Kaupunkipyöräkausi alkaa 2.5. - ennakkojuhlat vappuna Kaivopuistossa

Kaupunkipyöräpalvelun koko kauden käyttäjäksi voi jo rekisteröityä osoitteessa hsl.fi/kaupunkipyörät. Kausi käynnistyy heti vapun jälkeen 2.5.

Helsingissä viime kesänä käynnistetty kaupunkipyöräpalvelu laajentuu tänä kesänä kolminkertaiseksi. Uusia pyöräilyalueita ovat mm. Lauttasaari, Munkkiniemi, Pasila, Käpylä ja Kalasatama. Kaupunkipyörillä poljetaan kokeiluluontoisesti myös Espoossa Matinkylän ja Olarin alueella. Kaikki kaupunkipyöräkauden lunastaneet voivat käyttää pyöriä sekä Helsingissä että Espoossa, ja halutessaan polkea vaikka työmatkansa Espoosta Helsinkiin tai toisinpäin.

Rekisteröityminen koko kaudeksi maksaa 25 euroa. Päiväksi ja viikoksi rekisteröityminen alkaa palvelun käynnistyttyä 2.5. Päivästä veloitetaan viisi ja viikosta kymmenen euroa. Kaikkiin kausiin sisältyy puoli tuntia maksutonta pyöräilyaikaa käyttökerralla. Jos pyörää käyttää yhtäjaksoisesti pidempään, käyttäjän rekisteröimältä maksukortilta veloitetaan euron lisämaksu kultakin seuraavalta puolelta tunnilta. Tämä koskee myös päiväksi rekisteröityneitä. Enimmäiskäyttöaika on viisi tuntia kerrallaan. Kaupunkipyöräkausi päättyy 31.10.

”Kaupunkipyöräpalvelu on helppo ja edullinen tapa pyöräillä. Koko kauden maksulla eli 25 eurolla saa pyörien käyttöoikeuden puoleksi vuodeksi. Lisämaksuja ei tule, jos pyörän palauttaa telineeseen ennen kuin puoli tuntia on kulunut”, opastaa HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

”Kaupunkipyörä on kätevä pari julkisille kulkuvälineille. Viime vuonna yli puolet polkijoista kertoi käyttävänsä pyöriä osana joukkoliikenteen matkaketjua”, kertoo HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen.

Kaupunkipyörillä on nyt entistä helpompaa hurauttaa joukkoliikennereitin varteen: kiireessä ei tarvitse lähteä etsimään toista pyöräasemaa, koska pyörän palautus onnistuu myös täydelle asemalle. Käyttäjän tulee tällöin kuitenkin varmistua, että pyörän näyttö tarjoaa palautusmahdollisuuden, ettei pyörä jää vain taukolukitukseen.

Liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg kertoo: ”Olemme Espoossa innostuneita tästä uudesta avauksesta pyöräilyn puolesta ja haluamme, että kaupunkifillarit löytävät käyttäjänsä ja paikkansa Espoossa jatkossakin. Kaupunkipyörällä voi asioida helposti ilman omaa pyörää Matinkylässä ja Olarissa tai vaikka fillaroida Nokkalan satamaan ja jatkaa sieltä reittiveneellä merelle.”

Kaupunkipyörien kampanja on käynnissä. Mainontaa näkyy muun muassa raitio- ja metrovaunujen infonäytöillä, metroasemilla, Matinkylän ja Olarin ulkomainospaikoilla sekä sosiaalisen median kanavissa. Kaupunkipyöräesitteet tulevat jakoon HSL:n palvelupisteisiin ja kaupunkien infopisteisiin.

Kaupunkipyörien keltaista ilosanomaa levitetään jo vappupäivänä 1.5. klo 10–14 Kaivopuistossa. Jaossa on ilmapalloja ja Alepan eväskasseja. Lapsille on tarjolla myös kasvomaalausta ja katuliitutaiteilua. Kaupunkipyörien päämainoskumppani HOK-Elanto järjestää puolestaan Narinkkatorilla 5.5. klo 14-16 Alepa-fillari -tapahtuman, jossa myös HKL ja HSL ovat mukana opastamassa kaupunkipyörien käyttöä.

Kommentit

Aamulla tulin viiden aseman ohi ja yhdessäkään ei ollut pyöriä. Tarkoittaako 2.5. aloitus sitä, että pyöriä aletaan vasta silloin jakaa päivän kuluessa asemille. Olisi varmaankin pitänyt laittaa aloitus vasta 3.5., ettei luoda turhia odotuksia.

Miten matkakorttini numero liitetään pyöräilytunnukseeni? Neuvooko pyörän robotti ensimmäisellä kerralla, vai henkilö jossakin saavuttamattomissa.

Mistä löytyy ohje miten liitetään matkakorttiin pyöräilytunnus? Vai onko käytössä heti liittymisen jälkeen automatic? Kun asiasta kerrottiin rekisteröitymisen yhteydessä, olisi siinä voinut olla suoraan linkki "liitä matkakorttiin".

Mahtava ajoitus kaupunkifillarikauden käynnistämiseen! Mistään ei kuitenkaan löydy varsinaisista matkantekovälineistä informaatiota. Käyttäjää voisi kiinnostaa mm. runkokoko, tangon sekä satulan säädettävyys, rengaskoko ja paino.

Loistavaa! Minkä takia pyöräilykausi on ainoastaan puolisen vuotta vaikka talviolosuhteita täällä on ehkä kaksi kuukautta vuodessa?

Samaa mieltä. Kaupunkipyörillä on tarkoitus siirtyä paikasta toiseen ja itse ainakin liikun talvella jokseenkin saman verran kuin kevät- ja syyskuukausina. Tietysti osa käyttäjistä tykkää käyttää pyörää vain kun on aurinkoista ja teepaitakeli, mutta kyllä käyttäjiä silti riittäisi. Kaupunkipyörät tuntuvat olevan sen verran lujaa tekoa että tuskin nekään menisivät talvikäytössä pahaksi. Ainakin Oslossa ja köpiksessä on ympärivuotinen kaupunkipyöräily käsittääkseni ollut jo vuosia, sieltähän voi kysyä kokemuksia jos HSL:ää epäilyttää.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.