Raitiovaunut ovat Helsingin satamiin matkustavien suosiossa

Raitiovaunuilla on tärkeä rooli Helsingin satamiin suuntautuvassa matkustajaliikenteessä, HSL:n matkustajaliikennetutkimus kertoo.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kun HSL kysyi Helsingin satamissa, kuinka laivamatkalle lähdössä olevat matkustajat olivat satamiin saapuneet, pääkaupungissa matkansa aloittaneista yli puolet kertoi tulleensa raitiovaunulla.
Raitiovaunu oli Helsingin sisällä alkaneiden matkojen yleisin kulkutapa, kysyttiinpä haastateltavilta sitten pääasiallista kulkutapaa, jolla he olivat tehneet matkansa pisimmän osuuden, tai viimeisintä kulkutapaa, jolla he olivat satamaan saapuneet.

Kun mukana olivat kaikki satamiin tehdyt matkat lähtöpaikasta riippumatta, raitiovaunu oli viimeisimmistä kulkutavoista toiseksi yleisin vajaan kolmanneksen osuudella matkoista. Yleisin   viimeisin kulkutapa oli auto, jolla tehtiin matkoista reilut 40 prosenttia.

Kun koko vastaajajoukosta haarukoitiin yleisintä pääkulkutapaa, vastaus oli auto, jota käytti haastateltavista noin 45 prosenttia.
Autoa käyttivät tavallisimmin pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tulevat, mutta myös Espoosta, Vantaalta ja Kauniaisista tulevista matkustajista puolet kulki autolla. Vastaajat, jotka käyttivät bussia, junaa, raitiovaunua tai metroa pääkulkuneuvonaan, tulivat etupäässä Helsingin kantakaupungin alueelta tai radan varrelta Espoon tai Keravan suunnilta.
Auton jälkeen suosituin pääkulkutapa oli bussi, jolla teki matkansa prosenttia 17 prosenttia kaikista vastaajista. Junaa käyttivät pääkulkutapanaan 11 prosenttia vastaajista, samoin raitiovaunua.   

Vastaajat jakautuivat pääpiirteissään niihin, jotka kulkivat joukkoliikenteellä koko matkan, sekä niihin, jotka eivät käyttäneet joukkoliikennettä lainkaan. Vastaajat siis tekivät matkojensa aikana verraten vähän vaihtoja auton ja joukkoliikenteen välillä.   

Satamittain tarkasteltuna Länsisatamaan saapuneista matkustajista lähes puolet ilmoitti pääkulkutavakseen auton. Eteläsataman terminaaleissa auton osuus oli alle 40 prosenttia ja joukkoliikenteen sekä jalankulun osuus vastaavasti hieman suurempi.

Kun automatkustajilta kysyttiin, miksi he eivät käyttäneet joukkoliikennettä, tärkein syy oli oman auton tarve joko lähtö- tai kohdemaassa, ei niinkään joukkoliikennepalveluiden heikkous tai yhteyksien puute.

”Otamme matkustajasatamiin liikkuvien tarpeet liikenteen suunnittelussa huomioon eri tavoin kuin muut matkat”, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty kertoo. ”Satamien liikenteessä näkyy matkailun ja juhlapyhien aiheuttama sesonkivaihtelu, minkä vuoksi palveluiden tarjonnassa on oltava työmatkaliikennettä joustavampi.”
”Kehittäessämme joukkoliikennepalveluita olemme pyrkineet erottamaan laivamatkustajille suunnattuja linjoja muusta tarjonnasta. Esimerkiksi Katajanokan terminaaliin kesällä 2016 liikennöinnin aloittaneesta uudesta raitiolinjasta 5 on saatu hyviä kokemuksia. Linjan aikatauluissa voidaan ottaa hyvin huomioon laivojen vaihtelevat aikataulut ja matkustajamäärät.”

HSL teetti matkustajaliikennetutkimuksen Eteläsataman Olympia-, Makasiini- ja Katajanokan matkustajaterminaalissa, Länsisataman Länsiterminaalissa sekä Vuosaaren Hansaterminaalissa syys-lokakuussa 2015. Kyselyyn vastasi noin 2 300 henkeä.

Tutkimusraportti kokonaisuudessaan

 

Kommentit

Nelosen ratikka on edelleen täynnä risteilijöitä keskustasta Katajanokalle. En meinannut kerran päästä matkalta tullessani oman matkalaukkuni kanssa edes sisälle. Kyselin sitten ympäriltä, mikseivät käyttäneet vitosta. Vastaus oli yksiselitteinen, eivät tienneet sen olemassaolosta.

Asia ei ole muuksi muuttunut, vaikka olen pyytänyt, että HSL markkinoisi linjaa yhdessä Viking Linen kanssa. Hienot uudet vitosen ratikat menevät tyhjinä ja vanhat nelosen ratikat täpötäynnä laivojen lähtöaikaan. Ei informaation jakaminen voi olla näin vaikeaa, mennyt jo yli puoli vuotta vitosen linjan aloittamisesta. Eivät ei-helsinkiläiset lue HSL:n sivuja ja tiedotuksia. Informaation on löydyttävä selvästi Viking Linen nettisivuilta ja mielellään maininta vielä lipussa.

Raitiovaununkuljettaja ja Raitio-lehden päätoimittaja ottaa myös osaa keskusteluun:

Länsiterminaalin nykyiset päättärit ovat vain väliaikaisia ja suunniteltu vain yhdelle vaunulle. Helmikuussa kun uusi rata valmistuu uudelle terminaalille, päättärit ovat suunniteltu kahdelle vaunulle peräkkäin. Ongelma piilee siinä, että: Valitettavan moni matkustajista jonottaa täpötäyteen etummaiseen vaunuun, vaikka toinen vaunu on takana. Sitten on toinen ongelma, nimittäin 6T. Linja lähtee usein puolityhjillään päättäriltä kohti Hietalahtea ja Bulevardia, koska valtaosa matkustajista ei uskalla tulla vaunun kyytiin, koska ei ole tarkkaa tietoa, että mitä reittiä linja ajaa.

Itse ysin tilanteeseen: Joskus joku esitti linjalle jopa viiden minuutin vuoroväliä. Se olisi tietysti yksi varteenotettava vaihtoehto, mutta raitioliikenne on erittäin häiriöaltis muun liikenteen ongelmille, mm. Pasilan konepajan suunnalla ruuhkat ovat erittäin pahoja ja vaunut jäävät minuuttitolkulla myöhään. Tiheissä vuoroväleissä on myöskin se huono puoli, että ongelman sattuessa vaunut ketjuuntuvat ja parhaimmillaan saattaa jopa kolme saman linjan vaunua ajaa peräkkäin. Esimerkiksi bussilinjat 58 ja 58b kärsivät tästä ongelmasta.

Varmasti tuo Länsiterminaalin härdelli alkaa helpottamaan kun kaikki raitiolinjat valmistuvat lopulliseen muotoonsa.

Milloin HSL ottaa huomioon Jätkäsaaren asukkaat? Suunnittellijoiden kannattaisi vetää ihan kokeeksi pari kertaa täydessä viharatikassa numero 9 satamaan ja takaisin. Varmasti ovat muutkin valittaneet siitä että mm oviaukot täytetään laukkujen kera vaikka ratikassa olisi muuallakin tilaa. Kantamukset eivät myöskään tarvitse omaa istumapaikkaa. Olisiko jo korkea aika laittaa satamaan/kyseiselle linjalle kampanja niille joilla ei ole mitään käsitystä kuinka Helsingin julkisessa liikenteessä tulisi matkustaa. Uusia linjoja kyllä tulee mutta niiden valmistumista on odotettu aivan liian kauan.

Jätkäsaareen avataan toinen Kampin kautta kulkeva raitiolinja ensi elokuussa kun Välimerenkadun raitiotie valmistuu. Silloin Länsiterminaalin matkustajavirrat erottuvat selkeästi Jätkäsaaren asukkaiden kulkureiteistä.

Tämä varmaan ilahduttaa Välimerenkadun asukkaita, mutta ei Bunkkerin tuntumassa asuvia, jotka saavat raahata kauppakassinsa Huutokonttorilta saakka kun Tyynenmerenkadun kautta kulkeva linja pitenee uudelle terminaalille ja suunnitelman mukaan nykyinen ysin päätepysäkki ja Bunkkerin pysäkit lakkaavat lopullisesti olemasta. Sateessa ja viimassa taivaltaessaan voi samalla seurata kun iloiset laivamatkustajat ajelevat mukavasti ratikalla suoraan kohteeseen.

hahaha, pakko nauraa tuolle hsl:n liikennesuunnittelijalle, että mukamas otetaan huomioon

Menisi itse katsomaan esim: länsiterminaaliin kun laiva saapuu ja ratikka täyttyy 3-5 min ja sitten seistään vielä toiset 5 min tytatentäynnä ja odotetaan aikataulunmukaista lähtöaikaa.
Ei hyvä asia, miksi liikennettä ei hoideta ns. nonstoppina esim: ekat 15-25 min kun laiva saapuu ilta-aikaan terminaaliin

Kyllä kiskoverkosto venyy ja liikenne toimisi.

Ja eihän ole muita vaihtoehtoja saapua julkisella liikenteellä kuin ratikka terminaaleihin

Suoranaista non-stop –liikennettä ei ole mahdollista järjestää Länsiterminaalilla ja Katajanokan terminaalin päätepysäkkien suppeiden raidejärjestelyiden vuoksi. Kummallakaan terminaalilla ei voi seisottaa vaunuja odottamassa kuormitushuippua. Uuden, tänä talvena avautuvan Länsiterminaalin päätepysäkillä on kaksi raidetta ja tilaa seisottaa useampia vaunuja. Uuden päätepysäkin käyttöä joustavampaan ja paremmin asiakkaita palvelevaan liikennöintiin selvitetään ja muutoksia voidaan budjetin puitteissa tehdä nopeastikin.

 

Katajanokan terminaalilla on HSL:n, HKL:n ja Helsingin Sataman yhteistyönä valmisteltu päätepysäkin peruskorjausta, jonka myös pysäkillä saataisiin leveämpi laituri ja tilat lippuautomaateille. Peruskorjauksen aikataulu on vielä avoin, mutta sen ajankohta tarkentunee seuraavan vuoden aikana.

Milloin HSL alkaa huomioimaan nuo älyttömät ruuhkat esim. länsi-satamasta tultaessa? Esim. laivojen saaapumisaikaan huutokonttorilta on turha yrittää kyytiin. HSL liikuttaa kaikkia, kävellen, kyllä.
Laittakaa satamiin lisää vuoroja! 9 ja 6T Länsisatamasta sekä ainakin 5 Katjanokalta on tukossa ja matkustajat ovat kuin sardiinipurkissa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.