Raitiovaununkuljettajien lipunmyynti lakkaa ja raitiovaunulippu jää pois käytöstä

Lipunmyynti raitiovaunuissa uudistuu, sillä kuljettajat eivät myy lippuja vuoden 2018 alusta lähtien. Uudistuksen tavoitteena on tehdä raitioliikenteestä entistä sujuvampaa. Raitiovaunulippu jää pois käytöstä, kun HSL:n uusi vyöhykemalli tulee käyttöön.

ihmisiä tulossa raitiovaunustaHSL ja HKL ovat jo vuosia miettineet keinoja, joilla raitioliikenteen nopeutta ja luotettavuutta voidaan parantaa palvelutasoa ja lipputuloja vaarantamatta. Kuljettajarahastuksen lopettaminen on välttämätön ensiaskel ennen kuin HSL voi toteuttaa muita raitioliikenteen täsmällisyyttä kohentavia toimia, esimerkiksi parantaa liikennevaloetuuksia. 

Raitiovaunujen rooli kasvaa, kun Helsingin kantakaupungin linjasto tihenee ja poikittaisen Raide-Jokerin liikenne käynnistyy 2020-luvun alussa. Raitiovaunuilla tehdään tulevaisuudessa pitempiä matkoja kuin nykyään. Samalla kasvaa tarve nopeuttaa liikennettä. 
Jotta entistä suuremmat matkustajajoukot pääsevät kulkemaan sujuvasti, kiskoilla tarvitaan pitempiä vaunuja kuin aikaisemmin. Uusien vaunujen kapasiteettista saadaan suurin hyöty, kun kuljettajat eivät myy lippuja.  

”Kuljettajamyynnin lopettaminen parantaa asiakaskokemusta, kun lippuja ostavat asiakkaat eivät aiheuta tungosta vaunujen käytäville ja liikenteen viivästymistä. Kertalippujen myynti painottuu jo nyt vahvasti ennen matkaa ostettaviin kausilippuihin, arvolippuihin, mobiililippuihin ja automaateista ostettaviin lippuihin”, HSL:n asiakkuudesta ja myynnistä vastaava osastonjohtaja Mari Flink sanoo.

Lisäksi ennakkoon ostettavia kertalippuja saa kioskeista ja kaupoista kesästä 2017 alkaen. Kertalippumyynti on tavoitteena tuoda myös Helsingin uusiin parkkiautomaatteihin tämän vuoden aikana.
   
HSL:n ja HKL:n selvitysten mukaan kuljettajarahastuksen korvaaminen muilla myyntikanavilla on myös liiketaloudellisesti ja yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa. Liikenteen nopeutumisesta koituvat hyödyt näkyvät sekä alempina operointikustannuksina että korkeampina lipputuloina.

HSL-alueella tulee aikaisintaan vuoden 2018 alussa käyttöön uusi vyöhykemalli, jossa ei ole kuntien omia eikä liikennemuodoittain hinnoiteltuja lippuja. Raitiovaunulippu jää uudistuksen myötä pois käytöstä uuden tariffijärjestelmän selkeyden ja helppokäyttöisyyden varmistamiseksi. Vyöhykemallin asiakastestauksista saadun palautteen perusteella pelkästään A-vyöhykkeellä kelpaava raitiovaunulippu koettiin irralliseksi ja sekaannusta aiheuttavaksi lipputuotteeksi. Toisaalta Raide-Jokerin myötä raitiolinjasto laajenee kauas keskustan Helsingin ulkopuolelle.

 

Kommentit

Mikä AB lipun pakko-osto raitiovaunulipun sijaan? En todellakaan halua tukea kauempana asuvien matkustamista! En käytä muuta kuin raitiovaunua kulkemiseen. Bussit haisee..

Toivottavasti tämä päätös, jolla ratikkalippujen osto kuljettajilta loppuu, myös pitää. Se on huomattava parannus ainakin meidän linjalla no 4, jossa Skattan hotelleista tulevat matkustajat kaivelevat vasta spårassa lompakoitaan, kyselevät hintoja jne. ja pahimmillan viivyttävät vaunua 5-6 minuuttia pysäkillä.

Muistamme tuon, olisiko ollut n. vuonna 2012, uutisen, joka levisi mm. HeSaan, jossa jo luvattiin luopua kuljettajarahastuksesta seuraavan vuoden alusta, mutta jota lupausta HSL ei pitänyt, miksi?

Pitääkö parhaillaan - uusituin matkakortinlukijoin - käydä ostamassa lippu kuljettajalta, jos on ostanut virheellisen/erilaisen lipun itsepalveluna matkakortilla, vai onko mahdollista ostaa esimerkiksi ryhmään yksi lippu heti lisää tai Helsingin sisäinen lippu yhä voimassa olevan esimerkiksi Espoon tai Sipoon sisäisen lipun "päälle"?

Jos määritelmien nojalla matkakortinlukija kieltäytyy myymästä lippua, voiko matkustaja tämän toteen näytettyään kieltäytyä lipuntarkastuksesta enemmälti?

(Siirtyminen esimerkiksi Sipoosta Helsinkiin sujuvasti Itäväylää kaukoliikenteen bussilla puolessa tunnissa on hyvin mahdollista, vaikka U-liikenne ei olekaan kyseessä.)

Samalla voisi palata siihen, että etuovesta astutaan vain sisään eikä ulos. Hidastaahan sekin, että kuljetaan vastapalloon.

Juttu on surullisen tuttua HSL:n jargonia, jossa selittelyille ei ole loppua, mutta asiaa tai kunnon perusteita ei löydä rivien välistäkään. Muutama kommentti:

"HSL ja HKL ovat jo vuosia miettineet keinoja, joilla raitioliikenteen nopeutta ja luotettavuutta voidaan parantaa palvelutasoa ja lipputuloja vaarantamatta. Kuljettajarahastuksen lopettaminen on välttämätön ensiaskel ennen kuin HSL voi toteuttaa muita raitioliikenteen täsmällisyyttä kohentavia toimia, esimerkiksi parantaa liikennevaloetuuksia."
- kuinka tämä miettiminen voi kestää vuosia ilman mitään tulosta? Kuka vastaa tästä tehottomuudesta?
- miksi kuljettajarahastuksen lopettaminen on "välttämätön ensiaskel" ennen mm. liikennevaloetuuksien parantamista? Onko HSL vastuussa liikennevaloetuuksien toteuttamisesta? Onhan nykyäänkin - ainakin teoriassa - liikennevaloetuudet toiminnassa. Ainakin valkoinen ledi vilkkuu liikennevaloissa.

"Raitiovaunujen rooli kasvaa, kun Helsingin kantakaupungin linjasto tihenee ja poikittaisen Raide-Jokerin liikenne käynnistyy 2020-luvun alussa. Raitiovaunuilla tehdään tulevaisuudessa pitempiä matkoja kuin nykyään. Samalla kasvaa tarve nopeuttaa liikennettä. Jotta entistä suuremmat matkustajajoukot pääsevät kulkemaan sujuvasti, kiskoilla tarvitaan pitempiä vaunuja kuin aikaisemmin. Uusien vaunujen kapasiteettista saadaan suurin hyöty, kun kuljettajat eivät myy lippuja."
- entistä pidemmät vaunut koskevat Raide Jokeria, joka liikennöi erillään muusta Helsingin raitioteilinjastosta; tällä Jokerilla matkat ovat pidempiä kuin Helsingin nykylinjastolla, mutta nykyisiin linjoihin ei ole tässä mitään selvää kytköstä.
- entistä suurempia vaunuja ei välttämättä tarvita, jos vuorovälejä lyhennetään. Tämä olisi oikeaa asiakasmyönteisyyttä. Näinhän hienossa Länsimetrossakin toimitaan, lyhyet junat (halvemmat asemat) ja tiheämpi vuoroväli sekä tyytyväinen asiakas (tämä edellytyksellä että Länsimetro joskus liikennöi). Ei tarvitse mobiilisovelluksesta tsekata seuraavaa vaunua, kun vuoroväli on lyhyt.

”Kuljettajamyynnin lopettaminen parantaa asiakaskokemusta, kun lippuja ostavat asiakkaat eivät aiheuta tungosta vaunujen käytäville ja liikenteen viivästymistä. Kertalippujen myynti painottuu jo nyt vahvasti ennen matkaa ostettaviin kausilippuihin, arvolippuihin, mobiililippuihin ja automaateista ostettaviin lippuihin”, HSL:n asiakkuudesta ja myynnistä vastaava osastonjohtaja Mari Flink sanoo."
- kuinka lippuja ostavat asiakkaat voivat tungeksia käytävällä, kun liput ostetaan etuovesta vaunuun noustessa? Mari Flink voisi ehkä - ihan kokeeksi - matkustaa vaikkapa kerran elämässään raitiovaunulla, jotta tietäisi mistä kirjoittaa, HSL varmaan antaa hänelle ihan ilmaisen kertalipun.

"Lisäksi ennakkoon ostettavia kertalippuja saa kioskeista ja kaupoista kesästä 2017 alkaen. Kertalippumyynti on tavoitteena tuoda myös Helsingin uusiin parkkiautomaatteihin tämän vuoden aikana."
- toivottavasti tämä tavoite toteutuu, vaikka kuulostaakin oudolta ostaa matkalippu parkkiautomaatista.

"HSL:n ja HKL:n selvitysten mukaan kuljettajarahastuksen korvaaminen muilla myyntikanavilla on myös liiketaloudellisesti ja yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa. Liikenteen nopeutumisesta koituvat hyödyt näkyvät sekä alempina operointikustannuksina että korkeampina lipputuloina."
- kovin on korkealentoista tämä liike- ja yhteiskuntataloudellinen kannattavuus; onko mitään perusteita?
- mitenkä nämä korkeammat lipputulot johtuvat kuljettajarahastuksen loppumisesta?

"HSL-alueella tulee aikaisintaan vuoden 2018 alussa käyttöön uusi vyöhykemalli, jossa ei ole kuntien omia eikä liikennemuodoittain hinnoiteltuja lippuja. Raitiovaunulippu jää uudistuksen myötä pois käytöstä uuden tariffijärjestelmän selkeyden ja helppokäyttöisyyden varmistamiseksi. Vyöhykemallin asiakastestauksista saadun palautteen perusteella pelkästään A-vyöhykkeellä kelpaava raitiovaunulippu koettiin irralliseksi ja sekaannusta aiheuttavaksi lipputuotteeksi. Toisaalta Raide-Jokerin myötä raitiolinjasto laajenee kauas keskustan Helsingin ulkopuolelle."
- tariffijärjestelmän selkeys halutaan varmistaa, OK. mutta miten pienen asiakkaan tyytyväisyys? Helppokäyttöisyydestä on saatu esimakua uusien laitteiden hankaluuksien myötä. Mielenkiintoista nähdä, mitä onkaan tulossa, ehkä vuoden 2018 alussa.
- eikö vielä tiedetä, alkaako uuden vyöhykemallin toteuttaminen vuoden 2018 alussa? Aikaa reilu puoli vuotta! Onkohan Uusi Länsimetro tulossa? Joskus. Tai sitten joskus?
- kuinka pelkkä raitovaunulippu voi aiheuttaa sekaannusta kanta-Helsingissä??? Raide Jokeri on väritykseltään ja "brändiltään" selvästi erottuva nykyraitiovaunuista. Ihmettelen tämänkin asiakastestauksen tulosta.

Ideologia On hyvä, Mutta toteutus ei välttämättä tulee onnistumaan. Syyksi siihen voisi tuoda pari esimerkkiä.
Ensimmäisenä esimerkkinä aikoinaan linja 615, Lippuautomaatti oli lähtölaiturilla sekä terminaali 1 että 2, mutta silti kuskin lipunmyynti saatto olla parikin sata euroa per linjasivu, sillä harva sieltä automaatista lippua kävi ostamassa. Ja Länsiterminaalissa taida olla jo nyt lippuautomaatti, eikä sieltäkään hirveästi lippua olla ostamassa.
Toisena esimerkkinä vois vaikka tuoda Linjan 550, jossa otettiin käyttöön tuo vapaa rahastus ja kulkeminen sekä etu että keskiovesta. Idea siinäkin varma ollut, et väki jakautuisi kulkemaan kummastakin ovesta, mutta siinäkin kävi silleen et etuovea ei pahemmin tarvinnut availla eikä se matkakaan loppujen lopuksi taittuu sen nopeammi.

HSL, lopettakaa kaikki lipunmyynnit niin katsotaan, moniko turisti saa tarkastusmaksun! Tuleeko JOKAISELLE ratikkapysäkille lipunmyyntiautomaatti, joka toimii myös KÄTEISELLÄ? Kaikilla ei edelleenkään ole ÄLYKÄNNYKKÄÄ eikä MATKAKORTTEJA! HSL on monopoliyhtiö ja se tekee mitä huvittaa, kuulematta maksavia asiakkaita!

Joltakin laillisuusvalvojalta pitäisi pyytää huolellisesti perusteltu lausunto, voidaanko käteistä lakkauttaa matkustajilta maksuvälineenä Suomessa (ja siinä kohdassa mistä matka alkaa, vrt. metrosta tuttu laiturialueen raja sentään kolikoitakin kelpuuttavine koneineen).

Busseihin sama käytäntö ja luovutaan niissäkin vihdoin lippukontrollista ja sisään voi mennä kaikista ovista. Näinhän homma toimii muissakin eurooppalaisissa kaupungeissa. Miksi ihmeessä busseissa pitää jopa kausilippu näyttää etukäteen mutta junissa ja ratikoissa ei?? Näin saadaan liikenne huomattavasti sujuvammaksi ja tarkastusmaksuja voi nostaa jos pelkona on pummilla matkustamisen lisääntyminen.

Turisteillekin on todella hämmentävä tämä Helsingin systeemi! Muualla myös lippuautomaatteja on paljon enemmän ja jopa busseistakin löytyy.

Lakkaako samalla raitiovaununkuljettajien kaikki asiakaspalvelu - siis eristäytyneesti kuin metrossa tai raitiovaunuissa rahastajien aikakaudella viime vuosisadalla?

Jos asiakaspalvelua säilyy kuljettajilla, montako minuuttia kestää opastaa esim. turisti yöllä Munkkiniemessä lähimpään käteislipunmyyntikanavaan? Lisätäänkö samalla kuljettajien kielitaitovaatimuksia (suomenkin) myös nykyisen henkilöstön osalta? Entä nouseeko muiden kuin toimitusjohtajan palkka?

Raitiovaununkuljettajien muu asiakaspalvelu jatkuu kuten ennenkin.

Vihdoinkin! Jos saataisi tätä raitiovaunuliikennettä hiukan nopeammaksi. Monissa muissakin maissa tulee ostaa lippu ennakkoon joko automaatista tai kioskista. Meillä lisäksi mobiililippu mahdollisuus.
Tätä on odotettu!
Loppuisi busseistakin...! Kiitos.

Myöskin kannattavaa ja työllistävävaikutus sekä rauhoittaa menoa iltaisin kun otetaan takaisin rahastajat.
Ja todellisuudessa tämä kuljettajarahastuksen loppu EI todellakaan tuyle nopeuttamaan yhtään ratikoiden kulkua. Ne kulkuongelmat johtuu pääosin siitä että hesan katuverkosto ei ole tehty ja suunniteltu ratikoita varten

Kuljettajmyynnin loppumisella on HSL:n arvioiden mukaan suuri vaikutus ratikoiden täsmällisyyteen. Lipunmyyntitapahtumat ovat satunnaisia, ja esimerkiksi suuri joukko lipunostajia voi aiheuttaa ratikan myöhästymistä, minkä vuoksi matka-ajat voivat vaihdella suuresti. Kun lippu ostetaan jo ennen ratikkaan nousua, tätä hajontaa aiheuttavaa tekijää ei ole, jolloin ratikka tulee suuremmalla todennäköisyydellä pysäkille ajallaan.
 

 

 

Myyvätkö raitiovaunuissa ja lähijunissa lipuntarkastajat jatkossakin jonkin matkalipun, vai joutuuko vaihdollisesta matkasta sietämään pahimmillaan kaksi tarkastusmaksua peräkkäin? Esimerkiksi monet matkailijat luulevat voivansa matkustaa käteisellä vain hyppäämällä kyytiin, etenkin jos on kiire.

Hei! Matkalippujen tarkastajat pyrkivät myymään liputtomalle matkustajalle aina kertalipun ko. matkaa varten. Heillä on kassassaan tarkastajalippuja, jonka voi ostaa käteisellä. Jos asiakkaalla on matkakortti, jolla on arvoa tarkastaja voi veloittaa arvolipun hinnan matkakortilta. Jos kumpikaan näistä ei ole mahdollista, voi tarkastaja antaa poikkeuksellisesti luvan tilata sms- tai mobiililipun, jotka normaalisti pitää tilata ennakkoon.

Törkeää lyhyillä kokousmatkoilla tai yhden päivän Helsingissä olevia (risteily)turisteja kohtaan! Vain sen takia, että HSL säästää kustannuksissa.
Turha selittää, että ”Kuljettajamyynnin lopettaminen parantaa asiakaskokemusta, kun lippuja ostavat asiakkaat eivät aiheuta tungosta vaunujen käytäville ja liikenteen viivästymistä. ..."

Tungoksen aiheuttavat oven eteen seisomaan jäävät (Helsinkikäiset) ihmiset, jotka ei ajattele muita ja siirry sinne tyhjille käytäville, ei kuljettajilta lipun ostavat matkustajat.

Omaa kokemusta on kertynyt noista "kuski ei myy lippuja" kaupungeista.

Esim. Ljubljanassa kahden päivän kokouksessa. Hyppäsin aamulla bussiin, kuski käski kävelemään juna-asemalta, mistä voi ostaa lipun. Kokous alkamassa vajaan tunnin päästä, lämpöä 28 astetta ja juna-asemalle n. 1,5 km. Kuskin mukaan lipun voi ostaa myös tietyn ketjun kioskista, mutta juuri siinä osassa kantakaupunkia ei ole sellaista, ja lähin olisi juna-asemalla. Kännykkälippukin olisi olemassa, mutta kuski ei muistanut numeroa. Väänsin kuskin kanssa asiasta, kunnes kuski heitti ulos kaksi pysäkkiä ennen kokouspaikkaa. Kokouksen kahvitauoilla sauhusin tietenkin asiasta. Loput kokouksesta liikuin ulkomaisten kollegojen siivellä taksilla (oma työpaikka ei hyväksy taksimatkojen kuluja) Jälkikäteen haukuin Ljubljanan julkisen liikenteen kaikkialla netissä ja somessa. Laitoin loppuun kyllä lauseen "Otherwise Lubljana is very lovely city.".

Onko tämä se maine, minkä Helsinki haluaa???

Haha, käy ihmeessä katsastamassa länsiterminaali miten mahtaa olla asian laita.

Useamman kerran olen myös huomannut kuinka vihreät valot menevät kuljettajalta ohitse vain siksi koska matkustajat tekevät jonon siihen lippuluukulle ja taas odotetaan minuutti-pari että valot vaihtuvat uudelleen vihreäksi.

Turistit voivat ostaa lippunsa sieltä satamasta ennen vaunuun nousemista ja kokousmatkalaiset vaikka puhelimella, ei luulisi olevan kovinkaan vaikeaa.

Hyvä HSL, pitkästä aikaa jotakin positiivista teiltä!

Tekstiviestiliput toimivat pääsääntöisesti vain maan omilla liittymillä, joten kokousmatkalaisen on turha takoa puhelimeensa 16355 Helsingissä, se ei johda minnekään.

Mahtaakohan tuo numero toimia edes suomalaisella prepaid-liittymälläkään? Vaikka toimisikin, jos yhden ratikkamatkan maksamiseen tarvitaan kolmenkympin sijoitus sim-kortteihin ja latausseteleihin, taitaa olla parempi ottaa taksi.

Vasta kun HSL-sovellukseen tuli Visa- ja Mastercard maksutavat, kokousmatkalaiselle aukeni edes teoriassa mahdollisuus ostaa lippu puhelimella tai tabletilla.

Ljubljanassa puhelinlippu toimii vain slovenialaisen operaattorin laskuliittymällä. Sikäläinen puhelinlippu ei myöskään mahdollista vaihtoa liikennevälineestä toiseen, joten kannattaa suosiolla hankkia paikallinen matkakortti, Urbana card.

Onhan se _aivan_ kamalaa jos myöhästyy vihreistä... (tämä oli siis ironiaa).

Lentokentille, Juna-asemille, Katajanokalle, hotellien auloihin ja miksei sinne Länsiterminaaliinkin kyltit ilmoittamaan, että "In this city you have to buy ticket before you board train or tram" ja kartta missä on lähimmät myyntipisteet ja automaatit. (Tämä ei ollut ironiaa)

Onko nimenomaan näille kertalippupitoisille pysäkeille yritetty suunnitella laiturialueen kaltaista ennakkolippuvelvoitetta käteisellä toimivin lipunmyyntiautomaatein? Kaukana kaikista (käteis)lippuautomaateista kuljettajarahastus jatkuisi...

Ideasi on oikein hyvä ja niin sen pitäisikin olla, tämä ei ollut sarkasmia.

Kannattaa vain miettiä jos vaikka vaunujen vuoroväli on esim. 6min, montako kertaa kuljettajalla on varaa todella menettää ne valot ennen kuin käy niin että 2 vaunua ajaa peräkkäin joista ensimmäinen kerää kaikki matkustajat taaemman ollessa tyhjä. Onko tämä kustannustehokasta? Ei mielestäni.

Liikennevaloetuudetkin vaativat toimiakseen jouhevaa ajoa, jos menettää yhdet valot niin seuraavat saattavatkin olla punaisena jotka muuten olisivat olleet vihreänä. Ja taas odotetaan.

Asiat eivät ole välttämättä niin yksinkertaisia miltä päällepäin näyttää :)

Jalankulkijalta vihreän valon tilaaminen suopeimmillaan edellyttää vain napin painamista ja muutaman sekunnin odotusta. Voidaanko raitiovaunuihin lisätä kuljettajille "liput myyty ja asiakkaat palveltu" -nappi liikennevaloetuuden karenssittomaan tilaamiseen? Ellei viitsitä lisätä, kannattaako lipunmyyntiuudistustakaan liikaa kehua?

Sörnäisten metroaseman kohdalla esiintyy parhaillaan haitallisia liikennevalo- ja tilaongelmia. Koska raitiovaunut ovat tällä vuosikymmenellä kasvaneet pituutta, suunnassa pohjoiseen pysäkille tulisikin rakentaa muutama metri lisätilaa Hämeentie 33:a päin. Nykyisellään Helsinginkadulta saapuva raitiovaunu joutuu usein jonottamaan Kurvin ajoradalla tai ainakin ikävästi tukkimaan suojatien jalankulkijoiden vihreillä, kukaties ajamaan väkisin sekaan (kun ei nopeasti järjesty punaista valoa jalankulkijoille).

Kestääkö uuden linjan 1 aikataulu kiertelevän reitin ja tukkoisenalimittaisen Sörnäisten pysäkin?

Arvelen, ettei lipunmyynnillä ratkaista pahimpia suunnittelupulmia.

Helsinki ei tietenkään halua huonoa mainetta. Mutta HSL:n tavoitteena on ollut jo pitkään se, että liput ostetaan etukäteen, oli kyse sitten vakituisesta tai satunnaisesta käyttäjästä. Tämä puolestaan edellyttää sitä, että lipun ostaminen on mahdollisimman helppoa ja niinpä on kehitetty uusia ratkaisuja, esimerkiksi mobiililippu.

Moniin lippuihin liittyy vaihdon ja voimassaoloajan käsite. Miten hiotaan määritelmiä tilanteissa, joissa raitiovaunu myöhästyy a) vuorovälin ja b) enemmän? Tyytyykö HSL periaatteessa edellyttämään, että matkustajalla piti olla voimassaoleva matkalippu liikennehäiriöttömässä tilanteessa? Ellei tyydy, missä järjestetään impulsiivisen matkustuskäyttäytymisen valmennusta...?

Onkohan tuo raitiovaunulipun muka koettu sekavuus nyt se todellinen syy vai keino kasvattaa lipputuloja? Miksi ostaa AB-lippu raitiovaunumatkaa varten, jos sillä ratikalla ei pääse A-aluetta pidemmälle eikä ole tarkoituskaan sieltä poistua?

AB-lippu on "minimilippu" jonka voi ostaa uudessa vyöhykemallissa; pelkkää A-vyöhykkeen lippua ei siis voi ostaa.

Satamissa on aikamoinen härdelli, kun laivat saapuvat satamiin. Onko satamiin tarkoitus lisätä lipunmyyntiautomaatteja, kun lipunmyynti raitiovaunuissa loppuu?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.