Kertalippujen hinta ei nouse, kausi- ja arvolippuihin tulee korotuksia

HSL:n joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat vuoden 2017 alussa keskimäärin 4,1 prosenttia. Korotuksia tulee kausi- ja arvolippujen sekä vuorokausilippujen hintoihin. Mobiililipun ja muiden kertalippujen hinnat eivät nouse.

Kausilippujen hinnat nousevat keskimäärin 4,2 %. Esimerkiksi yhden vyöhykkeen matkoilla – vaikkapa Helsingissä tai Vantaalla – kelpaava, 30 päivän aikuisten kausilippu maksaa ensi vuonna 54,70 euroa eli hinta nousee 2,30 eurolla. Vastaavan seutulipun hinta nousee 4,10 euroa, uusi hinta on 106,50 euroa. Koko HSL-alueella kelpaava lähiseutu 3 -lippu 30 päiväksi maksaa ensi vuonna 158,40 euroa, eli hinta nousee 6,10 eurolla.
 
HSL:n kausilipulla matkustaminen on edelleen edullista. Kun laskee esimerkiksi työmatkojen kustannuksia ja jakaa 30 päivän kausilipun hinnan keskimääräisellä työmatkojen määrällä eli 44:lla, tulee aikuisen yhden työmatkan hinnaksi seutulipulla 2,42 euroa ja yhden vyöhykkeen matkoilla 1,24 euroa. Mitä enemmän kausilipulla matkustaa, sitä vähemmän yksittäinen matka maksaa.
 
Lasten ja opiskelijoiden liput maksavat 50 prosenttia aikuisten hinnoista. Muiden erityisryhmien alennukset ovat 25 tai 50 prosenttia.
 
Matkakortille ostettavien arvolippujen hintoja korotetaan keskimäärin 5,5 prosenttia. Aikuisten arvolipun hinta yhden vyöhykkeen matkalla on 2,18 euroa (korotus 0,12 euroa), seutumatkalla 4,25 euroa (korotus 0,21 euroa) ja lähiseutu 3 -matkalla 6,32 euroa (korotus 0,23 euroa). Arvolippu on siis jatkossakin aina kertalippua edullisempi vaihtoehto.
 
Kertalippujen hinnat säilyvät ennallaan. Kuljettajalta ostettu yhden vyöhykkeen aikuisten kertalippu maksaa ensi vuonnakin 3,20 euroa, kertaseutulippu 5,50 euroa ja lähiseutu 3 -kertalippu 8,00 euroa. Ennakkoon ostettuna kertalipun saa edullisemmin: yhden vyöhykkeen aikuisten kertalippu maksaa 2,90 euroa, seutulippu 5,00 euroa ja lähiseutu 3 -lippu 7,20 euroa.
 
Kertalipun voi ostaa ennakkoon mobiilisovelluksella, tekstiviestillä ja automaatista. Viime vuonna käyttöön otettu mobiililippu ja myös tekstiviestilippu ovat kasvattaneet suosiotaan voimakkaasti. Niiden hintoihin ei tule muutoksia vuoden vaihteessa.
 
Automaatista ostettavien kertalippujen hinnat laskevat muualla paitsi Helsingissä. Jatkossa kertalipun saa koko seudulla automaatista noin 10 prosenttia edullisemmin kuin kuljettajalta. Tällä hetkellä automaatin kertaliput ovat kuljettajalta ostettuja edullisempia vain Helsingissä. Hinnoittelun yhtenäistäminen nostaa automaatista ostettavien kertalippujen hintaa Helsingissä 10–20 sentillä.    
 
”Kaikkiaan olen tyytyväinen, että korotus saatiin rutistettua toukokuussa arvioitua pienemmäksi: tuolloin vielä näytti, että hintoja joudutaan nostamaan 5,5 prosenttia. Korotusten taustalla ovat joukkoliikenteen kasvavat infrakustannukset. Hintalaskelmissa on lähdetty siitä, että länsimetro olisi kulussa ensi vuonna puolen vuoden ajan. Toiselta puolelta vuodelta laskelmissa ovat mukana metron tilalle hankitun bussiliikenteen kulut”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi toteaa.
 
HSL:n joukkoliikenteen kustannuksista noin puolet katetaan lipputuloilla ja puolet kuntien rahoituksella eli verorahoilla. Ainakaan nykyisessä taloudellisessa tilanteessa HSL:n jäsenkunnilla ei ole valmiuksia nostaa omaa osuuttaan rahoituksesta. Koska kustannukset nousevat, ainoaksi vaihtoehdoksi jää lippujen hintojen korottaminen. Kolmas ja huonoin vaihtoehto olisi palvelun eli vuorojen karsiminen.
 
HSL esittää joukkoliikenteen tarkastusmaksun korottamista 80 eurosta 100 euroon. Maksu on pysynyt samana vuodesta 2007 saakka. Tarkastusmaksusta päättää liikenne- ja viestintäministeriö.
 
Lisätietoa HSL:n lipuista: https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat

Lippujen hinnat 2017

Yhden vyöhykkeen liput Helsingissä
Yhden vyöhykkeen liput Espoo–Kauniainen, Vantaa, Kerava–Sipoo tai Kirkkonummi
Seutuliput ja lähiseutu 2 -liput

  • seutuliput, matkustusalue: Helsinki–Espoo–Kauniainen–Vantaa
  • lähiseutu 2-liput, matkustusalue: Espoo–Kauniainen–Vantaa–Kerava–Sipoo–Kirkkonummi

Lähiseutu 3 -liput, Helsinki–Espoo–Kauniainen–Vantaa–Kerava–Sipoo–Kirkkonummi

Kommentit

Tulee nähtävästi halvemmaksi ottaa oma auto käyttöön, bensatkin kuukaudeksi maksaa jo vähemmän kuin kausilippu! Jos hsl haluaisi ihmisten käyttävän enemmän julkisia niin hintoja pitäisi laskea, ei nostaa. On tämä aivan tajutonta ryöstämistä kyllä..

Kohta ei ole enää varaa käydä töissäkään kun asunnon kulut ja työmatkat syövät palkan.

Surullista.

Pitihän tämäkin arvata. Hinnat nousevat mutta palvelutaso ei ole parantunut ollenkaan esimerkiksi Espoossa länsimetron myöhästymisen vuoksi. No, eipähän tarvitse haaskata rahoja HSL:n haisevilla, likaisilla ja epämukavilla busseilla kulkemiseen enää ensi vuoden puolella. Ei muuta kuin oma auto alle ja menoksi. Kaikkeen te pellet osaatte rahat haaskata, mutta hintoja vaan nostatte ja yhteyksiä heikennätte! Ei ilmeisesti ole tarkoituskaan, että kannustaisitte ihmisiä käyttämään julkisia, kun tämmöisiä aivan absurdeja päätöksiä teette.

Ja miksiköhän v***ssa pidätte kertalipun hinnan ennallaan? Ilmeisesti haluatte, että busseihin ja sporiin tulee lisää näitä mummoja, jotka hidastavat matkan kulkua alkamalla kaivaa pikkukolikoita esille kertalippua varten ja kaikki muut matkustajat, joilla on matkakortti, kärsivät tästä. Mielestäni kertalipun hinta voisi olla vyöhykkeestä riippumatta vaikkapa tasan 4 euroa. Näin saataisiin karsittua kokonaan pois nämä idiootit, jotka ostavat kuskilta kertalipun.

Summa summarum: Julkisilla en kulje vuonna 2017!

Mitenkä HSL aikoo parantaa sitten aikatauluja, poikittaisliikennettä, asiakastyytyväisyyttä ja viihtyvyyttä busseissa?

Nykyisin aika harva tulee positiivisessa valossa esiin, vaikka uudet bussit ovatkin ajossa (joissa muuten "stop" napit toimivat miten sattuu). Voisitteko jatkossa myös harkita kuskeille suomen kielen taitoa sekä ehdoton puhelimeen puhumisen kielto?

Kaikki muut julkiset organisaatiot säästävät, jopa YLE vaan ei HSL. Kalliita imagokampanjoita pyörii eri medioissa, sähköisiä aikataulunäyttöjä (usein epäkunnossa!) hankitaan joka paikkaan, ostellaan sähköbusseja (käsittääkseni aika kalliita) yms. Ei ole ihme, jos on tarvetta nostaa taksoja jatkuvasti yli inflaatiovauhdin. Miksi HSL käyttää rahaa imagomainontaan, eihän sillä ole edes kilpailijoita. Eli mainostaa tai ei, seudulla asuva käyttää automaattisesti "häslää", ellei aja omalla autolla. Olisi todella hyvä jos joku Onnibussin kaltainen toimija toisi kilpailua HSL-alueen liikenteeseen.

Tämä niin totta ja kukaan ei puutu tähän. Rahan käyttö on todella erikoista ja pistää miettimään miksi näin on.
Kauppalehdessä oli hyvä juttu Porvoon työmatkaliikenteestä. Eräällä bussiyhtiöllä kuukausilipun hinta on noin 200 euroa kun taas eräs toinen aloitti juuri saman yhteyden ja kuukausilipun hinta on 79 euroa. Bussit ovat täysiä ja autoilu on vähentynyt. Perheemme harkitsee Porvooseen muuttoa vakavissaan kun yhteydet ovat nyt hyvät. Porvoo ei ole HSL:n jyrän alla onneksi. HSL:n toiminta ja rahan käyttö on ihan uskomatonta. Helsinkiin voivat jäädä ne, jotka haluavat maksaa itsensä kipeiksi asunnosta ja vielä julkisesta liikenteestä jollekin HSL:n virkamieskoneistolle.

Hinnat nousee ja palvelu huononee. Härskiä ahneutta. No, viimeisimpään matkustajakyselyyn annoin arvosteluasteikon alimman arvosanan ja niin tulen tekemään jatkossakin. Maksaisin ihan mielellän korostukset, ellei samaan aikaan huononnettaisi yhteyksiä.

Harmi, että Liikennekaaressa ei saa perustaa kilpailevaa, markkinaehtoista liikennettä HSL-alueelle. Kilpailulle olisi todella tarvetta. Esimerkki: Helsinki-Söderkulla; HSL 8 euroa ja markkinaehtoinen liikenne 5 euroa..

Asiassa on toinenkin puoli, sillä HSL:n pyrkimyksenä on tarjota käytettävissä olevilla resursseilla mahdollisimman hyvät yhteydet eri puolilla seutua. Kaupallisilla periaatteilla toimivat liikennöitsijät voivat tarjota edullisesti matkoja yhteysväleille, joilla on paljon matkustajia. Niillä ei ole velvoitetta huolehtia taloudellisesti kannattamattomista yhteysväleistä lainkaan, eikä niiden tavoitteena ole tarjota liikkumismahdollisuuksia kaikille asukkaille.

Vuoden vitsi. Reittisuunnittelunne kertoo täydestä kyvyttömyydestä pyrkiä mitenkään tarjoamaan mitään resursseja mihinkään. HSL:n ainoa tarkoitus on ottaa asiakkaitten ja kuntien verorahat, tuhlata niitä parhaansa mukaan. Lisäksi kaupallisella toimijalla on tavoite tarjota palvelua, ei pelkkää liikennettä paikan A ja B välillä. Ilman palvelua saa asiakkaakseen vain ne joilla ei ole mitään mahdollisuuksia valita.

Jos HSL ottaisi tavoitteekseen järjestää linjoille palvelua, saataisiin ilman täysin epärealistista mainosbudjettianne julkiselle liikenteelle uusia asiakkaita, uusien asiakkaiden kautta saisitte lisää tuloja ja vaihtamalla liikennesuunnittelijanne asiakastyytyväisyys kasvaisi entisestään. Mutta koska HSL:n kustannukset katetaan osittain julkisista varoista, ei teillä ole mitään motiivia tarjota ihmisille palvelua.

Palvelu ei edes tarkoita isoja kustannuksia, vaan yksinkertaisia asioita, kuten kohteliaisuutta.

Jep, jep...tämähän se on HSL:n mantra jota hoette. Yhteydet ovat HSL:n kehnon suunnittelun takia viety joillakin alueilla aivan älyttömiksi. HSL ei ikinä eikä koskaan myönnä, että voisi tehdä asioita toisin. Tulevissa vaaleissa on katsottava tarkkaan ketä äänestää ja aina kun kysytään HSL:n toiminnasta mielipidettä niin valitsen sen surkeimman. On yksi asia, jossa HSL on hyvä...se on rahan käyttö kaiken maailman hömppään.

Naurettiin ääneen kun nähtiin HSL:n vastaus...että siis kun käyttö on vähäistä niin hinta pysyy samana. Miten tällainen toiminta on Suomessa mahdollista? Olisi mukava tietää ihan lukuina paljonko se ranskalainen tv-mainos, joka tehtiin matkakortinlukijoista maksoi. Julisteita näkyy olevan metroasemillakin ranskaksi...olisiko järkevämpää käyttää ihan sitä suomen kieltä. HSL huonontaa yhteyksiä ja lisää matkalippujen hintoja ja palkkaa jo nytkin isoon organisaatioon lisää porukkaa. Toivon hartaasti, että tämä toiminta ajetaan alas ja mietitään järkevämpää ratkaisu esim. maakuntamallia.

Kertalippujen hintoja on korotettu monina aikaisempina vuosina. Niiden käyttö on jatkuvasti vähentynyt, ja nyt erilaisia kertalippuja käyttää alle 10 prosenttia matkustajista. Eli yli 90 % asiakkaista maksaa matkansa matkakortin kausi- tai arvolipulla. Tarvittavaa lipputulokertymää ei siten saada kokoon pelkästään kertalippujen hintoja korottamalla.

Yhä useammat yksittäisen matkan maksajat käyttävät matkakortin arvolippua ja enenevässä määrin myös kännykkään ladattavia kertalippuja. Kuljettajat myyvät kaikkiaan varsin vähän lippuja, joten lippujen myynti ei merkittävästi haittaa liikenteen sujuvuutta.

Mikä on sitten perustelu kertalippujen niin korkeisiin hintoihin. Itse ajan matkani omalla autolla, mutta joskus on päiviä, jolloin matkustaisin mielelläni bussilla. En vain ole yleensä valmis maksamaan suolaista hintaa 2x8€. Matkakortissa on taas se ongelma, että saldoa on vaikea muistaa ja sen takia pidän enemmän kertalipusta.

Kyllä nyt on varsinkin seutuliput järkyttävän hintaisia. Esimerkkinä Porvoosta pääsee nykyään halvimmillaan kahdella eurolla Helsinkiin. Kun esim. Sipoon Söderkullasta matkustaa Itäkeskukseen, saa kertalipusta pulittaa 8€. Siis nämä hinnat karkoittavat varmasti kaikki satunnaiset matkustajat autoihinsa. Realistiset ja houkuttelevat hinnat olisivat Sisäinen 2€, Seutu 3€, Koko alue 4€ (ainakin edes matkakortilla). Ehdotan myös, että kertaliput olisivat tasarahan, jotta niiden myyminen olisi helpompaa ja nopeampaa.

HSL nostaa hintoja ja samaan aikaan heikentää palvelutasoa entisestään. Loistava yhtälö - jos tahtona on lisätä autoilun määrää. Ilmeisesti näin onkin - kun lukee nuo hienot selittelyt ja väistelyt.
Sen sijaan, että kertalippujen hinnat olisivat tasolla, jolla rahastaminenkin olisi nopeaa, niitä pidetään aivottomalla 3,20 e tasolla, jo ties kuinka monetta vuotta! Sen sijaan kausilippujen ja arvolla maksavien lippujen hintoja nostetaan. Ainoa tavoite on siis vähentää joukkoliikenteen käyttöä.
Samalla materiaaleissa oli mukana tulevan parin vuoden osalta runko siihen, millä tavoin matkustajien arkea kurjistetaan reittimuutoksilla jatkossakin. Loistavaa kerrassaan HSL.

Suuntaus on täysin väärä kun vakiomatkustajien, siis kausi- ja arvolippulaisten matkojen hintoja jatkuvasti nostetaan. Kertalippuihin pitäisi saada huima korotus, niiden ostajista ei ole kuin harmia kun tulevat esim. bussiin, alkavat kaivaa rahoja, estävät muiden pääsyä ohitse jne. Matkan teko hidastuu niin bussi- kuin ratikkaliikenteessä heidän takiaan. Jos kertalippu on hankittu etukäteen sen hinta voisi olla kohtuullinen.

On tämä aivan älytöntä ryöstämistä. kyllä HSL on organisaationa tullut tiensä päähän. Jatkuvat lippujen korotukset syövät uskottavuutta. Olen eläkeläinen, joka käy usein esim. Turussa vakiohinta on aina ollut 4 euroa ja meno-paluu 8 euroa.
Seutulipusta maksan 5,5 euroa ! Voi myös lähteä nykyisin suoraan lentoasemalta, jolloin säästän seutulipun jonkun viedessä omalla autolla (12 km). Nykyisin pyrinkin kaikin keinoin välttämään HSL:n palveluiden käyttöä niiden kalleuden vuoksi. Oletteko muuten huomanneet, että Turussa paikallisliikenteen käyttö on paljon Vantaata edullisempaa. Eläkeläisille täällä ei anneta edes mitään alennuksia.
Terv. TP

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.