Y-junan liikennöinti lakkaa 27.3.2016

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä ovat tänään informoineet HSL:ää päätöksestä lakkauttaa Y- juna ja yhdistää H- ja R-junat yhdeksi R-linjaksi. Muutokset astuvat voimaan 27.3.2016.

Y-junan lakkauttaminen heikentää palveluntarjontaa rantaradalla ja erityisesti Kirkkonummella. HSL selvittää parhaillaan vaihtoehtoja Y-liikenteen korvaavasta junaliikenneratkaisusta HSL-alueella.

”LVM:n päätös lakkauttaa Y-juna tulee tarkoittamaan lisäkustannuksia HSL:lle. Käytännössä nämä kustannukset päätyvät HSL:n jäsenkuntien maksettavaksi”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi toteaa.

Kommentit

Päätös on yksinkertaisesti peruttava!

Muuta vaihtoehtoa ei ole, ei myöskään siuntiolaisten ja inkoolaisten kannalta.

Onko LVM tehnyt perumispäätöksen "kepulimaisesti" ja aluepoliittisista syistä? Eli koska muualtakin perutaan junavuoroja, niin perutaan sitten myös etelästä rantaradalta erittäin toimiva ja käytetty lähiliikennejunavuoro ilman tarkempia selvityksiä ja kaikista seurauksista piittaamatta...

Kaikki arki-aamujen Y-junat (6:18 - 7:36 - 8:21) ovat useimmiten todella täynnä viimeistään Masalan kohdalla Helsinkiin päin kuljettaessa vaikka liikennöinti tapahtuu kahdella "vanhanmallisella" junayksiköllä (SM-jotain juna).

Huononnusta matka-aikojen kestoon tuli jo tämän vuoden elokuussa muutenkin kun kehäradan liikennöinti alkoi. Iltojen ja aamujen S- ja U-junavuoroja korvattiin jokaisella asemalla pysähtyvällä L-junalla!!!

Länsimetro ja tuleva matka-aikojen kasvu:
Korvaava bussiliikenne ei ole todellakaan mikään ratkaisu. Bussiliikenne hidastuu jo syksyllä 2016, tai oikeastaan matka-aika, joka kuluu liikennöintiin Kirkkonummen ja Helsingin välillä, lisääntyy huomattavasti kun länsimetron liikennöinti alkaa. Bussit eivät kulje Helsinkiin asti vain ainoastaan Matinkylään asti. Länsimetron tuleva matka-aika Matinkylästä Helsinkiin on 16 minuutin luokkaa, eikä vaihto Matinkylässä bussista metroon tai päinvastoin välttämättä natsaa. Nykyään bussin matka-aika voi hyvinkin olla esim. Masalasta Helsinkiin vain vähän päälle 20 minuuttia ilman vaihtoja!

Ihan uskomaton päätös lopettaa Y-juna. Joka aamu Masalasta nousee niin paljon matkustajia 6.18 junaan, että nykyiset bussivuorot eivät millään riitä tämän asiakasmäärän palvelemiseksi. Ja mikäli Y-junan tilalle ei saada nopeampaa vuoroa, joka ei pysähdy jokaisella Espoon asemalla, tulevat asiakkaat varmasti siirtymään nopeampiin busseihin.

Y-junan käyttäjät ja alueella olevat päättäjät: ei voi olla totta, että Y-juna lakkaa. Miten tämä voi olla ekologista ja taloudellista?

Pääradalla mietittäneen Nikkilään liikennöimistä korvaamaan poistuvaa H-linjaa. Toimisikohan vaatimattomalla yhdellä junayksiköllä ajaminen väliä Jokela - Nuppulinna - Purola - Saunakallio - Järvenpää - Ainola - Talma - Nikkilä?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.