Helsingin uusien raitiolinjojen kartat on julkaistu – skemaattisen kartan kehitystyö jatkuu syksyllä

Helsingin raitiolinjasto uudistuu 14.8.2017, kun HSL:n joukkoliikenteessä siirrytään talvikauden aikatauluihin. Viisi linjaa siirtyy uusille reiteille, ja samalla uudistuvat myös raitiolinjastoa esittelevät kartat.

Karttoja on kaksi: maantieteellinen ja niin kutsuttu skemaattinen. Ne on nyt julkaistu HSL:n verkkosivuilla.

Maantieteellinen kartta esittelee, missä ja mitä katuja pitkin raitiolinjat kulkevat. Muutoksena aiempaan maantieteellisessä kartassa ovat nyt mukana myös kaikkien raitiovaunupysäkkien nimet. Käytetty karttapohja on peräisin OpenStreetMap-yhteisöltä, ja se on HSL:n uuden karttailmeen mukainen. Samaa karttapohjaa käytetään muun muassa HSL:n nykyisessä Reittioppaassa.

Skemaattisessa kartassa uutta raitiolinjastoa esitellään ilman karttapohjaa, ja myös skemaattisen kartan ilme uudistuu. Uudessa ilmeessä vaikutteita on otettu etenkin Elmo Allénilta, joka julkaisi oman karttansa Helsingin raitiolinjaston muutoksista viime helmikuussa.

HSL:n raitiovaunukartoista julkaistaan seuraavat versiot syksyllä 2017, kun linjan 3 uusi reitti siirtyy kulkemaan Meilahden Kuusitielle Reijolankadun raitiotien valmistuttua. Samalla skemaattista ratikkakarttaa kehitetään edelleen yhteistyössä Allénin kanssa.

HSL:n uuteen raitiolinjastoon on mahdollista tutustua osoitteessa hsl.fi/raitiolinjat2017, jonne on koottu syksyn muutoksista kattava tietopaketti.

Helsingin raitiolinjat 14.8.2017 alkaen

Helsingin raitiolinjat 14.8.2017 alkaen

Kommentit

Lautatarhankadun ja Töölön tullin pysäkit on piirretty eri tavoin, vaikka molemmissa on sama tilanne: samannimisiä psyäkkejä on kaksi vierekkäisillä kaduilla. Töölön tullissa näyttää, että vaunut todella pysähtyvät samalla pysäkillä; Vallilan merkintätapa on lähempänä todellista tilannetta.

Hyvä huomio. Lisäksi kartoissa on päädytty erilaisiin ratkaisuihin. Skemaattisessa kartassa Lautatarhankatu on piirretty oikein, mutta Töölön tullissa näyttää siltä, että linjoilla 4 ja 10 olisi yhteinen pysäkki. Maantieteellisessä kartassa taas pysäkit ovat päinvastoin: Töölön tulli oikein, mutta Lautatarhankatu harhaanjohtavasti ikään kuin linjoilla 1 ja 6–8 olisi yhteinen pysäkki, vaikka sellainen on vain Sörnäisissä.

Jatkoa: Skemaattisesta kartasta voi saada kuvan, että linjoilla 1 ja 8 olisi yhteinen pysäkki Urheilutalo linjan 3 kanssa ja yhteinen pysäkki Helsinginkatu linjan 9 kanssa. Kolmosen pysäkki on kuitenkin Läntisellä Brahenkadulla ja yhdeksikön Fleminginkadulla. Maantieteellisessä kartassa tämä näkyy selvästi.

Itä-Pasilaan saapuvalla linjalla 9 on pysäkki Asemapäällikönkatu myös Ratamestarinkadun puolella heti kiertoliittymän jälkeen. Ehkä pyörylä kannattaisi siirtää liittymän kohdalle.

Korjaus edelliseen: linjan 9 pysäkki on Fleminginkadulla vain ajettaessa Itä-Pasilaan päin. Keskustan suuntaan ajettaessa pysäkki tosiaan on yhteinen linjojen 1 ja 8 kanssa. Vastaava paikka on Kansaneläkelaitos, jossa keskustaan ajettaessa linjoilla 2–4 ja 10 on yhteinen pysäkki, mutta vastakkaiseen suuntaan ei. Näissä tapauksissa on varmaan parempi merkitä pysäkki yhteiseksi, kun nimikin on sama.

Hyviä huomiota ja rakentavaa keskustelua aiheesta. Erilaisten symbolien käyttö yhteisille ja toisaalta lyhyen kävelyn päässä vaihtomahdollisuuden tarjoaville pysäkeille voisi olla informaatioltaan tarkempi ratkaisu.

Kummastakin kartasta saa kuvan, että linjoilla 1–6 ja 10 olisi Mannerheimintiellä yhteinen pysäkki, jonka nimi on Ylioppilastalo. Nimi onkin oikea, mutta linjojen 2, 4 ja 5 pysäkit ovat Aleksanterinkadun länsipäässä. Valkoiset pyörylät kannattaisi siis siirtää lähemmäs sanaa ”Aleksanterinkatu”.

Lisäksi maantieteellisessä kartassa linjan 2 pysäkki Kauppatori on merkitty Vanhan kauppahallin kohdalle, vaikka kummallakin ajosuunnalla on oma pysäkkinsä lähempänä Havis Amandan patsasta.

Kaikenkaikkiaan oikein hyvä ja selkeä kartta.

Aiempiin kommentteihin: En näe mitään syytä yrittää saada päätepysäkkien lenkkejä mukaan karttaan, ellei kyseessä ole sitten isompi korttelin kierros, jotka on jo merkitty. Eivätköhän lukijat tajua muutenkin, että linja tekee päätepysäkillä U-käännöksen jollain ilveellä.

Sen sijaan kartan näyttämät katkokset Maistraatintorin ja Olympiaterminaalin pysäkeillä ovat harhaanjohtavia -- asiaa tietämätön lukija voisi kuvitella, että hänen pitää kävellen vaihtaa linjalta toiseen. Ainakin Olympiaterminaaln pysäkillä vaunu sen sijaan vaihtaa numeroaan ja jatkaa matkaan; onkohan saman tarkoitus tapahtua Maistraatintorin pysäkillä? Tuohon pitäisi saada jokin selkeämpi ratkaisu.

Tässä tapauksessa sanamuoto on hiukan harhaanjohtava. Olympiaterminaalilla ei ole kääntösilmukkaa, joten vaunun reittitunnus muuttuu kakkosesta kolmoseksi ja päinvastoin aivan samalla tavalla kuin nykyisinkin. Vastaava muutos tulee Länsi-Pasilaan Maistraatintorille, jossa kakkonen muuttuu seiskaksi ja päinvastoin. Sama vaunu ajaa siis kolmella reitillä vuorotellen ja vaihtaa matkan aikana tunnusta kaksi kertaa. Tässä on kuva uusista reiteistä.
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/linjat2_3_7_pienempi_versio.pdf

Rengaslinjojen purkaminen viittaa siihen, että 7A:n ja 7B:n rengasmaiset reitit korvataan uudella seiskalla, jonka päätepysäkki on Länsisatamassa. Lisäksi kakkosen ja kolmosen reitit eivät ole enää muodosta yhdessä kahdeksikkoa muistuttavaa lenkkiä, vaan kolmosen uusi päätepysäkki on Kuusitiellä, kunhan Reijolankadun raiteet valmistuvat, ja siihen saakka Töölön hallilla.

Ehkä noiden kahden epäselvän pysäkin tapauksissa pitäisi yksinkertaisesti selittää asia kirjallisesti. Kummankin pysäkin vieressä on kartalla onneksi muuten käyttämätöntä tilaa, johon selityslaatikon tai vastaavan voi laittaa.

Jos olisin turisti, niin ihmettelisin ihan varmasti, mikä tuo oranssi M-kirjain on tai mitä tuo liilavalkoinen viiva tarkoittaa. Kaikille symboleille ja merkeille pitäisi olla selitykset ja mielellään kolmella kielellä.

Kiitos palautteestasi. Selite symboleineen ja niiden merkityksineen voi hyvinkin olla eräs skemaattisen kartan kehitystyön painopisteitä lähitulevaisuudessa.

Voi voi. Kartta on ihan hyvän näköinen, mutta oleellinen, eli se miten vainut kulkevat, ei avaudu syntyperäiselle ollenkaan. Miten se kolmonen nyt pysähtyy keskelle Mannerheimintietä.

Jos tietää jotain näistä nykyisistä numerokikkailuista, voi osittain arvata näitä kulkureittejä. Mutta ummikot eivät varmasti osaa. En haluaisi yrittää turistille neuvoa joidenkin linjojen kulkureittiä. Ilmeisesti ylempänä olevat parannusehdotukset ovat aiheen. Itse en olisi osannut näitä edes ehdottaakaan.

Huom. Kartta on niitä varten, jotka eivät tunne systeemiä. Ei vakiomatkustajia varten.

Reijolankadulle rakennetaan parhaillaan raitiovaunukiskoja. Siksi linjoilla 2, 3, 7A ja 7B on poikkeusreitit 13.8. saakka. Kun työ valmistuu myöhemmin syksyllä, kolmosen päätepysäkki siirtyy Kuusitielle. Sitä ennen päätepysäkki on Töölön hallin pysäkillä, jossa matkustajien on varmaan poistuttava. Oletan, että vaunu ajaa tyhjänä Oopperan pysäkin, Runeberginkadun, Ruusulankadun ja Sibeliuksenkadun kautta takaisin Mannerheimintielle. Ensimmäiset matkustajat otetaan kyytiin vasta Töölön hallin pysäkillä.

Joo. Löysin netistä raidekaavion: http://raitio.org/ratikat/helsinki/radat/kartat/ratakaavio_2012.pdf ja sen perusteella joutuu tosiaan tekemään tuollaisen pitkän ja kiemurtelevan matkan jotta vaunun saa käännettyä ympäri. Ehkä matkustajat hämmentyisi niin siitä, että vaunu tekee tuollaisen kierroksen ennen Oopperan pysäkkiä, kuin siitäkin, että Oopperan pysäkille ei ole matkustajapalvelua, mutta kartalla näkyy tuollainen lenkki, ja siksi on päädytty tällaiseen ratkaisuun.

Jaa. Kääntyykö vaunut ympäri Länsi-Pasilassa?

Tarkoitatko siis kolmosen lähtöpaikkaa/päättäriä tuossa Töölön hallin kohdalla? Jos linja alkaa tai loppuu siitä, niin ei kai sitä oikein muutenkaan voi merkitä, pl. pieni lenkki jossa linja kääntyy ympäri.

Jos menee pallon osoittamaan kohtaan kaipa siellä kolmosen pysäkki on pallon kohdalla. Ilmeisesti kolmonen ei ota matkustajia kyytiin ennen sitä pysäkkiä, jolla pysähtyy myös 2, 4 ja 10 pohjoiseen, ja saapuu siihen juuri lähtöajan kohdalla jostain sivukadulta.

Ihan hienoilta näyttää, hyvää työtä!

Minua häiritsee se, että tuossa kartassa on merkittynä rautatie ilmalaan saakka. Se ei kuulu raitiolinjoihin. Samaan tapaan kuin ei kuulu metrokaan, jota ei ole merkitty. Aleksanterinkadulta puuttuu pysäkkejä. Minusta päätelenkit pitää merkitä karttaan. Miksi osa on merkitty ja osa ei. Nelosen lenkki taas on piirretty nelikulmaiseksi - miksi?

Aleksanterinkadun puuttuvalla pysäkillä pysähtyy nyt vain linja 1, joka jatkossa menee muualta.

Lenkit on piirretty, jos reitti kulkee kortteleiden ympäri. Tämmöisiä tapauksia on mm. Hietalahdessa ja Tehtaankadun länsipäässä. Skemaattisen kartan neliömainen lenkki Munkkiniemessä on tosiaan virhe: pitäisi olla kolmio, kuten maantieteellisessä kartassakin.

Ilmalan lähijuna-aseman merkitseminen on yksinkertaisesti hyvä ratkaisu. Tulevaisuudessa raitiolinja 9 jatkuu pohjoiseen, lähelle Ilmalan asemaa; se tullaan merkitsemään tähän karttaan laajennuksen valmistuttua. Siksi nykyisen kartan tyhjä tila linjan 10 ja Rantaradan välissä on perusteltu.

Kumtähden kenttään tulee välilyönti.

rahko.jukka, luepa uutisen teksti. Sieltä löytyy vastaus kysymykseesi.

Eikös jonkin ratikan pitänyt alkaa ajaa Mannerheimintien ja Kuusitien risteyksen lenkkiin?

Raitiolinja 3, kunhan Reijolankadun kiskot valmistuvat syksyn aikana. :)

Kekkulilta hyviä huomioita.

Yhdenmukaisuuden vuoksi kaikki kääntöpaikat voisi merkitä lenkillä. Esimerkiksi linjan 5 Katajanokan kääntöpaikka ei näy lenkkinä, vaikka se on todellisuudessa melko suuri kiertäen sekä parkkipaikan että rakennuksen. Miksi esittää linjojen 6T ja 7 kääntöpaikat Jätkäsaaressa päällekkäisinä lenkkeinä, kun samalla linjojen 8 ja 9 yhteistä lenkkiä naapurissa ei näytetä lainkaan? Tärkeimpänä muutoksena kaipaisin kuitenkin linjojen 2/3 Olympiaterminaalin ja linjojen 2/7 Maistraatintorin päätepysäkkien informatiivisempaa merkitsemistä, jotta matkustajat ymmärtävät matkan jatkuvan samaan suuntaan ilman vaununvaihtoa.

Länsisataman pitkulaiset silmukat näyttävät tosiaan oudolta. Olen samaa mieltä, että Olympiaterminaalin ja Maistraatintorin katkokset hämäävät. Kumpikin pitäisi korvata yhdellä valkealla pyörylällä, josta lähtee kaksi eriväristä viivaa.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.