Uudet matkakortinlukijat on nyt asennettu kaikille metroasemille

Uudet matkakortinlukijat on asennettu kaikille nykyisen metrolinjan asemille. Kortinlukijat ovat toimineet hyvin. Käytössä on kaikkiaan 85 lukijaa. Metroasemilla on ollut opastajia sekä kirjallisia käyttöohjejulisteita auttamassa matkustajia uuden laitteen käytössä, koska uuden lukijan käyttö poikkeaa jonkin verran edeltäjästään. Matkakortinlukijoiden vaihtuminen on osa HSL:n lippu- ja informaatiouudistusta.

Busseihin uusia laitteita on asennettu vajaat sata. Asennukset käynnistyivät Åbergin linjan ja Nobinan busseista ja ensi viikolla asennukset laajenevat Helsingin Bussiliikenteen busseihin. Syyskuussa mukaan tulevat Pohjolan Liikenteen ja Transdevin bussit.
Liikennevälineissä asennustöihin kuluu enemmän aikaa, sillä busseihin asennetaan kerralla viisi laitetta; kuljettajan lipunmyyntilaite, kuljettajanpääte, matkakortinlukija, VoIP-luuri ja seuraavan pysäkin näyttö.

Uusi laitteisto välittää reaaliaikaista tietoa bussin kulusta sekä asiakkaille että liikenteen seurantaan.

Uudet lukijat on asennettu myös kahteen Flirt-junaan ja yhteen SM4-junaan. Lisäksi liikkeellä on neljä uusilla lukijoilla varusteltua raitiovaunua.

Asennukset jatkuvat loppuvuoden ajan. Siirtymäkauden ajan käytössä on sekä uusia että vanhoja lukijoita.

Uuden kortinlukijan käyttö on erilaista kuin vanhan. Kausilippujen käyttäjät näyttävät lippua lukijalle entiseen tapaan. Arvolippua ostettaessa valitaan ensin matka, hyväksytään valinta OK:lla ja vasta lopuksi näytetään laitteelle matkakortti.

Lue lisää uudistuksesta www.hsl.fi/uudetlaitteet. Sivustolla on myös virtuaalinen matkakortinlukija, jolla voi harjoitella uuden lukijan käyttöä.

HSL:n Youtube-kanavasta löytyy myös käyttöohjevideoita.

Voit tutustua käyttöohjeeseen myös esitteestä

 

 

Kommentit

Eilen illalla noin klo 18.30, Kampin metroasemalla olisi tarvittu opastajia, kun lukijan ääreen asettui iäkkäitä ihmisiä ja heitä oli paljon. Aikansa ihmeteltyään menin neuvomaan, kuinka tuo toimii. Turhaan HSL hehkuttaa, että on opastajia, kun niitä ei näy mailla eikä halmeilla. Siinähän olisi tarkastajilla hyvä työ iltaisin, opastaa JOKAISELLA metroasemalla. Yksi-kaksi tarkastajaa ja asia on pihvi. Toistaiseksi huomasin sen asian, että ns. vanhoilla lukijoilla lipun "leimaaminen" kesti sekunnin verran, nyt henkilöstä riippuen 3-25 sekuntia!

Päivittäin näkee ihmisiä, jolla on vaikeuksia uuden laitteen kanssa. Olisi ollut hyvä, että se kallis tv-mainos olisi jätetty tekemättä ja ohjattu rahat siihen, että olisi opastajia laitteiden lähellä. Rautatieaseman laitureiden uudelleen järjestely on kyllä kamala. Vanhukset eivät löydä pysäkeille, kuljettajat eivät osaa neuvoa. On todella vaarallista, että rollaattorien kanssa liikkuvat vanhukset seikkailevat bussien seassa. Tätäkin näkee todella usein. Toivottavasti tilanteelle tehdään jotakin ennen kuin sattuu jotakin. Bussipysäkkien uudelleen järjestely rautatieasemalla on epäonnistunut.

Kuinka kauan asennukset kestävät yhtiöittäin esim. ensi viikolla alkavan Helsingin bussiliikenteen osalta? Alkaako pysäkeiltä ja uudistuneesta reittioppaasta (beta.reittiopas.fi) nähdä reaaliaikaisia tietoja heti, kun ensimmäiset bussit ovat liikenteessä?

Minulla ei ole käyttäjätunnus ja salasana enään.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.