Kaupunkipyörien palautuksen ohjeistusta parannetaan

Mediassa on keskiviikkona kirjoitettu, että kaupunkipyörien palautuksissa täydelle asemalle on ollut ongelmia, mikä on johtanut käyttäjille määrättyihin sakkomaksuihin. Asia on tiedostettu, ja tarkempi ohjeistus palautuksesta on juuri valmistunut. Järjestelmä itsessään toimii oikein, mutta sen käyttöohjeet ovat olleet osalle asiakkaista epäselviä.

"Täydelle asemalle pyörää palauttavan on oltava huolellinen siinä, että järjestelmä todella hyväksyy palautuksen, eikä vain taukolukitse pyörää", sanoo projekti-insinööri Samuli Mäkinen HKL:stä.

"Asiakkaan tulee varmistua siitä, että pyörä tarjoaa vaihtoehtoa Palautus, ja valitsee sen. Mikäli näin ei tapahdu, tietojärjestelmä ei kuittaa pyörää palautetuksi. Pyörän lukitusvaijeri tulee myös kiinnittää siihen pyörään, jota on palauttamassa."

Asiakkaan kannalta tilanne on ollut ikävä, ja virhemaksuja onkin nyt ennen oheistuksen parantamista palautettu. Kaupunkipyöräpalvelusta vastaava HKL, palvelun operaattori CityBike Finland ja palvelun markkinoinnista ja asiakasviestinnästä vastaava HSL pahoittelevat tilannetta.

"Lähetämme pian rekisteröityneille asiakkaille asiakaskirjeen, jossa kerrotaan oikean palauttamisen askeleet silloin, kun pyöräasema on täynnä. Tämän toivotaan vähentävän ongelmatilanteita", sanoo johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen HSL:stä.

CityBike Finlandin asiakaspalvelu on ollut viime päivinä ruuhkautunut, ja asiakkaiden toivotaankin virheelliseen palautukseen liittyvissä sakkomaksureklamaatioissa olevan yhteydessä asiakaspalveluun sähköpostitse contact@citybikefinland.fi.

"Hoidamme palautteet niin ripeästi kuin mahdollista, ja toivomme asiakkailta kärsivällisyyttä", sanoo CBF:n Service Manager Juha Pitkänen.

Ohjeet oikeaan palautukseen täydelle asemalle

Jos pyöräaseman telinepaikat ovat täynnä, palauta pyörä näin

1. Varmista ensin, että kaikki telinepaikat ovat oikeasti varattuja.

2. Pysäköi pyörä pyöräaseman viereen. Paina Enter ja valitse Palautus: 1

3. Ole tarkkana, että et vahingossa laita pyörää taukolukitukseen. Palautus ei ole valittavissa, jos järjestelmä ei tunnista asemaa täydeksi. Polkaise siis seuraavalle asemalle ja palauta pyörä sinne.

4. Kiepauta lukitusvaijeri viereisen pyörän, aseman rakenteen tai lähellä olevan kiinteän kohteen ympäri ja paina vaijerin pää palauttamasi pyörän ohjaustangon rungossa olevaan lukkoon. Älä kiinnitä vaijeria viereiseen pyörään.
 

Kommentit

Sain juuri epämääräisen viestin sähköpostiini, jota luen harvakseltaan "Näyttää siltä, että käyttämääsi kaupunkipyörää ei ole palautettu asemalle. Palautathan pyörän mitä pikimmiten, jotta säästyt mahdolliselta korvausmaksulta (80€)."

Niin mikä päivä, mihin aikaan ja mistä lainattu?

Käyttöhistorian mukaan olen palauttanut kaikki pyörät ajallaan... paitsi yhden joka jäi tikittämään ja sain 4 euron laskun.

Eiköhän kannattaisi ottaa käyttöön tekstari/whatsapp/email -kuittaus, joka ilmoittaa aina pyörän palauttamisesta ja jos ei tuota viestiä kuulu, niin tietää palautuksen epäonnistuneen.

--Antti

Aika paljon on systeemissä korjattavaa alkaen rekisteröitymisestä,salasanoista ja nettisivujen toimimisestä.

Could you please have proper detailed instructions in English as well? Thanks.

Also, the instructions "What if the station is full?" should be present in the info column, along with the rest.
You also need to have a better way to report issues other than sending emails or sms (time consuming), like an online quick form where I can just say "there are broken/misplaced bikes at station X".

And more in general, where are the trucks which are supposed to move bikes around? Last year it was working fine, but obviously this year with more bikes and station is not, as there are constantly empty or full stations even in city center.

"4. Kiepauta lukitusvaijeri **viereisen pyörän**, aseman rakenteen tai lähellä olevan kiinteän kohteen ympäri ja paina vaijerin pää palauttamasi pyörän ohjaustangon rungossa olevaan lukkoon. Älä kiinnitä vaijeria **viereiseen pyörään**. "

>> Viimeisellä lauseella on tarkoitus tarkentaa, että viereisen pyörän lukkoa ei tule käyttää vaan vaijeri tulee siis työntää oman pyörän lukkoon.

4. Kiepauta lukitusvaijeri **viereisen pyörän**, aseman rakenteen tai lähellä olevan kiinteän kohteen ympäri ja paina vaijerin pää palauttamasi pyörän ohjaustangon rungossa olevaan lukkoon. Älä kiinnitä vaijeria **viereiseen pyörään**.

Niin että mitenkä?

"Palautus ei ole valittavissa, jos järjestelmä ei tunnista asemaa täydeksi. Polkaise siis seuraavalle asemalle ja palauta pyörä sinne."

Vielä tarvittaisiin jatko-opastusta, kuinka asema saadaan tietojärjestelmään merkittyä täydeksi, jos siinä on yhtä monta pyörää kuin telinepaikkoja. Onnistuuko temppu nopeammin ja vaivattomammin kuin seuraavalla asemalla kiertely? Syynähän usein lienee vain, että jokin pyörä ei ole kunnolla kiinni telineessä?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.