HSL-alueen bussilinjoille tuli mittavasti uusia vähäpäästöisiä autoja

HSL-alueen bussiliikenne vahvistui syysliikenteen alkaessa yli 50 uudella linja-autolla. Kaikki uudet bussit alittavat tiukat Euro 6 -päästörajat ja niissä on muun muassa useampia lastenvaunupaikkoja kuin vanhemmissa autoissa.

HSL-alueen bussilinjoilla on viime viikon maanantaista alkaen kulkenut 52 tuliterää autoa. Uusia busseja on harvoin tullut liikenteeseen yhtä paljon samaan aikaan. Sitä mukaa, kun kalusto uusiutuu, bussiyhtiöt voivat luopua vanhimmista autoistaan. 

Uudet bussit kulkevat dieselillä ja ne täyttävät Euro 6 -päästönormit, jotka asettavat tiukat rajat muun muassa typen oksidi- ja hiukkaspäästöille. Typen oksideja Euro 6-normin bussit saavat päästää vain viidenneksen Euro 5 -luokan autoihin verrattuna.

”Kaikissa uusissa busseissa on USB-pistokkeet kännyköiden ja läppäreiden lataamista varten”, HSL:n kalustoinsinööri Petri Saari kertoo. ”Lisäksi niissä on kolme lastenvaunupaikkaa, kun vanhemmissa autoissa paikkoja on usein vain kaksi. Uusissa busseissa on automaatti-ilmastointi ja valkoinen led-linjakilpi myös kuljettajan puoleisessa eli vasemmassa kyljessä.”

Savonlinja Oy, Helsingin Bussiliikenne Oy ja Nobina Finland Oy hankkivat yhteensä 56 bussia, mutta yhtiöt pitävät niistä muutaman vara-autoina.

Eniten uusia autoja hankki Savonlinja, joka osti peräti 45 Volvoa. ”Ostos on suurin kertahankinta, jonka yhtiö on HSL-alueen bussiliikenteeseen tehnyt”, Savonlinjan toimitusjohtaja Kai Honkanen sanoo. ”Päädyimme Volvoon, koska yhtiöllä on edistyksellistä tekniikkaa busseilta vaadittujen päästörajojen toteuttamiseen.”

Helsingin Bussiliikenne hankki neljä samanlaista Volvoa kuin Savonlinja. Nobinan kalusto täydentyi kolmella Scanialla ja neljällä Ivecolla.

Savonlinja kuljettaa uusilla busseillaan Tikkurilaan, Suutarilaan, Ala-Tikkurilaan, Heikinlaaksoon, Latokartanoon ja Meilahteen. Nobina Oy liikennöi uudella kalustolla Aviapolikseen ja Leppäkorpeen ja Helsingin Bussiliikenne Paloheinään sekä Malmille.

Uusien bussien hankinta käynnistyi HSL:n viime syksyisestä tarjouskilpailusta, jossa kuntayhtymä etsi liikennöitsijää seitsemälletoista bussilinjalle. 

Tarjouskilpailun 39/2016 tulokset kokonaisuudessaan

Kommentit

Tulin eilen linjalla 39B tähkätien pysäkille ja havaitsin kuinka kuljettaja katsoi televisiolähetystä suuresta kännykästä, joka oli sijoitettu nopeusmittarin päälle. tämä tapahtui siis ajon aikana, tarkkailin kuinka kuljettajan silmät liikkuivat vuoronperään ajoradasta kännykään ja päinvastoin.

Soitin hätäkeskukseen ja annoin palautetta HSL:n siuvuilla. Olisikohan minun itse pitänyt sanoa asiasta samantien kuljettajalle ? mitäs mieltä täällä ollaan. Auto oli 1302 ja se oli tähkätien pysäkillä 18:45 eilen eli 20.9.17

Kuusimiehenkaaren pysäkistä...kun nyt on niin, etteivät nämä sieltä tulijat osaa käyttää omaa bussiaan vaan tosiaan änkeävät täyteen 611 bussiin vaikka se oma bussi tulee siis minuutin päästä. Tänä aamuna valittivat, että voi, voi kun ei mahdu istumaan. No ei niin mahdu kun meillä on Siltamäestä ja Suutarilasta ihan omasta takaa matkustajia.
Katsoimme aikataulua ja onhan se tosi merkillinen:

611b, pysäkkiaika: 7.20, 7.36 ja 7.51
67V, pysäkkiaika: 7.19, 7.34 ja 7.49

Käytännössä tämä siis toimii niin, että porukka änkeää jo täyteen 611b bussiin ja tyhjä 67v ajelee tyhjänä ohi.
Olisi ihan aikuisen oikeasti mukavaa kuulla mistä tällainen suunnittelun kukkanen oikein tulee???

Linjalla 611 on uusia kuljettajia jotka eivät vielä osaa linjaa kunnolla. Keskiviikkona klo 17.00 aikoihin Savonlinjan bussi nro 32:n kuljettajalla pääsi tarkkaavaisuus hieman pettämään kun oltiin Käpylän aseman kohdalla Tuusulantiellä hän vahingossa piti sillä kohtaa jossa oikealta kaistalta olisi pitänyt loivasti kaartaa vasemmalle bussipysäkille hän pitikin oikean laidan ja jouduttiin pois Tuusulantieltä. Itse istuin etumaisella matkustajapaikalla kun havahduin tähän harhaan ajoon. Kyseisessä liittymässä ei olisi päässyt u-käännöksellä takaisin Tuulantielle joten päätin opastaa kuskin Pohjolankadun kautta takaisin Tuusulantielle ja näin pääsimme sille Käpylän aseman bussipysäkille ja siellä olleet matkustajat pääsivät kyytiin 5 minuuttia myöhässä. Seurasin sitten kyseistä kuskia joka navigaattoria apuna käyttäen jatkoi ajamistaan mutta Oulunkylän sekä Kehä 1:n liittymien kohdalla meinasi valita kaistan joka johtaisi pysäkkien ohi kaukaa. Ohjeistin häntä pysymään kokoajan oikean puoleisella kaistalla ja siten pääsee bussipysäkeille. Navigaattori on muuten hyvälaite muttei kerro miten bussipysäkeille näissä liittymissä ajetaan. Toivottavasti Savonlinja hiukan enemmän kouluttaisi kuljettajiaan koska kyseinen linja on pitkä ja kaikkia mutkia ei välttämättä muista.
Tämä ei ole ollut ensimmäinen kerta kun jouduin opastamaan kuljettajia. Olen 54 vuotias ja jo 7-vuotiaana jouduin silloisella linjalla 45 opastamaan kuljettajaa kun hän ei ollut aikaisemmin ajanut kyseistä linja. Silloin kuski anto 10 markkaa opastuksesta. Muuten hyvin ajavia kuskeja ollut että sen suhteen ei moittimista.

Kiitos palautteestasi, välitämme sen Savonlinja Oy:lle.

Tässä taas palautetta 611 bussista. Lähdimme rautatientorilta siten, että bussi oli täysi. Nyt bussi on täynnä seisojia ja tämähän kestää kun Mäkelänkadulla jää joka ikisellä pysäkillä nuori hipsteri joka ajelee yhden pysäkin välin. Voistteko tehdä asialle jotakin jotta me maisemareitin perällä asuvat pääsisimme joskus kotiin?? Saisiko pysäkin välejä reippaasti pidemmäksi? Siltamäkeen valmistuu lähiaikoina 6 uutta kerrostaloa ja läheskään kaikki eivät käytä junaa.

No niinpä....virheitä ja puutteita jälleen kerraan....Ala-Tikurilaan...lienee kai Ala-Tikkurila. Ja linjoista puuttuu se kaikista suurin Savonlinjan reitti eli Helsinki-Suutarila-Tikkurila eli linjat 611 ja 611b. Miksi teillä on näin paljon virheitä tiedotteissa?

Kitos rakentavista kommenteistasi. Tiedotetta on täydennetty Savonlinjan reittien osalta.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.