Asiakkaat antoivat HSL:n palvelupisteille kiitettäviä arvioita

HSL:n tutkimus kertoo, että asiakkaat ovat tyytyväisiä HSL:n palvelupisteiden toimintaan.

HSL kysyi keväällä Rautatientorin, Itäkeskuksen ja Pasilan palvelupisteiden kävijöiden mielipiteitä asiakaspalvelusta ja 96 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että käynti vastasi odotuksia hyvin tai erittäin hyvin. Myös palveluneuvojien auttamishalu oli hyvä tai erittäin hyvä lähes kaikkien vastaajien mielestä.

”Tutkimus kertoo, että palvelupisteiden työntekijät ovat onnistuneet työssään erinomaisesti kaikilla osa-alueilla”, HSL:n Operatiiviset tutkimukset -ryhmän päällikkö Antti Vuorela sanoo.

Kävijät saattoivat antaa myös avointa palautetta ja enemmistö siitäkin oli myönteistä.  Vastaajat tosin toivoivat, että HSL avaisi lisää toimipisteitä, ja joidenkin vastaajien mielestä pisteiden sijainti oli heidän kannaltaan huono.

Tyytyväisyys oli korkealla tasolla kaikissa kolmessa palvelupisteessä, ja tulokset jopa paranivat vuonna 2015 tehdystä tutkimuksesta.

Tutkimusta varten haastateltiin huhtikuussa noin 340 palvelupisteestä poistuvaa asiakasta.

Kommentit

Turha tutkimus. Ne jotka ovat täysin tyytymättömiä palveluun, tuskin käyvät palvelupisteissä ollenkaan. Jos voivatkaan: Vantaalle ja Espooseenhan HSL ei ole viitsinyt viikonloppuisin aukiolevia palvelupisteitä pistääkään, vaikka ilmeisesti verorahat muistetaan kahmia toiminnan pyörittämiseen kaikista kunnista. Se, että esimerkiksi Vantaalla on pari kaupungin työntekijöiden pystyssä pitämään virka-aikaan aukiolevaa tiskiä, ei varmaankaan tarjoa samanlaista vastinetta.

Löydän tutkimuksesta heti 2 syytä, miksei siihen voi luottaa.

1) Jos asiakas olettaa saavansa huonoa palvelua ja palvelu on hänen odotustensa mukaista, ei se välttämättä tarkoita, että hän olisi palveluun tyytyväinen.

2) Kuinka moni huonoa palvelua saanut (ja siten mahdollisesti huonolla tuulella oleva) asiakas haluaa käynnin jälkeen jäädä vastaamaan johonkin tutkimukseen? En minä ainakaan.

Kysely pitäisi suorittaa myös elokuun lopun ja syyskuun puolen välin aikana. Hiljaisena aikana taatusti arviot ovat parempia, kuin suurten ruuhkien aikaan.

HSL tutkii Rautatientorin palvelupisteen asiakastyytyväisyyttä myös elokuun lopussa ja syyskuun alussa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.