Tavoitteena nopeampi ja täsmällisempi raitioliikenne: Lipunmyynti raitiovaunuissa päättyy helmikuussa

Raitiovaununkuljettajat eivät myy lippuja ensi helmikuusta lähtien. Kuljettajarahastuksesta luopuminen lyhentää aikaa, jonka vaunut käyttävät pysäkeillä. Raitioliikenne nopeutuu ja siitä tulee entistä täsmällisempää, mikä nostaa liikenteen palvelutasoa.

Raitiovaununkuljettajilta on toistaiseksi saanut kuljettajahintaisia kertalippuja, mutta torstaista 1.2.2018 lähtien he eivät enää myy lippuja. Automaatista ja Matkakortin arvolla ostettava raitiovaunulippu säilyy edelleen lippuvalikoimassa, vaikka kuljettajamyynti päättyy.
 
”Kuljettajamyynnin lopettaminen on osa raitioliikenteen kehittämisohjelmaa, joka tähtää siihen, että liikenteestä tulee entistä nopeampaa, sujuvampaa ja täsmällisempää. Nykyään raitiovaunujen matka-ajasta jopa 17 prosenttia saattaa kulua pysäkillä”, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty sanoo.
 
”Kuljettajamyynnin lopettaminen on välttämätön ensiaskel, ennen kuin HSL voi toteuttaa muita raitioliikenteen luotettavuutta parantavia toimia, esimerkiksi parantaa liikennevaloetuuksia”, Räty sanoo.

"Raitiovaunujen kuljettajalipunmyynnistä on luovuttu maailmanlaajuisesti jo useimmissa raitiovaunukaupungeissa. Raitiovaunujen täsmällisyys paranee välittömästi kuljettajalipunmyynnin päättyessä, kun esimerkiksi matkustajasatamista lähtevät raitiovaunut pääsevät lähtemään liikkeelle aikataulunsa mukaisesti", HKL-Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi sanoo.
 
Kuljettajarahastuksen päättyminen tekee matkustamisesta entistä miellyttävämpää, kun lippuja ostavat asiakkaat eivät enää aiheuta jonoa kuljettajan aition luokse. Viiveiden vähentäminen myös säästää joukkoliikenteen kustannuksia, sillä kun liikenne on ripeää, raitiotieverkkoa voidaan laajentaa pienemmällä vaunumäärällä. Arvion mukaan raitioliikenteen nopeuttaminen säästää 4 – 5 miljoonaa euroa vuosittain ja vähentää vaunujen tarvetta 8 – 10 vaunulla. 

Raitiovaununkuljettajilta voi myös jatkossa kysyä neuvoja matkustamiseen liittyen, sillä opastus on lipunmyynnin päätyttyäkin osa heidän työtään.
 
Valtaosa kertalipuista ostetaan puhelimella, matkakortilla ja automaateista

HSL:n kokonaismyynnistä ratikkamyynnin arvo on noin 0,9 prosenttia. Kuljettajamyynnin määrä on vähentynyt vuosittain ja on tänä vuonna noin 3 miljoonaa euroa.

”Kertalippujen myynti painottuu jo nyt vahvasti puhelimella ja matkakortilla ostettaviin lippuihin. Kertalippuja saa myös automaateista, kioskeista ja kaupoista”, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink sanoo. ”Varsinkin mobiililippujen myynti on 300 prosentin kasvussa ja älypuhelimella saa jatkossa entistä useampia lipputyyppejä. Lasten kerta- ja vuorokausiliput on myös juuri tuotu mobiilisovellukseen.” 

Kertalippujen myyntiverkosto täydentyy vielä 385:llä pysäköintiautomaatilla, joista voi ostaa kertalipun. Kyseessä on täkäläinen innovaatio ja täysin uusi aiempaa verkostoa täydentävä myyntikanava. HSL ja Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta valmistelevat parhaillaan yhteistuumin pysäköintiautomaattien käyttöönottoa. Tällä hetkellä meneillään on kokeilujakso valituilla automaateilla.

”HSL:n asiakkaiden kannalta on hyvä, että pysäköintiautomaatteja on paljon, ne ovat valmiina paikallaan ja palvelevat ympäri vuorokauden. Autoilijoidenkin on entistä helpompi siirtyä joukkoliikenteeseen, kun samalla vaivalla voi ostaa parkki- ja matkalipun”, Flink sanoo.

Raitioliikenteen viivetutkimuksesta voit lukea lisää matkustamista hidastavista tekijöistä 

 

 

Kommentit

Alkavatko raitiovaununkuljettajat edelleen ja korostuvasti jatkuvaa palvelutehtäväänsä varten opiskella matkustajien pysäköintiautomaateille ym. ohjaamista käytännönläheisesti? Entä lipuntarkastajat? Mahtaako kaikkien työskentely hidastua?

On helppo ymmärtää perusteluja miksi järkevää lopettaa (vakiokäyttäjien näkökulmasta), mutta ei tietenkään edesauta yhtään - päin vastoin - ongelmaan nimeltä yksityisautoilu.

Hiemän vähemmän brutaalissa byrykratiassa selvitettäisiin keskeiset ongelmakohdat (tässä tapauksessa satamiin suhaavat) ja tehtäisiin poikkeus noissa kahdessa lokaatiossa, että lippu oltava ostettuna ennen kyytiin nousua.

Tästä voisi laivayhtiötkin ottaa kopin ja mainostaa hyvissä ajoissa etukäteen, että btw. turha mennä istumaan sporaan jos ei ole lippu jo valmiiksi maksettu...

Varsinkin kun kaikki sporalla liikkuvat tietävät, että lippujen osto kuskilta on vain yksi tekijä mikä matkantekoa tarpeettomasti hidastaa eikä ole edes pahin syntipukki mateluun.

Järkevintä toki olisi pyrkiä siihen, että kaupungin sisäisessä liikenteessä siirryttäisiin maksuttomuuteen ja kustannuksia alettaisiin periä verotuksen kautta niin kuin monia muitakin kannatettavia ja yleishyödyllisiä asioita.

Lipun osto tehdään nyt niin vaikeaksi raiteilla, että yhä useampi valitsee auton. Valitettavasti. Satunnaisella käyttäjällä EI ole aplikaatiota. Virkamiesten empatiakyvyn puutetta ajatella satunnaista käyttäjää joka valitsee päivittäin oman auton ja joukkoliikenteen välillä. Valitettavasti HSL on yhdessä Vr:n kanssa tuhonnut raideliikenteen mahdollisuudet typerillä "uudistuksillaan", sama linja jatkuu.

550 on aina niin täynnä ettei siinä jonon tukkeena ehdi ostaa lippua. Nyt ti 12.12 klo 11:40 ja la 9.12 klo 20:30 (!) busseihin ei olisi tarkastajia mahtunut, aivan tupaten täynnä. Kuljen tiettyä väliä harrastuksiin ja aiemmin palvellut 550 on epäluotettava, epämukava (täynnä) ja hidas.

Alkaako jo hallinto-oikeudesta muodostua linjaa sen julistamiselle, milloin matkalipun hankinta ei toteudu riittävän sujuvasti? Entä kuinka lipuntarkastajia on pysyväismääräyksin ohjeistettu myöntymään liputtomuuteen, jottei HSL törsää verovaroja oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen?

Erinomainen uudistus! Nykyisin voi vaihtua valot vihreä punainen vihreä punainen pariinkin kertaan, kun matkustajat kyselevät hintaa, alkavat sitten kaivaa rahaa kukkarostaan jne. Näitä on joskus 10kin hengen jono ja jokainen maksaa erikseen, vaikka ovat samaa porukkaa.

Urpouteen voi hirveän vähän millään kovin kustannustehokkailla konsteilla vaikuttaa...

Hintaa ei tarvitsisi kenenkään kysellä jos sporalipunhinta olisi jossain niin näkyvällä paikalla (mielummin useammassakin) ja niin isolla, että sen näkisi puolisokeakin jo kaukaa.

Lisäksi voitaisiin vaatia (kuten monessa aidossa suurkaupungissa on ollut tapana, esim. Lontoossa), että asiakkaalla on tasaraha valmiina siitäkin huolimatta, että itse olenkin sitä mieltä, että mitä nopeammin pääsemme eroon käteisen rahan käyttämisestä sitä parempi.

Siitä, että Höseli ei ole aikaisemmin halunnut/osannut tehdä ryhmälippujen ostoa mitenkään järkeväksi tuskin on reilua lähteä syyllistämään maksavia asiakkaita. Nythän tämänkin pitäisi muuttua (ellei ole jo).

Niin tai näin AINA tulee olemaan urpoilevia ihmisiä ja varsinkin turisteja. Siksi tavoitteena tulisikin olla maksuton kaupungin sisäinen joukkoliikenne. Kaikki muu on puuhastelua ja pitkässä juoksussa tulee jatkuvine uudistettavine laitteistoineen ynnä muine infroineen ylipäätään monin kerroin kalliimmaksi - puhumattakaan ankeuttavaksi.

Siitä, että ihminen suostuu käyttämään hänelle keskimäärin epäoptimaalista julkista liikennettä joka parhaiten kuitenkin edesauttaa aivan kaikkien tielläliikkuvien elämää pitäisi pikemminkin palkita eikä tästä muille tekemästä palveluksesta taloudellisesti (ja esim. ajallisestikin) rangaista.

Over and out.

Ainakin turisteille muutokseen pitäisi sisällyttää ainakin parempi informaatio, mistä niitä lippuja saa. Nykymenolla turisti tuskin tulee tietämään ainakaan yhtään sen paremmin lippujen saatavuudesta. Seuraavaksi varmaan busseistakin pois lipunmyynti..?

Ja taas me lipun maksajat maksetaan lisää koska se pienikin lipunmyynti loppuu ratikoista ja pummilla matkustaminen lisääntyy . Pitäisi myös suhteessa näihin muutoksiiin ( junissa ja ratikoissa ei myydä lippuja) listätä tarkastajien määrää reippaasti . esimerkkinä päivittäin matkustan 550 ja ei koskaan ole osunut tarkastajaa paikalle. kuin taas satunnaisesti käytän 39 ja 51 missä niitä tarkastajia "vilisee" vaikkaiin kuski jo valvoo matkustajia => sitä kautta väärinkäytökset lippujen suhteen pienet kuin ns. avomatkustamisessa

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.