Nykyiset bussilinjat palvelevat Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa metron laajentumiseen asti

Länsimetro Oy on ilmoittanut maanantaina 10.10.2016, ettei länsimetron liikenne käynnisty vielä tammikuussa 2017. Tästä syystä HSL jatkaa nykyisiä sopimuksiaan Etelä-Espoossa, Kirkkonummella ja Lauttasaaressa kulkevista busseista myös vuodenvaihteen jälkeen. Bussit liikennöivät nykyiseen malliin niin pitkään, kunnes metro kulkee Ruoholahdesta kohti länttä.

Etelä-Espoosta ja Kirkkonummelta tarjotaan suorat yhteydet Kampin terminaaliin, ja myös suurin osa Lauttasaaren bussilinjoista kulkee sinne.

”Meille kaikkein tärkeintä on, että joukkoliikenne palvelee asiakkaitamme kaikissa tilanteissa mahdollisimman hyvin”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Metron rakentamisesta vastaava Länsimetro Oy antaa uuden arvionsa valmistumisajankohdasta sitten, kun yhteiskoekäytöt ovat edenneet pidemmälle. Aiempi arvio liikenteen käynnistämisestä tammikuussa 2017 ei toteudu.

Kommentit

Innopoli 1:sen bussipysäkiltä olivat opasteet vaihtuneet, mutta vanhat bussit näyttävät yhä kulkevan. Milloin 555 ja 111 alkavat kulkea tästä?

Hei,

kuten bussiasukas jo kertoikin, niin osalle bussipysäkeistä ehdittiin vaihtaa liityntälinjojen mukaiset kilvitykset. Vaihtotyöt aloitettiin viime toukokuussa. Kun tieto länsimetron viivästymisestä kesäkuussa tuli, päätettiin kilvet vaihtaa entisten bussilinjojen mukaisiksi. Välitän infrapuolelle viestiä virheellisestä kilvityksestä!

Liityntälinjat 555 ja 111 aloittavat liikennöinnin sen jälkeen, kun länsimetron liikenne on alkanut ja voidaan siirtyä suunniteltuihin liityntälinjoihin.

Linjanumerokilvet Innopolin pysäkeillä vaihtuivat jo joskus viime kesänä. Uudet linjat alkavat kulkea kun (jos?) Länsimetro alkaa kulkea.

Hei,

kuten bussiasukas jo kertoikin, niin irtoaikataulussa kuvattu reitti ei ole käytössä. Otaniemessä on nimittäin laajoja työmaita, koska Aalto-yliopiston Otaniemen kampusta uudistetaan. Tästä syystä Otaniementie on suljettu välillä Vuorimiehentie–Konemiehentie.

Ja kuten pete84 neuvoikin, niin reitit ja aikataulut kannattaa katsoa Reittioppaasta. Sieltä saat aina ajantasaisimman tiedon!

Totta - aikataulujen reitit kannattaa HSL:ssä varmistaa ennen julkaisupäivää ainakin sen hetken mukaisiksi. Toisaalta reittimuutosten yhteydessä PDF-aikatauluja (ja irtoaikataulujen täydennyspainosta?) on helppo päivittää.

linjakartta.reittiopas.fi --> tuolta on hyvä katsoa linjojen reitit

Jos tarkoitat linjan aikataulun lopussa mainittua pysäkkiluetteloa, ei aja. Se reitti on nykyään mahdoton.

Onko Lauttasaaren linjoja tarkoitus lisätä? Bussit ovat kokoajan aivan täynnä. Ymmärtäisin jos joudumme väliaikaisesti kärsimään ahtaudesta ja pienistä busseista, mutta jos tämä tilanne kestää nyt pidempään, jotain parannusta kyllä kaipaisi!

Hei,

Lauttasaaren bussiliikenteen osalta väliaikainen bussilinjasto, joka suunniteltiin länsimetron myöhästymisen vuoksi, osoittautui riittämättömäksi kapasiteetin kannalta. Ruuhka-aikoina uudet linjat 20X Kamppi–Katajaharju, 21BX Kamppi–Vattuniemi ja 21V Asema-aukio–Vattuniemi ovat olleet osin ylikuormittuneita. Tästä johtuen aloitimme linjan 20 Erottaja-Katajaharju liikenteen arjen ruuhka-aikoina tuomaan lisäkapasiteettia Lauttasaaren yhteyksiin. Lokakuun alussa liikennöinnin aloittanut linja 20 on vähentänyt muiden linjojen kuormitusta. Valitettavasti ruuhka-aikaan ei voida taata kaikille istumapaikkaa, mutta uusilla järjestelyillä pyritään siihen, että kaikki halukkaat mahtuisivat kyytiin.

Valitettavasti busseja on tänä syksynä vähemmän käytettävissä kuin menneenä talvena. Lisäksi kaikille linjoille ja lähdöille ei valitettavasti riitä isompia telibusseja samaisesta syystä. Neuvottelemme kuitenkin edelleen mahdollisuuksista vaihtaa isompaa kalustoa Lauttasaaren linjoille.

Lisäksi Lauttasaaren linjojen osalta mietimme keinoja täsmällisyyden parantamiseksi, jotta liikenne olisi entistä sujuvampaa ja luotettavampaa.

Kuinka käy äärirajoilla liikuttaessa mahdollisen lumisen talven alkaessa, jolloin ajoajat eivät luultavasti lyhene?

Voidaanko linja 63 ainakin osittain yhdistää johonkin Lauttasaaren tilapäislinjaan pois Elielinaukiolta, jota on väitetty ahtaaksi?

Hei,

tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa jatkaa linjan 63 reittiä Lauttasaareen. Linjan 63 päätepysäkki siirtyy Elielinaukiolta Kampin terminaaliin sitten, kun länsimetron liikenne on alkanut ja on siirrytty liityntälinjoihin.

Kun liityntälinjasto on kaiketi aikatauluja myöten valmiiksi suunniteltu, niin olisiko niitä aikatauluja mahdollista saada ihmeteltäväksi? Hyvällä (tai huonolla, jos metro jatkossakin myöhästyy) tuurilla ehtisi vielä muutoksiakin tehdä, jos jotain hölmöyksiä löytyy.

Hei,

liityntälinjojen aikataulut tosiaan ehdittiin suunnitella viime keväänä, mutta niitä ei kuitenkaan ehditty julkaista, kun tieto metron aloituksen viivästymisestä kesäkuussa tuli. Aikatauluja ei ole mielekästä nyt julkaista, koska ei ole tietoa, milloin liityntälinjat voidaan ottaa käyttöön.

Lisäksi Espoossa on paljon työmaita, joten voi olla, että joudumme tekemään joitain reitti- tai aikataulumuutoksia. Jos aikataulut julkaistaisiin nyt, voisi se sekoittaa osaa matkustajista, koska nähtävillä olisi voimassa olevia ja tulevia aikatauluja, joilla ei ole alkamispäivää ja joillain linjoilla olisi vielä samat linjanumerot, mutta eri reitit.

Linjojen suunnitellut vuorovälit on julkaistu, ja ne näet täältä: https://www.hsl.fi/lansimetro/kartat

Kiitos, tuo sivu on tosin tuttu jo ennestään. Pelkkä vuoroväli ei valitettavasti kerro, onko suunnittelussa sattunut samanlaisia kömmähdyksiä kuin nykylinjastossa, että saman suunnan busseja menee useampi peräkkäin ja taas pitkän ajan päästä sama jono.

Hei,

länsimetron liityntälinjojen vuorovälit tulevat olemaan tiheät. Liikennettä on keskitetty mahdollisuuksien mukaan samoille kaduille, ja aikataulut pyritään laatimaan niin, että samaa katua pitkin liikennöivät bussilinjat kulkevat mahdollisimman tasaisin vuorovälein.

Parhaiten tahdistaminen onnistuu samaa reittiväliä kulkevilla linjoilla silloin, kun linjoilla on yhteinen vuoroväli. Osalla bussilinjoista on tahdistuksia esimerkiksi metron ja junan kanssa. Nämä voivat olla bussilinjan aikataulun suunnittelussa ensisijaiset tahdistuskohteet ja sen jälkeen mahdollisuuksien mukaan huomioidaan muut bussilinjat. Tietyillä linjoilla on lisäksi sidonnaisuuksia koulujen alkamis- ja päättymisaikojen kanssa. Vaikuttavia tekijöitä on siis paljon, joten valitettavasti tahdistaminen ei aina onnistu, jolloin suosittua katuosuutta pitkin saattaa kulkea useampi bussi perätysten.

Minkä linjojen aikataulut sinua kiinnostavat tai mikä katuosuus?

Tulevista linjoista kiinnostaa esimerkiksi 164:n ja 165:n limittyminen sekä miten 124 näiden seassa menee. Nykylinjat 150(A/K) ja 165(N) ajavat turhauttavan usein peräkanaa Kampista (tai Kamppiin) saakka.

Hei,

pahoittelut viivästyneestä vastauksesta! Linjat 164 ja 165 on tahdistettu keskenään yhteisellä reittiosuudella Matinkylä-Saunalahti molempiin suuntiin. Linjaa 124 on pyritty tahdistamaan muiden linjojen kanssa, joten se ei valitettavasti sovellu kovin hyvin yhteen linjojen 164 ja 165 kanssa.

Lienee turhaa odotella vastausta?

Et kai tohdi epäillä insinöörien ammattitaitoa saati tietokoneohjelmien täydellisyyttä!?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.