Matkustajat innostuivat pikapalautteesta

HSL kokeili tänä keväänä uutta pikapalautejärjestelmää Helsingin sisäisillä linjoilla 90 ja 96 sekä seutulinjalla 565.

Kokeilun aikana matkustajat pystyivät antamaan älypuhelimillaan reaaliaikaista palautetta busseissa olevien tarrojen avulla (NFC, QR-koodi ja Url). Pikapalautejärjestelmää testattiin yhteistyössä Tammelundin Liikenteen ja Åbergin Linjan kanssa kymmenessä bussissa.

Kokeilu osoittautui menestykseksi. Matkustajat innostuivat käyttämään uutta järjestelmää ja valittu teknologia osoittautui toimivaksi.
Matkustajien antama positiivinen palaute oli iloinen yllätys. Positiivista palautetta oli yli 60% kaikesta palautteesta, vastaavasti HSL:n vanhan palautejärjestelmän kautta annetusta palautteesta vain 3% on positiivista.

”Pikapalautejärjestelmän kautta on helppo antaa palautetta ja siksi myös positiivinen palaute tulee voimakkaasti esiin. Haluamme saada matkustajan äänen kuuluville nykyistä paremmin päivittäisessä toiminnassamme. Digitaalinen dialogi matkustajien kanssa on ratkaisu”, sanoo asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink.

Pikapalautteen avulla HSL kehittää toimintaansa yhä asiakaslähtöisemmäksi. Palautteet ohjataan uudessa järjestelmässä koneellisesti eteenpäin toimenpiteitä varten. Palautteet jalostuvat reaaliajassa raporteiksi, jolloin mahdollisiin korjaaviin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä pikaisesti.

Seuraavaksi uutta pikapalautejärjestelmää testataan raitiovaunuissa ja metroissa yhteistyössä HKL:n kanssa.
 

Kommentit

Uteliaana kysyn kuinka monta kpl palautetta tuli uuden kanavan kautta ja kuinka monta vanhan palvelun kautta? Mikä osuus yllä mainituilla linjoilla on koko HSL:n alueella? Yllä oleva uutinen on esimerkki HSL:n tavasta uutisoida asioita väärällä tavalla.

Hei! Kiitos kysymyksestä! Kokeilun aikana saimme lähes 400 palautetta uuden pikapalautejärjestelmän kautta. Tavoitteena oli selvittää toimiiko uusi tekniikka ja lähtevätkö matkustajat mukaan. Tekniikka toimi ja matkustajat lähtivät mukaan. Nykyisen palautejärjestelmän kautta on tullut huomattavasti vähemmän palautteita linjoista, joilla pikapalautetta kokeiltiin kuin itse pikapalautejärjestelmän kautta. Linjat, joilla pikapalautetta testattiin, muodostavat todella pienen otoksen koko HSL alueesta. Muun muassa tämän johdosta pikapalaute kokeilua laajennetaan nyt raitiovaunuihin, jotta saamme testattua järjestelmää suuremmalla otoksella.

Siis kun kerran vastaatte niin vastaisitteko kaikkiin kysymyksiin. Vastauksestanne puuttuu oleellinen luku: kuinka monta kpl palautetta tuli vanhan palautejärjestelmän kautta? Kertoisitteko kaikista tarkat kpl määrät kun sitä kysyttiin. Noin vastaukset eivät kerro totuutta.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.