HSL avaa maailman ensimmäisen kaikille avoimen joukkoliikenteen jälleenmyyntirajapinnan

HSL on rakentamassa joukkoliikenteen kertalippujen avointa jälleenmyyntirajapintaa, josta kuka tahansa Suomesta tai ulkomailta voi hankkia kertalippuja jälleenmyyntiä varten.

Rajapinta aukeaa ensi vuonna osoitteessa sales-api.hsl.fi. HSL kutsuu samalla kaikkia liikennetoimijoita Suomessa ja ulkomailla kehittämään ja ideoimaan uusia liikennepalveluita rajapinnan päälle.

”Olemme rakentamassa erittäin innovatiivisen ja edistyksellisen digitaalisen jälleenmyyntirajapinnan. Tässä on vielä paljon työtä tehtävänä, mutta uskomme, että saamme monenlaisia yrityksiä ja innovatiivisia pilottihankkeita ideoimaan luovasti erilaisia lisäarvopalveluita rajapinnan päälle. Tavoitteenamme on myös aktiivisesti kontaktoida liikennealan toimijoita kotimaassa ja ulkomailla”, sanoo osastonjohtaja Mari Flink HSL:n asiakkuudet ja myynti -osastolta.

HSL:llä on vahvaa osaamista ja perinnettä avoimissa rajapinnoissa. Muun muassa erittäin suositussa Reittiopas-palvelussa on ollut avoimet rajapinnat käytössä jo 15 vuoden ajan. Avoimessa myyntirajapinnassa tietoturvallisuus ja liiketoimintariskien minimointi on kuitenkin kriittistä.

”Tietorajapintojen avaaminen on huomattavasti helpompaa verrattuna julkiseen myyntirajapintaan, jossa liikkuu isoja määriä rahaa ja transaktioita. Haluamme varmistaa sen, että rajapinnassa ei ole tietoturva- tai luottoriskejä. HSL-liikenteessä tehdään 370 miljoonaa matkaa vuodessa ja kymmeniä miljoonia myyntitransaktioita eli puhumme valtavista volyymeista”, osastonjohtaja Hannu Heikkinen HSL:n teknologiaratkaisut-osasto korostaa.

HSL:n rajapintaa tullaan kehittämään myös ensijulkaisun jälkeen.

HSL käynnistää samalla kaksivuotisen liikkumispalveluiden Idea Lab -ohjelman ja kutsuu ohjelmaan liikennealan markkinatoimijoita Suomesta ja ulkomailta. HSL:n Idea Lab -hankkeessa testataan liikkumispalveluiden toimintamalleja yhteistyössä. 

”Olemme resursoimassa HSL:ään MaaS-projektia ja tiimiä, joka kehittää liikennepalveluita HSL-alueelle erilaisten pilottien kautta. Osana Idea Labia toteutetaan liikkumispalveluiden ideakilpailu, jonka ehdotuksista valitaan pilotoitavat kohteet. Ideat voivat käsitellä esimerkiksi fyysisiä liikkumispalveluja, lippu- ja markkinointiyhteistyötä, matkaketjujen yhdistely- ja välityspalveluita tai automaattisen liikenteen kokeiluja. Pilottien kokemukset arvioidaan ja niiden perusteella kehitetään HSL:n palvelutoimintaa edelleen”, asiakkuuksista ja myynnistä vastaava osastonjohtaja Mari Flink visioi.

HSL on rakentamassa joukkoliikenteen kertalippujen avointa jälleenmyyntirajapintaa, josta kuka tahansa Suomesta tai ulkomailta voi hankkia kertalippuja jälleenmyyntiä varten. Kuva: HSL / Lauri Eriksson

 

 

Kommentit

Milloin kausi- ja arvolippuja voi ladata netissä? On hieman kummallista kun Tallinnan lippuja voi ladata muttei pääkaukunkiseudun.

Milloin kausi- ja arvolippuja voi ladata netissä? Tuntuu omituiselta kun Tallinnan lippuja voi ladata muttei Helsingin.

Tyypillistä Höselin joukkoliikennevastaisuutta rajoittaa ostot koskemaan vain kertalippuja. Miksi ottaa taas väkisin, rahaa ja aikaa polttaen EU-kilpailuviranomaisilta kieltävä kanta tähänkin hölmöilyyn? Kaikki rajapinnat vaan avoimiksi ja mitä nopeammin sen parempi. Yksityiset firmat kyllä hoitavat pyytämättäkin pilottien käyntiin polkaisut ja vieläpä kustannustehokkaasti niin, että ao. palveluita käyttävät maksavat viulut omasta pussistaan tai vaihtoehtoisesti ao. firmat osaavat kyllä lopettaa tappiollisten palvelujen tarjoamisen ihan itsekin. Ei tähän tarvita - eikä näillä näytöillä halutakaan - Höseliä neuvomaan miten yksityisten firmojen kannattaisi tehdä bisnestä ihmisten liikuttamisesta.

Eikä maksa paljon tietenkään. Hoitaisitteko ensin entiset tyrimiset kuntoon ennen kuin teette uutta höpinää. Milloin matkakortinlukijaan saadaan näkyviin koska teidän vakituisen asiakkaan matkakortin kausi on päättymässä? Milloin saatte reittioppaan toimivaksi? Onko Höseli joku kokeilulaboratorio, joka saa tehdä julkisella rahalla mitä tahansa kokeita välittämättä tuloksista? Kuka tätä valvoo ja ketä pitää äänestää, että tällaisesta rahan käytöstä tulee loppu?

Matkakortin tiedot, mukaanlukien kauden päättymispäivän, näkee nykyisistä kortinlukijoista pitämällä korttia lukijan lähellä muutaman sekunnin ajan.

Busseissa ei kyllä näe ja siinä yleensä ei ole aikaa kupeksia odottamassa tietoa joka aiemmin näkyi korttia vilauttamalla. En ole vielä kertaakaan onnistunut tietoa näkemään joten kovin helposti se ei tule. Edelleenkin päivittäin on toimintahäiriöitä ja kortinlukija ei toimi. Höseli ei osaa tehdä mitään kunnollista.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.