Helsingin ensimmäinen täyssähköbussi lähtee liikenteeseen tammikuussa

Helsinki ottaa merkittävän ympäristöaskeleen maanantaina 23.1., sillä liikenteeseen lähtee pääkaupungin ensimmäinen kokonaan sähköllä kulkeva bussi. Linkker-bussi liikennöi Ruskeasuon ja Rautatientorin välistä linjaa 23.

Helsingin liikenteeseen tulee talven aikana kaiken kaikkiaan neljä Linkker-bussia. Linjan 23 bussi saa aluksi virtansa Ruskeasuon päätepysäkillä Invalidisäätiöllä, mutta Rautatientorille on rakenteilla latauspiste, samoin linjan 55 reitille Koskelaan. Latauspisteiden rakentaminen linjan 51 päätepysäkeille Hakaniemeen ja Malminkartanoon alkanee keväällä 2017.

Linkkerit ovat Suomen ensimmäiset automaattisesti pikaladattavat sähköbussit, ja niitä on tarkoitus olla käytössä pääkaupunkiseudun liikenteessä yhteensä 12 vuoden 2017 loppuun mennessä. Akut voidaan ladata pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin. Ajokierrosta varten kertyy riittävästi virtaa 2-4 minuutissa.  

Linkker-bussi säästää energiaa

Täyssähköbussi ei tuota lainkaan haitallisia lähipäästöjä ja se kuluttaa energiaa vain murto-osan dieselbussista, joten sen energiakustannukset ovat huomattavasti dieselbussia pienemmät. Linkker kuluttaa niukasti energiaa muun muassa siksi, että sen runko on kokonaan alumiinia, joten auto on kevyt teräsrunkoiseen bussiin verrattuna.

Sähköbussit tukevat HSL:n strategista tavoitetta kasvattaa vähäpäästöisen kaluston osuutta joukkoliikenteessä.
”HSL on tehnyt kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen. Tavoitteemme on vähentää lähipäästöjä ja hiilidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia vuoteen 2025 mennessä vuoden 2010 tasosta”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo. ”Tavoitteeseen pääseminen edellyttää uutta ajoneuvoteknologiaa. Kolmekymmentä prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta on tarkoitus olla sähköistä vuonna 2025.”

”HSL on avaintoimija, kun Helsinki pyrkii globaaliksi edelläkävijäksi ilmasto- ja älyliikennealoilla”, Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen sanoo. ”Julkisen liikenteen kunnianhimoinen sähköbussitavoite on keskeisessä asemassa, kun toteutamme Helsingin visiota hiilineutraalista tulevaisuudesta.”

Linkker-bussit ovat osa ePeli-hanketta, joka sai alkunsa vuonna 2014 Teknologian tutkimuskeskus VTT:n koordinoimasta ja Tekesin tukemasta ECV-verkoston eBus-projektista. HSL:n kumppanina hankkeessa ovat muun muassa HKL, joka rakentaa Helsingin pikalatausasemat ja Helsingin Bussiliikenne Oy, joka hoitaa linjan 23 liikennettä.  

HSL on tarjonnut bussiliikennöitsijöille mahdollisuutta kokeilla sähköbusseja ilman että se vaikuttaa liikennöitsijän kalustohankintoihin tai talouteen. HSL hankkii Linkker-bussit leasing-sopimuksella poikkeuksellisesti itse, sillä uuden teknologian riskien sälyttäminen liikennöitsijöille olisi ollut kohtuutonta.

Linkker-bussi  
•    Pituus n. 13 metriä
•    Paino noin 9 500kg
•    Istumapaikkoja 40
•    Akkujen kapasiteetti 55kWh

HSL:n sahkobussi-info 13.1.2017

Linkker Oy:n verkkosivut

Tekesin verkkosivut

 

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.