille yhteys on tärkeä. Samoin se on tärkeä myös Tikkurilaan päin menijöille. Lähdet nyt siitä ajatuksesta, että 611 linjalla matkustetaan vain Tikkurilasta Helsinkiin. Näin asia ei oikeasti ole vaan 611 puikkelehtii suurten lähiöiden halki tarjoten erinomaiset yhteydet suurelle joukolle työssäkäyviä ihmisiä. Suosittelen Sirkka sinulle tutustumisajelua niin ymmärrät hieman paremmin linjan reitin. Ja toivottavaa on todellakin, että HSL tekee päätöksiä matkustajamäärien perusteella eikä huutoäänestyksellä niin kuin nyt jo joissakin paikoissa on käynyt.

Bussilinja 415 voisi ajaa vanhan nurmijärventien kautta, jolloin se palvelisi myös viherkummun ja vaisalan alueen liikennettä Helsingin keskustan suuntaan sekä asiointiliikennettä Jumbon suuntaan.

Mankin ja Luoman pysäkkien ennenaikaisesta lakkautamisesta on päätetty äänestyksessä HSL:n hallituksessa 6-6. Samassa kokouksessa hyväksyttiin myös ponsi, jonka mukaan pysäkkien uudelleenavaamista voitaisiin harkita kun siirtyminen Flirt-juniin on tapahtunut. Suunnitelmien mukaisesti tämä tapahtuu syksyn 2017 mennessä.

Perustelu liikennöintisuunnitelmassa sisältää asiavirheen. Sekä Espoo että kirkkonummi on käynnistänyt toimenpiteet joilla saadaan lisää asutusta alueelle. Asemakaavamuutos on kuitenkin aikaa vievää prosessi, mutta on todennäköistä, että asuintalojen määrä alueella alkaa nousta jo vuodesta 2017-2018.

Näin ollen suunnitelmassa pitää todeta, että valmistellaan Mankin ja Luoman seisakkeiden uudelleenavaamista syksyksi 2017.

Asiaa puoltaa myös se tosiseikka, että korvaavien bussilinjojen kustannukset varmasti ovat suuremmat kuin junan pysähtyminen.

En ole päässyt tutustumaan uuteen aikatauluun huhtikuu 2016 eteenpäin, mutta tuntuu oudolta, että lyhennetty ja harvennettu Y-juna vaatii Mankin ja Luoman pysäkkien poistamista.

HSL:n kehumisten mukaan viime kesänä toteutuneet muutokset eivät ole huonontaneet Vantaan kaupungin Rekolan kylän liikenneyhteyksiä. Julkaistun muutosten vaikutuskartan mukaan tilanne Rekolassa on jopa muutosten seurauksena parantunut. Totuus on kuitenkin toisenlainen.

Todellisuudessa linjan 54 lakkautuksen johdosta lakkautui myös suora yhteys Rekolasta Koivukylän terveysaseman ja vanhustenkeskuksen viereen. Vuosikymmeniä Laurintietä-Rekolantietä kylän keskustan lävitse kulkenut bussilinja 71 ja sen lisälinja 73 siirrettiin kulkemaan aivan kylän itälaitaa Hanabolentietä Havukosken kautta, ja samalla kyläläisten bussiyhteys Peijaksen sairaalaan lakkautettiin täysin. Rekolantietä kulkeva bussilinja 72 sentää säilytettiin numerolla 631 mutta bussi ei käy Peijaksessa. Helsingin bussiyhteys Laurintie-Rekolantien kautta Korsoon sentään säilytettiin, nyt numerolla 739. Sen sijaan Rekolantietä kulkenut yöbussilinja lakkautettiin kaikessa hiljaisuudessa, mikä ei ole ollut sen käyttäjille turvallisuuden suhteen mieluista, koska tunnetusti Rekolan asemaan alikulkua pelätään aiheestakin varsinkin yöaikaan. Muutoinkin Rekolan asema sijaitsee aivan kylän länsilaidassa.

Myös iltamatkustajien kannalta oli selkeä heikennys, että loppukesästä 2015 alkaen junien iltajunavuoroja harvennettiin samaan aikaan kun syöttöbussiliikenne. Pekankujan pysäkiltä Koivukylän asemalle lakkautettiin. Nimittäin Rekolan vanhalla asutusalueella Pekankujan pysäkin vaikutusalueella linjojen 71 ja 73 muuttaminen kulkemaan Havukosken kautta numerolla 736 aiheutti sen seurauksen, että ainoalla Pekankujan pysäkin kautta enää kulkevalla bussilla 739 pääsee nyt vain Helsinkiin ja Korsoon. Pekankujan pysäkin lähellä asuu paljon eläkkeellä olevia vanhoja kaupungin veronmaksajia,, joiden kävelykyky on iästäkin johtuen jo rajoitettu. Nyt siis Pekankujen pysäkiltä ei pääse enää bussilla Koivukylän ja Tikkurilan suuntaan, vaikka juuri Koivukylän suunta on asukkaiden asiaoimisen pääsuunta (terveysasema, sairaala, Foibe, vanhusten keskus, posti, kaupat yms).

Olennaista on siis myös huomata, että Pekankujan pysäkin tienoilla asuvilta siis vietiin ikivanha syöttöbussiyhteys Koivukylän asemalle (matkasuuntana on yleensä Tikkurilan suunta), vaikka HSL:n talholta on kovasti mainostettu nimenomaisena tarkoituksena olevan, että matkustajat siirtyisivät käyttämään syöttöbussi-junayhdistelmää. Ja bussi 739:kin Korsoon kulkee lähtökohtaisesti vain kerran tunnissa. Pekankujan pysäkin käyttäjille on sanottu, että sen kun kävelette Rekolantien pysäkille, mutta jalkavaivasille tämä ei ole mikään yksinkertainen juttu. Minultakin on kotoa matkaa Rekolantien pysäkille liikennevalojen tuntumaan reittioppaan mukaan suorastaan 800 metriä.

On sanottu, että perustettu tilattava Koivukylän lähibussi 723 ratkaisee kaikki pulmat, mutta eipä ratkaise. Bussi kulkee vain ma-pe klo 9-15 välisenä aikana mutta matka pitäisi osata aina tilata tuntia aikaisemmin ja sen saaminen haluttuun aikaan on epävarmaa muidenkin käyttäjien takia. Jo pelkästään tilaaminen tuottaa vanhuksille ongelmia. Paluuhetkikin pitäisi tilata aina tuntia etukäteen, siis tietämättä etukäteen kauanko asiointi kulloinkin kestää. Ja tämä bussi hakee ja vie asiakkansa joko bussipysäkeitä/lle tai kutsupisteeltä/-lle. Kutsupistekarttakin on huonosti löydettävissä eikä kutsupisteitäkään sijaitse nimenomaan juuri niillä mäkisillä hankalakulkuisilla alueilla, joilla alueilla kutsupisteitä ainakin pitäisi olla, siis huonojalkaisten vanhusten kannalta katsoen.

Vaatimuksia muutoksista tilanteeseen: Bussi 736 pitää panna kulkemaan samaa reittiä Laurintien-Rekolantien kautta kuin bussit 71 ja 73 kulkivat vuosikymmien ajan. Havukoskelta Koivukylän koulun luota Koivukylän aseman luokse on näiden asukkaiden käytettävissä neljä muutakin bussilinjaa, joten kyllä yksi bussilinja voi kulkea Rekolan asutuksen lävitse Laurintietä pitkin kuten ennenkin. Tai elleivät kaikki linjan 736 bussit voisi jostain syystä kulkea Rekolassa Laurintietä-Rekolantietä pitkin, niin mitään estettä ei voi olla sille, että vähintäinkin yksi bussivuoro tunnissa kulkisi entistä reittiä Laurintien kautta ja loput vuorot Havukosken kautta.

Ensi kesänä näköjään perustetaan uusi lisälinja 739V, joka kulkee Kuusijärven jälkeen Vanhan Porvoontien kautta Nikinmäkeen. Päiväkummun - Rekolan kautta kulkevalta peruslinjalta 739 ei saa tästä syystä vähentää nykyisiä vuoroja.

Vastoin viime keväänä Rekolan koululla HSL:n taholta ilmoitettua bussilinjan 739 päätepysäkin siirtämistä Kalasatamaan ei olekaan haudattu, vaan myöhemmän ilmoituksen mukaan bussin 739 päätepysäkin suunnitellaan muuttuvan Rautatientorista Kalasatamaksi parin vuoden kuluttua. Tämä tietäisi Helsigin keskustaan bussilla matkaajille matkan olennaista vaikeutumista ja matka-ajan pidentymistä. Tällaista muutosta ei saa tapahtua. HSL:n touhu on todella kummallista, esim. Pekankujan pysäkin tienoilla asuvien kannalta: Ensin syöttöliikenne junaan Koivukylän asemalle lakkautettaan ja sitten Helsinkiin menevän bussin päätepisteeksi suunnitellaan tulevan Kalasatama.

Parannusehdotuksia lähibussin 723 osalta: Bussia ja kutsupistekarttaa pitäisi tuoda asukkaille paremmin esille, monet eivät edes tiedä tästä lähibussista. Tämän lähibussin on toivottu korvaavan vanhusten taksimatkojakin, mutta jotta tämä tapahtuisi, niin kutsupisteitä pitää lisätä erityisesti mäkisten teiden alueelle,jotta potentiaalisten asukkaiden ei vaadittasi könkkäämään mäkisiä teitä pääväylien varteen.

415:en jatkolle lentoasemalle isoa plussaa, se on hyvä lisäys. Samoin uusi 612 sekä 616:en vuoromäärän lisäys kelpaavat hyvin.

739V vuoroja myös viikonloppuisin tai palauttakaa 731 vuorot viikonloppuliikenteeseen. Nikinmäestä erittäin vaikea kulkea Helsinkiin.

Ymmärrän myös, jos Nikinmäki ja Sipoon puolella Jokivarrentie tahdotaan suunnitella yhtenä kokonaisuutena. Linnanpellostakin on arki-iltaisin äärimmäisen vaikea päästä bussilla edes Vantaalle.

Estettävä Helsingin sisäiset matkat Vantaalle menevissä busseissa! Pääväylillä menee niin paljon Helsingin sisäisiä, että ei saa jättää Vantaalaisia pysäkille palelemaan (kun ei mahdu kyytiin täyteen bussiin) sen takia että stadilaiset pääsevät keskustasta kurviin!!!!!!!!!

614 ja 615 vuorovälit KARTANONKOSKELTA JA TAMMISTOSTA Helsingin suuntaan tasavälein (siis pysäkkiaikataulut) ja lähtöaikataulut päätepysäkeiltä siten etteivät bussit kulje Kartanonkoskelka peräkanaa (jälkimmäinen tyhjänä, etummainen tuulilasiin asti täynnä).

614 ja 615 lähdöt Helsingistä tasavälein samalla kellonlyömällä, esim.. 04 .14 .24 .34 .44 .54 tai jos harvemmin niin tasajaolla esim 15 tai 20 minuutin välein

TAMMISTOSTA Kartanonkosken kautta Tikkurilaan suora bussi nopeinta mahdollista reittiä. Siis Tammiston asuinalueen läpi.

Tuusulantietä bussiyhteys Leppävaaraan oltava.

Tuusulantielle Yhdyskunnantien kohdalle pysäkki, jotta pääsee vaihtamaan (Tuusulan suunnasta tulevat) jokeri kakkoseen! Samoin Lahdentielle Kehä Ykkösen kohdalle pysäkki!

Et varmaan oikeasti ehdota moista? Että siis muut eivät saisi käyttää Vantaan busseja. Jospa sitten vantaalaiset eivät käyttäisi enää metroa, kun se tulee niin täyteen jostain Vantaan perämetsistä tulevia tyyppejä.

Koskeekohan vaatimus Helsingin sisäisten matkojen kieltämisestä vain muutamaa tiettyä linjaa ja ruuhka-aikoja? Toki tällaiset linjat voisivat lähteä Vantaalle esimerkiksi Kumpulasta tai Käpylästä, jolloin vuoroväliä voitaisiin tihentää samalla automäärällä. (Kurvin ohi voi kuten todettu ajaa Helsingin sisäisellä bussilla tms.)

Ylästön bussit 614 ja 415 ohittavat nyt Ylästön samaan aikaan Jumbon suuntaan. Säätäkää pls niin että menevät vaikka vartin välein.

Suunnitelman mukaan Kuurinniitty on unohdettu linjastoissa kokonaan, jos ainut maininta on (mahdollisesti) tulevaisuudessa avattavan Suurpellon yhteyden varassa?
Kuurinniitty on kasvanut ja tiivistynyt viime vuosia, ja alueella asuu paljon lapsiperheitä. Koska Kuurinniityntie on kapea ja mutkainen, olisi toimiva bussilinja turvallisempi ratkaisu kuin pienet jalankulkijat autojen seassa.
Nykyiselläänkin 154 ja 156 käyvät kääntymässä Kuurinniityn liikenneympyrässä, mutta se ei hyödytä, kun alku- ja loppupiste ovat kohta valmistuvan Alepan molemmin puolin. Pienellä jatkolla Kuurinniityn päättäri olisi hyödynnettävissä ja palvelisi alueen asukkaita paljon nykyistä paremmin, mutta nekin poistuvat kokonaan?
Suurin ongelma on linjan 51 lopetus. Se palvelee nyt Kauniaisissa kulkevia Kasavuoren ja Mäntymäen koululaisia erinomaisesti. Kuinka jatkossa koulumatka sujuvat?
Toivottavasti suunnitelmiin saadaan vielä parannuksia Kuurinniityn osalta, nykyisen version toteutuessa autoton Espoo tulee olemaan entistä kaukaisempi haave.

Olisikohan mitenkään mahdollista että, Myyrmäestä tulisi bussi
tänne Silvola/ Vantaanlaakso ja jatkaisi reittiä Martinlaakso-
Vantaankoski eli entinen 45 . Nyt joutuu käyttämään kahta
eri linjaa että, pääsee Vantaankoskelle. Yksi vaihtoehto olisi että linja 421 tekisi lenkin Vantaanlaakson kautta. Itse en asu radan varressa , joten joudun käyttämään bussia . Valitettavasti uusi linjasto hankaloitti ainakin minun arkeani !

"Linja 164 liikennöi Matinkylästä Länsiväylän ja Kivenlahdentien kautta Saunalahteen ja Saunaniemeen. Linja ei liikennöi linjastosuunnitelman mukaista reittiä Kiviruukin kautta, koska katuverkko ei ole vielä valmis."

Poikkeusreittiä ei ole todellakaan mietitty loppuun saakka. Kattilalaaksolaisten tämäkin mahdollisuus päästä ilman vaihtoa Matinkylän metroasemalle vesittyy, jos reitti ei kulje Ruukintien kautta.

Ihmettelen suuresti, miksi kaikki aviapoliksen suuntaan kääntyvät linjat ajavat Osuustietä, eikä osa linjoista esimerkiksi reittiä, tasetie-pakkalantie-antaksentie-osuustie-Aviapolis. Pakkalanrinteen yhteyksiin tällä ei ole mitään merkitystä, koska linjat voidaan ajaa kentälle myös näin päin ajassa merkitys on mitätön, mutta olisi iso asia monelle, Nyt jää koko Sandbackan alueen asukkaat ilman järkevän kävelymatkan päässä olevaa yhteyttä Junalle.

"Linja 164 liikennöi Matinkylästä Länsiväylän ja Kivenlahdentien kautta Saunalahteen ja Saunaniemeen. Linja ei liikennöi linjastosuunnitelman mukaista reittiä Kiviruukin kautta, koska katuverkko ei ole vielä valmis."

Alueen katuverkossa olisi kuitenkin jo nyt paljon lyhempi kiertoreitti olemassa: Saunalahden koulun pysäkin jälkeen Saunalahdenkatua Kauklahdenväylälle, ja siitä Kiviruukkiin. Poikkeusreitti olisi paria pysäkkiä vaille oikean reitin kaltainen, kun nyt ehdotettu poikkeusreitti jättäisi väliin koko Kiviruukin alueen. Onko tämä nyt ihan loppuun asti mietitty?

Tervehdys Sipoosta
Nikkilän ja Hgin välistä noin 35 km matkaa varten pitää arkisin klo 20 jälkeen jälkeen varata lisää aikaa reilu puolituntia matkatakseen reilut kymmenen km lisää. Suoralla bussiyhteydellä ei pääse Hgistä Nikkilään vaan pitää matkustaa vaihtamalla Keravan kautta - ei ajankäytällisesti eikä ympäristön kannalta järkevää. Nykyjärjestelmä ei innosta käymään leffassa/teatterissa/tapaamassa ystäviä jne., esim. seitsemän maissa alkavien elokuvien jälkeen pitää palata kiertokautta kotiin. Arkisin tarvitaan bussiyhteys vielä klo 22 Hgisä Nikkilään !

Viime syksynä palasi bussiyhteys Nikkilän ja Hgin välille viikonloppuisin. Mutta aivan kuin kiusantekona se kiertää "puoli Vantaata" eikä mene suorinta reittiä Hkiin tai tule takaisin Nikkilään. Reitin varrella asuvilla on muita bussiyhteyksiä, miksi nikkiläläisten pitää siksi matkustaa kiertokautta ? Ymmärrämme, että osa busseista kulkisi nykyistä K-reittiä mutta ei kaikki kuten nyt vkonloppuisin (tarkalleen ottaen tasan yhdellä bussilla pääsee nykyisin vkonloppuna suoraan).
HSL:n tulisi kannustaa käyttämään julkisia kulkuvälineitä eikä tekemään niiden käytöstä elämää hankaloittavaa. Ainakin omassa perheessämme oman auton käyttö on lisääntynyt HSL:n vastuulle tulon jälkeen, ja vähentänyt kulttuuripalveluiden käyttöä.

Matkustajamäärien pitäisi ilmeisesti kaksinkertaistua ennen kuin moottoritievuorotarjonta lisääntyisi. Viikonloppuvuorot kulkevat lakkautetun linjan 742 reittiä osittain, ja ansaitseehan eteläinen Nikinmäki vaihdotonta palvelua Helsinkiin. Toisaalta Myyras on osa Sipoota, jonka kuntakeskus on Nikkilä.

Arki-iltakymmenen bussivuoro Helsingistä varmaankin ajettaisiin reittiä 787K, ja samaa autoa on toivottu lähteväksi Pornaisista/Halkiasta pari tuntia aiemmin.

Minua ihmetyttää Käpylän bussiyhteyksien jatkuva huononeminen, vaikka Käpylään rakennetaan koko ajan lisää asuntoja. Viimeksi meni bussi 69, koska reitti ei palvele keskustaan menijöitä, ei mene edes Mannerheimintietä, josta pystyisi jotenkuten järkevästi siirtymään eteenpäin. Käytännössä Käpylästä ei pääse keskustaan kuin 65A:lla, joka on hidas keräilylinja. Myös raitiovaunu 1:n aikatauluja karsitaan koko ajan. Käpylän juna-asema on niin kaukana suurimmalta osalta käpyläläisiä, ettei junan käyttö ole vaihtoehto. 55 kiertää Kalasataman kautta entisen Hämeentien kautta. Onko tarkoitus tihentää 55:n vuorovälejä, koska bussi on nykyään hyvin täynnä, Koskelan sairaalassahan on nykyään vastaanottokeskus, joka lisää matkustajia?

Itse pidän hyvänä, että Pasilasta on alkanut päästä Topeliuksenkadulle. En ymmärrä, mitä tarkoitetaan puheenvuoroissa käsitteellä "keskusta", ellei Kamppi kelpaa osaksi keskustaa. Junaan voi vaihtaa Pasilassakin, tai esimerkiksi keskusta-Kaisaniemeen ajaviin linjoihin. Vaihtaa voi myös raitiovaunuihin 2 ja 7A/B ennen Mannerheimintien ylitystä. Mäkelänkadullakin voi vaihtaa mihin tahansa keskusta-Rautatientorille ajavaan bussiin. Ei kai raitiovaunu 1(A) enää tästä harvene.

Bussin 55 kapasiteetti ja yöliikenne on hyvä kysymys muunkin reitinvarren kannalta.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.