Reittiopas uudistuu reaaliaikaiseksi mobiiliavaimeksi kaupunkiin – uuden Reittioppaan betaversio on nyt julki

HSL:n rakastettu Reittiopas uudistuu ja tuo reaaliaikaisesti toimivan mobiilimatkaoppaan Helsingin seudun asukkaiden taskuun. Uudesta Reittioppaasta julkaistiin tänä aamuna betaversio, joka tarjoaa käyttäjille yhdellä silmäyksellä muun muassa lähimpien pysäkkien kaikki lähdöt ja reaaliaikaisen tiedon kaupunkipyörien saatavuudesta. Reittiopas on uudistettu palvelemaan erityisen hyvin kaupungilla liikkuvia mobiilikäyttäjiä. Palvelu toimii hyvin kaikilla päätelaitteilla.

Uuden Reittioppaan avoin lähdekoodi luovutettiin tänään torstaina 16.6. kello 9.30 liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille Pohjoismaisen paikallisliikennekonferenssin avajaisissa Finlandia-talolla.

Uuden Reittioppaan kokeiluversiota voi alkaa käyttää osoitteessa beta.reittiopas.fi.

Palvelun kehitystyö jatkuu tiiviisti koko loppuvuoden, ja uusi Reittiopas valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä.

Uusi Reittiopas yhdistää kaikki kulkumuodot metroista ja ratikoista busseihin ja henkilöautoihin. Käyttäjä voi helposti valita esimerkiksi, mitä kulkuneuvoja hän haluaa suosia ja mitkä ovat hänen suosikkipysäkkinsä: niiden lähdöt näkee yhdellä vilkaisulla.

Ensi syksynä, kun kaikkiin HSL:n liikennevälineisiin on asennettu uudet informaatiolaitteet, Reittiopas kertoo reaaliaikaisesti, mitä liikenteessä tapahtuu.

”Uusi Reittiopas pitää huolen kaupunkilaisista: se suodattaa pois liikenteen häiriöt ja opastaa kulkijan reaaliaikaisesti nopeimmalle reitille. Turha odottelu on historiaa”, sanoo Reittioppaan uudistusta vetävä projektipäällikkö Petro Tamminen HSL:stä.

Uuden Reittioppaan uudistusta on tehty yhteistyössä Liikenneviraston kanssa. Palvelun ytimestä löytyvät Helsingin seudun lisäksi reitit koko Suomeen: Rekolasta Rovaniemelle ja Kaivopuistosta Utsjoen Kevolle. Turussa kuljetaan pian Reittioppaan viitoittamia teitä, ja Waltti-matkakorttijärjestelmässä mukana olevat kaupungit – esimerkiksi Joensuu – ovat kiinnostuneita liittymään mukaan.

Uusi Reittiopas tarjoaa toimivan alustan uusille digitaalisille palveluille. Reittiopasta on uudistettu avoimesti, avoimen lähdekoodin periaatteilla ja avoimissa rajapinnoissa. Mikä tahansa yksityinen tai julkinen toimija voi ottaa lähdekoodin ja rajapinnat käyttöönsä. Reittioppaan avoin lähdekoodi tarjoaa kenelle tahansa mahdollisuuden hyödyntää rajattomasti joukkoliikennetietoa uusissa digitaalisissa liikkumisen palveluissa.

Uudesta Reittioppaasta ovat innostuneet jo useat liikkuminen palveluna eli MaaS-toimijat (Mobility as a Service). Reittioppaan alusta on houkutellut myös kansainvälisiä toimijoita mukaan liikkumisen digipalvelujen kehitykseen. Reittioppaan alusta on otettu käyttöön muun muassa Norjassa. Kiinnostuneita kehittäjiä on ympäri Eurooppaa.

”Uusi Reittiopas on kansainvälisestikin kova juttu ja täyttä A-luokkaa: avointa lähdekoodia, avoimia rajapintoja, avointa dataa ja avointa innostunutta yhdessä tekemistä”, sanoo ryhmäpäällikkö Kerkko Vanhanen HSL:stä.

Uutta Reittiopasta esitellään tällä viikolla Pohjoismaisessa Paikallisliikennekonferenssissa Helsingissä. Konferenssissa esitellään myös muita uusimpia mobiili-, digi- ja liikenneratkaisuja pohjoismaisista kaupungeista. Suomen paikallisliikenneliiton, HSL:n ja Helsingin kaupungin järjestämään tapahtumaan saapuu noin 500 joukkoliikenteen asiantuntijaa ja päättäjää.

Yksi pääpuhujista on Sir Brian Souter – kansainvälisen Stagecoach Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Onnibussin osakas. Hän puhuu torstaina kello 15.30 Finlandia-talolla aiheesta Market oriented traffic services – How to increase the number of passengers?

”On hienoa, että kokoonnumme säännöllisesti yhteen vaihtamaan tietoja ja osaamista joukkoliikenteen hyvistä käytännöistä ja tulevaisuuden ratkaisuista”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.Uusi Reittiopas

Kommentit

Esimerkiksi silloin kun metro ei kulkenut Vuosaareen, näkyi siinä huutomerkki kolmion sisällä. En ole vaan vieläkään keksinyt, mistä häiriön tiedot saa näkyviin.

Toivottavasti työpöytäympäristössä tarjottava palvelu suunnitellaan sellaiseksi alusta pitäen eikä siitä tule mitään puolivillaista väännöstä tästä mobiilipalvelusta. Työpöytäympäristö poikkeaa niin suuresti mobiililaitteesta, että samasta rungosta tuskin syntyy kelvollista molempiin ympäristöihin.

Työpöydällä on käytettävissä suuri näyttö, jossa käyttäjälle voidaan esittää samanaikaisesti runsaasti informaatiota, etenkin kun esitys on huolella jäsennelty. Yhdellä silmäyksellä näkee kaiken tarpeellisen. Monesti on käytettävissä myös tulostin, joten olisi käytännöllistä, että informaatio olisi helposti tulostettavissa.

Työpöydällä ei ole käytössä kosketusnäyttöä vaan kaikki osoittelu ja klikkailu on tehtävä hiirellä tai kosketuslevyllä. Käytön ei tulisikaan edellyttää osoittelua enempää kuin on välttämätöntä. Käytettävissä on toisaalta näppäimistö, jolla tekstin ja numeroiden syöttäminen käy vaivattomasti.

Esimerkiksi nykyisessä reittioppaassa kaikki tiedot on helppo syöttää kerralla lomakkeelle ja käynnistää haku Enterillä. Tätä ei pidä lähteä muuttamaan. Kellonaikakentän erilliset tunti- ja minuuttikentät voisi yhdistää.

Samaa mieltä. Toivottavasti nykyistä reittiopasta ei poisteta käytöstä tuon mobiilioppaan tullessa.

Kun avaa reittioppaan ilman, että paikannus on päällä, on rautatieasema, Helsinki oletus lähtöpaikkana ja kenttä pyytää seuraavaksi Määränpää, linja tai pysäkki. Käytön aloittaminen edellyttää siten kolme painallusta, jotta lähtöpaikan voi muuttaa mieleiseksi (3. painallus tulee siitä, kun tyhjentää raksista oletusarvon, jonka jälkeen kursori tulee viedä uudelleen kenttään, jotta voi alkaa kirjoittaa). Voisiko käyttö alkaa kentällä Lähtöpaikka, joka on oletuksena tyhjä, vaikka aloituskuvana olisikin kartta asemanseudusta? Kartta on mielestäni ihan kiva aloituskuva.

Aloitusruudun kentässä lukee Määränpää, linja tai pysäkki. Syötin siihen 39, niin ei tapahdu mitään. Siinä pitäisi varmaan lukea vain, että Määränpää. Siirtymällä Haku välilehdelle (painamalla ensin määränpää kenttää) voi syöttää linjanumeron.

Hain ilman paikannusta reittiä Martinlaakson asema - Leppävaaran uimahalli. Valitsin tuloksista linja 510. En löydä tietoa, miltä laiturilta bussi lähtee asemalta, se voisi olla tässä näkymässä (pysäkin numeron sijaan). Kartasta näkee toki pysäkin kohdan asemalla. Painoin myös kartassa olevaa pysäkin ympyrää ja siihin toivoisi myös laiturin numeroa (13), jotta tietää mihin asemalla suunnata. Martinlaakson asemalla on 9 pysäkkiä.

Jos Haku välilehdellä kenttään kirjoittaa Martinlaakson asema ja valitsee listalta ylimmän pysäkin, ei sen teksti mahdu avautuvan näkymän yläosaan vaan menee nuolen ja viivarivistön päälle. Jos painan vasenta nuolta, en pääse edelliseen haku-näkymään tekemään uutta hakua vaan alun lähtötilanteeseen. Saman tekee puhelimen oma takaisin-nuoli ja saman tekee vielä painamalla yläosan keskellä oleva pysäkinnimeä eli kolme juttua, mutta edelliseen näkymään ei pääse. On toki tarpeellista, että on painike, jonka avulla voi aloittaa puhtaalta pöydältä, mutta olisi jotenkin loogista, että nuoli veisi edelliseen näkymään eikä takaisin alkuun. Se, että painamalla yläosan pysäkinnimeä päätyy alkuun on puolestaan hieman yllättävää.

Käytin tätä tänään, kun oltiin liikenteessä ja siitä nämä huomiot. Hyvin nähtiin aikataulut.

Seisoin Espoon Leppävaarassa Ajurinkadun pysäkillä ja laitoin paikannuksen päälle ja painoin Lähelläsi. Paikannus heitti 60m. Ei se minua haittaa, mutta raportoin sen tässä samalla. Nämä ovat näitä first world problems.

Miksi tietokoneella käyttäessäkin joutuu reittiä tutkimaan postimerkin kokoisesta laatikosta? Ja miksi käyttöliittymä on englanninkielinen vaikka vieressä oleva teksti on suomeksi?

Jos kirjoittaa määränpääksi Myyrmäen asema, tulee ensimmäiseksi tarjolle Myyrmäen asema, V1562, sitten Myyrmäen asema, V1563 ja sitten Myyrmäen asema, V1560 jne. Voisiko tyrkylle tulla ensiksi listan 11. arvo Myyrmäen asema, Vantaa. Nuo pysäkkien numerot näyttävät aika vierailta, ehkä ne voisivat olla listan lopussa.

Kiitos palautteestasi! Kehitämme vielä uuden Reittioppaan hakutoimintoa: otamme palautteesi huomioon.

Tutkin linjaa 415N ja painoin välilehteä Aikataulu. Painoin kellon kuvan vierestä tekstiä Tänään. Päivämäärien perästä puuttuvat pisteet esim. 29.6 ja 1.7 , tämä on sitä pilkun viilausta. :)

Linja 39 näyttää olevan Ruskeasuon varikolla. Ehkä paikannuksen ei tarvitse olla päällä, jos auto ei ole ajossa. :)

Kiitos huomiosta! Viilaamme tämän kuntoon.

Niin ja kiitokset hienosta työstä ja upeasta sovelluksesta!

Automaattinen paikannus ei vieläkään toimi koti-tietokoneelta ( jolta yleensä aikatauluja katson, kun en omista älypuhelinta).
Väitti minun olevan Simonkadun ja Mannerheimintien kulmassa ydinkeskustassa, vaikka olenkin Tapanilassa. Jos taas syötin kenttään Tapanilan Asema, niin kartta siirtyi "nerokkaasti" Pikku-Huopalahteen ! - jossa kyllä on VANHA Tapanilan asemaRAKENNUS.
Hohhoijaa.

Kiitos palautteestasi! Paikannus toimii tosiaan parhaiten mobiililaitteilla. Parannamme toimintalogiikkaa kotitietokoneille syksyn aikana. Kehitämme edelleen uuden Reittioppaan hakutoimintoa. Nyt Tapanilan asema löytyy parhaiten hakusanalla Tapanila. 

Noita lähimpien pysäkkien reaaliaikaisia aikatauluja ei saa mitenkään näkyviin jollei kännykkää onnistuta paikantamaan. Saisiko tuohon toiminnon jossa voi syöttää manuaalisesti sijainnin?

Hei! Lähtöpaikka pitäisi voida syöttää jo nyt manuaalisesti: kirjoita haluamasi lähtöpaikka hakukenttään. 

Näin näyttäisi tosiaan olevan. En tajunnut tätä ominaisuutta sillä napin nimi oli edelleen "Lähelläsi". Jos kyseessä on jokin toinen paikka, napin nimeksi voisi muuttua "Lähellä tätä paikkaa".

Voisi myös olla hyvä jos sen jälkeen kun on painanut tuota "Lähelläsi" nappia, listauksen yläosassa lukisi "Toinen sijainti" tai jotain vastaavaa ja siihen voisi haluttaessa syöttää toisen sijainnin. Toiminnosta on etua, jos istuu kulkuvälineessä ja haluaa katsoa mitä on lähtemässä siltä pysäkiltä jolla jää hetken kuluttua pois. Tässäkin tapauksessa voi syöttää lähtöpaikan mutta sitä ei välttämättä tajua että näin voi tehdä ja silloin näkee toisen paikan läheltä lähtevät kulkuneuvot.

Mitenkä nykyiset Oman reittioppaan reitit? Montako omaa reittiä tuonne voi laittaa valmiiksi?

Toistaiseksi uuteen Reittioppaaseen ei voi tallentaa reittejä mutta palveluun voi tallentaa kolme suosikkipaikkaansa. Suosikkipaikkojen määrää lisätään vielä syksyn 2016 aikana. 

Lisäten vielä tähän aikaisempaan kommenttiini.

"Uusi Reittiopas on suunniteltu erityisesti mobiililaitteet huomioiden, mutta se tulee toki toimimaan erinomaisesti myös tietokoneella."

Toivoisin että nykyisessä mobiili-huumassa ei unohdettaisi kotikoneella Reittiopasta käyttäviä. Itse en juurikaan liikkeellä ollessani tarvitse reittiopasta, vaan käytän sitä kotoani lähtiessäni jonnekin. Useimmiten kyseessä on tietyt paikat joihin on olemassa valmiina omat reitit. Tällä hetkellä omia reittejä on kymmenen ja toivoisinkin että noita on mahdollista uudessakin versiossa käyttää.

"Kaikki uusi ei aina ole hyvää, eikä kaikki vanha huonoa."

Parannamme vielä syksyn aikana palvelun käytettävyyttä kotitietokoneella. Tavoitteena on, että palvelu oppisi muistamaan lähtöpaikkasi, jolloin riittää, että valitset haluamasi määränpään.

Palvelun on tarpeetonta oppia muistamaan lähtöpaikkaa, jos käytössä on vakioreitit. Nykyinen Omat reitit on hyvä systeemi ja helppo käyttää. Jos ne poistetaan on kyseessä selkeä palvelun huononnus.

Satunnaiselle käyttäjälle tuo mobiilisovellus voi olla hyväkin juttu, mutta vakiokäyttäjälle välttämättä ei.

Kaikkien ohiajettavien pysäkkien nimet pitäisi voida saada näkyviin, jotta on helpompi hahmottaa missä kohtaa nyt mennään. Ja pysäkin aikataulut pitäisi saada näkyviin nimeä klikkaamalla kuten vanhassa Reittioppaassa.

Lähdöt lähimmiltä pysäkeiltä näyttävä toiminto oli sitä vastoin aivan mahtava. Erityisesti reaaliaikaisten aikataulujen löytäminen on nykyisin monta minuuttia aikaa vievä prosessi.

Kiitos palautteestasi! Ohiajettavien pysäkkien nimet ovat tulossa syksyn aikana uuden Reittioppaan reittiohjeisiin. Toistaiseksi käytettävän linjan pysäkit saa näkyville klikkaamalla liikennevälineen kuvaa reittiohjeessa.

Suosikkipaikkoja pitää voida muokata (esim. työosoitteen muuttuessa) tai niitä pitää voida poistaa.
Suosikkipaikkoja voisi olla enemmän kuin kolme (toteutettavissa esim. sivuittaisskrollauksella).
Asetuksien (kuten vähän kävelyä) tulee säilyä, ettei niitä tarvitse joka kerta säätää.

Kiitos palautteestais! Kehitämme uutta Reittiopasta syksyn aikana siten, että suosikkipaikkoja voi lisätä enemmänkin kuin kolme ja niitä voi muokata haluamallaan tavalla. Myös asetuksien tallentaminen tulee mahdolliseksi ensi syksynä. 

Då man använder den med dator (har inte provat med kännykkä) fungerar nog inte positioneringen alls, "Din position" är 15 km från var jag är. Vad kan det bero på?

Det skulle också underlätta om man också kunde se hållplatserna man kommer att passera, som i reittiopas nu.

Hej Oskar! Om du använder webbläsare som t.ex. Chrome eller Firefox så avgörs din position automatiskt i webbläsaren genom Googles positioneringstjänst. Denna försöker avgöra din position baserat på tidigare information om ditt nätverk. Läs mer om hur detta fungerar här: https://support.google.com/chrome/answer/142065?hl=sv . En mobiltelefon med GPS kommer säkerligen ge dig en mycket noggrannare position.

Den nya reseplaneraren fungerar fortfarande mycket dåligt på svenska - inga svenskspråkiga namn på hållplatser, stationer och stadsdelar visas, varken i ruttbeskrivningar eller på kartor. Till och med tredjepartstjänster såsom Google Maps klarar sig bättre!

Tack för din respons! Tjänsten är ännu i beta-skedet, och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra språkstödet i Reseplaneraren. Du kan se fram emot att det svenska språket kommer stödas bättre och bättre inför lanseringen. 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.