HSL kehittää uutta matkakortinlukijaa

Työtä tehdään yhdessä palvelumuotoilun ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa yhteiskehittämällä eli co-creationin keinoin. HSL kutsuu työhön mukaan myös kehitysideoita esittäneet Aallon opiskelijat ja asiakkaat.

HSL:n uusi kortinlukija on saanut runsaasti palautetta matkustajilta ja kuljettajilta. HSL on saanut kehittämisideoita myös mm. Aalto-yliopiston opiskelijoilta. Kaikki palaute on HSL:lle arvokasta ja se otetaan huomioon kehittämisessä.

”Vaikka omat tutkimuksemme näyttävät, että useimmat matkustajat pärjäävät hyvin uuden lukijalaitteen kanssa, olemme kuunnelleet huolella saamaamme palautetta matkakortinlukijasta, tutkineet sitä ja ryhtyneet toimiin asiakkaita vaivaavien asioiden korjaamiseksi. Haluamme parantaa käyttökokemusta mahdollisimman hyväksi, jotta lukija palvelee kaikkia asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Käyttöliittymän uudelleen tarkastelun lisäksi teemme töitä myös parantaaksemme kortinlukijan teknistä suorituskykyä”, hankejohtaja Eero Nikula kertoo.

Lukijan kehittäminen ketterillä menetelmillä on osa HSL:n asiakaslähtöisen kehittämisen strategiaa. Samalla iteroivalla tavalla kehitetään parhaillaan HSL:n mobiilituotteita sekä esimerkiksi syksyllä uudistuvia HSL:n karttatuotteita.
”Kaiken kehittämisen ydin on se, että asiakaskokemus olisi paras mahdollinen kaikissa kohtaamispisteissämme. HSL uudisti vuoden vaihteessa myös koko organisaatiotaan, jotta asiakas on entistä vahvemmin kaiken tekemisen keskiössä”, asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink tiivistää.

Kortinlukijan kehittämisessä on tällä hetkellä kaksi linjaa, nykyisen lippujärjestelmän lukija ja uuden vyöhykemallin lukija. ”Tarkastelemme suunnittelun pohjana olleita reunaehtoja uudelleen. Uskon, että palvelumuotoilun keinoin ja asiakkaiden kanssa tehtävä co-creation vie lukijaa eteenpäin toivottuun suuntaan. Matkakortinlukija on iso osa asiakkaidemme arkea. Käyttökokemuksen pitää olla mahdollisimman mutkaton”, johtava palvelumuotoilija Jarno Ekström tiivistää.

HSL testaa parhaillaan uusia käyttöliittymän versioita eri asiakasryhmillä. Uusia versioita uudesta vyöhykemallin aikaisesta lukijasta tuodaan asiakkaiden kokeiltavaksi huhtikuun puolessa välissä, jolloin HSL järjestää Livinglab-studion laajempaa asiakastestausta varten. Tarkempaa tietoa asiakkaille ja opiskelijoille tarkoitetuista työpajoista ja niihin osallistumisesta julkaistaan huhtikuun alussa. Kehitysversioita lukijasta voi kommentoida myös verkossa pääsiäisen jälkeen.  

Uusia kortinlukijoita asennetaan vielä kevään ajan busseihin, juniin ja raitiovaunuihin. Niistä on nyt asennettu puolet. Uudet lukijat ovat osa laajaa lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistushanketta, joka parantaa merkittävästi matkustajainformaatiota. Sen ansiosta kaikista HSL-alueen busseista, ratikoista, lähijunista ja metrosta saadaan pian reaaliaikaista tietoa, joka näkyy pysäkkinäytöillä, uudessa Reittioppaassa ja muissa sähköisissä aikataulupalveluissa.

Kommentit

"Tarkempaa tietoa asiakkaille ja opiskelijoille tarkoitetuista työpajoista ja niihin osallistumisesta julkaistaan huhtikuun alussa. Kehitysversioita lukijasta voi kommentoida myös verkossa pääsiäisen jälkeen." - olenkohan missannut nämä jotenkin, mistä löytyisi?

Kyllä kesti HSL:n väeltä myöntää, että työpöydän äärellä insinöörien toimesta (?) suunnitellun matkakortin lukijan käyttö ei ollut kunnolla loppuun saakka pohdittu. Näitä muutoksia, joita nyt pohditaan ehdotettiin HSL:lle jo heti koekäyttövaiheen alussa, mutta silloin ne torpattiin aiheettomina. Yksi suuri murheen aihe on varmaan tuo OK-nappi, joka on oikeasti leimausprosessin turha lisäys verrattuna vanhaan toimintamalliin. Veikkaan, että 90-95 % matkustajista leimaa lipun vain yhden matkustajan osalta, joten OK-napin painamisvaatimus aina ja kaikilta asiakkailta on todella ylimitoitettu. Useamman henkilön maksamiseen samalla matkakortilla löytyy kyllä jokin toinen keino, jos ei muuta, niin nykyinen konseptikin kelpaa. Ja kannattaa muistaa, että kortteja, joihin on ladattu rahaa käyttävät sellaiset asiakkaat, jotka matkustavat satunnaisesti eli mm. vanhukset, joiden edellytykset nousta bussiin vauhdikkaasti ja hoitaa maksuprosessi nopeasti ovat jo lähtökohtaisesti rajalliset.
Ja koko maksuprosessi pitää pystyä hoitamaan yhdellä kädellä, sillä toisessa kädessä matkustajilla on hyvin usein jotain kannettavaa, jota ei haluta laittaa bussin tai ratikan likaiselle lattialle.

Moikka!
Olisi pari juttua.

Ensinnäkin haluaisin kehua uutta matkakortin lukijaa, vaikka monet sitä haukkuvatkin. Mielestäni laite on hyvin muotoiltu, tyylikäs, sekä käytännöllinen vaikka pääseekin täyteen loistoonsa vyöhykeuudistuksessa. Ainoa miinus on sen osittainen hitaus ja se, ettei voi maksaa kaverin matkaa myöhemmin jos on oma. OK napin tilalle laittaisin peruutusnapin siihen näyttöön, jossa näkyy lipun oston tiedot jos se on mahdollista.

Toiseksi mitä kävi Keravan linjastosuunnitelmalle?

Kolmanneksi olisiko mahdollista jatkaa uutta 1 ratikkaa Oulunkylän asemalle, niin ratikka kytkeytyisi runkolina 550 ja päärataan.

t. Jarkko

Tärkeintä on se, että laite toimii loogisesti silloin kun sille näyttää ensin korttia. Esimerkiksi itse haksahdin tähän niin, että minulla oli Helsingin sisäinen kausilippu ja yritin ostaa arvolippua Espooseen. Tällöin laite sanoi vaan joka kerta Kortti on leimattu kun sille yritti näyttää korttia.

Tässä tapauksessahan laitteen kuuluu tietenkin pyytää ostamaan arvolippu alueen ulkopuolelle tai toiselle henkilölle, siltä varalta että tarkoitti uudelleen näyttämisellä sitä, ja näyttää kortin tietoja siltä varalta että tarkoitti uudelleen näyttämisellä sitä.

Lisäksi on seuraavat skenaariot kausilippulaisen näkökulmasta:

- On eri alueella kuin missä kausilippu on voimassa. Laitteen kuuluu kertoa, millä alueella olet ja missä kausilippu on voimassa, ja pyytää ostamaan arvolippu, kun sille yrittää näyttää korttia.

- Kausilipun voimassaolo päättyi juuri (esimerkiksi alle 7 vrk sitten). Laite kertoo, että voimassaolo on päättynyt, kun sille yrittää näyttää korttia.

Tuleeko tuohon koekaniiniryhmään jonkinlainen julkinen kutsu tänne HSL:n sivulle?

Paljon turhaa puhetta miksi ja miten korjataan. Ensinnäkin, eikö tällaista laitetta olisi voitu tehdä kerralla kunnollista. Ja toiseksi, kun vika on todettu, niin miksette vain korjaa sitä. Turhaa touhuamista!

Ei tarvitse kovin monta kertaa käyttää matkakortin lukijaa kun oivaltaa mikä on mennyt vikaan: Turhan OK valinnan sijasta pitäisi olla Peruuta valinta. Nyt vaaditaan kaikilta arvolipun käyttäjiltä yhtä lisäpainallusta paitsi silloin kun on tehnyt väärän valinnan. Oikean valinnan tehneille pitäisi riittää lipun näyttäminen lukijalle. Vain väärän valinnan tehnyt joutuisi tekemään lisäpainalluksen ja aloittamaan alusta. Näitä on murto-osa verrattuina niihin jotka ovat painaneet oikein. Ei ole mitään järkeä muutaman virheen takia panna kaikkia painamaan yhden ylimääräisen kerran.

Eipä tuo kaudella maksaminenkaan ole ollut ihan ongelmatonta: Olen huomannut monta kerta, että kun monta seutu-kausilipulla matkustavaa on jonossa edellä, niin näyttö ilmeisesti näyttää edellisten seutuja vielä hyvän aikaa senkin jälkeen, kun itse näytän espoon sisäistä kausilippuani. Vähän hölmöä, että näissä tilanteissa aparaatti sanoo seutu, vaikka kortissa on vain espoota.

Kävin katsomassa tuon heiolenmarkus, linkin ja se hipoo jo täydellisyyttä toisin kuin nykyinen tieto oy:n rakentama käyttölittymä.
Ottakaa ehdottamasti mallia ja vaari tuosta heiolenmarkus käyttöliittymästä

Hei, kiitos vinkistä! Markuksen ja monien muiden erinomaiset ehdotukset on luettu huolellisesti ja ovat mukana kehityksessä. Monia reunaehtoja ja vyöhykemallin lippuvaihtoehtoja (mm. lisävyöhykelippu) ei ole ollut kaikkia kehitysideoita tehneiden tiedossa. Olemme sekä tarkastelleet reunaehtoja uudelleen, että käymme myös ongelmakohtia läpi mm. Aalto yliopiston opiskelijoiden kanssa, jotta hekin voivat auttaa meitä ratkaisemaan ongelmia, joita heillä ei ollut tiedossa. Monia asioita täytyy ratkaista, jotta käyttökokemus kaikissa käyttötilanteissa olisi erinomainen.

Tämä hankehan meni poskilleen heti kun tieto oy sen sai.
Jo aiemmin lippujärjestelmän uudistus VR:lle sen näytti. Kaikesta huolimatta hsl menis amaan retkuun ja halpaan tuon metkuun ja uskoi tieto oy:n laitteen / ohjelmiston olevan paras ratkaisu..edelleenkin kantapään kautta oppia

Hei! Oikein hyvässä yhteistyössä olemme hanketta vieneet eteenpäin. Jatkuva kehittäminen ei ole tahosta kiinni. Aina voi tehdä vielä paremmin ja parantaaa asiakaskokemusta entisestään.

Minut ok-valinta on pari kertaa pelastanut ostamasta vahingossa seutulipun sisäisen sijasta.

Itse olen ihmetellyt mikä tuossa on niin hidasta. Töks, töks ja lipun näyttö, ja voit tehdä valinnan ja maksamisen hyvin yhdellä kädellä. Paljon kauemmin olen nähnyt veivattavan vanhalla kortinlukijalla.

Valitun lipun taustavärin voisi vaihtaa paremmin erottuvaksi, esim. punaiseksi. Muuten ihan toimiva matkakortinlukija.

Hei!

Kaikki tämän blogistin ehdotukset on luettu huolellisesti. Kutsumme kirjoittajan mukaan työhömme. Hyvässä yhteistyössä ja asiakkaiden kanssa lukija kehittyy haluttuun suuntaan. Testaus uusista versioista on parhaillaan käynnissä. Vyöhykemallisen lukijan kehittäminen oli työlistalla jo muutenkin, jotta lisäkuluja ei siltä osin tule.

Mikään ei toisille kelpaa! Ns. vanhassa mallissa oli eräiden ihmisten mielestä se huono puoli, että valintaa ei voinut peruuttaa. Esim. on valittu seutulippu ja luetettu matkakortti, joten se otti sitten sen maksun vaikka oli tarkoitus ostaa sisäinen matka.
Nyt sitten ollaan tyytymättömiä siihen, että lipun valinnan jälkeen painetaan ensiksi OK, jolloin ennen OK painamista voidaan varmistaa, että on valittu oikea matkaa ja vasta sen jälkeen luetutetaan matkakortti.
Tätä uutta lukijaa pystyy käyttämään myös paksummilla hanskoilla, sillä olen sen testannut ostaessa kertalipun matkakortilla. Laitteen käytön oppiin yhden käyttökerran jälkeen.
Näillä HSL:n sivuilla on erittäin hyvät ohjeet laitteen käyttöön, joten suosittelen niiden lukemista.
Seuraavastakin laitteesta/versiosta tulee löytymään määrätyillä henkilöillä valittamista.
Ulkomailla on tullut törmättyä vaikka millaisiin lippujen leimauslaitteisiin ja jopa ilman kielitaitoa on onnistunut niiden käyttäminen vaikka olenkin nainen.

Hyvä kun osaat. Totuus on kuitenkin, että jos laite olisi oikeasti hyvä niin siitä ei olisi tullut palautetta niin paljon. Nyt sekä kuljettajat että matkustajat ovat valittaneet. Jos liikut bussissa niin kait olet huomannut miten paljon laitteen veivaamiseen menee. Laite on erilainen kuin edeltäjänsä ja se aiheuttaa todella paljon ongelmia ja mielestäni laite on edelleen susi. Mutta hyvä siis kun joku tykkää-

Meistäkin on kiva kuulla, että osaat! Suorituskykyä nopeutetaan parhaillaan. Vyöhykemallissa saamme kivan uuden toivotun vyöhykelisälipun käyttöön. Se vaatii lukijan käyttölittymältä hieman monimutkaisempia ratkaiuja kuin vuoden 2002 mallissa on. Siitä huolimatta lipunostamisen pitää olla helppoa ja nopeaa. Lukijan kehittäminen on jatkuva prosessi, jossa asiakkaat ovat keskiössä.

"Vyöhykemallissa saamme kivan uuden toivotun vyöhykelisälipun käyttöön. Se vaatii lukijan käyttölittymältä hieman monimutkaisempia ratkaiuja kuin vuoden 2002 mallissa on."

Että mitä? Vuoden 2002 mallissa nimenomaan oli vyöhykelisälippu käytössä, kunnes sen poistitte...

Jospa tekisitte työnne kunnolla jo heti alkuvaiheessa niin tulisi myös hyvä tuote. Uskomatonta tyrimistä tämä ja monet muutkin HSL:n projektit. Pienentäisittekö organisaatiotanne niin työt tulisivat tehokkaammin tehtyä. Ja toivottavasti nyt keskitytte vain tuotteen parantamiseen, ei kiitos mitään ranskan kielisiä kalliita mainoksia prime-timeen tv:hen.

Kiitos palautteestasi. Lukijan kehittäminen on jatkuva prosessi. Monia korjauksia onkin viety jo kentälle. Olemme katsahtaneet myös uudelleen alkuperäisiin määrityksiin ja lukeneet kaikki palautteet ja kehittämisehdotukset, joiden pohjalta lukijan käyttöliittymää on viety eteenpäin. Parhaillaan testaamme seuraaavia versioita lukijasta asiakkailla. Ja kyllä nyt keskitymme tuotteen parantamiseen. Tervetuloa mukaan kehittämään. Laita tietosi eeva.jakobsson@hsl.fi niin saat kutsun Livelab tilaisuuksiin.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.