HSL:n uudet pysäkkijulisteet kertovat täsmätietoa

HSL uudistaa kesän aikana pysäkkijulisteensa. Jatkossa niistä saa yksilöllistä tietoa muun muassa kunkin pysäkin kautta kulkevista linjoista ja vaihtomahdollisuuksista.

Kun matkustaja lukee jatkossa HSL:n julistetta bussi- tai raitovaunupysäkillä, hän saa paljon tietoa, joka on räätälöity juuri kyseisen pysäkin käyttäjien tarpeita varten.

Juliste kertoo, mitkä linjat kulkevat pysäkin kautta, mikä auttaa etenkin kyytiin nousijaa. Karttaan on kuvattu pysäkin lähialue vaihtoyhteyksineen, mikä on hyödyllinen tieto varsinkin niille, jotka aikovat siirtyä pysäkin kautta linjalta toiselle.

Julisteissa on QR-koodi, jolla matkustaja saa puhelimensa reaaliaikaiset aikataulutiedot pysäkin kautta kulkevista linjoista. Pysäkkikohtaiset aikataulut on painettu julisteeseen, kun ne nykyään ovat pysäkeillä erillisinä aanelosina. 

Uusia julisteita tulee kesäksi noin 130 bussipysäkille Oulunkylän, Myyrmäen ja Matinkylän suunnille. Kun syysliikenne elokuussa alkaa, julisteet leviävät kaikille sellaisille HSL-alueen bussi- ja raitiovaunupysäkeille, joissa on kaapit julisteita varten. Tällaisia pysäkkejä on yli 3 000.

”Ryhdyimme miettimään uutta karttatyyliä siltä pohjalta, että HSL:n sähköiset ja paperiset kartat olisivat jatkossa mahdollisimman samanlaisia”, HSL:n paikkatietosuunnittelija Milla Laita kertoo.
”Karttojen uudistaminen on vasta ensimmäinen askel kehittämistyössä, jossa kaikki HSL:n maastossa olevat kartat ja metroasemien lähialuekartat uudistetaan mahdollisimman hyvin matkustajia palveleviksi.”

Matkustajien on kätevää antaa uusista julisteista palautetta, sillä niissä on linkki HSL:n palautteiden nettisivulle ja myös samalle sivulle ohjaava QR-koodi.
”Julisteita on jo maastossa ja matkustajien ensikommentit ovat olleet myönteisiä”, Laita sanoo.

 

 

 

Kommentit

The new route maps are a very good idea! I also like the graphics and the design.

However, specifically for bus route 16 (Rautatieasema to Mustikkamaa/Korkeasaari), there are some mistakes on the map on https://linjakartta.reittiopas.fi/fi/#?stop=1420124&mapview=map&popup=false. They should be corrected to improve clarity for visitors to the recreation areas mentioned.

The bus stops Marsalkantie (H4014) and Marsalkantie (H4015) are in fact located on Kulosaarentie whereas the bus stop Kulosaarentie (H4028) is located on Marsalkantie. I know this for a fact because I lived across from bus stop H4015 for over 30 years.

Although the official name of the street is listed underneath the HSL/HSY name of the bus stop I do not see the logic in giving the wrong street address for the bus stop itself ???? If these names are only so called' internal information' for the staff of HSL/HSY why list the names at all, why not simply use the code number? Having two conflicting names for the same stop IS VERY CONFUSING for anyone who doesn't live on Kulosaari, especially when one of them is false.

Also, there are three bus stops within a very short distance from each other but only one bus stop large enough to have a shelter and therefore have a route map.

The map is found on Marsalkantie (H4014) and shows the island of Kulosaari. Unfortunately, the map does not cover the 16 route all the way to Mustikkamaa and Korkeasaari. Visiting tourists from all parts of Finland and the rest of the world who have found their way to the crossing at Kulosaarentie/Marsalkentie can therefore not consult the map at H4014 to give them a clue as to which direction they should walk or take the bus.

Please remember, not all people use apps, however convenient these are. Sometimes you just have to consult a map. For important tourist locations like Mustikkamaa and Korkeasaari the information should be as clear as possible at a glance.

Pysäkkijulisteen sijaintikarttaote rajattu turhan pieneltä alueelta. Oma lähipysäkkini H4426 sijaitsee n. 300 m:n päässä Metroasemasta, mutta otteessa tuota Metroasemaa/-linjaa ei näytetä tai se on peitetty onnistuneesti metro- ja junaratakarttaotteen alle. No tokihan tuossa mittakaavassa pystyy jo tosiaan tunnistamaan näköalueella olevat rakennukset ja sijainnin voi todeta kartalta. Kartalla esitetään "tielinjoja" jotka ovat parkkikatoksien ja -paikkojen parkkiruutuihin ajolinjoja, ei yleisiä teitä eikä välttämättä näy tavan kulkijalle. Turhaa tietoa pysäkillä!
Tämä palaute tuli ajankohtaiseksi kun pari päivää sitten muuan satunnainen ohikulkija tuli kysymään ko. pysäkillä onko menossa oikeaan suuntaa, kun on menossa metrolle.

Kertoisitteko miksi taasen bussin 611 lähtöpyxäkille rautatieasemalle on lisätty valtava määrä uusia linjoja?? 611 oli jo aiemmin täydellä pysäkillä ja nytkin busseilla on vaikeuksia päästä pysäkille. Pitääkö oikeasti tapahtua onnettomuus ennen kuin uskotte ettei tuolle pysäkille mahdu muita busseja. Se joka tämän on suunnitellut ei varmasti ole käynyt paikalla ollenkaan. Miksi nämä tehdään aina linjalle 611?? Kun se on muutenkin tehty aivan älyttömän hitaaksi niin miksi Rautatientorilla lähtemisestäkin on tehty näin vaikeaa????

Loistava idea! Erityisesti tuo linjojen reittikartta vaikuttaa selkeältä ja kun linjastot muuttuu, siitä näkee helposti, mitkä bussit menevät haluamaasi paikkaan.

Tämä on erittäin hyvä ja auttaa paljon kun uudet linjastosuunnitelmat tulevat voimaan. Ja pysäkkien välejä voisi edelleen pidentää, lisäksi toivoisin jotakin ratkaisua Sörnäisten bussisumppuun. Ruuhka-aikaan busseilla menee paljon aikaa että ne pääsevät pysäkille. Voisiko pysäkkejä järjestellä esim. niin että maisemabussit olisivat omana ryhmänä?

Jos alhaalla kuvassa oleva juliste on oikeasti syksyllä menossa Viikin tiedepuiston pysäkille, kannattaa korjata kartassa oleva painovirhe, jonka mukaan 718 Rautatientorille menisi samalta pysäkiltä kuin 701 Viikkiin.

Kiitos tarkkaavaisuudesta. Karttakuvan resoluutio on valitettavasti niin huono, että linja 71B näyttää linjalta 718. Linja 71B ja 701 kulkevat Viikin tiedepuiston pysäkin kautta ja 718 kulkee Lahdenväylää Viikin pysäkin kautta.

Sellaista tyyliä voisi kokeilla myös, että pysäkillä on samanlainen bussikartta kuin nyt useimmilla pysäkeillä, mutta kyseiseltä pysäkiltä lähtevät linjat, kuten tällä pysäkillä 52 ja 64, piirtyy kartalle tummalla värillä, esimerkiksi tummansinisellä, tai paksummin viivoin, ja niiden pysäkkien nimet on merkitty karttaan, ja muut linjat hailakoilla väreillä tai ohuin viivoin ja ilman pysäkkien nimiä.

Näin julisteessa on sama informaatio kuin nyt mutta lisänä karttaa laajemmasta alueesta, ja ideana on siis se että kartasta näkyisi yhdellä silmäyksellä mihin pysäkiltä pääsee karkeasti.

Plussaa siitä että nykyinen juliste esittää havainnollisesti linjaston haarautumisen yhteisen osuuden jälkeen.

Tuo haarautumispuu on kyllä hauska ja havainnollinen. Mutta nykyisellään se ei kerro kovin hyvin sitä, kun linjat myöhemmin palaavatkin samalle reitille.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.