Lähes 20 000 ihmistä tilasi HSL:n matkakortin kotiinsa

Eniten matkakortteja toimitetaan Helsinkiin

HSL:n matkakorttikampanja toi Helsingin seudulle tuhansia uusia joukkoliikenteen käyttäjiä. Lähes 20 000 ihmistä tilasi HSL:n matkakortin maksutta kotiinsa kuukauden kestäneen kampanjan aikana.

“Matkakortin kokeilukampanja toteutettiin myös vuosina 2013 ja 2014. Näiden kampanjoiden tuottojen perusteella arvioimme, että nyt toimitetuille matkakorteille tehtyjen latausten arvo ylittää miljoona euroa vuoden aikana“, sanoo HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink.

Matkakorttikampanjan alkajaisiksi HSL jakoi marraskuun alussa 6000 vihreää ämpäriä matkakortin käyttäjille. Ihmiset, joilla ei ollut omaa matkakorttia, saivat tilata sen maksutta ja kotiin kuljetettuna. Kokeilukampanjassa tilatuille matkakortille on ladattu valmiiksi kaksi viikkoa matkustuasaikaa ja niillä voi matkustaa kaikissa liikennevälineissä koko HSL:n alueella.

Kokeilukampanjan aikana uusien matkakorttien tilauksista kaksi viidennestä tuli Helsingistä, viidennes Espoosta ja toinen viidennes Vantaalta. Loput tulivat muista HSL-kunnista: Keravalta, Sipoosta, Kirkkonummelta ja Kauniaisista. Väkilukuun suhteutettuna eniten maksuttomia matkakortteja tilasivat keravalaiset: 2,7 prosenttia kuntalaisista haluaa kokeilla HSL:n matkakorttia.

Kampanjalla oli tarkoitus saada HSL:n asiakkaiksi suuri joukko uusia matkakortin käyttäjiä. Kampanja on toteutettu kaksi kertaa aiemminkin. Vuonna 2013 toteutetussa vastaavanlaisessa kampanjassa toimitettiin yli 28 000 uutta matkakorttia.

HSL:n tavoitteena on saada matkakorttia kokeilevat jäämään myös kanta-asiakkaiksi. Kanta-asiakas, jolla on kausilippu, matkustaa HSL:n liikenteessä alennettuun hintaan. Kunnat maksavat osan kausilippujen hinnasta, ja kaupunkien sisäisissä lipuissa tuki on jopa puolet lipun hinnasta.

Kommentit

Vielä on pakko lisätä...Vertailtiin kavereiden kanssa Suomessa muualla käytössä olevaa Waltti-korttia HSL:n matkakorttiin. Täytyy kyllä sanoa, että Waltti on tämän päivän tuote ja HSL:n matkakortti on tosi vanhanaikainen verrattuna Walttiin, jonka voi siis ladata netissä, ottaa käyttöön netissä jne. Tämä sopisi myös Uudellemaalle.

Ja miksi me helsinkiläiset maksetaan vantaan ja espoon lippuja?
Näinhän taas perusteltiin sitä miksi hesan sisäiset 30 päivän liput kallistuu.
EI mitään järkeä

Tämä on totta. Muiden kaupunkien matkustukseen liittyviltä www-sivuilta löytyy ainoastaan matkustukseen liittyviä asioita ja niin pitäisi olla myös HSL:n sivuilla. Nythän siellä on ihan hirveä verkkokauppa ja lisäksi tehdään kaikenlaisia imagojuttuja. En ihan oikeasti ymmärrä HSL:n toimintaa mitenkään. Tuntuu, että siellä tehdään vain asioita, jotka ovat "kivoja" mutta jotka eivät paranna matkustamista ollenkaan. Ärsyttää joka ikisen kerran se ranskalainen matkakorttimainos metroasemalla kun samanaikaisesti näen ihmisten taistelevan sen hemmetin matkakortin lukijalaitteen kanssa, joka on todella surkea. Palvelisitteko meitä tavallisia matkustavaisia jotka päivittäin liikumme tuolla. Keskittykää siis olennaiseen ja siihen HSL:n oikeaan tehtävään eli matkustamisen hoitamiseen ja parantamiseen kohtuullisella hinnalla.

Odotan teiltä tietoa kuinka moni jää oikeasti käyttäjäksi ja mitä tämä tuli maksamaan? Yleensä palkitaan vakinaisia asiakkaita jollakin. HSL tekee päinvastoin eli nostaa vakinaisten käyttäjien hintoja ja samanaikaisesti jakaa ilmaiseksi matkoja. HSL - käykääpä katsomassa muiden kaupunkien tapaa - onko siellä mitään näin älytöntä? Edelleen kysyn miten on mahdollista, että Tallinnassa julkinen liikenne on ilmaista kantaväestölle ja Helsingissä hinnat vain nousevat samalla kun yhteyksiä on huononnettu ja monen töihin menemisestä on tehty tuskaa. Tallinnassa ei ole tietysti mitään HSL:n kaltaista liian läskiä organisaatiota, joka ei säästä missään omassa toiminnassaan. Kysyn veronmaksajana miten tämä on mahdollista Suomessa, jossa puhutaan koko ajan säästöistä ja kaikki säästävät...paitsi HSL.

Suomen muissa kaupungeissa tai Tallinnassa ei olla rakentamassa kehäradan ja länsimetron tapaisia miljardihankkeita. Juuri nämä infrahankkeet taitavat olla pääsyynä jatkuvasti kallistuviin lippujen hintoihin. Näitä miljardihankkeitahan perustellaan nimenomaan "palvelutason parantamisella" vaikka ne suurimmat hyödyt taitavat valua rakennusyhtiöiden kassaan jotka pääsevät rakentamaan ylihintaisia asuntoja veronmaksajien rahoittamien ratojen ja asemien varrelle. HSL-matkustaja kiittää.

Kyllä Tampereella on menossa hankkeita mutta mielestäni siellä ei ole HSL:n kaltaista organisaatiota. Näitä hömppätapahtumia on vaikeaa ymmärtää mitenkään ja kun katsoo muiden kaupunkien tapaa hoitaa liikenneasioita niin siellä on jopa alennusryhmiä ja keskitytään olennaiseen. Uudellamaalla siis kaupungeilla on omat liikennesuunnittelijat ja sen lisäksi on vielä HSL. Miksi näin on? Mielestäni HSL:n pitäisi keskittyä vain liikenteeseen eikä esim. villasukkien ja t-paitojen kaupusteluun verkkokaupassa. Matkustajan kannalta juna saattaa olla tosiaan nopea mutta kun lasketaan matkustusaikaan meneminen juna-asemalle niin bussi menee kirkkaasti junan ohi. Ja vielä se tärkein asia on turvallisuus eli jos junassa hilluu joku puukon kanssa niin sieltä on vaikeampi päästä karkuun. Bussista pääsee hyvin pois. Ilmaiskampanjasta tuli mieleen, että yrittääkö HSL todistaa olevansa parempi kuin Waltti-kortti jakamalla omia korttejaan ilmaiseksi? Waltti-kortilla voisin ostaa matkoja Turussa tai Oulussa käyntiä varten mutta HSL:n kortti se käy vain HSL-alueella. Eikö olisi parempi yhdistää voimat vaikka siihen maakuntahallintoon ja keskittyä joskus meihin, jotka käytämme julkista liikennettä esim. työmatkoihin ja katsoa tilannetta kaikkien kaupunkien kanssa yhdessä?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.