Koillis-Helsingin uuden bussilinjaston kilpiä on alettu vaihtaa pysäkeille – ajantasaiset linjatiedot pysäkkiaikatauluissa

Koillis-Helsingin bussilinjasto uudistuu 14. elokuuta 2017, kun HSL:n liikenteessä siirrytään syysaikatauluihin. Linjakilpien vaihto bussipysäkeille on kuitenkin aloitettu jo heinäkuussa, sillä linjakilpien vaihto ei onnistu yhdessä yössä.

Yhteensä linjakilpien tiedot vaihtuvat miltei 600 pysäkillä. Samalla linjakilvet siirtyvät HSL:n uuden ilmeen mukaisiksi. Viimeisimpänä, juuri ennen muutoshetkeä, uudet kilvet vaihdetaan vilkkaimmille paikoille, kuten Malmin terminaaliin, Hämeentielle, Kustaa Vaasan tielle ja Lahdenväylälle.

Katoksellisille pysäkeille on asennettu tiedote linjakilpien vaihtamisen yhteydessä. Ajantasaiset linjatiedot näkyvät pysäkkien aikatauluissa sekä HSL:n reittioppaassa (reittiopas.fi). Myös Keravan pysäkkien linjakilvet uudistuvat 14.8. mennessä kun Keravan sisäinen linja 5 vaihtuu linjaksi 975 ja linja 8 linjaksi 978. Nämäkin työt aloitetaan jo heinäkuussa.

Koillis-Helsingin uudesta bussilinjastosta on saatavilla lisää tietoa HSL:n verkkosivuilla osoitteessa hsl.fi/koillishelsinki2017 sekä Koillis-Helsingin linjastouudistuksesta kertovasta lehdestä, joka jaettiin Koillis-Helsingin kotitalouksiin kesäkuussa ja jota on saatavilla myös HSL:n palvelupisteistä ja Koillis-Helsingin kirjastoista.

Kommentit

Hienot on suunnitelmat monelta osin, mutta kyllä harmittaa kovasti täällä Kehä I:n toisella puolella Kivikossa, että vaikka nykyään pääsee helposti Kehän toiselle puolelle Viikkiin ja Latokartanoon, niin julkisia kulkee vain yksi bussi 57 tänne Kehän ali. Joka kyllä on loistava linja muuten. Ja yölinja. Ja kehältä pääsee lähellä asuvat toki myös moneen suuntaan busseilla. Olisi kyllä kiva, jos ei aina tarvitsisi sen metron liityntäliikenteen kanssa sählätä. Olemme tässä Kivikokaarella aika motissa, vain kaksi bussia menee tuo 57 ja liityntäliikenne 94A (sekä todella harvoin kulkeva 94B kaatopaikalle päin, joka voisi kyllä kulkea useammin). Ja vielä poistettiin tien toisen puolen pysäkki jostain kumman syystä Kivikonkaaren loppupäästä Kehän päässä. Annoin siitä palautetta, mutta en ole saanut vastausta. Naapuri sai kuulemma vastauksen, että kyse on ollut väliaikaisesta pysäkistä (ollut 20 v siinä) ja että autot joutuu pysähtymään perään kun on ahdas paikka. En tajua logiikkaa kun vastapysäkki jäi kuitenkin tien toiselle puolelle. Seuraava ja edellinen pysäkki on kyllä aika lähellä, mutta kummaltakin joutuu nousemaan mäkeä esim. kauppakassien kanssa. Ja tänne rakennettiin lisää taloja vielä ihan viereen.

On hienoa, että Viikki ja Latokartano ja Pihlajanmäki saa toimivat linjat, mutta sinne menee jo vaikka mitä busseja vaikka mistä. Kivikosta joutuu vaihtamaan joka bussista joko bussiin tai metroon. Myöskin lyhyt Kontulankaari vilisee busseja. Joku näistä uusista Latokartanon tai Viikin linjoista olisi voinut koukata Kivikonkaaren ja Kurkimäentien kautta kyllä. Kun Malmillekin ja sinne suuntaan olisi kiva joskus päästä suoraan tai niin, että vaihto ei vaatisi kilometrin kävelyä toiselle pysäkille. Ja vaihdot lisää matka-aikaa väistämättä.

Suht lähellä mutta ah, niin kaukana on Itis ja Malmi ja viikin Prisma, jos haluaa päästä isompiin kauppoihin, mutta kantamusten kanssa on kyllä hankalaa noi vaihdot minullakin työssäkäyvällä saati sitten ikääntyneillä.

Ruuhka-aikana on vähän parempi tilanne, mutta illat ja viikonloput on kyllä aika harvakseltaan noita busseja.

Viimeinen ex-Jokerilinjakin lähtee Kontulasta jo jotain kolmen aikaan Kivikkoon päin, että sitäkään ei voi työssä käyvä hyödyntää. Miksei sekin voisi ainakin ruuhka-ajan ajaa vähän myöhemmin? Vaikka linja on hidas, ei silloin haittaisi, jos on paljon kantamista, kun pääsee tosi lähelle kotia.

Ja edelleenkään täältä ei pääse Myllypuroon (esim. terveysasemalle tai labraan) millään suoraan. Paitsi 1,5 km kävelemällä, joka on nopein vaihtoehto, mutta entä jos on kipeä tai vanha.

Tällaisen autottoman pitää todella tarkkaan miettiä kaupassa käyntiä, joka olisi muuten luontevaa tehdä työmatkalla, mutta em. syistä joutuu lähtemään erikseen sellaiseen kauppaan, josta pääsee kotiin vähemmällä kassien raahaamisella.

Ja tärkein asia: Malmin sairaalassa on päivystys meille lähin, mutta sinnekkään ei enää täältä kyllä vaihtamatta pääse. Eikä Haartmanniinkaan. Nimenomaan ei ruuhka-aikana, jolloin sinne yleensä olisi tarve mennä.

No, yhteiskunnan pohjasakkaahan me täällä idässä asuvat joka tapauksessa ollaan. Eihän täältä toisaalta tarvitse muualle päästäkään kun tohon Kontulan ostarille ryyppään.

Kontulan alueelta ja Kivikonkaarelta on vaihdoton yhteys omaan paikalliskeskukseen Kontulaan, vaihdollinen yhteys omaan aluekeskukseen eli Itäkeskukseen sekä vaihdollinen yhteys Helsingin keskustaan HSL:n suunnitteluohjeen mukaisesti. Kivikonkaaren joukkoliikenneyhteydet perustuvat linjaan 57 sekä liityntälinjaan 94A ja metroon, jolla pääsee muihin liikenteen solmukohtiin. Linjalla 57 pääsee Kivikonkaarelta Kontulaan ja Viikin sekä Munkkiniemen suuntaan ruuhka-aikaan 10 minuutin välein, iltaisin, päivisin ja lauantaisin 20 minuutin ja sunnuntaisin 30 minuutin välein. Myllypuron terveysasemalle pääsee Kontulankaaresta vaihtamalla bussista 57 tai 94A metroon Kontulassa, mutta suoraa yhteyttä ei valitettavasti ole tarjolla. Malmin sairaalaan pääsee vaihtamalla linjalta 57 linjalle 560 Kivikontiellä tai vaihtoehtoisesti vaihtamalla linjoilta 57 tai 94A linjalle 560 Kontulan metroasemalla. Kaikilta alueilta ei ole mahdollista tarjota vaihdotonta yhteyttä läheisimpään terveyskeskukseen tai päivystykseen, vaan yhteydet tarjotaan pääosin solmukohtiin, joissa voi vaihtaa sairaalaan tai terveyskeskukseen ajaville linjoille. Linjan 94B vuoroväliä ei toistaiseksi olla tihentämässä, sillä matkustajamäärät linjalla ovat olleet todella pieniä, ja linja palvelee pääasiassa Kivikonlaidalla sijaitsevia yrityksiä. Lähibussi 811 eli entinen Jouko-linja J94 liikennöi lähinnä ruuhka-aikojen ulkopuolella, sillä samalla autolla ajetaan ruuhka-aikaan työmatkalaisia palvelevaa linjaa 818.

Linjan 57 käytössä ollut Kivikonkaarella sijainnut Kivijatantien pysäkki poistettiin käytöstä marraskuun 2016 alussa. Korvaavana pysäkkinä toiminut Kivijatantien pysäkki poistettiin käytöstä, kun varsinainen Kivikon ja Kehä I:n työmaahan liittyvän pysäkkisuunnitelman mukainen pysäkki valmistui Kivikontielle.

Puistolan suunnalla on myös useammalta "tolppapysäkiltä" jäänyt pois HSL kehuma mainos tulevista muutoksista.

Valitettavasti tiedotteeseen jäi pieni virhe asian osalta. Tiedotteet asennetaan vain katoksellisille pysäkeille, joissa on tiedotteen asentamiselle tilaa. Yli 97% joukkoliikennematkoista Koillis-Helsingissä joko alkaa tai päättyy katospysäkeille.

Eilen keskustelimme HSL:n toiminnasta naapureiden kesken. Pysäkkien numerointi on ilmeisesti taas tehty yhden pysäkin väliä matkustavien ehdoilla niin kuin nykyinen suunnittelukin. Eli näillä yhden pysäkin väliä matkustavilla ei ole merkitystä ollenkaan mihin bussi menee ja siksi HSL on päättänytkin käyttää vain yhtä numeroa vaikka linjalla olisikin ruuhkavuoroja, joiden kirjainyhdistelmå kertoo reitin muutoksesta sen loppupäässä. Tässä on unohdettu erikoisryhmät kuten esim. Vanhukset, joille on tärkeää, että pysäkiltä löytyy juuri oikea bussi. HSL Huomioikaa toiminnassane me kauempana asuvat ja muistakaa, että maksamme veroja melkoisesti. Nyt matkustaminen on tehty todella hitaaksi kun bussien on otettava kaikki kyytiin yhden pysäkin ajaksi. Eilen katsottiin Mäkelänkadulla pysäkiltä, että siitä menee busseja 1-2 minuutin välein joten voisiko aikuisen oikeasti ajatella, että maisemalinjat jättäisivät jonkun hipsteripysäkin väliin?

Tarkat linjatiedot esitetään näytöillä ja pysäkkiaikatauluissa. Tilan-, kustannusten- ja materiaalinsäästösyistä kilpiä ei asenneta alla olevassa viestissämme mainituissa tapauksissa.

Lisää virheitä....Siltamäestä puuttuu kyltieistä kokonaan 61, joka lähtee entisen 77a:n päättäriltä. Lisäksi 554 on väärillä pysäkeillä. Tässä on taitaa isompi mättäminen, joten tarkistaisitteko kaikki ja korjatkaa virheenne.

Selvitämme asiaa parhaillaan kilpien asentajan ja kilpien valmistajan kanssa ja pyrimme saamaan sen kuntoon.

Niinpä! Lukisit ko viestini kunnolla......mihinkähän se 611 B ja 611 ajaa Rautatientorilta? Päätepysäkki on eri niin kuin yllä olevassa viestissä lukee... HSL olkaa tarkempia kun näitä virheitä on koko ajan...Mikä mättää??? Ja korjatkaa kyltit.

Ensin vastaukset kysymyksiin:

611B ajaa Suutarilaan, 611 ajaa Tikkurilaan.

Näemmä kaikki mättää.

Sitten asiaan: tässä taitaa olla nyt jotain suurempaa häikkää, joka meidän pitää korjata. Teemme kaikkemme, että kilvet olisivat kunnossa, kun uuden linjaston mukainen liikenne 14.8. käynnistyy.

"Näemmä kaikki mättää."

:D Jaxuhali HSL:n asiakaspalvelijoille.

Joopa, olkaapa tarkempia siis niin mättäminen loppuu ja korjatkaa virhe ja peskää silmälasinne.

Joopa, olkaapa tarkempia siis niin mättäminen loppuu ja korjatkaa virhe ja peskää silmälasinne.

Oltiin fillaroimassa ja katseltiin uusia kylttejä.Siltamäen ja Suutarilan kylteistä puuttuu linja 611b tai olette ilmoittaneet tiedotteessaanne, että 611 linjat säilyvät samana eli 611 Tikkurilaan ja 611b ruuhkavuoro ajaa Suutarilaan. Nyt 611 B ei ole missään kylteissä eli ei kaupungista tulevilla eikä kaupunkiin meneville pysäkillä. Onko tämä teidän virhe vai onko linjalle tehty muutoksia, jotka on unohdettu tiedottaa??

Esimerkiksi pysäkillä Kynttiläkuja 3297 Lampputiellä nimenomaan "611B Suutarila" toki tarvitaan, koska pysäkkiä ei 611 käytä. Toisaalta Hakaniemessä, Mäkelänkadulla ym. useimmat Vantaalle jatkavat linjat lienee niputettu tyyliin "611-" ilman määränpäätä ja kirjaimia.

Keskustasta lähtevät 611b ja 611 on oltava ehdottomasti erikseen kun 611b ajaa Suutarilassa päättärilleen, jota käyttävät esom. Ala-Tikkurilan asukkaat. Heille 611 on tosi kaukana. Reitin matkustajat varmasti tietävät miksi tieto on tärkeää, oletan että olet palstan vakiokommentoija, joka ei asu alueella. Älä siis sekoita pakkaa lisää.

Keskustasta lähtevät 611b ja 611 on oltava ehdottomasti erikseen kun 611b ajaa Suutarilassa päättärilleen, jota käyttävät esom. Ala-Tikkurilan asukkaat. Heille 611 on tosi kaukana. Reitin matkustajat varmasti tietävät miksi tieto on tärkeää, oletan että olet palstan vakiokommentoija, joka ei asu alueella. Älä siis sekoita pakkaa lisää.

Keskustasta lähtevät 611b ja 611 on oltava ehdottomasti erikseen kun 611b ajaa Suutarilassa päättärilleen, jota käyttävät esom. Ala-Tikkurilan asukkaat. Heille 611 on tosi kaukana. Reitin matkustajat varmasti tietävät miksi tieto on tärkeää, oletan että olet palstan vakiokommentoija, joka ei asu alueella. Älä siis sekoita pakkaa lisää.

611 tai 611B pysyvät muuttumattomina, eli itse linjoihin ei tule muutoksia. Kilvityksissä lähtökohta on, että jos peruslinjalla ja sen kirjainversio kulkevat samaa reittiä, pelkkä peruslinja merkitään. Tätä tapausta tarkemmin tuntematta voi toki olla myös niin, että kyse on puhtaasta virheestä. Silloin asia pitää tietenkin korjata.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.