Puolet uusmaalaisista haluaa lisää verorahaa joukkoliikenteen tukemiseen

Lähes yhtä moni haluaa pitää joukkoliikenteen tuen nykyisellään.

Lähes joka toinen uusmaalainen toivoo, että joukkoliikennematkoja tuettaisiin enemmän verovaroilla

Lähes joka toinen uusmaalainen toivoo, että joukkoliikennematkoja tuettaisiin enemmän verovaroilla. Kuva: HSL / Lauri Eriksson

Lähes joka toinen, 47 prosenttia uusmaalaisista, haluaa lisätä verovarojen käyttöä joukkoliikenteen tukemiseen. Melkein yhtä moni, 46 prosenttia, haluaa pitää tuen ennallaan. Vain 7 prosenttia uusmaalaisista vastaajista haluaisi vähentää joukkoliikenteen tukia. Uusmaalaisten kannat selviävät Taloustutkimuksen kyselystä, joka tehtiin marras-joulukuussa.

Joukkoliikennematkoja tuetaan verovaroilla nykyisin noin 50 prosentilla. Taloustutkimus kysyi, pitäisikö tukea joukkoliikenteelle lisätä, pitää nykyisellään vai vähentää. Kyselyssä oli 1028 vastaajaa, joista 275 asui Uudellamaalla.

”Tulos kertoo siitä, että Uudellamaalla arvostetaan erittäin paljon hyvin toimivaa joukkoliikennettä”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 65 prosenttia kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. HSL:n lippujen hinnoissa on keskimäärin nyt noin puolet kuntien tukea. Tuki painottuu kausi- ja arvolippuihin eli siitä hyötyvät eniten paljon joukkoliikennettä käyttävät seudun asukkaat. Jos joukkoliikennettä tuettaisiin enemmän verorahoilla, palvelutasoa voitaisiin parantaa, joukkoliikenteen lippujen hintoja voitaisiin laskea tai molempia.

”Joukkoliikenteen kannalta on tärkeää, että rahoitus on vakaata. Puolet HSL:n joukkoliikenteen kuluista katetaan nyt lipputuloilla. HSL:n jäsenkuntien kanta on ollut se, että verotuloilla voidaan kattaa korkeintaan puolet kustannuksista. Nyt tuen ja lipputulojen suhde on melko hyvä. Se on mahdollistanut joukkoliikenteen kehittämisen kasvavalla seudulla”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Uusmaalaiset haluavat muuta Suomea enemmän verovaroja joukkoliikenteeseen. Koko Suomessa kyselyyn vastaajista 43 prosenttia haluaisi lisätä joukkoliikenteen tukea, 52 prosenttia pitää entisellään ja 4 prosenttia vähentää tukea verovaroista.

Joukkoliikenteen nykyistä vahvempi tukeminen saa eniten kannatusta suurissa, yli 100 000 asukkaan kaupungeissa. Kaikista vastaajista joukkoliikenteen tuen nostoa haluavat naiset hieman miehiä enemmän ja  kerrostaloasujat omakotiasujia enemmän. Eniten tuen nostoa toivovat nuoret aikuiset ja toimihenkilöt.

Helsingin seutu kasvaa kovaa vauhtia. Seudulla ennustetaan olevan vuonna 2050 yli kaksi miljoonaa asukasta ja miljoona työpaikkaa. Seudulla tehdään tuolloin noin 5,7 miljoonaa päivittäistä matkaa. HSL:n tavoitteena on ohjata kasvu kestäviin kulkumuotoihin: joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn.

”Kun liikkuminen tehdään kestävästi, kasvun haittavaikutukset ovat mahdollisimman pienet ja koko seutu hyötyy”, sanoo Suvi Rihtniemi.

Lähes joka toinen uusmaalainen toivoo, että joukkoliikennettä tuettaisiin enemmän verovaroilla

Kommentit

I am a big fan of this online http://run23.co which has lots of online game and I can choose here according to my choice which I prefer. Thanks a lot for the share this amazing post here

Vai niin...siis HSL:kin heräsi kun Helsingin Sanomat julkaisi asiasta jutun...jep.

Jos kerran puhutaan Uudestamaasta, pitää ottaa huomioon ilmeiset kehittämistarpeet, jotta esimerkiksi työmatkat ylipäätään voi matkustaa joukkoliikenteellä edes nykyisin linjastoin. Mikäli vahvana runkoyhteytenä toimii juna (esimerkiksi Siuntiossa ja Järvenpäässä VR:n lipuin), kummassakin päässä monesti joutuu lisäksi matkustamaan bussilla (HSL:n ja Matkahuollon lipuin). Lisäksi tuntuisi mukavalta, ettei kotimatkalla juuttuisi asemalle aikataulun takia viimeisen bussin jo mentyä.

Ehkei kyseessä ole 50 % - 50 % demokraattinen dilemma, lisätäkö vai säilyttää nykyisenä, vaan selvä osoitus joukkoliikenteen "kypsyystasosta" 50 % Uudellamaalla. Siis joka toinen vastaaja joutunee unohtamaan joukkoliikenteen ellei sen käyttökelpoisuus parane.

Toivoisin, että eläkeläiset saisivat kulkea maksutta pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja eläkkeeni on alempi kuin köyhyysraja. Pakollisten laskujen jälkeen siitä ei jää kovin montaa kymppiä elämiseen. Kausilipun hankin kuitenkin joka kuukausi, että pystyn matkustamaan leipäjonoihin hakemaan jotain syötävää. Ilman kausilipun tuomaa liikkumismahdollisuutta tulisin varmaan ihan höperöksi.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.