HSL:n Reittiopas uudistuu 15. helmikuuta

Uusi Reittiopas näyttää yhdellä silmäyksellä, mitä kulkuneuvoja lähipysäkeiltä on lähdössä

HSL:n suosittu Reittiopas uudistuu 15. helmikuuta. Vanha tuttu reittiopas.fi-osoite alkaa ohjata käyttäjiä uudistuneeseen palveluun keskiviikkona aamupäivän aikana. Muutos päivittyy osaan selaimista muutamien tuntien viiveellä.

Uusi Reittiopas on tehty palvelemaan erityisen hyvin mobiilikäyttäjiä, koska suurin osa Reittioppaan 150 000 päivittäisestä käyttäjästä tulee palveluun mobiililaitteella. Palvelu toimii kaikilla päätelaitteilla. Jos palvelun lisää älypuhelimen kotivalikkoon, se toimii kuin sovellus.

Uudessa Reittioppaassa voi tehdä reittihakuja kuten vanhassakin, mutta se ei ole enää välttämätöntä.

”Uusi Reittiopas paikantaa käyttäjän ja näyttää yhdellä vilkaisulla, mitä hänen ympärillään joukkoliikenteessä tapahtuu. Ilman reittihakuakin voi nopeasti tarkistaa, mitä kulkuneuvoja lähipysäkeiltä lähtee. Reittiopas etsii asiakkaalle nopean, häiriöttömän reitin ja suodattaa turhan tiedon pois”, sanoo konseptinomistaja ja uuden Reittioppaan kehitystä HSL:ssä vetävä Jari Honkonen.

Reittiopas aloittaa HSL:n digipalveluiden uudistusten sarjan. Tänä vuonna myös HSL.fi -verkkopalvelu uudistuu ja HSL kehittää uutta HSL-sovellusta. Reittioppaasta tulee kiinteä osa molempia palveluita.

Uudistunut Reittiopas tarjoaa matkustajalle nyt erilaisia vaihtoehtoja – ei siis vain samaa reittiä eri kellonaikoina. Hakua voi personoida valitsemalla haluamansa kulkuneuvot ja säätämällä esimerkiksi kävelynopeuttaan. Kun kaikkiin HSL:n kulkuvälineisiin on asennettu uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä, Reittiopas tarjoaa reaaliaikaisen kulkutiedon HSL-alueen busseista, lähijunista, ratikoista ja metroista.

Keväällä reititykseen tulevat mukaan myös kaupunkipyörät. Reittiopas kertoo reaaliaikaisesti, montako pyörää asemilla on valmiina käyttöön ja milloin on esimerkiksi nopeampaa mennä pyörällä kuin odottaa ratikkaa.

Uusi Reittiopas on tehty avoimen datan ja lähdekoodin periaatteilla ja avoimissa rajapinnoissa. Tämä tarkoittaa, että mikä tahansa yksityinen tai julkinen toimija voi ottaa lähdekoodin ja rajapinnat käyttöönsä ja kehittää uusia liikkumispalveluita.

Uudistuksessa on käytetty valmiita, avoimen lähdekoodin reititystyökaluja. Kartat perustuvat joukkoistamalla tuotettuun OpenStreetMap-kartta-aineistoon. Joukkoistamalla tuottaminen tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi osallistua kartta-aineiston päivittämiseen ja ylläpitoon. Tämän takia esimerkiksi ruotsinkieliset kartat täydentyvät vielä Reittioppaan ensimmäisen version julkaisun jälkeen. Myös esteettömyyttä parannetaan tämän vuoden aikana.

”Uusi Reittiopas ei ole koskaan lopullisesti valmis. Sitä kehitetään koko ajan. Kuuntelemme palautetta ja päivitämme palvelua asiakkaiden toiveiden suuntaan”, Jari Honkonen sanoo.

Uutta Reittiopasta on kehitetty yhdessä Liikenneviraston Matka.fi -palvelun kanssa. Palvelun ytimestä löytyvät Helsingin seudun lisäksi reitit koko Suomeen.

Vanhaa Reittiopasta voi edelleen käyttää osoitteessa classic.reittiopas.fi.