Kokeile ratikkarallia – Tram Challenge -peli kuljettaa läpi Helsingin 132 ratikkapysäkin

Kesäpäivä Helsingissä ja muutamia tunteja aikaa? Anna Tram Challenge -ratikkarallin johdattaa sinut läpi kaupungin!

Juuri julkaistussa Tram Challenge -mobiilipelissä tavoitteena on käydä mahdollisimman nopeasti kaikilla Helsingin 132 ratikkapysäkillä – ja tietenkin voittaa muut kilpailijat. Pysäkeillä voi käydä missä tahansa järjestyksessä.

Pysäkkien välit liikutaan ratikoilla, ja linjojen välit taitetaan jalan tai julkisilla kulkuneuvoilla. Jos et muista ratikkalinjoja ulkoa, pelistä löytyy sekä kartta että lista pysäkeistä. Pelin voi ladata iPhone-puhelimeen AppStoresta, jolloin se ottaa aikaa ja tallentaa suorituksesi. Haasteen voi suorittaa myös ilman sovellusta – silloin vain tulokset jäävät tallentumatta. Ohjeet peliin ovat myös osoitteessa tramchallenge.com/suomeksi. Peli on maksuton, mutta ratikoissa pitää olla voimassaoleva matkalippu.

”Haluamme, että ihmiset oppivat tuntemaan kaupunkinsa ja ratikkaverkkonsa. Mikä olisi ratikkaa parempi tapa koluta Helsingin jokainen kulma? Lähde kokeilemaan, haasta kaverisikin!” kannustaa Tram Challengen kehittäjä Stephen Sykes.

Lontoossa sama peli – mutta metrolinjoilla – toimii nimellä Tube Challenge. Siinä tavoitteena on käydä kaikilla Lontoon metroasemilla niin nopeasti kuin mahdollista. Nopeimmillaan Tube Challenge on suoritettu alle 16 tunnissa. Peliin on viralliset säännöt ja voittaja löytyy Guinnessin ennätystenkirjasta.

Neljän miehen tiimi koodasi Tram Challenge -pelin yhden viikonlopun aikana Reittioppaan koodaustapahtumassa toukokuun lopussa. Peli käyttää hyväkseen uuden Reittioppaan avoimia rajapintoja ja avointa dataa. Tram Challenge sai koodaustapahtumassa kunniamaininnan pelillistämisestä.

Reittiopas Hackathon -tapahtumassa runsaat 50 avoimesta datasta, kaupungista, liikenteestä ja uudesta Reittioppaasta innostunutta osallistujaa koodasi uusia digitaalisia liikkumisen palveluita Helsingin seudulle.

HSL:n Reittiopas uudistuu, ja sen on tarkoitus valmistua tämän vuoden loppuun mennessä. Uuden Reittioppaan betaversio julkistettiin kesäkuussa, ja sitä voi käyttää osoitteessa beta.reittiopas.fi.

Reittiopasta uudistetaan avoimesti, avoimen lähdekoodin periaatteilla ja avoimissa rajapinnoissa. Mikä tahansa yksityinen tai julkinen toimija voi ottaa lähdekoodin ja rajapinnat käyttöönsä digitransit.fi-osoitteessa.

”Toivomme, että uuden Reittioppaan avointa lähdekoodia käytetään mahdollisimman paljon ja erilaisiin tarkoituksiin. Kun Reittioppaan data on avattu rajapinnoissa, siitä voi tehdä mitä tahansa hauskaa ja odottamatonta. Tram Challenge on tästä hyvä esimerkki. Joukkoliikennetietoa voi hyödyntää rajattomasti uusissa digitaalisissa liikkumisen palveluissa”, HSL:ssä Reittioppaan uudistusta vetävä projektipäällikkö Petro Tamminen sanoo.