Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

Metroliikenteen vuoroväli lyhenee 15. elokuuta. Samanaikaisesti metrojunat lyhenevät nelivaunuisiksi. Elokuun alkupuolella metroasemien laitureille aletaan kiinnittää uusia opastetarroja, jotka ilmaisevat junien pysähtymispaikat. Uudistuksilla varaudutaan länsimetron liikenteen aloittamiseen.

15.8. alkaen metrojunat kulkevat arkisin ruuhka-aikaan linjoilla Ruoholahti–Vuosaari ja Kamppi–Mellunmäki viiden minuutin vuorovälillä siten, että junat kulkevat linjojen yhteisellä osuudella Kampista Itäkeskukseen 2,5 minuutin välein. Lauantaisin ja arkisin päiväsaikaan metron vuoroväli välillä Ruoholahti-Itäkeskus on 3-4 minuuttia, ja itäisillä haaroilla 7,5 minuuttia. Iltaisin ja sunnuntaisin vuoroväli välillä Ruoholahti-Itäkeskus on 5 minuuttia, ja itäisillä haaroilla 10 minuuttia.

Jatkossa Mellunmäestä länteen kulkevat junat menevät ruuhka-aikoina 2, 5 minuutin vuoroväliä ajettaessa kääntöraiteelle jo Kampissa. Mellunmäestä Ruoholahteen matkustavat voivat vaihtaa Kampissa Ruoholahteen menevään junaan, joka lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua. Ruuhka-aikojen ulkopuolella Mellunmäestä länteen kulkevat junat ajavat normaalisti Ruoholahteen asti.

Lyhemmän vuorovälin vuoksi keskimääräinen odotusaika metroasemilla lyhenee, mutta samalla esimerkiksi sulkeutuvien ovien väliin juokseminen viivästyttää metroliikennettä nykyistä herkemmin. Viivästyksiä pyritään vähentämään teippaamalla metroasemien laiturialueille uusia opastetarroja, jotka ilmaisevat metrojunien pysähtymispaikat. Tarrat kiinnitetään sille alueelle, jonne juna ei jatkossa pysähdy. Tarrat helpottavat matkustajia odottamaan saapuvaa junaa oikealla kohdalla laituria. Aikataulusyistä junat eivät voi jäädä odottamaan matkustajia, jotka odottavat junaa pysähtymispaikkojen ulkopuolella.

Junan pysähtymispaikan ilmaisevista lattiatarroista kerättiin matkustajapalautetta, jonka perusteella tarrojen ulkonäköä ja kieliasua muutettiin. Ensimmäiset tarrat liimataan Itäkeskuksen asemalle keskiviikon vastaisena yönä. Lisäksi koko metrokaluston oviin liimataan tarroja, joilla muistutetaan matkustajia olemaan viivyttämättä ovien sulkeutumista.

Myöhemmin syksyllä alkaa koko metron kiinteän opastejärjestämän uudistaminen entistä selkeämmäksi. Samalla opasteiden ulkoasu muuttuu jonkin verran tukemaan joukkoliikenteen yhtenäistä matkaketjua pääkaupunkiseudulla. Metroasemien opasteiden päävärinä säilyy kuitenkin jatkossakin tuttu punaoranssi.

Vuorovälin ja metrojunien lyhenemisen alkuvaiheessa osa HKL:n metrojunankuljettajista tulee toimimaan asemaisäntinä ruuhka-aikoina vilkkaimmilla metroasemilla. Asemaisännät neuvovat matkustajia mm. odottamaan junaa oikeassa kohdassa laituria.

Länsimetron liikennöinti ei käynnisty 15. elokuuta, kuten alun perin oli suunniteltu. Tiheämpi vuoroväli ja lyhemmät junat otetaan kuitenkin käyttöön alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti. Myös idän liityntäliikenteen aikataulut muuttuvat 15.8. tämän mukaisesti. 2,5 minuutin vuoroväliä testattiin metrossa jo kesäkuussa. Testauksessa liikenne sujui ongelmitta.

 

Kommentit

Millä perusteella Mellunmäen metrot kääntyvät jo Kampissa vaikka Mellunmäen haaralla on Vuosaaren haaraa enemmän käyttäjiä? Eikö tämmöisissä päätöksissä pitäisi mennä enemmistön mukaan?

Millä tavalla näkövammaiset tai sokeat voivat havaita asemilla olevat lattiatarrat? Kun junat ovat lyhyitä ja pysähtymisaika 20 sekuntia, pitäisi tosi nopeasti löytää oikealle ovelle.
HSL on jo mokannut unohtamalla näkövammaiset uusien lippulaitteidan suunnittelussa. Unohdettiinko nyt taas, kun tulevat nämä minimetrot käyttöön?

Eli Mellunmäki-Ruoholahti -väliä kulkevalle matka-aika pitenee, oli ruuhka-aika tai ei.

Voisiko asemilla olevat opasteet muuttaa normaalin liikennemerkkijärjestelmän mukaisiksi.
Liikennemerkeissä ylöspäin oleva nuoli tarkoittaa eteenpäin ja alaspäin oleva nuoli taaksepäin.
Asemilla (esim Kampissa) opasteet ovat juuri päinvastoin ja aiheuttavat sekaannusta.

"Jatkossa Mellunmäestä länteen kulkevat junat menevät kääntöraiteelle jo Kampissa."

Vuoroväliselostuksesta päätelleen Mellunmäen junat käännettäisiin Kampissa vain ruuhka-aikaan.

Hei,

olet ymmärtänyt aivan oikein eli vain ruuhka-aikana Mellunmäen metro liikennöi Kamppiin. Päivä- ja iltaliikenteessä sekä viikonloppuisin Mellunmäestä liikennöidään Ruoholahteen asti.

"Myöhemmin syksyllä alkaa koko metron kiinteän opastejärjestämän uudistaminen entistä selkeämmäksi. "

Muutetaanko tässä yhteydessä kyltit "Metro Metro" (suomeksi ja Muumilaakso-ruotsiksi) muotoon "Metro"?

Miten monta sekuntia aikataulussa on varattu junien pysähtymiselle asemalla? Eli kuinka kauan ovet ovat ideaalitilanteessa auki jokaisella asemalla?

Hei, kiitos kysymyksestä. Ideaalitilanteessa metro pysähtyy asemalla vain noin 20 sekuntia, kun ajetaan 2,5 minuutin vuorovälillä.  Vilkkaimmilla asemilla, esim. Rautatientori,  pysähdysaika on laskennallisesti noin 30 sekuntia. Tämä on siis pysähdysaika, ja ovet ovat auki vielä tästä lyhyemmän ajan.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.