Koillis-Helsingin bussilinjasto uudistuu elokuussa 2017 – tutustu uuteen linjastoon HSL:n verkkosivuilla

Koillis-Helsingin joukkoliikenteessä tapahtuu tulevana elokuuna suurin muutos yli 20 vuoteen, kun alueen bussilinjasto uudistuu. Nykyisin Koillis-Helsingissä kulkee linjoja, joiden matkustajamäärät ovat jääneet kovin vähäisiksi, kun taas toisilla alueilla olisi tarvetta runsaammalle liikenteelle. Muun muassa näistä syistä moni bussilinja saa 14.8.2017 uuden reitin.

Uudessa linjastossa on pyritty selkeyteen ja hyvään palvelutasoon. Bussilinjoja on keskitetty tärkeimmille reittikaduille, jolloin niillä voidaan kahden tai useamman linjan yhdistelmänä tarjota tiheä ja säännöllinen vuoroväli. Samalla reittejä on uudistettu palvelemaan entistä paremmin muuttuneita liikkumistarpeita.

Esimerkiksi junaliikenteen merkitys Koillis-Helsingissä on kasvanut huomattavasti Kehäradan avaamisen (2015) vuoksi. Samana kesänä avattu runkobussilinja 560 on myös parantanut poikittaisliikennettä.

Lisäksi asukasmäärä on kasvanut uusilla asuinalueilla Viikinmäessä ja Alppikylässä mutta toisaalta laskenut joissain vanhoissa lähiöissä. Kokonaisuudessaan Koillis-Helsingin väkiluvun odotetaan lähivuosina hieman kasvavan.

”Koillis-Helsingin bussilinjastoon on tehty tämän kokoluokan muutos viimeksi yli 20 vuotta sitten, kun Helsingin ja Tikkurilan välinen kaupunkiratayhteys avattiin. Tässä välissä moni asia on kuitenkin ehtinyt muuttua”, sanoo joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura.

Suunnitelman laatiminen aloitettiin syksyllä 2014, ja suunnittelun etenemisestä kerrottiin alusta asti Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma -blogissa. Lisäksi suunnitelman luonnoksia esiteltiin ja niistä kerättiin palautetta useissa asukastilaisuuksissa.

Linjastosuunnitelman ensimmäinen luonnos julkaistiin joulukuussa 2014, minkä jälkeen suunnitelmaan tehtiin palautteen perusteella joitain muutoksia. HSL:n hallitus hyväksyi Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman kokouksessaan toukokuussa 2015.

Linjastouudistuksen verkkosivu avattu

Koillis-Helsingin linjastouudistuksesta on nyt avattu oma sivustonsa HSL:n verkkosivuille osoitteeseen hsl.fi/koillishelsinki2017. Sivustolla on mahdollista tutustua uuteen linjastoon muun muassa linjakohtaisten karttojen avulla. Karttoja linjastosta kokonaisvaltaisemmin on tarkoitus julkaista vielä loppukevään ja alkukesän aikana. 

Tämän lisäksi HSL jakaa kesäkuussa Koillis-Helsingin kotitalouksiin infolehden tulevan elokuun muutoksista. Koillis-Helsingin bussien lisäksi 14.8.2017 uudistuu myös Helsingin raitiolinjasto.

Kommentit

Ajetaanko linjoja 73N ja 78N myös koko päivä sunnuntaisin? Arabiasta Viikkiin ei pääse sunnuntaisin bussilla 506.

"Ei ajeta, vaan Koillis-Helsingin N-linjat palvelevat nimenomaan yöliikennettä. Tässä vaiheessa Arabianrannan ja Viikin välillä ei siis ole suoraa yhteyttä sunnuntaisin. Viikkiin kulkeviin busseihin voi nousta Kustaa Vaasan tien tai Viikintien varresta. Myöhemmässä vaiheessa myös linjan 506 sunnuntailiikennettä voidaan harkita, jos sille on tarpeeksi kysyntää."

Tämä "Koillis-Helsingin linjastouudistus" ei nimensä mukaisesti nähtävästi juurikaan huomioi sitä, että kaikki matkustus ei suuntaa Koillisesta keskustaan, ja että nykyiset linjat ovat aikanaan suunniteltu palvelemaan myös reitin puolivälin asukkaita/matkustajia.

Mistä saatte tiedon siitä, onko yhteydelle Arabianrannan ja Viikin välillä kysyntää sunnuntaisin, jos tämmöistä yhteyttä ei jatkossa enää ole tarjolla. Ainakin itse siirryn elokuussa henkilöauton käyttöön.

Myös keskustaan suuntaavien N-vuorojen karsiminen Hämeentieltä Arabian kohdalla murto-osaan nykyisestä kummastuttaa. Alueelle on suunnitteilla lisää täydennysrakentamista, ja kulkuyhteyksiä karsitaan nyt kovalla kädellä (erityisesti Viikin suuntaan / itään, mutta myös keskustaan).

Miten HSL huolehtii lasten koulumatkoista lähikouluunsa Sturenkadulle nyt kun linja 70T lakkautetaan? Linja perustettiin alunperin turvatakseen suorat, vaihdottomat yhteydet alueen lasten lähikouluun. Tästähän käytiin paljon keskusteluja silloin kun ehdotettin että linja 73 kulkisi Sturenkadun kautta. Miksi perheille ei ole lähetetty koulujen kautta tietoa muutoksista? Eikö HSL tee yhteistyötä kaupungin koulujen kanssa, silloinkaan kun ainoa vaihdoton yhteys lähikouluun päätetään lakkauttaa?

14.8. alkaen linja 70 kulkee arkisin Kampista Sturenkadun kautta Pihlajamäkeen samalla tavoin kuin nykyinen linja 70T. Pihlajamäestä linjan reitti jatkuu Pukinmäen aseman kautta Malmille.

Todella pettynyt siihen, että viikonlopun ja myöhäisillan suora linja (554k) pohjois-haagasta itäkeskukseen poistetaan. Mitä järkeä tässä on ? Sitten joudun kulkemaan keskustan kautta pohjois-haagasta vuosaareen mikä pidentää entisestään matkan kestoa. Hankala reitti nykyäänkin, mutta tulevaisuudessa vielä hankalampi. En ymmärrä sitä että näitä poikittaislinjoja kehitetään vain runkolinjojen osalta, mutta ne eivät auta ollenkaan niitä jotka työskentelevät kehä 1:sen varrella. Nyt 8 vuotta kulkenut tätä reittiä ja vuosi vuodelta HSL tekee siitä hankalampaa ja oman auton osto työmatkoihin on koko ajan parempi idea.
Turha ideoida, että vaihtaisin bussia Malmilla, jokainen vaihto pidentää matka-aikaa sen 10-15 minuuttia todellisuudessa.

Sujuisiko vaihto linjalle 550 Itäkeskukseen jo Tuusulanväylän länsipuolella?

Kiitos paljon tuosta isosta kartasta. Se on onnistunut ja selkeä ja reitit näkyvät hyvin. Missä vaiheessa nämä tulevat näkyviin Reittioppaaseen? Ja edelleen pysäkkien välejä voisi pidentää.

Kiitämme positiivisesta palautteesta - mukava kuulla. Reitit näkyvät Reittioppaassa noin kuukautta ennen uuden linjaston käyttöönottoa. Toivottavasti tuo kartta kuitenkin palvelee sitä ennen.

Pysäkkien välien pidentäminen on epäilemättä tulevaisuutta ainakin tietyillä linjoilla - etenkin niillä, jotka kulkevat pidempiä matkoja. Tyypillisesti kantakaupungissa pysäkkivälit ovat yleisellä tasolla lyhyempiä, kun kyytiin nousevia matkustajia on matkan varrella tiheämmin.

Nimenomaan siellä kantakaupungissa voisi pidentää esim. Hämeentiellä ja Mäkelänkadulla kun siellä on juuri näitä yhden pysäkin väliä kulkevia tosi paljon ja kun kaikki bussit ottavat näitä kyytiin niin se tarkoittaa että meno on todella hidasta kaikilla busseilla.

Kulkeeko mikään linja Vanhaa Rorvoontietä, jos ei niin kävelymatkat pitenevät Jakomäkeen pysäkille ja missä päätepysäkit Heikinlaaksossa ?

Koko linjastosta on nähtävillä kartta täällä: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/hsl_koilishelsinki_tabloid_500x357_05062017.pdf

Vanhaa Porvoontietä kulkevat siis linjat 75 Heikinlaaksontien risteyksen eteläpuolella ja 553(K) Heikinlaaksontien risteyksen pohjoispuolella. Jakomäkeen pääsee siis linjalla 75 Heikinlaaksontieltä ja Vanhalta Porvoontieltä.

Linjan 74 päätepysäkki Heikinlaaksossa sijaitsee Heikinlaakso-nimisellä pysäkillä Heikinlaaksontien ja Vanhan Porvoontien risteyksessä.

611:n reitin varrelle valmistuu piakkoin 3 uutta kerrostaloa Siltmäkeen, mikä tarkoittaa sitä, että 611 on entistäkin täydempi. Onko mahdollista mitenkään suoristaa reittiä niin, että Torpparinmäen osuus jäisi pois edes ruuhka-aikana? Heillä on oma bussilinja 67, joten eivät jää mitenkään ilman yhteyksiä. Voisiko pysäkkivälejä pidentää kaupunkialueella? Nyt esim. Mäkelänkadulla ja Hämeentiellä busseilla menee aikaa tosi paljon jatkuvaan pysähtelyyn. Voisiko pysäkin välejä muuttaa esim. niin kuin runkolinja 560:lla? 611 on todella hidas ja meistä monelle ei juna yksinkertaisesti ole vaihtoehto, koska asemalle meno bussilla vie sen ajan minkä juna nopeudellaan voittaisi.

Ajetaanko linjoja 73N ja 78N myös koko päivä sunnuntaisin? Arabiasta Viikkiin ei pääse sunnuntaisin bussilla 506.

Ei ajeta, vaan Koillis-Helsingin N-linjat palvelevat nimenomaan yöliikennettä. Tässä vaiheessa Arabianrannan ja Viikin välillä ei siis ole suoraa yhteyttä sunnuntaisin. Viikkiin kulkeviin busseihin voi nousta Kustaa Vaasan tien tai Viikintien varresta. Myöhemmässä vaiheessa myös linjan 506 sunnuntailiikennettä voidaan harkita, jos sille on tarpeeksi kysyntää.

Hyvästi 72, viitisentoista vuotta tuli kuljettua kaikki koulu-, työ- ja vapaa-ajan matkat sillä. Seiskakakkosessa on monet kerrat tehty kotiläksyt, naurettu kavereiden kanssa, huohotettu helpottuneena kun on ehditty siihen viimeiseen puoli kahdelta lähtevään vuoroon, nukuttu ja herätty aina siinä saman liikenneympyrän kohdalla. Jatkossa sitten 61 vie äidin luokse. Kiitos hyvistä hetkistä :)

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.