Kohti pyöräilymetropolia - koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa

Pyöräliikenne on pääkaupunkiseudulla nosteessa: Kaupunkipyöräpalvelu laajenee, laadukkaita pyöräteitä rakennetaan lisää, pyöräpysäköintiä parannetaan ja pyörän kuljettamista joukkoliikenteessä helpotetaan.

HSL:n pyöräilymarkkinoinnin tavoitteena on pyöräilyn normalisointi: se on yksi liikennemuoto muiden joukossa. Vuonna 2017 markkinoinnin teemana on ”Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa”.

Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat rakentamassa lisää korkeatasoisia pyöräteitä eli baanoja. Myös pyöräpysäköintiä ja opastusta parannetaan. Kuva: Lauri Eriksson / HSL

”Eri liikkujaryhmät syyttelevät helposti toisiaan. Liikenne- ja käytössäännöt tuntuvat olevan aina ’niiltä muilta’ hukassa. Moni meistä on välillä autoilija tai joukkoliikenteen käyttäjä, välillä kävelijä tai pyöräilijä. Jotta liikenne sujuisi mukavammin ja turvallisemmin, tarvitaan parempaa yhteispeliä”, toteaa HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen.

”Kulkutapojen sekakäyttö -teemalla pyrimme lisäämään ymmärrystä ja hyväksyntää erilaisia kulkutapoja kohtaan.”

HSL:n tämän vuoden pyöräilykampanjassa halutaan kääntää ennakkoluulot pyöräilijöitä kohtaan voitoksi dramatisoinnin keinoin. Mainostoimisto 358:n ideoimissa ja filmituotantoyhtiö Darlingsin toteuttamissa lyhytfilmeissä kerrotaan toisenlaisesta kontekstista lainatulla tyylillä positiivisesta asiasta: kaupungilla saa mennä sekaisin eri kulkutavoilla.

Pyöräilyn mainosvideosta on tehty yksi pidempi ja kolme lyhyttä versiota, jotka löytyvät HSL:n Youtube-kanavalta. Pidempi minuutin mittainen versio pyörii myös Finnkinon teattereissa valtakunnallisen pyöräilyviikon ajan 6.–14. toukokuuta.

Pyöräilyviikon pääteema vuonna 2017 on "Pyörällä kulkee kaikki!"

Pyöräliiton ja Pyöräilykuntien verkoston Taloustutkimuksella teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta liikkuu pyörällä ainakin joskus. Suomalaiset pyöräilisivät mielellään enemmänkin. Pyöräilyä lisäisivät lyhyemmät etäisyydet töihin, kauppaan ja harrastuksiin sekä pyöräteiden parempi kunnossapito ja sujuvammat reitit.

HSL haluaa kannustaa pyöräilyyn myös uudella pyöräilysivustolla pyöräilymetropoli.fi, jonne on koottu pyöräilyaiheista tietoa sekä linkkejä lisätiedon lähteille Helsingin seudun kuntien ja muiden toimijoiden pyöräilyaiheisille sivuille. Pyöräilymetropoli.fi auttaa löytämään seudun parhaat pyöräreitit ja tarjoaa apua oikean pyörän valintaan, neuvoja pyöräilyyn sekä erilaisia pyöräilijätarinoita.

Lue lisää: http://www.hsl.fi/pyöräily

Tutustu pyöräilyviikon ohjelmaan: http://poljin.fi/fi/toimintaa/pyorailyviikko

Katso myös videot!

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa

Olo sekakäyttäjänä on pirteämpi
 

Miksi hänellä on pyöräilykypärä raitiovaunussa?

Kokeile sekakäyttöä – yhdistele kulkumuotoja
 

 

Kommentit

Ja vielä lisään...Olen itsekin pyöräilijä vaikka taitan työmatkani autolla ja pyöräily on siis hyvä mutta jos HSL markkinoi pyöräilyä on teidän myös tuotava toiminnassa esille liikennesääntöjen osaamisen tärkeys toiminnassanne.

Ihan hyvä...MUTTA...kuka opettaisi pyöräilijöille liikennesäännöt. Juuri eilen pyöräilijä ajoi autoilijoiden välistä Hakaniemessä kun autot odottivat punaisissa valoissa. Pyöräilijä ei tietenkään jäänyt autojen kanssa odottamaan vaan ajoi päin punaista ilman kypärää. Autoilijana liikenteessä näkee todella paljon ajajia, joilla ei ole mitään käsitystä säännöistä. Esim. Valoissa muiden autojen keskellä odotteleva bussi ei eilen varmaan edes nähnyt viereen kurvannutta pyöräilijää. Toinen asia...metroissa on paljon tilaa pyörille eikä se ole ongelma mutta ne metron portaat on ongelma jos pyöräilijä tulee sinne pyöränsä kanssa. Olisiko mahdollista käyttää sitä hissiä? Ja sitten oma mielipiteeni, josta älköön kukaan loukkaantuko...miksi pyöräilystä pitää tehdä tällaista säätöä? Että siis pyörää kannellaan junaan ja metroon kun samanaikaisesti on olemassa baana jota pitkin pyörällä pääsee hyvin eteenpäin. Miksi halutaan kanniskella pyörää liikennevälineestä toiseen kun pyörä lienee tarkoitettu ajamista varten?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.