Valmius länsimetron koeliikenteen aloittamiselle tammikuussa 2017 – Espoon bussilinjasto pysyy 15.8. lähes nykyisellään

Länsimetron aikataulu on tarkistettu. Rakentaminen ja järjestelmäkohtaiset koekäytöt asemilla valmistuvat lokakuussa. Tämän jälkeen käynnistyvät loppuvaiheen yhteiskoekäytöt, joissa varmistetaan eri järjestelmien yhteensopivuus ja turvallisuus. Tämän hetken arvio on, että matkustajille tarkoitettu koeliikenne voi alkaa viimeistään tammikuussa 2017. Aikataulu täsmentyy lokakuussa, kun on saatu riittävästi kokemuksia testauksista.

”Monimutkaisen järjestelmän käyttöönottoon sisältyy aina riskejä, joita ei voida täysin aukottomasti etukäteen arvioida. Ensimmäisten turvallisuuteen liittyvien yhteiskoekäyttöjen myötä aikataulu tarkentuu.” toteaa Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

”Länsimetrohanke on laaja kokonaisuus. Jokaisen järjestelmän on oltava kunnossa toimivan ja turvallisen metron liikenteelle saamiseksi. Haluamme varmistaa, että testauksiin on varattu riittävästi aikaa.” Kokkinen sanoo.

Espoon ja Helsingin pelastuslaitokset hyväksyvät testien jälkeen turvallisuusjärjestelmien toimivuuden, minkä jälkeen kaupunkien rakennusvalvontaviranomaiset voivat hyväksyä asemien ja ratatunnelien käyttöönoton. Tämän lisäksi HKL päättää omalta osaltaan ajankohdan, jolloin metroliikenne voi turvallisesti käynnistyä.

HSL päättää erikseen matkustajille tarkoitetun koeliikenteen aloittamisesta. Varsinaisen metroliikenteen ja liityntäbussiliikenteen käynnistämisestä HSL päättää tämän jälkeen.

”Hankkeessa toimitaan hyvässä yhteistyössä niin että työt ja testaukset menevät sujuvasti eteenpäin.” toteaa Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo.

Länsimetro on Suomen suurin infrahanke. Se koostuu yli 270 erillisestä urakasta. Louhintojen ja rakentamisen aikana hanke on työllistänyt yhteensä 15 800 rakentajaa. Henkilötyövuosia kertyy noin 4 500.

Espoon bussit kulkevat syksyllä nykylinjaston mukaan – Lauttasaaren linjasto uudistuu

Joukkoliikenne kulkee 15.8.2016 alkaen Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella lähes täysin nykyisen linjaston mukaisesti. Lauttasaaren linjasto sen sijaan muuttuu nykyisestä, mutta suorat yhteydet Kamppiin ja keskustaan säilyvät saaren kaikista osista. Linjasto varmistui neuvotteluissa, joita HSL on käynyt bussiyhtiöiden kanssa saatuaan tiedon länsimetron viivästymisestä.

Bussit kulkevat varmistuneen linjaston mukaisesti ainakin vuoden 2016 loppuun asti. Mikäli länsimetro ei liikennöi vielä silloin, bussiliikennettä jatketaan.

”Meille oli kaikkein tärkeintä saada aikaan ratkaisu, joka palvelisi asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt suurin osa reiteistä on valmiiksi tuttuja, ja joukkoliikennepalvelu pysyy korkealla tasolla. Olemme liikennöitsijöille hyvin kiitollisia joustavasta suhtautumisesta ja yhteistyöstä”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Suurin linjaston muutos tapahtuu Lauttasaaressa, jonka bussilinjasto on yhdistelmä nykyistä ja länsimetron liityntäliikenteeseen suunniteltua. Saaren kaikista osista tarjotaan kuitenkin suora ja tiheä yhteys vähintään Kamppiin.

Lehtisaaressa ja Kuusisaaressa linjasto säilyy nykyisenä sillä erotuksella, että linja 506 kulkee 15.8. alkaen suunnitellusti vain Viikin ja Meilahden välillä.

Linjanumerot muuttuvat Pohjois-Espoossa

Etelä-Espoossa myös linjanumerot säilyvät entisellään. Sen sijaan Pohjois-Espoossa linjanumerot muuttuvat alkuperäisen suunnitelman mukaan jo 15. elokuuta. Uusia pysäkkikilpiä vaihdetaan pysäkeille kesän aikana, jotta pysäkkien tiedot olisivat ajan tasalla numeroiden vaihtuessa.

Lisäksi Espoon palvelulinjat muuttuvat uusiksi lähibusseiksi niin ikään 15. elokuuta.

Uudet aikataulutiedot Reittioppaassa heinäkuun aikana

15.8. aloittavien linjojen aikataulu- ja reittitiedot ovat nähtävissä Reittioppaassa heinäkuun puolessavälissä. Länsimetron viivästymisestä aiheutuneista poikkeusjärjestelyistä kerrotaan lisäksi kattavasti HSL:n verkkosivuilla.

Bussilinjasto pähkinänkuoressa

Espoon bussilinjat säilyvät 15.8. ennallaan seuraavia poikkeuksia lukuun ottamatta:
• Linjanumerot muuttuvat Pohjois-Espoossa.
• Linjojen 206, 212 ja 213 reitti pitenee Helsingissä Meilahdesta Kamppiin.
• Uusi linja 224 (Leppävaara–Kauniainen–Espoon keskus–Tuomarila) aloittaa liikennöinnin. Se korvaa monilta osin linjaa 51, joka lakkautetaan.
• Linja 506 lyhenee kulkemaan välillä Viikki–Meilahti. Linja 501 lakkautetaan.
• Espoon palvelulinjat muuttuvat uusiksi lähibusseiksi, ja ne saavat uudet linjanumerot.

Lauttasaaren muutokset 15.8.:
• T-linjat ja linja 21V säilyvät. Lisäksi uusina linjoina kulkevat 20X (Kamppi–Katajaharju) ja 21BX (Kamppi–Vattuniemi). Näin Lauttasaareen turvataan tihein vuorovälein kulkeva bussiliikenne.
• Linjat 65A ja 66A muuttuvat linjoiksi 65 ja 66 eivätkä enää kulje Lauttasaareen. Linjan 20 tilalle tulee linja 20X.
• Yöliikenteessä Lauttasaarta palvelee nykyiseen tapaan linja 20N (Asema-aukio–Vattuniemi–Katajaharju).
• Linja 501 lakkautetaan.

Taulukko Espoon bussilinjoista 15.8.2016 alkaen

Taulukko Lauttasaaren bussilinjoista 15.8.2016 alkaen

Lauttasaaren bussilinjasto 15.8.2016 alkaen

Kommentit

Hei, Kaipaisin jo vastausta siihen edelliseen kommenttiin (sekä muiden kysymyksiin) ja onko linja 555 tulossa ja million?

yst.terv.

Eiköhän linja 555 aloita samaan aikaan länsimetron kanssa, kuten oli suunniteltukin. Siihen asti palvelee (ei toki Lauttasaarta) nykyinen 510.

Hei, ihmettelen myös kovasti minkä takia 555 bussi ei ala nyt kulkemaan kuten oli tarkoitus, kuten muutkin olivat kysyneet täällä. Tähän teiltä ei ole tullut vastausta. (Tai jos vastaus on se että busseja ei ole tapeeksi ei ole mielestäni hyväksyttävä vastaus). Sekä lisäpalautteena harmittaa myös todella paljon että linja 501 lopetetaan. Nyt ei jää yhtään yhteyttä lauttasaaresta leppävaaran tai otaniemen suuntaan. Tarvitsen päivittäin kulkea väliä Vattuniemi-Perkkaa ja 15.8 jälkeen reitti menee keskustan kautta junalla. Matka kestää yli tunnin. (Tai 3 vaihtoa jos lähtee espoon suuntaan, mutta sillä ei voita mitään...). Onko tässä mitään järkeä?
Nykyisellä vaihdolla matka kestää n.40 minuuttia. Autolla menee 15 minuuttia. Tämähän kannustaa myös minua hankkimaan auton :(
Toivon jatkossa parempaa suunnittelua.

Hei.
Minkälaista vuoroväliä olette suunnitelleet linjoille 137 ja 138?

Yhteys rautatieaseman ja keski-Lauttasaaren väillä täytyy säilyttää! Lauttasaaressa käy työmatkalaisia, jotka tulevat junalla rautatieasemalle - ja sama toisinpäin, Lauttasaaresta kulkee paljon ihmisiä juniin. Vaihto näin lyhyellä matkalla on täysin älytön ja 21:n pysäkki on hankalan mäen takana Lauttasaaren keskustaan / Kotkavuoren alueen suuntaan. Jatkakaa linjoja Kampista asemalle, se olisi tässä katastrofissa todella suuri parannus!

Hei. Vaihdetaanko kuurinmäentien pysäkin kyltit kun linjan 270 numero vaihtuu ja linja 51 lakkauttaa ja tulee uusi linja 224? Ajetaanko Matinkylän bussiterminaalin yhtään bussia? 533 päätepysäkki kun on Matinkylässä niin voisiko se ajaa ihan terminaaliin asti. Miten nämä uudet bussit jaetaan kun uusia busseja tulee syksyllä 128 kpl kun alunperin ne oli tarjottu uusille liityntäliikenteen linjoille?
Tulevatko sähköbussit vasta sitten vakituiseen käyttöön kun metro valmistuu? Ja vaihtuuko uudet linjakilvet sitten kun metro on virallisesti valmis?

Hei,

Pohjois-Espoossa kilvitykset uusitaan, koska siellä linjanumerouudistus tulee voimaan 15.8. Linjan 270 uusi numero on siis 235. Uusi linja 224 aloittaa liikennöinnin 15.8. ja samalla Espoon sisäinen linja 51 lakkautuu.

Osalle Etelä-Espoon pysäkeistä ehdittiin jo vaihtaa metron liityntälinjaston mukaiset pysäkkikilvet, koska kilvitystyöt aloitettiin jo toukokuun puolivälissä. Linjanumerot eivät vaihdu Etelä-Espoossa, joten pysäkeille vaihdetaan takaisin entiset linjanumerot, jotka ovat voimassa myös 15.8. jälkeen.

Muutostyöt pysäkeillä eivät välttämättä ehdi kokonaan valmiiksi 15.8. mennessä.

Matinkylän bussiterminaalia ei oteta käyttöön, joten sinne ei aja yksikään linja syksyllä.

Liikenteessä on 15.8. alkaen sekä vanhaa että uutta bussikalustoa. Valitettavasti tässä vaiheessa ei ole kerrottavissa tarkempia tietoja. Sähköbussien suunnitelmiin tulee muutoksia, koska liityntäliikenne ei ala suunnitellusti.

Sitten, kun länsimetron liikenne alkaa ja siirrytään liityntäbussiliikenteeseen, vaihdetaan pysäkeille uudet kilvet, jotka vastaavat kyseisiä liityntälinjoja.

Nykyisen bussilinjan 20 liikennöinnin päättyessä Salmisaaren ja Erottajan välinen vaihdoton yhteys voitaisiin kokeilla järjestää muutamaksi kuukaudeksi raitiovaunuin! Melkein museokalustokin riittäisi...

Entinen 8:n päätepysäkki - Ruoholahden metroasema - Kamppi - Mannerheimintie - Kolmikulma.

Linjan numeroksi ehdotan 12X.

Aiotteko vaihtaa pysäkkikilvet takaisin vanhoihin kilpiin niille pysäkille joihin on jo vaihdettu uusi kilpi?

Hei,

bussipysäkeille vaihdetaan takaisin vanhat pysäkkikilvet, jotta ne vastaavat 15.8. voimaan tulevaa linjastoa.

Osalle Etelä-Espoon pysäkeistä ehdittiin jo vaihtaa metron liityntälinjaston mukaiset pysäkkikilvet, koska kilvitystyöt aloitettiin jo toukokuun puolivälissä. Linjanumerot eivät vaihdu Etelä-Espoossa, joten pysäkeille vaihdetaan takaisin entiset linjanumerot, jotka ovat voimassa myös 15.8. jälkeen. Pohjois-Espoossa kilvitykset uusitaan, koska siellä linjanumerouudistus tulee voimaan 15.8.

Muutostyöt pysäkeillä eivät välttämättä ehdi kokonaan valmiiksi 15.8. mennessä.

Jatkaako kuitenkin linja 195 vielä munkan kautta? Nyt poistatte 506 linjan Otaniemestä, joka on ainut järkevä linja aikataulullisesti iltaisin kotiin. Vai tuleeko pakkotilanne kiertää keskustan kautta ja näin ollen kotimatka pitenee ajallisesti ja kiertää. Otaniemessä kun on töissä ihmisiä joilla on myös kiinteät työajat...

Hei,

linjan 195 liikenne jatkuu myös 15.8. jälkeen.

On todella kohtuutonta, että linja 501(V) lakkautetaan kokonaan. Etenkin kun sen ajamiseen ei edes tarvita kovin montaa bussia - kyseessä on työmatkalinja joka kulkee vain ruuhka-aikoina.

Samalla lakkaa ainoa suora yhteys Vattuniemestä Länsiväylän vaihtopysäkille (Hanasaaren kohdalle), josta on voinut vaihtaa kerralla kaikkiin siitä ajaviin busseihin. Sen lisäksi tietysti suora yhteys Tapiolaan/ Otaniemeen lakkaa. Ja jos suunnittelijat eivät sitä(kään) tiedä, monet Vattuniemen lapset käyttävät ko. linjoja koulumatkoihin, koska pysäkki on aivan koulun vieressä Lauttasaarentiellä. Jatkossa pienet joutuvat kävelemään varsin vilkaasti liikennöityjen risteysten ylitse.... Tämä on siis aivan merkittävä heikennys monien eri käyttäjäryhmien yhteyksiin.

Ja tuo vastaus, josta HSL hokee: voit ajaa bussilla 21V Lauttasaarentielle ja siitä T-bussilla on aivan vitsi, ja aliarvioi täydellisesti ihmisten ongelmat. Ensinnäkin T-busseja ei kulje ruuhka aikaan kuin satunnaisesti, ja toisekseen, lähes jokainen matkustaja joutuu jatkossa tekemään matkaa monen vaihdon taktiikalla. Työmatka-aika vähintään tuplaantuu kaikilla.

Tässä on nyt syyttömät Lauttasaarelaiset pistetty kärsimään siitä, että aivan muut ovat möhlineet.
Kiitos HSL - palvelutaso jatkossa täysi nolla. Tuskinpa syksyllä on tarvetta ostaa seutulippua näilää linjastoilla - oma auto kulkee.

Hei,

valitettavasti aivan kaikkia nykyisiä bussilinjoja ei vain pystytty jatkamaan, koska busseja on nyt syksyllä käytössä vähemmän kuin mitä menneenä talvena oli. Tämä tarkoittaa valitettavasti sitä, että niillä matkustajilla, jotka ovat käyttäneet linjaa 501, matka muuttuu syksyllä vaihdolliseksi. Vattuniemestä Lauttasaaren koulun lähelle, Särkiniementielle pääsee linjalla 21BX. T-vuoroja kulkee Espooseen ruuhkasuuntaa vastaankin, mutta Otaniemen suuntaan linjojen 102 ja 103 T-vuoroja ei kulje aamuruuhkassa. Jos matkan haluaa taittaa yhdellä vaihdolla, niin sitten Vattuniemestä on mentävä linjalla 21V Ruoholahteen ja vaihdettava siellä Länsiväylän bussiin. Olen pahoillani, että matkasi muuttuu vaihdolliseksi!

Ja minä olen pahoillani, että kaikkien näiden vuosien jälkeen lakkaan olemasta HSL:n tyytyväinen asiakas ja siirryn yksityisautoiluun.

Jos työmatka pidentyy puolesta tunnista tuntiin tai ylikin, ja bussia varten pitää mennä Ruoholahteen asti (pelkkä kadun ylitys siellä vie 5 min) - ei kiitos!!

Mikä/mitkä yhtiöt tulevat liikennöimään Lauttasaaren linjoja sekä linjoja 65 ja 66?

Hei,

linjoihin 65 ja 66 ei tule muutoksia länsimetron aloituksen viivästymisestä, joten suunnitellusti linjojen liikennöitsijänä aloittaa 15.8. alkaen Pohjolan kaupunkiliikenne.

Miksi liikenne Meilahden ja Pohjois-Tapiolan välillä loppuu linjan 506 osalta? Onko jotain korvaavaa liikennettä tulossa tai palautuuko tämä hyvä yhteys myöhemmin ennalleen?

Hei,

linjan 506 reitti lyhenee välille Viikki-Pasila-Meilahti suunnitellusti elokuussa. Reitin lyheneminen johtuu siitä, että yhteydet Tapiolan, Meilahden ja Pasilan välillä keskitetään jatkossa yhdelle linjalle eli linjalle 551. Sitten, kun länsimetron liikenne alkaa ja siirrytään liityntäliikenteeseen, linjat 194 ja 195 lakkautuvat, ja ne korvataan linjalla 551, jonka reitti tulee tällöin olemaan Pasila-Meilahti-Aalto-yliopisto-Tapiola. Muutos mahdollistaa tiheän liikenteen linjalle 551, jonka vuoroväli ruuhkassa tulee olemaan viisi minuuttia ja päiväaikaan kymmenen minuuttia. Linjalla alkaa tuolloin myös viikonloppuliikenne.

Nyt 15.8. jälkeen Pohjois-Tapiolasta Meilahteen pääset siis linjalla 194 Kamppi-Pohjois-Tapiola.

Sitten, kun metroliikenne ja liityntälinjat aloittavat, ei Pohjois-Tapiolasta valitettavasti ole suoraa yhteyttä Meilahteen. Silloin kätevintä on mennä Tapiolaan ja vaihtaa siellä linjaan 551.

Juu, mutta siis: syksyllä 2016 linja 506 ei kulje, mutta metron liityntäliikenne ja linja 551 eivät aloita liikennöintinsä. Eli otetaan pois, muttei laiteta tilalle sitä korvaavaa liikennettä. Kun verrataan tilannetta 506 ja 194 vastaan pelkästään 194 niin voidaan todeta että tilanne on selvästi huonontunut, varsinkin kun 194:n liikenne on hyvin harva. Tämä on kyllä aika valitettava tilanne.

Linja 501(V) Vattuniemi – Espoo välille tarvitaan ehdottomasti. Kaikilla ei ole omaa autoa! Pienten lasten vanhemmille vaihdot ovat iso pidennys työpäivään, kun vaihtoaikataulut eivät osu kohdilleen. Tämä ei voi olla mahdoton toteuttaa.

Hei,

valitettavasti aivan kaikkien nykyisten linjojen liikennettä ei ole ollut mahdollista pitää ennallaan, koska busseja on ajossa syksyllä vähemmän kuin menneenä talvena. Linja 501 on tarjonnut yhteyksiä, jotka on mahdollista kulkea vaihdollisina muita linjoja käyttäen, mistä johtuen se ei ole enää mukana syksyn 2016 linjastossa.

Hei,
aikooko hsl todella lopettaa puoleksi vuodeksi pääsyn Punavuoreen ja Erottajalle (linja 20)?
Asun Kaapelitehtaan kupeessa ja työni on Punavuoressa. Pakotatte ilmeisesti minut kävelemään töihin hoidettuani ensin lapset päiväkotiin ja kouluun, ja iltapäivällä takaisin. Hulluuttaa, erityisesti kun kannettavana on aina tietokone ja pino kirjoja ja muita opetusmateriaaleja.
Eli miksi ihmeessä kaikki Lauttasaaren bussit ajetaan Kamppiin tai Rautatientorille?
Onhan nyt jonkun pakko mennä Uudenmaankatua Erottajalle.

Nyt olet kyllä ymmärtänyt tämän joukkoliikenteen täysin väärin! Eihän ruoholahtelaisten kuulu matkustaa Punavuoreen, vaan Itä-Pasilaan, koska suunnittelijat ovat näin suunnitelleet!
Nyt sinun siis täytyy vaihtaa työpaikkaa, tai muuttaa asumaan Eiranrantaan (paitsi kun siellä ei ole päiväkoteja, kouluja, terveysasemia, kirjastoa....mutta onneksi on Sauna ja brasialialaistyylinen mölyasema?

Hei,

valitettavasti Punavuoreen ja Erottajalle ei kulje 15.8. lähtien bussilinjaa Lauttasaaren suunnasta. Linjat 20X Kamppi-Katajaharju ja 21BX Kamppi-Vattuniemi liikennöivät Kampin terminaaliin, koska ajoreitti Lauttasaaren suunnasta sinne on sujuvampi ja nopeampi kuin esimerkiksi rautatieasemalle tai Erottajalle. Tällöin liikenne saadaan järjestettyä tehokkaasti ja pienelläkin bussimäärällä voidaan liikennöidä tiheästi.

Sitten, kun länsimetron liikenne alkaa ja siirrytään liityntälinjoihin, kulkee Erottajalle Vattuniemestä linja 21.

Palaako liikenne Erottajalle sitten kun metro alkaa liikennöidä? Eikös sieltä pitäisi alkaa kulkea 21 Vattuniemeen?

Hei,

sitten kun länsimetron liikenne on alkanut ja on siirrytty liityntäliikenteeseen, niin linja 21 alkaa ajaa Vattuniemestä Erottajalle.

Hei,

Siirtyvätkö Kampin maanpäällisten linjojen (kuten 39, 41, 42 ja 45) päätepysäkit elokuussa silti suunnitelmien mukaan Kampin terminaaliin vai onko laituritilasta puutetta Espoon linjojen säilymisen vuoksi?

Hei,

linjat 41, 42, 45 (uudelta numeroltaan 37), 69, 70T eivät vielä siirry elokuussa Kampin terminaaliin, vaan lähtevät Kampin katutasosta metroaseman ympäristöstä.

Linjojen 39 ja 39B päätepysäkki säilyy myös pinta-Kampissa ja säilyy siinäkin vaiheessa, kun länsimetro liikennöi.

Hei! miten on lähtöliaturit suuniteltu jos kerran vielä 206, 212 ja 213 päättyvät katutasoon lähtevätkö nämäkin laitureista 71 ja 72? Nytkin jo ruuhkaa kun 70T, 194 ja 195 pitävät taukoa laitureiden välissä ja jättää matkustajat siihen kun pitäisi jättää laituriin 70. Säilyykö linjojen 37, 41 ja 42 vuoroväli 12-15 min ruuhkassa?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.