HSL:n ämpärikampanja toi ensimmäisellä viikolla yli 10 000 uutta asiakasta

HSL:n matkakortin voi tilata maksutta kotiin vielä kolmen viikon ajan

HSL:n matkakorttikampanja toi ensimmäisen viikon aikana HSL:lle yli 10 000 uutta asiakasta.

Matkakortti-kampanjan alkajaisiksi HSL jakoi marraskuun alussa 6000 vihreää ämpäriä matkakortin käyttäjille. Ämpärit loppuivat, mutta matkakortteja voi tilata vielä 4.12.2016 asti. Matkakortin voi tilata täältä: hsl.fi/tilaakortti.

Kampanjan aikana asiakkaat, joilla ei ole vielä henkilökohtaista HSL:n matkakorttia, voivat tilata sen maksutta ja kotiin kuljetettuna. Kortille on ladattu valmiiksi kaksi viikkoa matkustusaikaa. Matkakortilla voi matkustaa kaikissa liikennevälineissä koko HSL:n alueella.

Kampanjalla on tarkoitus saada HSL:n asiakkaiksi suuri joukko uusia matkakortin käyttäjiä. Kampanja on toteutettu kaksi kertaa aiemminkin. Vuonna 2013 toteutetussa vastaavanlaisessa kampanjassa toimitettiin yli 28 000 uutta matkakorttia.

”Vuonna 2013 toteutettu kampanja, jossa tarjosimme matkakortin maksutonta kokeilujaksoa, maksoi itsensä takaisin kahdessa kuukaudessa. Yli 30 prosenttia kortin tilanneista jäi asiakkaiksi. Kampanjakorteille tehtyjen latausten arvo oli 16 kuukauden seurantajakson aikana 2,3 miljoonaa euroa”, sanoo HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink.

Kokeilukampanjan tavoitteena on saada matkakorttia kokeilevat jäämään myös kanta-asiakkaiksi. Kanta-asiakas, jolla on kausilippu, matkustaa HSL:n liikenteessä alennettuun hintaan. Kunnat maksavat osan kausilippujen hinnasta, ja kaupunkien sisäisissä lipuissa tuki on jopa puolet lipun hinnasta.

”Haluamme uusia asiakkaita, sillä siitä hyötyvät kaikki – myös autoilijat. Mitä enemmän ihmiset käyttävät julkista liikennettä, sitä parempaa palvelua voimme tarjota kaikille liikkujille, sitä vähemmän on paineita korottaa joukkoliikenteen lippujen hintoja ja sitä vähemmän Helsingin seudulla on ruuhkia”, Flink sanoo.
 

Kommentit

Ja vielä lisäys...Olisi kiva kuulla tällainen luku: kuinka monta uuden kortin saanutta jää kortin käyttäjäksi siten, että käyttävät korttia päivittäin työmatkoihin eikä vain arvoa muutaman kerran vuodessa?

Kampanjan jälkeen on tarkoitus seurata, kuinka moni kortin saaneista jää asiakkaaksi ja kuinka paljon korteille ladataan kautta ja arvoa. Kahden aiemman kampanjan tulokset olivat erittäin positiivisia.

Saisiko ihan konkreettisia lukuja niin valaisisi vähän asiaa. Ilmaista kyytiähän ei siis ole vaan joku sen maksaa eli muut kortin käyttäjät.

Vuonna 2013 toteutetussa vastaavanlaisessa kampanjassa toimitettiin yli 28 000 uutta matkakorttia. Kampanja maksoi itsensä takaisin kahdessa kuukaudessa. Yli 30 prosenttia kortin tilanneista jäi asiakkaiksi. Kampanjakorteille tehtyjen latausten arvo oli 16 kuukauden seurantajakson aikana 2,3 miljoonaa euroa. Tämä sisältää sekä kauden että arvon lataukset. Vastaavanlaista seurantaa tehdään myös nyt meneillään olevan kampanja jälkeen.

Edelleen kuinka monta lippua tuo 30 prosenttia on ja kuinka paljon niissä on sellaisia, joita käytetään päivittäin? Ja vielä kampanjan kulut olisi hyvä näkyä. On todella törkeää lanseerata ilmaiskampanja samanaikaisesti kun nostatte palvelujanne vuosia käyttäneiden lippujen hintaa. Ajoitus on todella pielessä ja HSL:n arvostus ainakin kohdallani laski vielä alemmas.

Mitä enemmän saadaan joukkoliikenteen käyttäjiä, sitä vähemmän on paineita lippujen hinnankorotuksiin ja sitä parempaa palvelua pystytään tarjoamaan. Tämä hyödyttää siis kaikkia. Vuoden 2013 kampanjassa toimitettiin 28 473 matkakorttia, niistä 10 466 eri kortille oli tehty latauksia puolen vuoden seurantajakson aikana, kun kampanjan päättymisestä oli kulunut 10 kuukautta. Arvoa oli ladattu 9 499 kortille ja kautta 1 879 kortille (osalle siis sekä arvoa että kautta). HSL ei seuraa matkustustapahtumia eli tietoa siitä, kuinka moni käyttää korttia päivittäin, meillä ei ole. Kausilippuahan ei tarivtse leimata muuta kuin busseissa.

Hyvä HSL, hakisitteko säästöjä omasta toiminnastanne eikä aina matkustajilta? Kaikki muut säästävät te vain lisäätte mainontaa. Miksi julkishallinnollinen toimija tarvitsee esim. imago-mainontaa? Ajoitus tälle kampanjalle on todella huono. Jaatte ilmaiseksi ja samalla ilmoitatte lippujen hintojen nostosta. Toivon oikeasti, että HSL:n toimintaan puututtaisiin ja oikeasti tarkastettaisiin tämä hirvittävä tuhlaus. Kilpailu on aidosti tervetullutta ja en mitenkään ymmärrä tällaista monopolia. Toivon yksityistämistä ja toiminnan järkeistämistä ja lisää toimijoita Helsinkiin.

Kertoisitteko myös montako kortinkäyttäjää on lopettanut kortin käyttämisen viimeisen vuoden aikana ja kertoisitteko myös kuinka moni ilmaisen kortin saaneista jää asiakkaaksi. Ja vielä kuinka paljon tämä kampanja sis. mainostoimiston suunnittelupalkkion maksoi ja myös paljonko se ranskalainen mainos maksoi? Nämä ovat asioita, jotka kiinnostavat todella paljon.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.