Bussi- ja junaliikenteessä muutoksia 27.3.

Lähijunaliikenteen linjatunnuksissa ja pysähtymispaikoissa tapahtuu muutoksia pääsiäisenä 27.3. Lähijunaliikenteen muutosten vuoksi myös Espoon, Keravan, Kirkkonummen ja Sipoon sisäisten ja seutulinjojen aikataulut muuttuvat samanaikaisesti. HSL haluaa varmistaa uusilla bussiaikatauluilla sujuvat vaihdot juniin.

Muutokset bussilinjoilla

Bussien aikataulut muuttuvat 27.3. alkaen (Linjanumeroa klikkaamaalla avautuu pdf-muotoinen aikataulu)

Espoo
21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 42, 46, 51, 65/K, 82, 85 ja 86 sekä 243, 502 ja 510B

Kerava
5 sekä 973, 738 ja 633

Kirkkonummi
173, 903 ja 911

Sipoo
985

Uusi bussilinja 166B aloittaa

Uusi bussilinja 166B, Kauklahti-Lasilaakso aloittaa 27.3. Linja korvaa lakkautettavan Mankin seisakkeen liikennettä.

Linjan 166B reitti

Linjan 166B aikataulu

Lähijunaliikenteen muutokset    
 

Lähijunaliikenteen muutokset tulevat voimaan sunnuntaista 27.3. alkaen ja suurimmat koskevat rantaradan liikennettä.

Y-junan reitti lyhenee välille Helsinki-Siuntio. Aikataulut ja pysähdyspaikat muuttuvat. Y-Juna pysähtyy Helsingin ja Siuntion välillä Pasilassa, Huopalahdessa, Leppävaarassa, Espoossa, Masalassa ja Kirkkonummella. Juna kulkee arkisin neljä kertaa suuntaansa.HSL:n liput kelpaavat Y-junassa vain osuudella Helsinki-Kirkkonummi. Siuntiosta alkavilla tai sinne päättyvillä junamatkoilla on käytössä VR:n liput. HSL järjestää Y-junan liikenteen liikenne- ja viestintäministeriön valtuuttamana HSL:n ja VR:n välisen liikennöintisopimuksen puitteissa.

Uusi X-juna alkaa liikennöidä ruuhkatunteinaHelsingin ja Kirkkonummen väliä. X-juna pysähtyy samoilla asemilla kuin Y-juna.  Sillä on yksi lähtö aamulla Kirkkonummelta ja yksi lähtö iltapäivällä Helsingistä.

Mankin ja Luoman seisakkeet lakkautetaan. Seisakkeilta on noussut vähän matkustajia kyytiin, ja jos ne jäisivät käyttöön, Siuntioon ei olisi mahdollista liikennöidä nopealla Y-junalla.
Mankin yhteyksiä korvaa uusi bussilinja 166B, Kauklahti-Lasilaakso. Luoman yhteytenä toimii bussilinja 911, Kauklahti-Masala-Kirkkonummi.

S ja U-junat Helsingistä Kirkkonummelle yhdistyvät uudeksi U-junaksi, joka pysähtyy myös Tolsassa ja Jorvaksessa.  Myös L-junien aikatauluihin tulee pieniä muutoksia. Muutos nopeuttaa U- ja L-junien kulkua muutamilla minuuteilla ja parantaa junaliikenteen tasavälisyyttä ja luotettavuutta.

H- ja R-junat yhdistyvät R-junaksi, joka pysähtyy HSL-alueella jatkossakin vain Pasilassa, Tikkurilassa ja Keravalla.

Z-junien aikataulu muuttuu.

Osa T-junista muuttuu R-juniksi. HSL-alueella poistuvia T-junia korvataan uusilla N-junan lähdöillä sekä kehärataa liikennöivän I-junan uudella lähdöllä Helsingistä klo 23:29.

D-junat. Riihimäen ja Helsingin väliseen työmatkaliikenteeseen tulee nopeita vuoroja linjatunnuksella D, jotka pysähtyvät HSL-alueella Tikkurilassa ja Pasilassa.

lähijunatSuurenna kartta

Uudet aikataulut VR:n sivuilla




 

Takaisin ylös

Kommentit

Kyllä nuo 633A:n lähdöt ajetaan myös lauantai-iltana kuten ennenkin.

Hei, oikeassa olet, linjan 633A lauantain lähdöt ajetaan kuten ennenkin. Nyt tiedotteessakin on oikea aikataulu.

"Mankin ja Luoman seisakkeet lakkautetaan... Mankin yhteyksiä korvaa uusi bussilinja 166B, Kauklahti-Lasilaakso. Luoman yhteytenä toimii bussilinja 911, Kauklahti-Masala-Kirkkonummi."

Tämän (vaatimattoman korvausyrityksen) tulisi selkeästi näkyä myös aikatauluissa: millä bussilla pääsen mihinkin junaan ja miltä asemalta, kun haluan olla perillä kello se ja se. Työmatkalaiset varmasti aika pian ottavat selvää itselleen sopivista yhteyksistä, mutta satunnaiselle matkailijalle tilanne on hankala. Toisaalta noita korvaavia vuoroja näyttäisi ainakin Luoman tapauksessa olevan varsin vähän, kun ilta- ja viikonloppuvuorot lähes puuttuvat. Ehkä ne voi aikaa myöten oppia lukemaan aikatauluista.

Ei muuta kuin taksisetelit paikallisille eläkeläisille, niin voi taas ajatella Stadin tai K-nummen konserteissa ym. kulttuuritapahtumissa käyntiä!

Kysyn samaa sinulta kuin alempana toiselta; miksi pitää yhden satunnaismatkustajan takia ajaa vuoroja tyhjillään klo 20-21 jälkeen?

Lähijunat lakkaavat pysähtymästä säästöjen takia Karjaalla, Inkoossa, Purolassa, Nuppulinnassa, Mankissa ja Luomassa, ja pikajunat eivät enää pysähdy Kirkkonummella.

Nopeaa ja ympäristöystävällistä pääkaupunkiseudun lähiliikennettä siis ajetaan alas sen kun ehditään, mutta toisaalla kuitenkin rahaa riittää uusiin satoja miljoonia euroja maksaviin raidejokereihin, pikaraitioteihin ja jättisiltoihin.

"Luoman yhteytenä toimii bussilinja 911, Kauklahti-Masala-Kirkkonummi." Meneehän se Masalan aseman kautta, meneehän?! Vai jättääkö tien varteen autoilijoiden iloksi kömpimään kasseineen tien poikki?

973 aikataulu-uudistus ei taaskaan onnistunut. Aiemmin bussi lähti Virrenkulmasta 06.00 ja nopea juna Helsinkiin kello 6.12. Uusien aikataulujen mukaan 973 lähtee 6.02 ja seuraava nopea juna Helsinkiin 06.25. Bussin aikataulua rukattiin siis kahdella minuutilla, vaikka juna-aikataulun muutos on 13 minuuttia= turhaa notkumista asemalla.
Töistä kotiin kun hyppää junaan Helsingissä 15.35, mikä on Keravalla kello 15.57, niin seuraava dösä 973 Virrenkulmaan lähtee 16.15. Taas odottelua asemalla 18 minuuttia. Ehdottaisin että joku HSLlla alkaisi suunnittelemaan aikatauluja ihan oikeesti, jos jatkoyhteys muuttuu varttitunnin, niin pelkkä parin minuutin rukkaus tuntuu kettuilulta.

Mankin seisakkeen korvaatte sitten yhdellä bussilla jonka aikataulut menee niin että viimeiset bussit lähtee siinä klo 20-21 paikkeilla ? Mitä ihmettä

Miksi pitää yhden satunnaismatkustajan takia ajaa klo 20-21 jälkeen?

Ja kun Lasilaaksosta pääsee Kauklahteen pyörällä 10 minuutissa

Onko tuossa 633:n lauantai-illan aikataulussa virhe vai onko tosiaan niin, että nyt ajettavat 633A:n lähdöt lopetetaan? Perjantaisin lähdöt näkyy kuitenkin ajettavan.

Pysyykö linjan 991 viikonloppuaikataulu ennallaan? Se on ollut hyvin tahdistettu linjan 985 kanssa ehkä jopa syystä että linjoja ajetaan viikonloppuisin samalla autolla.

Säilyykö rantaradan lähiliikenteessä VR:n vyöhykelippujärjestelmä ennallaan, vai kehitetäänkö siitä salaa "aikadifferoitu"? Hyväksyvätkö HSL:n lipuntarkastajat siis etukäteen hankitut (AB)CD(...)-vyöhykeliput edelleenkin myös yöllä ja viikonloppuisin? Erityisesti, voiko vyöhykelipulla matkustaa reittiä Kirkkonummi - kehärata - Järvenpää, vaikka joutuukin vaihtamaan junasta toiseen?

Mankin seisakkeen lopettamisessa ei ole kyllä mitään järkeä. Joukkoliikenteessa otettiin aiemmin reitillä olevat ihmiset kyytiin, nyt on tärkeintä näköjään ajaa lähtöpisteestä loppupisteeseen mahdollisimman nopeasti.

Tarkoittaako L-junan aikataulun vain hieman muuttuminen, että L-junan liikennöintiaikoina (kello 22 jälkeen sekä viikonloppuaamuisin) Mankissa ja Luomassa asuvien ei tarvitse hakeutua bussiin?

Linjalle 985 tulee tämän edistyksen myötä kouluttomina ruuhka-aikoina huikea 80 minuutin väli ennen kello 18.15 lähtöä Keravalta, myös niille matkustajille, jotka eivät tarvitse junaa ollenkaan.

903 aikataulua ei pysty avata?

Linjalla 633 ei siis ole ollenkaan lähtöjä lauantaisin klo 21 ja 00.30 välillä?? Onpa aika pitkä aika odotella bussia, jos ei ehdi tuohon 20.47 bussiin!

Halutaan varmaankin turvata linjan 633 lauantailähdön kello 21.47 Keravan asemalta kannattavuus. Ideana lienee matkustaa aluksi junalla ja sitten vaihtaa takaisinpäin. Lisäksi Korsossa voi vaihtaa puoli kymmeneltä bussiin 973L. Toki voi kysyä, kuinka aikataulusuunnittelussa ymmärrettiin kauppojen uusi aukiolo kello 22:een.

Linjalla 23 Leppävaarasta Uusmäkeen on arkipäivisin 20 minuutin vuorovälit klo 18.24 saakka. Seuraava bussi lähtee vasta 43 minuutin kuluttua eli 19.07. tämän jälkeen siirrytään 30 minuutin vuoroväleihin. Samat 30 minuutin vuorovälit ovat käytössä myös viikonloppuina. Mistä johtuu kokonaisen vuoron väliin jääminen ? Miksi 18.44 ei kulje bussia ? Yksi 43 minuutin vuoroväli alkuillasta on selvästi virhe suunnittelussa, miksi sitä ei korjata vaikka se on tiedossa ? Painiitylle ei mene muita busseja.

Nyt on tainut tulla kirjoitusvirhe tuossa Lasilaakson korvaavassa bussilinjassa, eikös linja 611B kulje jo nyt Rautatientorilta Pohjois Helsinkiin ja kauklahden suunnan linjanumerot on tyyppiä 16x eli 100-sarjan linja numeroita

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.