Länsimetron liikenteen aloittaminen viivästyy – HSL muokkaa uutta bussilinjastoa

Länsimetron liikenne ei käynnisty 15. elokuuta. Asiasta päätettiin tänään Länsimetron hallituksen kokouksessa. Turvallisuuteen liittyvien taloteknisten järjestelmien testausten viivästyminen lykkää metroliikenteen aloitusta.

”Länsimetron rakentaminen on pitkä prosessi, ja viimeisiä toimia ennen metroliikenteen alkamista ovat kaikkien järjestelmien koekäytöt. Nämä ovat osoittautuneet odotettua vaativammiksi tehtäviksi”, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen. ”Matkustajaliikenteen aloittamista on lykättävä siihen saakka, että käytössä on turvallinen ja toimiva metro. On äärimmäisen valitettavaa, että tästä väistämättä koituu haittaa. Turvallisuus on kuitenkin tärkein.”

HSL muokkaa uutta bussilinjastoa

Tarkkaa aikaa metroliikenteen käynnistymiselle ei vielä tässä vaiheessa voi sanoa, sillä ennen kuin metro voidaan ottaa osaksi seudun liikennejärjestelmää, sen on täytettävä kaikki turvallisuusvaatimukset. Tämä vaatii kaikkien järjestelmien testaamista ja sitä, että viranomaiset ovat hyväksyneet metron tilat järjestelmineen.

”Olemme todella pahoillamme matkustajille aiheutuvasta haitasta”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. ”Alamme nyt suunnitella Espoon ja Lauttasaaren bussilinjastoa tämän mahdollisesti kuukausia kestävän poikkeustilanteen mukaiseksi.”

Espoon ja Lauttasaaren bussilinjasto uudistuu joka tapauksessa 15. elokuuta ja HSL muokkaa uutta linjastoa tarvittavilta osin, jotta Etelä-Espoosta, Lauttasaaresta ja Kirkkonummelta saadaan metroa korvaavat yhteydet Helsinkiin. Reittien ja aikataulujen suunnittelu aloitetaan HSL:ssä, ja HSL kertoo asiakkailleen uusista linjoista myöhemmin kesän aikana. HSL on ensi viikon aikana asiasta yhteydessä Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa liikennöiviin bussiyrityksiin.

Myös rantaradan junia pyritään pidentämään ruuhka-aikoina elokuun puolestavälistä alkaen.

Valitettavasti bussiyhteydet Etelä-Espoosta ja Lauttasaaresta eivät kuitenkaan tule olemaan yhtä kattavia kuin nykyisin, sillä uudet bussilinjat on jo kilpailutettu ja sopimukset tehty.

Nykyiset linjat eivät voi jatkaa liikenteessä 14.8. jälkeen, sillä liikennöitsijöiden kanssa tehdyt sopimukset umpeutuvat pääosin kesäaikataulukauden päättyessä.

”Teemme kaikkemme, että kaikki pääsisivät kulkemaan mahdollisimman hyvin myös Etelä-Espoossa, Lauttasaaressa ja Kirkkonummella”, Rihtniemi sanoo.

Kommentit

Kuinka 195 Olarista Meilahden suuntaan, eikö sen voisi antaa kulkea kunnes metro kulkee? Veisi turhan sumpun pois Matinkylästä. Vastausta odottaen.

Hei,

suunnittelijamme suunnittelevat parhaillaan uusia reittejä, ja lisäksi tällä viikolla HSL on yhteydessä liikennöitsijöihin. Pyrimme siihen, että kulkuyhteydet ovat mahdollisimmat sujuvat ja suoria linjoja saataisiin palautettua. Sitä ei voida vielä sanoa, millä reiteillä bussit ajavat. Tiedotamme asiasta, kun meillä on uutta kerrottavaa!

Ei kai uusia reittejä tarvitse sen kummemmin suunnitella, kun ajaa niitä vanhoja reittejä jotka ovat toimineet ihan hyvin tähän asti. Sitten jos metron saa kulkemaan, niin sitten voi vaihtaa bussireittejä tietenkin. Kaluston vuokraaminen voi olla toki kallista, kun näin viimetinkaan jäi, mutta se on sitä liiketoiminnan riskiä joka on kannettava. Tuskin kukaan asiakas hyväksyy selityksenä sitä että bussit maksavat "liikaa". Syypää on metron myöhästyminen ja myöhästyttäjä maksaa.

Hei,

suunnittelijamme tekevät parhaillaan suunnitelmia syksyä varten, ja neuvottelemme liikennöitsijöiden kanssa tällä viikolla. Elokuusta alkaen käytössä ovat pääosin uudet liikennöintisopimukset, joita varten on varattu nykyistä vähemmän busseja ja kuljettajia. Osa liikennöitsijöistä on mahdollisesti kerennyt sopeutua tähän tilanteeseen esimerkiksi myymällä kalustoa ja irtisanomalla kuljettajia. Tiedotamme asiasta, kun uutta tietoa on kerrottavissa!

Kiitos nopeasta vastauksesta. Ehdotan kuitenkin että päästätte suunnittelijat kesälomalle ja ryhdytte keräämään rahoitusta uusien bussien hankintaan, aikaa on vielä kaksi kuukautta. Vanhoissa linjoissa ei suunnitelmien suhteen ole mitään vikaa, ongelma on - kuten sanotte - kalustovajaus, eikä se ratkea suunnittelulla vaan rahalla, joka varmasti on kiven alla. Tsemppiä hommaan!

Kunhan ei tarvitse kulkea Transdev Espoon kalustolla enään Soukasta. Kyseinen kalusto on todella siivotonta ja huonoon kuntoon päästetty. Pohjolan kaupunkiliikenne on paras, heti Åbergin Linjan jälkeen. Metroa ei olisi pitänyt lähteä suunnittelemaan Espooseen ikinä.

Kysymys HSL:lle:
Ylen nettiuutisissa kerrottiin, että huhuja Länsi-Metron ongelmista on jo ollut viime keväästä saakka. Seuraavassa kappaleessa HSL:n hallituksen puheenjohtaja puolestaan kertoo, ettei heille ole tiedotettu mitään. Ei sitten tullut mieleen, että kun huhuja liikkuu pitäisi kutsua koolle kriisipalaveri ja selvittää aikuisen oikeasti onko huhuissa perää. HSL on mestari syyttämään aina muita. Myöhästymisen vika ei tietenkään ole HSL:n mutta se on, ettei asiaan reagoitu vaikka huhuja liikkui koko ajan. Ei reagoitu vaan pistettiin huikea mainoskampanja käyntiin....

Hei,

silloin, kun mainoskampanjan suunnittelu ja toteutus on aloitettu, on HSL:ssä uskottu siihen, että länsimetron liikenne alkaa 15. elokuuta.

Hei
Miten näin voi käydä??? Tällainen asia/ "este" ei VOI tulla yllätyksenä pari kuukautta ennen kuin kaiken pitäisi olla valmista. En usko tuohon hetkeäkään... Haluaisin nyt tietää onko mahdollista että bussi 111 näin ollen jatkaa Haukilahdesta Kamppiin? Se kun on ainoa bussiyhteys täältä suoraan Helsinkiin ( ja hyvä ja erittäin toimiva onkin) ja se oli määrä muuttaa syöttölinjaksi metrolle, mutta nythän ei ole metroa jolle meitä voi syöttää. Eli saammeko pitää bussimme?

HSL ryhtyy suunnittelemaan uutta linjastoa, mutta minkään yksittäisen linjan säilymisestä tai poistumisesta on vielä liian aikaista sanoa.

Voidaanko erillistä liityntäjunaa alkaa ajaa turvallisesti väli Ruoholahti - Lauttasaari melko pian? Jos uuden rataosuuden tunnelissa liikkuu vain yksi ainoa juna, se ei voine törmätä ainakaan itseensä.

Ei tuossa olisi hirveästi järkeä kun Lauttasaaresta pääsee jatkossakin suoraan busseilla Ruoholahden metroasemalle. 20 Katajaharjusta ja 21 Vattuniemestä. Mieluummin kannattaa jatkaa ruuhkalinjaa 21B Lauttasaaresta Kamppiin ja sitten vielä näille lisävuoroja jos 21/21B:n 6min. Vuoroväli ei riitä. Liityntämetro Larun ja Ruoholahden välillä ei palvelisi kunnolla ketään ja taitaisi ongelmia tulla myös puolenvaihtoraiteiden kanssa jos tämä pendelimetro pitäisi mahduttaa muun liikenteen sekaan.

Bussien puolesta ei voine johdonmukaisesti puhua, ellei niitä riitä tarpeeksi! Raidetuotannon pienikin lisäys siis helpottaisi tilannetta.

Pendelimetro voisi Ruoholahdessa saapua vuorotellen raiteille 1 ja 2, mahdollisesti omalla tunneliosuudellaan hidasta matelua hieman väistäen. Etusija toki pitää antaa nykyisen reitin junille. Oletan, että Ruoholahdessa kaikki automatiikka toimii hyvin.

Matkustajan kannalta metrojunasta toiseen vaihtaminen ei tuntune kovin hermostuttavalta bussisuunnistamiseen verrattuna. Lauttasaari voisi toimia muutamien Espoon bussien päätepysäkkinä siirtymäajan.

Hei,

suunnittelijoillamme on parhaillaan työn alla uudet reitit mukaan lukien myös metron liikennöinti. Tiedotamme uusista reiteistä hyvissä ajoin ennen liikenteen alkua.

En ollut uskoa silmiäni, kun näin tämän uutisen. Tapiolan alueen yhteydet Helsinkiin ovat olleet jo vuosia selvästi aiempaa huonommat Tapiolan keskuksen rakennustöiden vuoksi (mikä ei toki ole HSL:n syytä), mistä syystä metron aloittamista on todella odotettu. Mikäli nykyisenkin tasoiset suorat bussiyhteydet Helsingin keskustaan todella lopetetaan elokuussa, oletan, että HSL myös laskee seutulipun hintaa väliaikaisesti korvauksena huonontuneesta palvelutasosta. Seutulipun hinta on jo muutenkin täysin kohtuuton verrattuna kaupunkien sisäisiin lippuihin, etenkin näin lähellä kuntarajaa asuville. Suorien bussilinjojen tulee myös ehdottomasi kulkea Kamppiin asti kuten nykyisin, ei vain Ruoholahteen, kuten jossain jutussa jo alustavasti mainittiin suunniteltavan. Muuten tämä tietäisi taas yhtä ylimääräistä vaihtoa ja matka-ajan pidentymistä. Mikäli HSL ei aio kompensoida palvelutason laskua hintaa laskemalla, tulen olemaan yhteydessä kuluttajaviranomaisiin, enkä usko, että olen ainoa.

Yhteydenotossa kuluttajaviranomaisiin ymmärtääkseni pitää korostua jo etukäteen loppuvuodeksi ostetun työ- tai vastaavan matkustamisen selvä hidastuminen nykyisestä. Jos kävelyetäisyydet olennaisesti pitenisivät, hidastuminen lienee itsestään selvää.

Hei,

olemme pahoillamme länsimetron viivästyksestä aiheutuvasta haitasta! Pääset kyllä jatkossakin Tapiolasta Helsinkiin. Reittejä suunnitellaan parhaillaan, joten vielä ei voida sanoa, tuleeko yhteytesi sisältämään vaihtoja vai ei. Tiedotamme muutoksista hyvissä ajoin ennen liikenteen alkua.

Valitettavasti rahallista korvausta ei ole mahdollista saada. Järjestämme mahdollisimman hyvin palvelevat korvaavat yhteydet!

"Valitettavasti rahallista korvausta ei ole mahdollista saada." - Tottakai on mahdollista. Kysymys on siitä halutaanko sitä maksaa, vai ei. Oikeusistuin päättää tietenkin viimekädessä, mutta toivottavasti ei tarvitse mennä sinne asti, vaan palvelu on samalla hinnalla yhtä hyvää kuin ennenkin. Eli vähintään yhtä monta bussivuoroa elokuussa kuin oli toukokuussakin, ihan todella helppo yhtälö. Jos linjoja on vähemmän, niin esim. kuukausikortin hinta on tietenkin alhaisempi ja HSL saa vähemmän rahaa.

Poikkeusliikennettä 15.8. koskeva kommentti.
On suorastaan törkeää, ettei nykyiset linja-autoreitit ja aikataulut voisi muka jatkua kuten ennenkin, jos kerran metroa ei saada 15.8. toimintaan . Siitäkin huolimatta, että sopimukset päättyvät, on vain neuvottelutekninen asia jatkaa ko. sopimuksia kriittisillä nopeilla kokouksilla ja tapaamisilla. Vaadin nykyisten reittien ja linjojen ja aikataulujen jatkamista, kunnes saatte metron toimintaan. Muuten kaikki Espoon matkustajat kärsivät ja joutuvat matkustamaan todella ylimääräistä pidempiä matkustusaikoja tämän projektiaikataulun myöhästymisen vuoksi! Heti maanantaina töpinäksi tässä asiassa! Haluan heti palautetta asiaan!

Hei,

HSL on ensi viikon aikana yhteydessä Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa liikennöiviin bussiyrityksiin. Reittejä suunnitellaan parhaillaan ja niistä tiedotetaan hyvissä ajoin ennen liikenteen alkua. On kuitenkin huomioitava se, että bussiyhtiöt ovat kerinneet jo sopeutua tulevaan tilanteeseen, jolloin he ovat myyneet kalustoa ja irtisanoneet kuljettajia.

Teemme parhaamme, että bussiyhteydet saadaan toimiviksi syksyn tilanteessakin. Olen pahoillani metron viivästymisestä aiheutuvasta haitasta!

Kukahan on sitten sanonut irti bussiliikennesopimukset, ennenkuin ollaan edes varmoja siitä , että metro 100 % toimii! Järkihän jo meillä tavallisilla ihmisilläkin sanoo, että projektissa pitää olla nk. Ylimenokausi, jolloin molemmat systeemit toimivat, ja sen jälkeen vasta siirrytään kokonaan metroon. Nyt käytetään veronmaksajien rahoja älyttömät määrät tällaisen virheen takia, jotetn vähintä mitä voidaan tehdä, on että laitetaan vastuullinen henkilö vastuuseen ja erotetaan ja laitetaan ammattihenkilö tilalle. Mutta edelleenkin vaadin vanhojen linjastojen säilymistä. Otatte heti maanantaina yhteyttä bussiyhtiöihin, ja uskon että he kyllä ovat valmiita yhteistyöhön , se on vain kaikkien osapuolien HALUSTA kiinni.

Hei,

Espoon bussiliikenteen sopimuksissa oli alun perin varauduttu peruskauden jälkeen optiovuosilla. Koska länsimetron liikenteen aloitus viivästyi useilla vuosilla, osassa liikennöintisopimuksista myös tämä pidennysvara tuli kokonaan loppuun käytetyksi elokuussa 2016.

Kun syksyn 2016 uudet liikennöintisopimukset on kilpailutettu noin vuosi ennen liikenteen alkua, länsimetron liikenteen alkaminen elokuussa 2016 on vaikuttanut varmalta. Sopimukset solmitaan noin 8 kuukautta ennen liikenteen alkua, jotta liikennöitsijöille jää aikaa tehdä tarvittavat kalustohankinnat ja kuljettajarekrytoinnit.

Kukahan on sitten sanonut irti bussiliikennesopimukset, ennenkuin ollaan edes varmoja siitä , että metro 100 % toimii! Järkihän jo meillä tavallisilla ihmisilläkin sanoo, että projektissa pitää olla nk. Ylimenokausi, jolloin molemmat systeemit toimivat, ja sen jälkeen vasta siirrytään kokonaan metroon. Nyt käytetään veronmaksajien rahoja älyttömät määrät tällaisen virheen takia, jotetn vähintä mitä voidaan tehdä, on että laitetaan vastuullinen henkilö vastuuseen ja erotetaan ja laitetaan ammattihenkilö tilalle. Mutta edelleenkin vaadin vanhojen linjastojen säilymistä. Otatte heti maanantaina yhteyttä bussiyhtiöihin, ja uskon että he kyllä ovat valmiita yhteistyöhön , se on vain kaikkien osapuolien HALUSTA kiinni.

Kukahan on sitten sanonut irti bussiliikennesopimukset, ennenkuin ollaan edes varmoja siitä , että metro 100 % toimii! Järkihän jo meillä tavallisilla ihmisilläkin sanoo, että projektissa pitää olla nk. Ylimenokausi, jolloin molemmat systeemit toimivat, ja sen jälkeen vasta siirrytään kokonaan metroon. Nyt käytetään veronmaksajien rahoja älyttömät määrät tällaisen virheen takia, jotetn vähintä mitä voidaan tehdä, on että laitetaan vastuullinen henkilö vastuuseen ja erotetaan ja laitetaan ammattihenkilö tilalle. Mutta edelleenkin vaadin vanhojen linjastojen säilymistä. Otatte heti maanantaina yhteyttä bussiyhtiöihin, ja uskon että he kyllä ovat valmiita yhteistyöhön , se on vain kaikkien osapuolien HALUSTA kiinni.

HSL:n puutteellisesti laatimat sopimukset aiheuttavat haittaa asiakkaille. Voisiko HSL tulla vastaan siten, että Espoon ja Helsingin välisissä tilapäisissä bussilinjoissa hyväksyttäisiin Espoon sisäinen tariffi? Eli pieni rahamääräinen hyvitys heikentyneestä palvelusta.

Hei,

olemme vilpittömästi pahoillamme matkustajille aiheutuvasta haitasta ja pyrimme järjestämään mahdollisimman hyvin palvelevat korvaavat yhteydet.

Miten on mahdollista, että nykyisten linjojen sopimuksiin ei kirjattu jos-lauseketta metron myöhästymisen varalta. Myöhästymisen olisi lapsikin osannut ennustaa - tai ainakin riskiksi kirjata. Normaalia riskien hallintaa. Ainut järkevä tapa hoitaa kaaos on jatkaa nykyisellä mallilla, kunnes metro kulkee. Ja tämä olisi pitänyt ottaa huomioon suunnitelmaa tehdessä.

Hei,

Espoon bussiliikenteen sopimuksissa oli alun perin varauduttu peruskauden jälkeen optiovuosilla. Koska länsimetron liikenteen aloitus viivästyi useilla vuosilla, osassa liikennöintisopimuksista myös tämä pidennysvara tuli kokonaan loppuun käytetyksi elokuussa 2016.

Kun syksyn 2016 uudet liikennöintisopimukset on kilpailutettu noin vuosi ennen liikenteen alkua, länsimetron liikenteen alkaminen elokuussa 2016 on vaikuttanut varmalta. Sopimukset solmitaan noin 8 kuukautta ennen liikenteen alkua, jotta liikennöitsijöille jää aikaa tehdä tarvittavat kalustohankinnat ja kuljettajarekrytoinnit. Pahoittelemme tilannetta ja teemme parhaamme, että bussiyhteydet saadaan toimiviksi syksyn tilanteessakin.

Elokuussa aloittavassa linjastossa on pohjana uusi linjasto, jota muokataan siten, että Etelä-Espoosta, Lauttasaaresta ja Kirkkonummelta tarjotaan myös metroa korvaavat yhteydet Helsinkiin. Nykyisellä linjastolla ei voida jatkaa, koska elokuusta alkaen käytössä ovat pääosin uudet liikennöintisopimukset, joita varten on varattu nykyistä vähemmän busseja ja kuljettajia.

Ikävä kyllä aikaisemmat aavisteluni yksityisautoilun lisääntymisestä Länsimetron myötä näyttäisivät toteutuvan varsinkin nyt, kun metroliikenteen alkamisen kerrotaan myöhästyvän ehkä peräti parilla kuukaudella, mutta nykyiset suorat bussiyhteydet kuitenkin loppuvat jo elokuussa
Ilmeisesti tarkoituksena on järjestää liityntäliikennettä bussien avulla, mikä merkitsee siis vaihtamista bussista toiseen. Joka tapauksessa espoolaisten, etenkin kaltaisteni autottomien ikäihmisten matkustaminen hankaloituu huomattavasti julkisen liikenteen jatkuvien muutosten takia (toivottavasti vain tilapäisesti).

Hei,

olen pahoillani metron viivästymisestä aiheutuvasta haitasta. Elokuussa aloittavaa uutta bussilinjastoa muokataan tarvittavilta osin, jotta Etelä-Espoosta, Lauttasaaresta ja Kirkkonummelta tarjotaan myös metroa korvaavat yhteydet Helsinkiin. Reittien ja aikataulujen suunnittelu on parhaillaan käynnissä, joten vielä ei voida kommentoida, millainen kulkuyhteytesi tulee syksyllä olemaan. Tiedotamme uusista reiteistä ja aikatauluista hyvissä ajoin ennen liikenteen alkua.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.