Helsingin raitiolinjasto uudistuu elokuussa – tietopaketti muutoksista julkaistu HSL:n verkkosivuilla

Helsingin raitiovaunulinjat ovat säilyneet yksittäisiä muutoksia lukuun ottamatta hyvin muuttumattomina jo kolmisenkymmentä vuotta. Sinä aikana kaupunki on kuitenkin kasvanut – ja kasvaa edelleen. Ensi elokuussa raitiolinjasto uudistuu, jotta ratikat palvelisivat Helsingin kantakaupungissa matkustavia myös tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.

Uudistus tulee voimaan 14. elokuuta tänä vuonna. Silloin muuttuvat linjojen 1, 2, 3, 7 ja 9 reitit, ja lisäksi joidenkin linjojen aikatauluihin tehdään muutoksia. Vuoden 2017 aikana raitiovaunut saavat lisäksi käyttöönsä kaksi uutta katuosuutta: raitiovaunu 3 alkaa kulkea Reijolankadun uutta rataa Laaksossa ja linja 9 Välimerenkatua pitkin Jätkäsaaressa. Molempia ratoja rakennetaan tulevan kesän aikana.

Uuden linjaston suunnittelun lähtökohtana on ollut, että tärkeimmille yhteysväleille muodostuu tiheä ja säännöllinen raitioliikenteen vuoroväli kahden linjan yhdistelmänä. Tämä parantaa raitioliikennettä esimerkiksi Töölön ja Sörnäisten välillä, kun linjat 1 ja 8 kulkevat Helsinginkatua pitkin noin 5–6 minuutin yhteisellä vuorovälillä.

Samalla tavoin kahden linjan yhdistelmät muodostavat hyvän ja tiheän palvelutason esimerkiksi Töölön ja keskustan välille, Eiran ja keskustan välille, Jätkäsaaren ja keskustan välille sekä Mannerheimintielle ja Hämeentielle.

”Nykyisessä linjastossa on paikkoja, jotka eivät kerää matkustajia toivotulla tavalla, ja samaan aikaan joillain yhteysväleillä raitiovaunujen kapasiteetti ei tahdo riittää. Pyrimme näillä raitiolinjaston muutoksilla tekemään matkanteosta mahdollisimman hyvää mahdollisimman monelle”, kertoo joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty.

Näistä muutoksista on nyt koottu verkkosivusto HSL:n sivuille osoitteeseen hsl.fi/raitiolinjat2017. Sen tietoja täydennetään vuoden mittaan, kun raitiolinjaston uudistuminen lähenee.

Katse on jo tulevaisuudessa

Raitiolinjaston uudistukset jatkuvat myös vuoden 2017 jälkeen sitä mukaa kuin uusia rataosuuksia valmistuu. Linja 6 jatkuu eteläpäässään Hietalahdesta edelleen Telakkarantaan. Linja 9 taas jatkuu Ilmalaan, ja Jätkäsaaren raitiolinjasto täydentyy lopulliseen muotoonsa 2020-luvun alussa. Raitiovaunut liikennöivät ensi vuosikymmenellä myös Kalasatamaan, ja linjastoa suunnitellaan parhaillaan.

Raitioliikenne laajenee myös kantakaupungin ulkopuolelle, kun Raide-Jokeri-pikaraitiotietä aletaan rakentaa Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille lähivuosina. Myös keskustan ja Laajasalon välisestä raitioyhteydestä, Kruunusilloista, on tehty rakentamispäätös.

”Helsingin raitioliikenteen matkustajamäärät ovat olleet viime vuosina hienoisessa kasvussa, ja tällä linjalla haluamme edelleen jatkaa”, Räty kertoo.

Raitioliikenteen linjastosuunnitelman tekeminen aloitettiin vuonna 2013, ja HSL:n hallitus hyväksyi suunnitelman toukokuussa 2015.

Raitiolinjaston muutokset pähkinänkuoressa:

•    Linjojen 1, 2, 3, 7 ja 9 reitit muuttuvat. Linjojen 7A ja 7B sekä 2 ja 3 muodostamat renkaat puretaan, ja kaikki linjat saavat alku- ja päätepisteensä.
•    Linja 1 alkaa kulkea päivittäin, ja sen reitti muuttuu. Samalla Töölön ja Sörnäisten välillä kulkee raitioliikennettä entistä tiiviimmin.
•    Linja 9 ei enää aja Länsiterminaalille vaan Jätkäsaaren Saukonpaateen. Linja 7 alkaa kulkea keskustasta Länsiterminaalille linjan 9 nykyistä reittiä.
•    Töölön Runeberginkadulla kulkevat raitiovaunut kulkevat Kampin sijaan Lasipalatsille Arkadiankatua pitkin.
•    Linjojen aikataulujen suunnittelussa pyritään luomaan kantakaupungin pääkaduille kahden linjan yhdistelmänä tiheät ja säännölliset 5–6 minuutin vuorovälit.

Raitiolinjaston uudistus HSL:n verkkosivuilla: hsl.fi/raitiolinjat2017

Kommentit

Käsitys renkaiden purkamisesta lienee hieman tulkinnanvarainen, sillä eikö esimerkiksi hyppäämällä lännestä tulevaan raitiovaunuun 7 Aleksilla ja pysymällä vaunussa lopulta päädy takaisin Aleksille linjan 2 reittiä? Miten ilmiö määritellään arvo- ja kertalippujen vaihto-oikeuteen?

Kummallista että Fredrikinkadulle tehtiin kalliilla raitiopysäkkien designkatokset ja kiskot ja nyt juuri tuo kiskopätkä Fredrikinkadulla Kekkosenkadun ja Arkadiankadun välillä on jäämässä kokonaan linjattomaksi kun kaikki sen läheltä vedettävät Arkadiankadulta tulevat linjat ohjataan kääntymään suoraan Arkadiankadulta Mannerheimintielle koukkaamatta Kekkosenkadun kautta. Mikä järki oli laittaa designpysäkkikatokset kalliilla noin lyhyen ajan takia? Olisikohan syytä siirtää ne jollekin vilkasliikenteisemmälle pysäkille jos jompikumpi Arkadiankadun linjoista ei voi koukata Kekkosenkadun kautta?

Mekin toivomme, että pysäkkikatokset löytävät uuden hyvän kodin jostain linjastomme varrelta. Pysäkkikatoksista Helsingissä vastaa Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL, joten selvitämme asiaa heidän kanssaan.

Ja koskahan nämä muutokset saadaan uuteen reittioppaaseen toimivaksi, kun ei ysin nyt tilapäinen uusi päättäri sinne ole vieläkään ilmestynyt?

Ysin päättärin tapauksessa Reittioppaassa on virhe, jota korjataan parhaillaan ja jota pahoittelemme. Tarkkaan ottaen uuden Länsiterminaalin jättöpysäkki kyllä on Reittioppaassa, mutta sen kautta ei anneta reittiehdotuksia. Tässä vikana lienee, että pysäkki ei karttapohjan mielestä ole kävely-yhteyden päässä, joten muokkaamme tätä.

Raitiolinjaston uudistusten mukaisen liikenteen pitäisi näkyä Reittioppaassa aivan normaalisti noin kuukautta ennen muutosajankohtaa, jos haku kohdistuu päivämäärälle, jona muutos on tapahtunut.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.