Lipunmyynti lähijunissa päättyy 19. kesäkuuta alkaen - Muutoksia myös VR:n liikennöintialueeseen

Lipunmyynti sekä HSL-alueen että VR Lähiliikenteen junissa päättyy 19.6. Maanantaista alkaen lippu on oltava ostettuna junaan noustessa. Uudistuksen kanssa samaan aikaan VR:n lähiliikennealue laajenee Tampereelle saakka, sekä uusi G -juna aloittaa liikennöinnin Riihimäen ja Lahden välillä.

Konduktöörit työskentelevät edelleen junamatkustajien palveluksessa, jatkossa myös laiturialueella. He liikkuvat junissa pareittain koko junassa, auttaen ja opastaen sekä katsoen samalla asiakkaiden matkaliput. Kun konduktöörit ovat palvelleet yhden junan, he siirtyvät seuraavaan. Ilta- ja yöaikaan kaikissa junissa on konduktöörit.

VR:n asemilla on paljon opastajia erityisesti ruuhka-aikoina 14.6.-21.6. välisenä aikana. He opastavat ja neuvovat matkustajia lipunhankinnassa. HSL ja VR kehittävät jatkuvasti vaihtoehtoisia lipputuotteita erilaisiin matkustustarpeisiin. Sekä HSL että VR laajentavat automaattiverkostoa kesän ja syksyn aikana.

HSL:n lipunmyyntikanavat ovat mobiilisovellus, matkakortti, lippuautomaatit, HSL:n palvelupisteet sekä R-kioskit. HSL-alueella satunnaisten matkojen varalle tulee kioskimyyntiin 19.6. alkaen uusi kortille ladattava kertalippu, jonka voi ostaa ennakkoon. Lipun voimassaolo alkaa, kun se leimataan ensimmäisen kerran matkakortinlukijalla, jotka sijaitsevat edelleen junan eteisessä.

Katso kertalippujen myyntipisteet täältä 

VR:n lähiliikenteen lipunmyyntikanavat ovat mobiilisovellus (VR Lähijunat ja VR Mobiili), lippuautomaatit, verkkokauppa, asiakaspalvelukeskus, asemien lipunmyynti ja R-kioskit.
VR:n Lähijunat -mobiilisovelluksen avulla lipun hankkiminen on ajasta ja paikasta riippumatonta ja matkustajalle mahdollisimman huoletonta. Keskiviikosta 14.6. alkaen VR Lähijunat -sovelluksesta ja verkkokaupasta beta.vr.fi saa myös uusia, digitaalisia sarja- ja kausilippuja.

Lue lisää täältä

Katso myös edellinen tiedote lipunmyynnin loppumisesta:

https://www.hsl.fi/uutiset/2017/metrosta-tuttu-tapa-laajenee-juniin-osta-lippu-ennen-lahijunaan-nousua-9940

Kommentit

Siis ihanko oikeasti, junalla satunnaisesti liikkuessa, joka myyntipisteestä (automaatti, sovellus ym) ostettuna seutulippu maksaa 5,00€?! Ennen sentään matkakortista oli hyötyä, kun junasta ostettuna sen sai hintaan 4,25€ (mikä myös oli kohtuuton nosto). Uudet laitteet menivät hukkaan, kun niitä ei olekaan missään? Ainiin, busseissa. Käsittämätöntä. Kenellä muutenkaan on aikaa varata ylimääräistä jossain R-kioskilla jonottamiseen, kun matkakortin tarkoituksena oli se, että voit ehtiä vaikkapa aikaisempaan junaan ja ostaa lipun sieltä.

Kaiken huippu on, että VR lopetti sarjalippujen myynnin 9.6.2017 myyntijärjestelmän päivitystöiden johdosta. Sarjalippujen myynti jatkuu vasta alkusyksystä 2017!

Olen @Reittioppilas kanssa samaa mieltä siitä, että nyt HSL ja VR koettelevat tarkastusmaksulain rajoja.

Ja mistä matkustajat tietävät vaaditaanko HSL:n vai VR:n lippu? On olemassa ihmisiä jotka painavat "laput silmillä" vanhasta tottumuksesta jotka ei lue mitään infojulisteita tms. Jotkut eivät välttämättä ymmärrä lukemaansa.

Ja tosiaan miten VR:n lippu ostetaan esim. juurikin vaikka Käpylästä jos matkustajalla ei ole kuin käteistä rahaa, puhelimen akku loppunut/ei älypuhelin ja R-kioski suljettu?

Iso farssi tulossa päällekkäisten järjestemien ja puuttellisten lipunostokanavien puuttuessa!

Miten toimitaan tilanteessa: Matkustaja astuu R-junaan Pasilasta mukanaan vain HSL:n matkakortti ja tarkoituksena on matkustaa HSL-alueen ulkopuolelle. Matkan aikana matkustajalle selviääkin ettei matkakortilla voi maksaa matkaa HSL-alueen ulkopuolelle. Voidaanko matkustaja pakottaa astumaan ulos junasta seuraavalla asemalla ostamaan asianmukainen VR:n lippu ja odottamaan puoli tuntia seuraavaa junaa?

Kysymykseen sisältyy kokeneimpienkin matkustajien kannalta kaksi osaa. Ensimmäinen käsittelee vaikkapa tilannetta, jossa matkakortilla on lähiseutu 3 -kausi voimassa. Toinen puolestaan koskee seikkoja, jotka vaikuttavat junasta poistamiseen seuraavalla tai myöhemmällä asemalla.

Ajatus junasta siirtymisestä seuraavaan samanlaiseen esimerkiksi Keravalla kuulostaa toisinaan mielekkäältä, koska välitöntä jatkolippua ei myydä myöskään HSL/VR-yhdistelmänä. Eipä joudu maksamaan päällekkäisesti.

Pelkkä aie tai suullinen väite matkustaa olemassaolevaa (tai arvolippuna opastetusti hankittavaa?) HSL-lippua ylittävästi ei taida riittää junasta poistamiseen aiemmin kuin vasta sillä asemalla, jota pidemmälle ei hankkimallaan lipulla pääse. VR:n pohdittavaksi jäänee, kuinka esimerkiksi Pasilan jälkeen R-junissa matkustajia aletaan ryhmitellä Tikkurilassa poistettaviin ja Keravalla poistettaviin käytännössä.

Ehditäänkö seuraava täsmäpulma asiallisesti ratkaista, ennen kuin konduktööreiltä kielletään lipunmyynti?

Aikataulu (kuten sivulla https://aikataulut.reittiopas.fi/pysakit/fi/1285501.html julkaistu) viestii huolellisesti matkansa suunnittelevalle, että T-juna on suunniteltu Oulunkylän ohittavaksi ennen kello 2 yöllä ma-su. Ohjeistaako HSL lipuntarkastajia hyväksymään ennakkoon ostettavan kertalipun ( https://www.hsl.fi/uutiset/2017/hsl-tuo-myyntiin-uuden-ennakkoon-ostettavan-kertalipun-10323 ) vaikka ruuhkautumisen tms. takia viimeiset matkustajat pääsisivätkin kortinlukijalle vasta pari minuuttia kello 2 jälkeen? Voiko palveleva junahenkilökunta auttaa ennakkoon ostettavan kertalipun aktivoimisessa omalla tarkastuslaitteellaan?

Miksei selvyyden vuoksi siirrytä metron tapaan porttirahastukseen, jossa matkalippu on maksettu jo laiturille tultaessa? Tämä on käytössä mm. Tukholmassa. Nyt on mahdollista hypätä junaan ja huomata vasta kyydissä, että kortilta on arvo loppu. Tuntuu kohtuuttomalta, että matkustajalta vaadittaisiin tarkastusmaksua tällaisessa tilanteessa, kun pummilla matkustaminen ei ole ollut tahallista.

Kysymys Käpylän aseman laiturikonduktöörille: mihin asemalla on sijoitettu automaatti, joka myy lipun Riihimäelle yöllä T-junaan? Ellen tavoita häntä, voinko nousta junaan anonyymisti odottamaan palvelutarkastajaa?

https://www.vr.fi/cs/vr/fi/kapyla_fi

Jos olen ostanut matkakortilleni vahingossa väärän arvolipun, voiko ystävällisesti ja suuttumatta palveleva junahenkilökunta auttaa minua sopivimman arvolipun veloittamiseksi matkakortilta joustavasti ilman vaikeuksia?

Jos esitän Järvenpäässä HSL:n matkakortin suunnassa Helsinkiin, pyytääkö palveleva junahenkilökunta minua vaihtamaan junaa Keravalla?

Matkalippu ostetaan aina koko matkaa varten. Järvenpäästä Helsinkiin matkatessa lippu on VR:n lippu, koska Järvenpää ei kuulu HSL:ään.

Myös virheellisten tarkastusmaksujen määrä vähenisi jos lippu vaadittaisiin jo laiturille tultessa. Näin pystyttäisiin varmistamaan että kaikilla on voimassaoleva lippu junaan noustessa

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469 vaatii jo, että matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi ja niiden käyttö yksinkertaiseksi.

Virheellisten tarkastusmaksujen yleisyyden valossa oikeus tarkastusmaksun perimiseen kenties lakkaisi (7 §).

Mielestäni matkalippujen hankinta ei ole varmaa, jos monissa paikoissa ainoa tapa saada lippu on omistaa oikeanlainen puhelin ja siinä vielä nettiliittymä. Puhelin tai netti saattaa lakata toimimasta ja silti voi olla tarve kulkea junalla.

Kirkkonummellakaan ei ole vielä automaattia vaikka sellainen piti viimeistään kesäkuussa tulla. R-kioskista saa lippuja vain sen aukioloaikoina.

Kylläpä menee satunnaiset matkustajat sekaisin milloin tarvitaan VR:n lippu ja millon HSL:n. Helpottaisi jos juniin olisi yksi lipputuote, vaikka esim jonkinsortin matkakortti, jolla voi maksaa myös HSL-alueen ulkopuolisia matkoja.Onko suunnitelmissa?

"Maanantaista alkaen lippu on oltava ostettuna junaan noustessa."

Onko laiturilla jokaisessa junan pysähtymiskohdassa edes matkakortinlukija lipun voimassaolon varmistamiseen?

Vaikuttaako lipun (HSL tai VR) vaihtoajan riittävyyteen sellainen pikkuseikka, että juna myöhästyy aikataulustaan? Voisinpa lyödä tarkastusmaksun verran vetoa...

Miten voin varmistua esimerkiksi viikko aiemmin kioskista ostamani VR:n lähiliikenteen kertalipun kelpoisuudesta? Tuleeko lipuntarkastaja pyydettäessä luennoimaan, kierretäänkö Kannelmäestä Järvenpäähän Lentoaseman vai Pasilan kautta?

Matkakortinlukijat löytyvät junien eteisistä. Niitä ei ole tulossa laitureille. Tarkastusmaksu voidaan perua, jos on mahdollista todentaa, että se on annettu väärin perustein. Toisaalta tarkastajat tekevät aina maksuja määrätessään tilannekohtaista harkintaa.

HSL(n lipuntarkastus) kuitenkin jatkossa tarkastusmaksun uhalla edellyttää matkustajilta poikkeuksellisen/kohtuuttoman paljon ennakkoperehtymistä kolminkertaiseen lippujärjestelmään - HSL:n liput, VR:n lähiliikenneliput ja VR:n kaukoliikenneliput lähijunavaihdoin. Matkalipuntarkastus ilmeisesti voi lähijunissa toimia 19.6. alkaen suoraan jo ennen opastavaa konduktöörikierrosta.

Näin ollen kiinnostaisi tietää, millaisia ovat tyypilliset junissa väärin perustein määrättävät tarkastusmaksut, ja mitä tilanteissa on syytä näyttää toteen tehokkaaksi puolustautumiseksi niiltä. Millaisia peruskysymyksiä HSL ja sen harjoittama lipuntarkastus haluavat testata hallinto-oikeudessa?

"HSL-alueella satunnaisten matkojen varalle tulee kioskimyyntiin 19.6. alkaen uusi kortille ladattava kertalippu, jonka voi ostaa ennakkoon."

Voiko kioskikertalipun siis ostaa jo ennakkoon ennen 19.6. vai ei?! Tietävätkö lipuntarkastajat vastauksen?

Ennakkoon myytävien kertalippujen myynti käynnistyy 19.6. Tarkastajat tuntevat uuden lipputuotteen.

Melko harva kioski avautuu maanantaina ennen aamun junaliikenteen alkua; vai keskiyölläkö jo lähijunien konduktöörit lopettavat rahastamisen?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.