Pysäkkinäytöt viritettiin asiakkaan taajuudelle

HSL:n uudet sähköiset pysäkkinäytöt otetaan käyttöön raitiovaunu- ja bussipysäkeillä.

HSL:n uudet sähköiset pysäkkinäytöt on saatu hiottua ulkoasultaan ja toiminnallisuudeltaan sellaisiksi, että ne voidaan ottaa käyttöön lokakuun aikana kaikilla TFT-näytöillä. Ensi vaiheessa uudet versiot otetaan käyttöön raitiovaunu- ja bussipysäkeillä sekä vähitellen myös terminaaleissa ja aulatiloissa sijaitsevilla näytöillä.
”Nyt käyttöön otettavissa näytöissä näkyvät vahvasti asiakkaiden toivomukset. Testasimme näyttöjä kesällä kantakaupungin raitiovaunupysäkeillä, ja pyysimme asiakkailta niistä palautetta pikapalautejärjestelmällä. Kehittämisehdotusten lisäksi saimme runsaasti positiivista palautetta näyttöjen selkeydestä”, kertoo Ossi Berg HSL:n matkustajainformaatiotiimistä.

Näyttöjen uusissa layouteissa näkyy isompana seuraavat pari-kolme lähtöä. Tämä auttaa matkustajaa näkemään pysäkille saapuessaan, tarvitseeko kiiruhtaa. Lisäksi uudet layoutit näyttävät linjan kautta-paikat, jotka kuvaavat linjojen reittiä tarkemmin kuin pelkkä määränpää. Uusissa on lisäksi aiempaa parempi kontrasti, mikä auttaa heikkonäköisiä. Uuden layoutin pienin teksti on samankokoista kuin vanhan teksti kokonaisuudessaan.  Kuten pienemmissä akkukäyttöisissä näytöissä, vaakasuuntainen aaltomerkki tarkoittaa aikataulun mukaista lähtöaikaa. Muut ajat ovat reaaliaikaista tietoa.
-Asiakkaat ovat kyselleet myös, tuleeko uusia näyttöjä kaikille pysäkeille. Nämä isommat TFT-näytöt tarvitsevat toimiakseen jatkuvan sähkön, jota ei ole valitettavasti saatavilla kaikilla pysäkeillä. Pienet pysäkeiden sisäpuoliset näytöt saavat virtansa pienestä akusta. 

 

pysäkkinäyttö

Kommentit

Homma toimii nurinkurisesti jos ja kun ihan tavallinen joukkoliikenteen loppukäyttäjä on se viimeinen taho jolle kerrotaan vain ilmoitusluontoiseen tyyliin, että tällainen näyttö nyt valittiin tällä kertaa, kuinka toivoisitte sen näyttölogiikan toimivan (jo olemassaolevat rajoitteet - varsinkin fyysiset sellaiset - huomioon ottaen)?

Mistä voimme käydä lukemassa perusteet/kriteerit joiden perusteella näyttövalinta tehtiin?

Olisiko esimerkiksi pienempää LED-näyttöä voinut käyttää pelkän akunkin varassa niillä maitojunapysäkeillä joilla harvoin jos koskaan edes on liiemmin näytettäväksi ohiajavia bussivuoroja?

Keskustassa taas vielä uutukaistakin isommat näytöt olisivat omiaan koska näytettävääkin on luonnollisesti enemmän. Pysäkin katolla olis tilaa mahduttaa todella ISOJA näyttöjä josta ne näkyisivät esteettä ja paljon kauemmaksi toisin kuin nyt valitut näytöt.

Pysäkin sisälle suunnatun näytön käyttökelpoisuus on ylipäätään kyseenalainen koskapa jo yksikin henkilö - varsinkin isokokoinen sellainen - voi estää näytön kunnolla näkymisen muille. Katolle sijoitettu(i)lla näytö(i)llä tällaista ongelmaa ei ole.

Rahastahan kaikki viime kädessä on kiinni, mutta olisi jo korkea aika opetella avoimuutta päätöksentekoon. Nyt on ylistettävä ratkaisua joka on hyvä siksi, että se on (ehkä) parempi kuin vanha, eikä siis siksi, että kyseessä olisi loppuasiakkaiden mielestä toimivin kompromissi näkyvyyden, toiminnallisuuden ja hinnan suhteen.

3029 ja 3028 myöskin pysäkkinäytöt

milloinkas Huopalahdentien Niemenmäen pysäkille 1395 tulee pysäkkinäyttö, se poistettiin remontin yhteydessä mutta ei ole saatu takaisin!

Voisiko Martinlaakson aseman näytöt viimeinkin pistää päälle? Ne on ollu pimeenä melkein puolitoista vuotta.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.