HSL tavoittelee Espoon bussilinjaston säilyttämistä vuoden loppuun asti

Länsimetron päivitetty käyttöönottosuunnitelma valmistuu 30.6. HSL on suunnitellut syksyksi Espooseen ja Kirkkonummelle joukkoliikennettä, jossa bussit kulkisivat vuodenvaihteeseen asti pääosin nykylinjaston mukaisesti. Länsimetro-hankkeen päivitetty käyttöönottosuunnitelma valmistuu 30.6., ja silloin selviää hankkeen päivitetty aikataulu. Aikataulun perusteella HSL päättää, milloin metro voidaan avata matkustajaliikenteelle.

HSL pyrkii järjestämään Espoon ja Kirkkonummen bussiliikenteen 15.8. alkaen niin, että bussit kulkisivat pitkälti samalla lailla kuin nykyäänkin. Tämä on ollut lähtökohtana neuvotteluissa, joita HSL on viime viikosta alkaen käynyt tiiviisti bussiyhtiöiden kanssa. Lauttasaaressa pyritään ratkaisuun, jossa suoria yhteyksiä Helsingin keskustaan säilyy, mutta linjasto ei ole kaikilta osin nykyisen kaltainen.

Lopullisia sopimuksia liikennöitsijöiden kanssa ei ole vielä solmittu, koska hintaneuvottelut ovat vielä kesken. Selvää on joka tapauksessa se, että 15.8. aloittavalla linjastolla jatketaan ainakin vuodenvaihteeseen asti.

”Mahdollisimman samanlainen linjasto olisi asiakkaiden, liikenteen järjestämisen ja matkustajainformaation kannalta paras ratkaisu. Näin asiakkaiden ei tarvitse opetella uusia väliaikaisia linjoja, eikä niitä tarvitse suunnitella tyhjästä. Toivomme pääsevämme liikennöitsijöiden kanssa ratkaisuihin tämän ja ensi viikon aikana”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Bussilinjojen tarkat aikataulut löytyvät Reittioppaasta ja HSL.fi:stä elokuun alkuun mennessä.

Rakentaminen asemilla jatkuu – päivitetty käyttöönottosuunnitelma valmistuu kesäkuun lopulla

Rakentamisen loppuunsaattaminen jatkuu asemilla, ja koeajot ja järjestelmien asemakohtaiset testaukset yhteiskäyttökokeita varten ovat käynnissä. Hankkeen päivitetty käyttöönottosuunnitelma valmistuu 30.6., ja silloin selviää hankkeen päivitetty aikataulu. HSL arvioi sen pohjalta, milloin metro voidaan avata matkustajaliikenteelle.

Länsimetron liikenteen alkamisen viivästyksen syyt liittyvät rakennus- ja taloteknisten urakoiden loppuvaiheiden töihin, jotka ovat viivästyttäneet laitteiden ja järjestelmien koekäyttöjä ja asemakohtaisia yhteiskoekäyttöjä. Yhteiskoekäyttöjen alkaessa kaikkien järjestelmien pitää olla asennettuna ja testattuna paikoillaan. Hankkeen loppuunsaattamiseksi ja käyttöönoton sujuvoittamiseksi sekä Länsimetro Oy:n että rakennuttajakonsultti Sweco PM:n organisaatioita on vahvistettu.

”Kaikkien hankkeessa mukana olevien yhteinen tavoite on saada turvallinen ja toimiva metro liikenteelle mahdollisimman nopeasti”, kiteyttää Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Metroliikenteessä siirrytään kuitenkin tiheämpään ruuhka-ajan vuoroväliin jo 15. elokuuta. Liikennettä ajetaan kahdella linjalla (Kamppi–Mellunmäki ja Ruoholahti–Vuosaari) niin, että linjojen yhteisellä osuudella Kamppi–Itäkeskus on ruuhka-aikaan käytössä 2,5 minuutin vuoroväli. Vuorovälin toimivuutta testattiin lauantaina 11. kesäkuuta, mikä onnistui hyvin.

Kommentit

Pistää silmään käytetyt verbit...HSL tavoittele ja HSL pyrkii... alkoi epäilyttämään heti. Miten on mahdollista, että niinkin yksinkertainen asia kuin kesäaikataulujen laittaminen pysäkeille epäonnistui surkeasti? Ihan uskomatonta touhua ja mahdollista ainoastaan vain julkishallinnon puolella...

Hienoa että bussit jatkaa! Kyllä se siitä.

Minkä takia puolet junista kääntää jo Kampissa?

Olisiko niin ettei Ruoholahden kääntöraiteen kapasiteetti riitä tiheään 2,5 min liikennöintiin ja Kampissa on olemassa kääntöraide. Tällä järjestelyllä varmaankin vähennetään häiriöriskejä. Tilannehan on aivan sama, kuin jos junat ajaisivat Espooseen. Joka toinen tulee jäämään Tapiolaan ja joka toinen jatkaa Matinkylään. Lisäksi vuoroväli tulee olemaan niin lyhyt, ettei vaihdosta Ruoholahden metroon aiheudu kuin parin minuutin odotus.

Voisiko HSL samalla arvioida uudelleen Espoon sisäistä liikkumista, jota metro ei palvele juuri ollenkaan. Esimerkiksi meidän tapauksessa on kouluun Espoonlahteen voinut kulkea vanhalla linjalla 65 ja uuden linjaston mukaisesti tämä hoituu kätevästi kolmea eri bussia käyttäen.

Liikennesuunnittelijat voivat sitten miettiä mikä on liikkumisratkaisu kun tämä muutos tulee toteutumaan Metron myötä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.