HSL:n liikenne siirtyy talviaikatauluihin 14.8. – raitiolinjat ja Koillis-Helsingin bussilinjat uudistuvat

Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuu merkittäviä muutoksia 14. elokuuta, kun HSL:n liikenne siirtyy talviaikatauluihin. Samalla uudistuvat myös raitiolinjat ja Koillis-Helsingin bussilinjat. Muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella.

Muutoksia raitiovaunuliikenteessä 14.8.

Helsingin raitiolinjasto uudistuu 14. elokuuta. Muutoksia tulee linjoille 1, 2, 3, 7 ja 9. Uudessa raitiolinjastossa on pyritty selkeyteen ja sujuvuuteen: tärkeimmille reittikaduille muodostuu kahden linjan yhdistelmänä tasainen ja säännöllinen vuoroväli. Kullakin raitiolinjalla on helppo matkustaa tärkeimpiin solmupisteisiin, joista matkaa voi jatkaa vaikkapa toisella kulkuvälineellä tai jalan.

Samalla kaikki raitiolinjat saavat alku- ja päätepisteensä, kun vanhoista niin kutsutuista rengaslinjoista luovutaan. Linjat 2 ja 3 eivät kulje enää kahdeksikkoa, ja linjat 7A ja 7B korvataan linjan 2 uudella reitillä ja uudella vanhaa seiskaa mukailevalla linjalla 7 (Länsiterminaali – Itä-Pasila).

Lisätietoa uudesta raitiolinjastosta saa osoitteesta hsl.fi/raitiolinjat2017

Muutoksia bussiliikenteessä 14.8.

Bussilinjaston suurimmat muutokset tapahtuvat Koillis-Helsingissä, jossa otetaan käyttöön uusi bussilinjasto. Uudistuksen myötä suurimmalla osalla linjoista reitit muuttuvat, ja joillain linjoista muuttuu myös numero. Lisäksi joitain linjoja lakkautetaan ja korvataan muiden linjojen reittimuutoksilla.

Muutoksesta on kerrottu alueen asukkaille koteihin jaetulla infolehdellä, jota on saatavilla myös HSL:n palvelupisteistä ja Koillis-Helsingin alueen kirjastoista. Lisäksi muutoksista on koottu kattava tietopaketti HSL:n verkkosivuille osoitteeseen hsl.fi/koillishelsinki2017

Muita muutoksia bussiliikenteessä 14.8.

Helsinki:

Rautatientorilla merkittäviä laiturimuutoksia
Linjan 17 reitti jatkuu Hakaniemeen ja Salmisaareen
Linjalle 79 muutoksia Koillis-Helsingin lisäksi myös Herttoniemessä
Muutoksia Helsingin lähibussien reiteissä
Linjojen 37 ja 39N reitti jatkuu Malminkartanosta Honkasuolle
Linjan 23 reitti muuttuu Ruskeasuolla, viikonloppujen yölinja 23N jatkaa Jätkäsaareen

Linjalla 88 Yliskylän osuus jää pois ja Kaitalahdessa liikennöidään yhteensuuntaan

Lisäksi linja 36 alkaa liikennöidä myös lauantaisin. Muutoksella parannetaan Luoteis-Helsingin paikallisia yhteyksiä.

Espoo:

Espoon linjat 46, 65 sekä lähibussit 148 ja 149 siirtyvät uusille reiteille Espoonlahdessa
Leppävaaran laiturijärjestelyt palaavat ennalleen
Linjalle 203 uudet pysäkit Painiityntiellä
Linja 554 saa uuden reitin, Leppävaaraan kulkee tulevaisuudessa linja 553

Lisäksi linja 201 alkaa liikennöidä myös lauantaisin. Muutoksella parannetaan itäisen Espoon ja Luoteis-Helsingin yhteyksiä muun muassa kauppakeskus Selloon.

Vantaa:

Lähtölaiturit muuttuvat Tikkurilan matkakeskuksessa
Tikkurilan Ratatie avataan bussiliikenteen käyttöön
Linjan 561 reitti pitenee Aviapoliksesta lentoasemalle
Pysäkkimuutos linjalla 615 Tikkurilantiellä
Linjat 561 ja 621 siirtyvät ajamaan Äyritien ja Perintötien kautta Veromiehessä
Parannuksia Fazerin alueen liikenteeseen

Kerava:

Keravan linjojen 5 ja 8 numerot vaihtuvat: uudet numerot 975 ja 978

Muutoksia junaliikenteessä 14.8.

Rantaradalla A-junan liikennöinnin aloitusta aikaistetaan lauantaisin ja sunnuntaisin. E-juna alkaa liikennöidä sunnuntaisin noin klo 10– 21 puolen tunnin vuorovälillä ja liikennöintiaikaa pidennetään myös lauantai-iltaisin noin klo 21 asti. Perjantain ja lauantain jälkeisinä öinä lisätään yksi L-juna Helsingistä klo 0.33. Muutokset lyhentävät vuorovälejä Helsingin ja Kauklahden välillä. Klo 23.03 Helsingistä lähtevän L-junan reittiä jatketaan Siuntioon ja Karjaalle.

Muutoksia metroliikenteessä 14.8.

Metroliikenteessä siirrytään takaisin talvikauden tiiviimpiin vuoroväleihin, jossa metrojunat kulkevat ruuhka-aikaan linjoilla Kamppi-Mellunmäki ja Ruoholahti-Vuosaari 5 minuutin välein ja yhteisellä osuudella Kamppi-Itäkeskus 2,5 minuutin välein.

Aikataulut 14.8. alkaen

Matkoille 14. elokuuta alkaen voi tehdä reittihakuja Reittioppaassa. HSL ei enää paina aikataulukirjaa, mutta linjojen irtoaikatauluja on saatavilla HSL:n palvelupisteistä. Voit myös tutustua talvikauden linja- ja pysäkkikohtaisiin aikatauluihin HSL:n verkkosivuilla. Lisäksi on saatavilla tulostettavia aikatauluja.
 

Kommentit

Miksi aamun P-junaan on tullut puolen tunnin vuoroväli 05:28 - 05:58, kun muuten vuoroväli on 10 min?

- Hi, can you tell me how I can get from this terminal to Pasila?
- Sure, it is easy, just to take number 2. Or I mean, actually you have to take number 3, because number 3 is number 2.
- ???
- Or actually it is number 7 that is going to Pasila, but you have to choose number 2 or 3.
-Thank you!
-Good luck and welcome to Helsinki!

It's actually pretty straightforward! Just take tram 2 here from Töölö towards Länsi-Pasila, it's actually the same tram that will continue to Pasila station from there on route 7 after a short while. If you fancy a bus ride, take 58, 69 or 506, on this stretch these are probably also faster. No need to worry or get confused about route 3 here. As you can see from the map, it doesn't really cover Pasila station at all.

"Reijolankadulta poistetaan bussipysäkit. Pysäkkien poisto liittyy tulevan runkobussilinja 500:n reittiin Reijolankatua pitkin. Runkobussilinjan aloittaessa linja 58 lopetetaan ja Reijolankadun pysäkeille ei ole tarvetta, koska runkobussilinjan pysäkkiväli on harvempi. Tämän hetkisten suunnitelmien mukaan lähimmät runkobussilinjan pysäkit ovat Tukholmankadulla Mannerheimintien risteyksessä ja Nordenskiöldinkadulla Auroran sairaalan kohdalla. Pysäkkien rakentaminen Reijolankadulle Urheilukadun ja Nordenskiöldinkadun välille on tilan puolesta mahdollista. Pysäkkitarve tulee uudelleen harkintaan, kun lähiympäristön maankäyttö lisääntyy."

Perustelu bussipysäkkien poistamisesta lopullisesti Reijolankadulta on hyvin erikoinen. Linjan muuttaminen runkolinjaksi ei todellakaan poista ihmisten tarvetta nousta kyytiin ja kyydistä tässä kohtaa - pysäkit ovat olleet aina hyvin suosittuja, joten en ymmärrä myöskään mitä alueen maankäytön lisäystä tähän vielä vaaditaan, että pysäkit säilyisivät. Reijolankadulle ei raitiosuunnitelman mukaan ole ilmeisesti tulossa myöskään ratikkapysäkkiä (tähän en ole löytänyt mistään selkeää vastausta onko näin), joten yhdeydet kantakaupungissa heikkenevät monien tässä kohtaa asuvien ja jatkoyhteyksiä käyttävien osalta huomattavasti sekä bussi- että raitioliikenteen osalta.

Näillä ratkaisuilla HSL toki tukee hyvin ihmisten arkiliikunnan ja yksityisautoilun lisääntymistä kantakaupungissa - itse aion ryhtyä liikuttamaan itse itseäni ko. alueella asuvana ja raitiolinjalla 3 joka päivä Kalliioon siirtyvänä viimeistään sen jälkeen, kun linja 3 alkaa kulkea uutta Reijolankadun kiskoa pitkin Kallioon, koska pysäkkiä Reijolankadulle ei ilmeisesti ole tulossa. Olen käyttänyt julkista ja erityisesti raitioliikennettä lyhyillä etäisyyksillä juurikin siitä syystä, että pysäkkivälit ovat olleet riittävän lyhyet ja yhteyksistä on ollut hyötyä suhteessa kävelyyn tai pyöräilyyn. Muutosten seurauksena ei ole enää järkeä maksaa reilua 50 euroa kuukaudessa yhteyksistä, jotka saavuttaakseen kävelymatkaa tulee joka tapauksessa puolesta kilometristä kilometriin riippuen siitä minne on menossa (myös Länsi-Pasilaan siirretty linjan 2/7 päätepysäkki lisää kävelymatkaa Länsi-Pasilaan siirtyessä (suosituin pysäkki Länsi-Pasilan kierroksella on Poliisitalon pysäkki, mutta päätepysäkki on juuri ennen ko. pysäkkiä). Näillä pysäkkiväleillä julkisen liikenteen käyttö kantakaupungissa ei enää kannata. Samalla vaivalla kävelee koko matkan kuin kävelemällä pitkät etäisyydet pysäkeille päästääkseen kyytiin/kyydistä.

Linjojen numeromuutokset ovat myös hyvin kummallisia ja nyt ne muuttuivat vielä vanhojakin oudommaksi. HSL perusteli linjan 2/7 numeronvaihdosta siten, että "haluttiin säilyttää Pasilassa asuvien tuttu reittinumero" - perustelu on vähintäänkin lyhytnäköinen ja ontuva. Ratikka on ollut kaikille kaupungin asukkaille aiemmin 7A/B, mutta nyt keskustasta Pasilaan matkustavan linja onkin 2 ja vaihtuu numeroksi 7 Länsi-Pasilassa, jonka jälkeen se vaihtuu vielä kolmoseksi, joka on toiseen suuntaan Töölön halleille loppuva tynkälinja. Miksi linja ei voi ajaa koko matkaa samalla numerolla? Numerovaihdokset ovat hyvin sekavia. Turisteille ei enää pysty neuvomaan minne pääsee milläkin linjalla ja missä pitäisi vaihtaa saatikka että itsekään tietäisi kaikkine tynkälinjoineen.

Lopputuloksena: vähemmällä "stressillä" selviää tästä eteenpäin liikuttamalla itse itseään - iso kiitos tästä HSL:lle omalta osaltani. Säästyypähän tuokin raha kuukaudessa johonkin muuhun tarkoitukseen ja hyötyliikunta lisääntyy huomattavasti, kun ko. rahalle ei enää saa vastinetta julkisen liikenteen palveluista. Ja harmi sellaisille liikkujille, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää joukkoliikennettä. Ei voi ymmärtää.

Runkolinjojen ja pikaraitioteiden tarkoitus on kulkea mahdollisimman nopeasti päätepysäkiltä toiselle. Tällöin pysäkeistä ja matkustajista olisi vain ylimääräistä haittaa. Matkustajat, jotka eivät asu pysäkkien lähellä voivat käyttää liikkumiseen esimerksi polkupyöriä, jotka ovat erittäin suosittuja nykyisin.

Aivan, aivan :D! Onhan se tosiaan ymmärrettävää, että matkustajat päätepysäkkien välillä aiheuttavat turhaa haittaa. Harmillisesti meillä on tässä maassa myös puolisen vuotta kestävä talvikausi, jolloin fillari ei ole ihan ykkösvalinta, mutta näillä mennään.

Tänä aamuna taasen notkuttiin Torpparinmäen pysäkillä noukkimassa kyytiin Torppiksen jengiä ja 67V ajeli siitä tyhjillään ohi. Mäkelänkadulla kun katsoimme 67V bussia niin siellä oli kokonaista kaksi matkustajaa kun 611b joutui noukkimaan 16 henkilöä jo täyteen lastiin Torpparinmäestä. Olette perustelleet useita linjamuutoksia säästöillä ja olette julkisesti kertoneet, ettei esim. 611 linjaa voida kustannussyistä liikennöidä sunnuntaisin, mikä on kyllä ihan hanurista. Virkamiehen on tietysti vaikeaa ymmärtää, että jotkut tekevät töitä myös sunnuntaisin. Säästöt näköjään eivät koske tätä 67V linjaa. Asuneeko joku päättäjistä alueella ja haluaa matkustella tyhjällä bussilla töihin?

Torpparinmäen asukkaat ja Mäkelän kadun yhden pysäkin matkustajat:
Torpparinmäestä kulkee bussi nro 67V mutta joka H.....VETIN aamu näemme kun Torpparinmäen porukka änkeää jo täyteen 611 bussiin ja heidän OMA 67V ajaa samanaikaisesti ohi TYHJÄNÄ!!!! Tänä aamuna matka Siltamäki-Suutarila --suunnalta Sörnäisiin kesti 45 minuuttia kun jo täyteen 611B -bussiin noustiin tästä Torpparinmäenkin pysäkiltä ja pysäkkiaikatauluista näkyi, että HEIDÄN OMA 67v TULEE MINUUTIN KULUTTUA. Ja sitten ne Mäkelänkadun yhden pysäkin nousijat. Kun teillä menee niitä busseja 1 minuutin välein NIIN OLISIKO MAHDOLLISTA, ETTÄ JÄTTÄISITTE NÄMÄ TÄYDET MAISEMALINJAT VÄLIIN JA KÄVELISITTE TAI ODOTTAISITTE MINUUTIN SEURAAVAA TYHJÄÄ BUSSIA. Olisi mukavaa, että HSL kohtelisi meitä matkustajia samanarvoisesti - nyt näin ei todellakaan ole. Nämä asiat toistuvat joka ikinen aamu, pitääkö aina ängetä itsensä siihen täyteen bussiin?? Ja kun sitten tämän lisäksi osuu muutama satunnainen matkustaja joka YRITTÄÄ maksaa sillä huonolla matkakortinlukijalla niin matkan kesto menee äärimmäisyyksiin. Tämä koskee varmasti kaikki maisemalinjoja, joka ei palvele pidemmän matkan tulijoita ollenkaan. HSL ei todellakaan halua palvella muita kuin keskustan alueita.

HSL kertoo, että mikäli reittien numerointisotku aiheuttaa hämmennystä myös tulevaisuudessa, meidän pitää järjestää tästä lisää opastusta. Parempi olisi muuttaa reittien numerointia niin, että ihmiset osaavat käyttää raitiovaunuja ilman erillistä opastusta.

Sen verran on sanottava, että meidän mielestämme tämä ei ole sotku. Nyt kaikki linjat kulkevat reitillään molempiin suuntiin yhdellä numerolla. Se, että linja vaihtuu matkan varrella toiseksi, on pienempi ongelma kuin se olisi, että linjan numero pysyisi noissa kohdissa samana. Nähdäksemme hämmentävin kohta linjastossa sijoittuu tässä mielessä Länsi-Pasilaan, missä 2:lla aloittavia ja 7:lla jatkavia matkustajia on jonkin verran - mutta tämäkin ongelma korjaantuu, kun Pasilan aseman ympäristön liikennejärjestelyt valmistuvat syksyllä 2019.

Tämä vuorovälien tahdistaminen näyttää menneen näin ekalta päivältä mönkään vai mitä mieltä olette. Kumma kun näkee niin monta raitiovaunua peräkkäin kulkemassa ja tästähän piti päästä eroon..?

Lienee hieman luonnonlain kaltainen ilmiö, että takaa tuleva raitiovaunu (hieman vähemmän lisää kuormittuvana) saa yhteisellä reittiosalla yleensä yhä enemmän kiinni edellään ajavaa. Ehkäpä pitkä yhteinen reittiosa tehostaa ilmiön vaikutusta.

Akateemiset teoreetikot voivat nyt alkaa koota havaintoja, mitä uskaltaa luvata nk. joukkoliikennekäytäviin kokoamisesta, kun raitiovaunut eivät pysty ohittamaan toisiaan bussien tavoin. Kenties periaatteessa tarvitaan metromaisen suuret matkustajamäärät häivyttämään haitallinen epätasaisuus raideliikenteen käytävissä - joita ei ehkä pitäisi toteuttaa liikaa.

Jos tämä ongelma muuttuu krooniseksi, silloin tarvitsee tietenkin tehdä korjaustilanteita. Yksittäistapaukset eivät sitä vielä aiheuta - kaupungissa on tällä hetkellä esimerkiksi käynnissä useita työmaita, jotka saattavat aiheuttaa ruuhkautumista. Tilannetta seurataan kyllä.

Minkä ihmeen takia linjan 2 alku- ja päätepysäkki ei voi olla Kyllikinportti? Sehän olisi loogista, sillä se on sekä ensimmäinen että viimeinen pysäkki Länsi-Pasilan puolella. Nyt täytyy keskustasta tullessa odotella yli 5 minuuttia maistraatintorilla, että pääsee omalle pysäkille. Nopeampi on kävellä, mutta talven viimoissa ja räntäsateessa se ei houkuttele.

Olemme täsmälleen samaa mieltä siitä, että Kyllikinportti olisi loogisin paikka tunnusten vaihtamiseen Länsi-Pasilassa. Ongelmana kuitenkin on se, ettei pysäkki ole ajantasaukseen riittävän pitkä. Tästä syystä päätepysäkki on Maistraatintorilla. Kaupunki ei ole suunnitellut Kyllikinportin pysäkin kunnostamista, sillä tarve ajantasaukselle Länsi-Pasilassa poistuu syksyllä 2019 Triplan ja Pasilan aseman edustan uuden joukkoliikenneterminaalin valmistuessa.

Kiva lukea aina nämä HSL:n muutostiedotteet. Satuja ja uskomuksia on esitetty kautta vuosisatojen, mutta nämä estävät tosin ihmisten liikkumisen.
Minulta meni viimeinenkin mahdollinen bussiyhteys työpaikalle jo vuosia sitten - kysyessäni ehdotetiin vaihdollista vaihtoehtoa, joka pidentää matkaa ja vie enemmän aikaa kuin kävellä tuo noin 5 km suuntaansa. Oma auto on siis todelle toimiva vaihtoehto.
Kun kerran on ajettu oman auton käyttäjäksi, paluuta saatte odottaa näiden satuilujen ja uskomusten jälkeen edelleen vuosia.

Miksi kaikki mahdolliset raitiovaunut pitää ahtaa kulkemaan ruuhkaisen Kaivokadun kautta? Kaivokadulle on lisäksi jatkossa kaavailtu myös Laajasalon raitiolinjojen päätepysäkkejä.

Reittimuutosten yhteydessä olisi ollut myös hyvä tilaisuus lopettaa raitiovaunujen ajeluttaminen Mikonkadun kävelykadulla. Näin ei ole kuitenkaan tehty. Ilmeisesti raitioliikenne on nykyisin jo niin ympäristöystävällistä, että se rinnastetaan jalankulkuun.

Ruuhka-aikaan esim. 6:n ja 8:n vuorovälejä harvennetaan. Mikäs logiikka siinä on?! Muutenkin koko Koillis-Helsingin linjauudistus on täysin järjetön.

Raitiovaunujen uudet linjaukset ovat täysi sekasotku. Yksi reitistön pääperiaate pitäisi olla, että tietyllä numerolla kulkevilla vaunuilla on oma selkeä ja yksiselitteinen reittinsä.

Ei ole mitään järkeä numeroida linjoja niin, että vaunussa istuessa vaunun numero vaihtuu miksi milloinkin kesken matkan. Eikö kolmosen kanssa sähläämisestä ole opittu mitään?

Ymmärrämme mainiosti, että tämä hämmentää, mutta vastaus kysymykseen on, että nimenomaan on opittu. Tästä päivästä alkaen kullakin linjanumerolla on yksi reitti, jota linja kulkee molempiin suuntiin, eikä vaunun kulkusuuntaa tarvitse päätellä esimerkiksi linjan numerosta (kuten oli linjojen 7A ja 7B tapauksessa). Mikäli tämä asia aiheuttaa hämmennystä myös tulevaisuudessa, meidän pitää järjestää tästä lisää opastusta.

Vihdoinkin tulee lisää busseja linjalle 21V ruuhka-aikaan Lauttasaaresta Postitalolle. Jatkossa klo 15 eteenpäin bussi kulkee 5 minuutin välein, kun ennen 8 minuuttia ja näin kesällä 10 min. Aina ei ole Salmisaaressa päässyt kyytiin vaan on joutunut menemään Kamppiin menevään bussiin ja sieltä kävellen 10 min. rautatieasemalle. Olemme viime vuoden elokuun puolesta välistä odottaneet lisäbusseja. Ongelma tuli, kun bussit 65A ja 66A lopetettiin viime vuoden elokuussa.
Bussilla pääsee nopeammin Salmisaaresta keskustaan, kun huomioidaan koko matka eli kävely metroasemalle, metro ja nousu maan alta Rautatieasemalla, sillä ei kaikkien työpaikka ole metroaseman vieressä. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

Kyllä olette hakoteillä tässä ratikkaliikenteen muutoksessa. Kun on jutellut ihmisten kanssa he enkä minä voi ymmärtää että kaikki ihmiset sullottaan yhteenpaikkaan Keskustaan. Miksi ei voida pitää yheysreittiä Kampin kautta koska sieltä pääsee kaikkialle keskustaan ja muualle helsinkiä. Nyt tällä tempulla tulette vaikeuttamaan tuhanssien ihmisten liikennettä. Bussit tulevat täyttymään entistä enemmän ihisistä (ovat nytkin täynnä). KATSOKAA ITSEÄNNE PEILISTÄ KUN TÄMÄ MUUTOS TAPAHTUU JA OTTAKKAA JÄRKI KÄTEEN JA MUUTTAKKAA REITTI TAKAISIN

Me uskomme, että muutos päinvastoin parantaa raitioliikenteen käytettävyyttä ja selkeyttä. Lähtökohtamme on, että tarjoamme tärkeimmille yhteysväleille tasaisen 5 minuutin vuorovälillä toimivan yhteyden kahden eri linjan yhdistelmänä, ja Töölön ja Lasipalatsin väli on yksi tällainen yhteys. Samalla uskomme, että näin ihmiset valitsevat raitiovaunun matkallaan ydinkeskustaan ja bussin matkallaan Kamppiin, jolloin järjestelmä on aiempaa selkeämpi. Osa bussimatkustajista on myös aiemmin matkustanut bussilla Kamppiin matkallaan keskustaan, ja nämä matkustajat voivat siirtyä tässä yhteydessä raitiovaunun käyttäjiksi.

Hyvä HSL, siis te uskotte niin kuin olette uskoneet jo niin monessa muussakin asiassa, joka on mennyt pieleen. Milloin alatte keskustelemaan asiakkaiden kanssa realistisesti ja milloin tulette pois sieltä pilvilinnoista ja korkeuksista? Todellisuus iskee kohta teitä kasvoihin niin monessa asiassa mutta edelleenkään ja tietenkään, ette myönnä ikinä, että olisitte mitenkään väärässä.

Ei näin tule käymään, näen jo mielessäni muutaman kuukauden kuluttua julkaistavan tiedotteen, jossa kehutaan "matkustajien löytäneen hyvin uudet reitit". Pakkohan sitä on löytää, kun töihin ja kouluun pitää päästä, mutta ei se tee muutoksesta onnistunutta...

Surullinen muutos Savelan asukkaille ja aika huonosti tiedotettu sellainen. Alueella asuu paljon iäkkäitä ihmisiä ja linjan 71 yhteys tämänhetkiseltä päätepysäkiltä on ollut vaivalloisesti käveleville (sekä lastenvaunujen kanssa liikkuville) tärkeä suora yhteys keskustaan, Arabiaan ja Hakaniemeen sekä hyvä vähäisen kävelyn vaihtoyhteys myös Jokeriin Pihlajistossa. Varmaankin suunnittelijoille 350-400m kävelymatkan lisäys ei paljoa missään tunnu, mutta rollaattorin/kävelykepin kanssa liikkuville se on hyvin rajoittava. Kirjoitan omien vanhempieni puolesta, joiden liikkumista linjamuutokset todella hankaloittavat.

Varmaankin suunnittelussa on ajateltu että vanhukset pystyvät hyvin kävelemään ensin 1-1,5km Pukinmäen asemalle (jonka kauimmaisessa päädyssä juna pysähtyy) ja sen jälkeen he kävelevät vielä extra 0,5km rautatieasemalla päästäkseen samaan kohtaan kuin bussilla 71. Pyytäisin vastausta että onko Savelan vanhuksille jotain mahdollisuutta liikkumiseen bussilla? Ilmeisesti on myös oletettu että heidän ei tarvitse liikkua viikonloppuna, sillä alueen arkisin kulkeva Jouko-bussi on tällä hetkellä ainoa huonokuntoisten liikenneyhteys (tosin vain Malmille/Pukinmäkeen, eli siitä ei ole apua etelään päin liikkuesa). Myös liikkuminen Pihlajamäkeen hankaloituu. Lopputulos on se että vanhukset jäävät yksin kotiin, minkä ei luulisi olevan kenenkään etu.

Eihän 71 minnekkään ole Savelasta katoamassa, linja kulkee reittiä: Rautatientori - Arabia - Viikinmäki - Pihlajisto - Pihlajamäki - Savela - Malmi as. Eli jatkaa vain Savelasta vielä Malmille.

Ei katoakaan, mutta kävelymatka pysäkille pitenee (huomattava kävelymatkan pidennys heikommin liikkuville), eli Savelan päätepysäkiltä bussi ei enää kulje. Pointtini nimenomaan on se että huonokuntoisten bussipysäkki sekä lähin yhdyspysäkki Pukinmäen asemalle (nykyinen päätepysäkki) jää uudistuksessa pois.

Näin tulee tosiaan tapahtumaan, eli kävelymatka linjan 71 lähimmälle pysäkille pitenee hieman Savelan asukkaille. Linjaston rakentaminen on aina palapeliä, jossa on otettava huomioon useita eri kilpailevia tarpeita ja toisaalta rajallinen käytössä olevan rahan ja kaluston määrä. Linjan 71 Savelaa lähinnä olevat pysäkit sijaitsevat nähdäksemme edelleen kohtuullisen kävelymatkan päässä, samoin Pukinmäen asema. Lähibusseilla pyritään turvaamaan liikkumistarpeita etenkin lähialueen merkittävimpiin palveluihin, Savelan tapauksessa esimerkiksi Malmille.

Metkaa muuten, että nämäkin kaksi uudistusta ehditään toteuttaa ennen Länsimetron käyttöönottoa.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.