HSL kerää palautetta liikennöintisuunnitelmasta

HSL julkaisee vuosittain liikennöintisuunnitelman, jossa esitellään seuraavan vuoden aikana tehtävät liikennöintimuutokset. Suunnitelma kattaa bussi-, juna-, raitio-, metro- ja lauttaliikenteen. HSL kerää nyt asiakkaiden kommentteja seuraavaan suunnitelmaan. Liikennöintisuunnitelmaa voi kommentoida tiistaihin 10.1.2017 asti.

Tutustu suunnitelmaan ja anna palautetta

Liikennöintisuunnitelmassa 2017–2018 esitetyt muutokset tulevat voimaan joko kesäliikenteen alkaessa 19.6.2017 tai syysliikenteeseen siirryttäessä 14.8.2017.

Tutustu liikennointisuunnitelman 2017–2018 luonnokseen

Liikennöintisuunnitelma ei sisällä länsimetron aloitukseen liittyviä metro- ja bussiliikenteen muutoksia, joista on päätetty jo edellisen liikennöintisuunnitelman sekä Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman yhteydessä.

Syksyllä 2017 toteutuvat myös monet Raitioliikenteen linjastosuunnitelmaan sekä Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaan liittyvät muutokset. Näistä muutoksista HSL ei enää tässä vaiheessa pyydä palautetta, koska linjastomuutokset olivat kommentoitavina jo linjastosuunnitelmia laadittaessa.
 
HSL:n Länsimetrosivut

Raitioliikenteen linjastosuunnitelma

Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma

HSL keräsi suunnitelmasta palautetta 14.12.2016 - 10.1.2017 tämän sivun lopussa olevaan kommenttikenttään. HSL:n suunnittelijat perehtyvät kommentteihin ja tarkastelevat liikennöintisuunnitelmaa vielä kerran niiden valossa. HSL:n hallitus käsittelee suunnitelmaa kokouksessaan 24. tammikuuta.

Kommentit

Kiva, että yritätte lieventää Länsisataman sumaa Tyynenmerenkadulla. Mutta miksi 20:n matkustajien pitää kärsiä siitä? Tuossa suunnitelmassa kaikki 20:n matkustajat joutuvat vaihtamaan bussia päästäkseen kaupunkiin, sen sijaan että pääsisivät yhdellä istumalla. Laittakaa Länisatamasta joku muu bussi metron luo, niin että 20 pääsee Erottajalle!

Hei,

liikennöintisuunnitelmaluonnoksessa ei ole kyse tällä hetkellä ruuhka-aikaan välillä Erottaja-Katajaharju liikennöivästä linjasta 20, vaan länsimetron liityntälinjasta 20.

Linjan 20 reitin muuttuminen on seurausta länsimetron tulosta ja siitä, että Lauttasaaressa siirrytään liityntäliikenteeseen. Linjan 20 reitti tulee muuttumaan sitten, kun länsimetron liikenne on alkanut ja suunniteltu liityntälinjasto on otettu käyttöön. Alun perin linjan 20 reitti oli suunniteltu olevan Katajaharju-Lauttasaari (M)-Ruoholahti. Nyt kuitenkin linjan reittiä esitetään pidennettäväksi Länsisatamaan asti kesällä 2017. Länsisatamaan avautuu uusi terminaali ja linja 20 palvelisi laivamatkustajia tarjoamalla vaihtoyhteyden Ruoholahden metroasemalle sen aikaa, kunnes raitiolinjaa 8 voidaan jatkaa satamaan asti. Tällä hetkellä ruuhka-aikoina liikennöivä linja 20 Erottaja-Katajaharju liikennöi nykyisellä reitillään länsimetron käynnistymiseen saakka.

 Lauttasaaresta pääsee liityntälinjastossa Erottajalle linjalla 21, jonka reitti tulee olemaan Erottaja-Ruoholahti (M)-Lauttasaari (M)-Vattuniemi.

Lauttasaaren tuleva liityntälinjasto on esitelty ja siitä on päätetty aikanaan länsimetron liityntälinjastosuunnitelman ja edellisen liikennöintisuunnitelman yhteydessä.

Linja 20 Katajaharjusta Erottajalle on ehdottoman tarpeellinen, myös muulloin kun ruuhka-aikaan. Etelä-Helsinkiin menijöitä on paljon ja bussin vaihto Kampissa hidastaa matka-aikaa merkittävästi, oma työmatka-aikani piteni puolella. Lapset, vanhukset ja liikuntarajoitteiset tarvitsevat sitä kipeimmin ja juuri heille vaihto on ongelmallisin.

Hei,

liikennöintisuunnitelmaluonnoksessa ei ole kyse tällä hetkellä ruuhka-aikaan välillä Erottaja-Katajaharju liikennöivästä linjasta 20, vaan länsimetron liityntälinjasta 20.

Linjan 20 reitin muuttuminen on seurausta länsimetron tulosta ja siitä, että Lauttasaaressa siirrytään liityntäliikenteeseen. Linjan 20 reitti tulee muuttumaan sitten, kun länsimetron liikenne on alkanut ja suunniteltu liityntälinjasto on otettu käyttöön. Alun perin linjan 20 reitti oli suunniteltu olevan Katajaharju-Lauttasaari (M)-Ruoholahti. Nyt kuitenkin linjan reittiä esitetään pidennettäväksi Länsisatamaan asti kesällä 2017. Länsisatamaan avautuu uusi terminaali ja linja 20 palvelisi laivamatkustajia tarjoamalla vaihtoyhteyden Ruoholahden metroasemalle sen aikaa, kunnes raitiolinjaa 8 voidaan jatkaa satamaan asti. Tällä hetkellä ruuhka-aikoina liikennöivä linja 20 Erottaja-Katajaharju liikennöi nykyisellä reitillään länsimetron käynnistymiseen saakka. 

Lauttasaaresta pääsee liityntälinjastossa Erottajalle linjalla 21, jonka reitti tulee olemaan Erottaja-Ruoholahti (M)-Lauttasaari (M)-Vattuniemi. Katajaharjusta kulkevalta linjalta 20 on mahdollista vaihtaa Erottajalle kulkevaan linjaan 21. Linjoilla on yhteisiä pysäkkejä Lauttasaaren metroaseman ja Ruoholahden metroaseman välillä.

Voisiko linjan 612 säilyttää? Olen kuljettaja ja esim. tänään tiistaina 10.01.2017 ajoin linjaa 612 klo 10-18. Jokaisella vuorosivulla kyydissäni oli 10-20 asiakasta! Kuulin asiakkaiden keskustelevan, että on outoa, että Tammistosta on vain yksi suora linja Tikkurilaan, linja 612. Sitten kysyin asiakkailta, että eivätkö he ole kuulleet, että tämä linja loppuu kesäkuussa. Eivät olleet kuulleet. Eräs valveutunut asiakas oli asiasta pöyristynyt, koska hän oli rekisteröitynyt HSL:n palveluun ja hänelle oli myös netin kautta tullut kysymys HSL:ltä, että haluaako hän lisäinformaatiota linjasta 612, mihin hän oli lähettänyt vastauksen "KYLLÄ". Mutta HSL ei ollut lähettänyt hänelle pienintäkään informaationmurusta siitä, että HSL on päättänyt lopettaa tämän linjan.
Kun lipunmyyntikoneet vaihtuivat Buscomista LIJ-laitteeseen, niin tätä linjaa 612 liikennöitiin koko syksyn sellaisella bussilla, jossa asiakkaiden matkakortinlukijalaite EI TOIMINUT. Perustaako HSL nyt linjan lopettamispäätöksensä siihen, että syksyn aikana ASIAKKAIDEN MATKAT EIVÄT REKISTERÖITYNEET HSL-järjestelmään? ¨Linjaa 612 käyttää suuri joukko asiakkaita. HSL on saanut vajaata tietoa, jos sen ymmärryksen mukaan linjalla on "vähäinen asiakaskunta".

Hei,

matkustajamääriä on kyllä saatu viime syksyn mittaan. Linjan 612 matkustajamäärät eivät vain valitettavasti ole olleet riittävän suuria myöskään ruuhka-aikaan, joten linjan liikennettä on esitetty lakkautettavaksi. Vantaa edellyttää säästöjä bussiliikenteestä, joten silloin on valitettavasti karsittava vähiten käytetyistä yhteyksistä ja sellaisista, joille on olemassa korvaavia yhteyksiä. Tarjolla on korvaavia, tiheästi kulkevia vaihdollisia yhteyksiä Tammiston ja Tikkurilan välillä.

Linja 70V korvattiin linjalla 611(B), ja samalla pysähtyminen Kaisaniemessä muuttui. Seutulinjat kun eivät Kaisaniemessä pysähdy. Siltamäen ja Suutarilan alueen yhteydet Kaisaniemen-Kruununhaan alueelle muuttuivat siten vaihdollisiksi tai kävelymatkat pitenivät. Ehdotan, että linjalle 611 palautetaan pysähdys Kaisaniemeen aiemman linjan 70V mukaisesti.

Hei,

linja 611 / B ei pysähdy Kaisaniemessä, koska valitettavasti Kaisaniemessä ei ole riittävästi pysäkkitilaa, jotta kaikki ohi ajavat linjat voisivat pysähtyä siellä muuta liikennettä haittaamatta. Jotta pysäkkijärjestelyt olisivat mahdollisimman selkeät, pysähtyvät Kaisaniemessä vain 2-numeroiset linjat. Vaikka linjan 611 B-vuorot päättyvätkin Helsingin puolelle, on kaikkien linjan 611 vuorojen pysähtymiskäyttäytyminen selkeyssyistä samanlainen.

Kaisaniemeen matkustettaessa on mahdollista vaihtaa linjalta 611 / B esimerkiksi Hakaniemessä jollekin 2-numeroiselle linjalle, joka pysähtyy Kaisaniemessä. Linja 611 / B pysähtyy Hakaniemessä samalla pysäkillä kuin sisäiset linjat, joten bussia on nopea vaihtaa. Tai sitten voit vaihtaa raitiovaunuun Hakaniemessä.

Toivon, että 611 säilyisi nykyisellään eli ei pysähdystä Kaisaniemen tukkoisella pysäkillä. Esim. Kurvista pääset vaihdolla hyvin Kaisaniemeen Bussiliikenteen nopeuttamiseksi ehdotan pysäkkivälien pidentämistä kuten. Esim. 560 linjalla.

Hei!
Viime syksynä Kuurinniitystä katosi bussilinja 51, joka kulki suoraan Kauniaisten keskustaan, asemalle ja kouluille. Sen sijaan busilinja Espoon keskukseen ja sieltä kaukaa kiertäen Helsinkiin säästettiin. Matka Helsinkiin kestää bussilla yli tunnin eli paljon pidempään kuin mitä 51 bussilla Kauniaisiin ja sieltä Helsinkiin junalla kesti. Päätöstä perusteltiin sillä, että Espoon keskus on Kuurinniittyläisten lähin keskus. Kuurinniittyseura teetti asukaskyselun, jonka vastausprosentti oli hyvin korkea (yli70%) . Tämän kyselyn mukaan 95% asukkaista toivoivat bussilinjan Kauniaisiin jatkavan, koska he asioivat siellä useammin, lapsin kulkivat sinne kouluun tai Kauniaisten asemalta jatkettiin töihin.
Olisiko mahdollista saada tämä linja takaisin palvelemaan alueen asukkaita? Nykyinen linja ei kulje asukkaiden toivomalla tavalla eikä palvele heitä.

Hei,

tällä hetkellä ei valitettavasti ole suunnitelmissa palauttaa entistä Espoon sisäistä linjaa 51 takaisin. Kuurinniittyä palvelevat linja 235 sekä Kuurinmäentietä kulkevat linjat 18 ja 224.

Suoraa bussiyhteyttä Kuurinniitystä Kauniaisiin ei valitettavasti enää ole. Joukkoliikenteen suunnitteluperiaatteiden mukaisesti alueilta pyritään ensisijaisesti järjestämään vaihdoton yhteys ”omaan keskukseen”, Kuurinniityn tapauksessa Espoon keskukseen. Muut yhteydet voivat olla vaihdollisia.  Valitettavasti Kuurinniityn kaltaisille pientalovaltaisille alueille ei voida tyypillisesti tarjota vaihdottomia yhteyksiä useisiin eri keskuksiin, mikäli sitten alueen sijainti ei satu olemaan suotuisasti esimerkiksi keskusten välisiä yhteyksiä palvelevien linjojen varrella.

Linjan 51 lopettaminen on hankaloittanut Kuurinniitystä Kasavuoreen ja Mäntymäen kouluun kulkevien koululaisten matkaa.

HSL suunnittelee Vantaan sisäisen bussilinjan 612 lopettamista 1.6.2017 lukien. 612 on ainoa julkisen liikenteen suora yhteys Tammistosta Tikkurilaan. Linjan bussit ovat täynnä matkustajia ainakin ruuhka-aikaan. Tammistosta tarvitaan ehdottomasti ainakin yksi suora (kerran tunnissa kulkeva) yhteys Tikkurilaan, jossa sijaitsee mm. terveysasema, kunnan "palvelutoimisto", kaupungintalo, kirjasto, valtion virastotalo, rautatieasema jne...Pienlapsiperheiden vaunuineen/rattaineen, toiminrajotteisten ja vanhusten on hankala vaihtaa bussia ja odottaa toista tulevaksi meidän hanakalissa sääolosuhteissa.

Hei,

linja 612 valitettavasti lakkautetaan vähäisten matkustajamäärien takia. Tammiston ja Tikkurilan välillä on tarjolla korvaavia, tiheästi kulkevia vaihdollisia yhteyksiä.

Vantaan sisäistä linjaa 612 Rosendalinrinki, Tammisto - Tikkurilan asema ei saa lopettaa, kuten on suunniteltu tehtäväksi 1.6.2017 lukien. Tammistosta tarvitaan ehdottomasti julkisen liikenteen suoraa yhteyttä, ilman vaihtoa, suoraan Tikkurilaan. Pienlapsiperheet rattaiden/vaunujen kanssa, toimintarajoitteiset, vahukset ym. tarvitsevat ehdottamasti suoran, vaihdottoman yhteyden Tikkurilaan. Tikkurilassa sijaitsevat mm. terveyskeskus, kaupungintalo, kirjasto, poliisilaitos, uimahalli, kaupungin "palvelutoimisto" jne..... Varsinkin ruuhka-aikoina linjan 612 bussit ovat täpötäysiä. Käytin viimeksi kol linjaa tänään klo 12.15 Rosendalinringista Tikkurilan Uimahalliin ja kotiinpäin klo 14.54 lähteneellä vuorolla.

Hei,

linjan 612 matkustajamäärät eivät vain valitettavasti ole olleet riittävän suuria myöskään ruuhka-aikaan, joten linjan liikennettä on esitetty lakkautettavaksi. Vantaa edellyttää säästöjä bussiliikenteestä, joten silloin on valitettavasti karsittava vähiten käytetyistä yhteyksistä ja sellaisista, joille on olemassa korvaavia yhteyksiä. Tarjolla on korvaavia, tiheästi kulkevia vaihdollisia yhteyksiä Tammiston ja Tikkurilan välillä.

Linjan 51 lopetus on aiheuttanut hyvin paljon ongelmia Kuurinniityn alueella. Perustelut tarpeista päästä Espoon keskuksen palveluiden ääreen ovat hyvin teoreettisia. Linja 235 ei edes täytä tuota tarvetta koska jää käytännössä kauaksi. Lähes kaikki ajatellut vaihtoyhteydet linjalle 235 ovat hyvin kaukaa lähteviä ja vaihtoaikoihin ei voi luottaa. Mitenkä uusi vyöhyke hinnoittelu vaikuttaa kun joudutaan vaihtamaan Espoon keskuksessa minne edes ei oltu menossa vaan esim Helsingin suuntaan. Valtava määrä perheitä esim käytännössä vie nytten aamulla lapset kouluun omalla autolla ennen kuin itse pääsevät jatkamaan työpaikalle. Helpppoa jos on vain 1 lapsi ja kaksi autoa.
Siirtäkää linjan 235 päätepysäkki Espoon Keskukseen ja palvelkaa sillä lailla paremmin sen linjan asiakkaita. Kuurinniittyyn vaikka joku kevyempi palvelulinja tyyppinen ratkaisu. Esim linjalle Kuurinniitty-Kauniainen-Kauniala-Jorvi-Leppävaara.
Kuurinniitystä ja yleensäkin Espoon pohjoisosista pääsemme parhaiten Helsingin keskustaan junalla.

Hei,

valitettavasti linjan 235 reittiin ei ole suunnitteilla muutoksia. Myöskään Kuurinniityn alueelle ei ole suunnitteilla uusia linjoja. Valitettavasti Kuurinniityn kaltaisille pientalovaltaisille alueille ei voida tyypillisesti tarjota vaihdottomia yhteyksiä useisiin eri keskuksiin, mikäli sitten alueen sijainti ei satu olemaan suotuisasti esimerkiksi keskusten välisiä yhteyksiä palvelevien linjojen varrella. Kuurinniittyä palvelevat linja 235 sekä Kuurinmäentietä kulkevat linjat 18 ja 224.

Sitten, kun länsimetron liikenne on alkanut ja suunniteltu liityntälinjasto on otettu käyttöön ja olemme saaneet riittävästi kokemuksia uuden linjaston mukaisesta liikenteestä, tulemme tekemään tarpeellisia korjauksia liikenteeseen. Mahdollisiin korjauksiin vaikuttaa taloudellinen tilanne. Esimerkiksi Espoon kaupunki edellyttää HSL:ltä säästöjä tälle vuodelle, jolloin nämä säästöt voivat kohdistua myös Kauniaisiin.

Hei!
Viime syksynä Kuurinniitystä katosi bussilinja 51, joka kulki suoraan Kauniaisten keskustaan, asemalle ja kouluille. Sen sijaan busilinja 735 Espoon keskukseen säästettiin. Päätöstä perusteltiin sillä, että Espoon keskus on Kuurinniittyläisten lähin keskus. Kuurinniittyseura teetti asukaskyselun, jonka vastausprosentti oli hyvin korkea (yli70%) . Tämän kyselyn mukaan 95% asukkaista toivoivat bussilinjan Kauniaisiin jatkavan, koska he asioivat siellä useammin, lapsin kulkivat sinne kouluun tai Kauniaisten asemalta jatkettiin töihin.
Kasavuoren koulun rehtori ja oppilaskunta on myös esittänyt huolensa koululaisten kouluun pääsystä.
Olisiko mahdollista saada tämä linja takaisin palvelemaan alueen asukkaita? Nykyinen linja ei kulje asukkaiden toivomalla tavalla eikä palvele heitä. Varsinkin lapsilla pitäisi olla oikeus helppoon ja turvalliseen koulumatkaan.

Hei,

tällä hetkellä ei valitettavasti ole suunnitelmissa palauttaa entistä Espoon sisäistä linjaa 51 takaisin. Kuurinniittyä palvelevat linja 235 sekä Kuurinmäentietä kulkevat linjat 18 ja 224.

Suoraa bussiyhteyttä Kuurinniitystä Kauniaisiin ei valitettavasti enää ole. Joukkoliikenteen suunnitteluperiaatteiden mukaisesti alueilta pyritään ensisijaisesti järjestämään vaihdoton yhteys ”omaan keskukseen”, Kuurinniityn tapauksessa Espoon keskukseen. Muut yhteydet voivat olla vaihdollisia.  Valitettavasti Kuurinniityn kaltaisille pientalovaltaisille alueille ei voida tyypillisesti tarjota vaihdottomia yhteyksiä useisiin eri keskuksiin, mikäli sitten alueen sijainti ei satu olemaan suotuisasti esimerkiksi keskusten välisiä yhteyksiä palvelevien linjojen varrella.

HSL järjestää peruskoululaisille koulumatkayhteydet kunnan osoittamaan lähikouluun. Esimerkiksi Espoossa 1-2-luokkalaisille yhteys on vaihdoton, kun taas muille pyritään järjestämään vaihdoton yhteys, mutta koulumatka voi sisältää vaihdon.

Tilanne tältä aamulta. Ihmiset seisoivat 84:n käytävällä jo ennen Lauri Mikonpojan tien pysäkkiä ja matka-aika Gunillankalliosta Herttoniemen metroasemalle 23 min. Hienoa että linjaa 89 on suunniteltu jatkettavan Gunillankallioon saakka, mutta ketä palvelee 20 minuutin vuoroväli? Valtaosa matkustajista jatkaa matkaa metroasemalta joko bussilla tai metrolla eteenpäin. Kruunuvuoreen muuttaa parin kerrostalon verran uusia asukkaita tammi-helmikuun 2017 aikana, joten 84:n kestämätön tilanne vain pahenee lähiaikoina. Nyt pitää saada pikaisesti ruuhka-aikoihin suora linja Kruunuvuorenrannasta Herttoniemen metroasemalle.

Kysyisin linjasta 506. Aloitetaanko sillä todellakin lauantailiikenne ensi elokuussa? Jos näin on, niin se on todella hyvä asia. Minä aikana se tulisi kulkemaan lauantaisin?

Hei,

linja 506 alkaa liikennöidä lauantaisin elokuusta 2017 lähtien, kun siirrytään seuraaviin talviaikatauluihin. Linja tulee liikennöimään lauantaisin noin klo 6-23.

Linjan 506 olisi hyvä jatkua Alakiventielle asti, sillä siellä on runsaasti erilaisia liikuntapaikkoja. Urheiluhalleja on 2 ja sitten on 3 jalkapallokenttää pukukoppeineen sekä aina talvisin puhallettava kuplahalli. Myllypuron ja Itäkeskuksen metroasemilta nousee usein metron kyytiin varsin huomattava määrä liikuntapuistosta tulevia henkilöitä, joista osaa varmasti palvelisi linjan 506 jatko.

Mä ehdotan seuraavaa linjojen 58/58B:n kohdalla: Tilapäistä rettiä kyllä kannattaisi harkita niin, että jos linja 58 ajaisi seuraavaa reittiä: Aleksis Kiven katu - Ratapihantie - Rautatieläisenkatu - Ratamestarinkatu - Asemapäällikönkatu - (Ja sitten sillan yli) ja toiseen suuntaan päinvastoin. Tästä tulisi loistava yhteys ja myös turvallinen yhteys Pasilan asemalla julkisen liikenteen käyttäjille (pois muun liikenteen seasta liikennavaloissa jne) ja hyvä sääyhteys (lyhyt kävelymatka) sekä yhteys suoraan messukeskuksen eteen ja oppilaitoksen luokse. Tässä kohtaan olisi ehkä hyvä, että bussi 58 ei pysyhdy LIDL:n edessä olevalla pysäkillä. Näin 58:lle tulisi ilmeisemmin vihreä linja tilapäisen Pasilan aseman pysäkille (siis nykyinen mm. 69, 848 -pysäkki).

58 B voisi sitten ajaa nyt tätä HSL:n suunnittelemaa tilapäistä reittiä pitkin (

Jos arkilinja 59 siirrettäisiin Aleksis Kiven kadulle linjan 58/B vastaavasti siirtyessä Teollisuuskadulle, reitti Pasilassa muodostuisi suoraksi ja nopeaksi Ratapihantie - Hakamäentie. Länsi-Pasilassa säilyisivät muut linjat. (Pitäjänmäelle pääsee myös vaihtaen Mannerheimintiellä.)

Hei, suunnitelmissanne on puolittaa linjan 88 liikenne niin, että joka toinen vuoro jää pois. Me kaitalahtelaiset kärsimme tästä uudistuksesta kohtuuttomasti. Olen töissä Vuosaaren satamassa ja joudun kulkemaan kolmella liikennevälineellä. Pahimmillaan jo nyt matkaan menee tunti, parhaimmillaan vähän vähemmän, jos vaihdot onnistuvat. Bussin 88 vuorojen puolittaminen saa matkanteon melko työlääksi. Toivon, että mietitte vielä suunnitelmaa bussin 88 osalta. Ystävällisin terveisin Suvi Pirhonen

Bussilinja 20 käy enää tekohengityksellä ja se on päätetty lopettaa kun metro aloittaa. Lopetusta perustellaan kustannuksilla. Nyt joku on HSL:llä keksinyt antaa linjalle uuden mahdollisuuden ja ehdottaa sen yhdistämistä Länsisataman viinarallin.
HSL on saanut valtavasti palautetta linja 20:n reitin palauttamisesta ennalleen Katajaharjusta Erottajalle. Onko palautteella mitään merkitystä?
Katajaharjun ja Myllykallion alueen asukkaat ovat 60-luvusta lähtien kulkeneet bussilla Erottajalle. Jo useampi sukupolvi on ehtinyt tehdä asunnonhankinta-, koulu- ja työpaikkapäätöksiä sen mukaan, että alueelta on toimiva bussiyhteys eteläiseen Helsinkiin. Asukkaita alueella on nykyisin noin 7000.
Linjasta on muodostunut sen varrella asuville helppo ja turvallinen yhteys keskustaan. Eläkeläiset kertovat tyytyväisinä tutuista kuskeista ja helposta noususta Erottajalla odottavaan bussiin. Monelle vanhalle ihmiselle metron käytön aloittaminen on niin pelottavaa, että hän mieluummin jää kotiin, kuin lähtee elintärkeille reissuilleen Stockmannille, Kauppatorille tai muualle eteläiseen keskustaan. Myllykallion alueella lähes 20 prosenttia väestöstä on täyttänyt 65-vuotta ja heistä monet ovat kauhuissaan tulevista muutoksista.
Helsingin lähin ruotsinkielinen yläaste on Unioninkadulla. Lauttasaaren ruotsinkielisen seurakunnan tilat ovat menossa remonttiin ja väki ohjataan Johannekseen kirkkoon Korkeavuorenkadulle. Ruotsinkielisiä lauttasaarelaisista on noin 15 prosenttia.
Päätös palauttaa kaksikymppinen vanhalle reitilleen olisi ensimmäinen siirto palauttaa Lauttasaareen edes kohtuullinen julkinen liikenne Metron alettua. Metro tuo paljon hyvää, mutta ei sillä voi mitenkään yrittää korvata kaikkea. Kun joku reitti on hyväksi todettu vuosikymmenten ajan, miksi se pitää kerralla lopettaa? Reitille riittäisi varmasti totuttua harvemmat vuorovälit, kunhan niitä olisi joka päivä. Ja jos sinne Länsisatamaan on pakko mennä, niin miten olisi vaikka joka toisella vuorolla, tai harvemminkin?
HSL:n perustelut, että Erottajalle pääsee jatkossakin bussilla Lauttasaaresta, eivät ole kohtuullisia. Ei Lauttasaaresta voida linjoja suunnitellessa puhua yhtenä alueena. Katajaharjusta Vattuniemeen on yhtä pitkä matka kuin Sörnäisistä Kamppiin.

Hei,

nyt kommentoitavana oleva liikennöintisuunnitelma ei sisällä länsimetron aloitukseen liittyviä metro- ja bussiliikenteen muutoksia, joista on päätetty jo edellisen liikennöintisuunnitelman sekä Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman yhteydessä.

Linjan 20 reitin muuttuminen on seurausta länsimetron tulosta ja siitä, että Lauttasaaressa siirrytään liityntäliikenteeseen. Linjan 20 reitti tulee muuttumaan sitten, kun länsimetron liikenne on alkanut ja suunniteltu liityntälinjasto on otettu käyttöön. Alun perin linjan 20 reitti oli suunniteltu olevan Katajaharju-Lauttasaari (M)-Ruoholahti. Nyt kuitenkin linjan reittiä esitetään pidennettäväksi Länsisatamaan asti kesällä 2017. Länsisatamaan avautuu uusi terminaali ja linja 20 palvelisi laivamatkustajia tarjoamalla vaihtoyhteyden Ruoholahden metroasemalle sen aikaa, kunnes raitiolinjaa 8 voidaan jatkaa satamaan asti. Tällä hetkellä ruuhka-aikoina liikennöivä linja 20 Erottaja-Katajaharju liikennöi siis nykyisellä reitillään länsimetron käynnistymiseen saakka. 

Lauttasaaresta pääsee liityntälinjastossa Erottajalle linjalla 21, jonka reitti tulee olemaan Erottaja-Ruoholahti (M)-Lauttasaari (M)-Vattuniemi. Katajaharjusta kulkevalta linjalta 20 on mahdollista vaihtaa Erottajalle kulkevaan linjaan 21. Linjoilla on yhteisiä pysäkkejä Lauttasaaren metroaseman ja Ruoholahden metroaseman välillä. Esimerkiksi ruuhka-aikaan molempien linjojen on suunniteltu liikennöivän 12 minuutin välein. Linjat tahdistetaan yhteisellä osuudella, joten vaihtokin menee kätevästi.

Bussilinja 20. Suora yhteys Katajaharju - Länsisatama? Miksi? Katajaharju - Erottaja on järkevä kuten on huomattu jo sata vuotta, mutta mitä nyt mietitään? Missä järkiajattelu?

Sivut