Vanha Reittiopas suljetaan 30.11.2017 - etsi reitit uudella Reittioppaalla

Uusi reittiopas palvelee käyttäjiä osoitteessa www.reittiopas.fi

HSL:n vanha Reittiopas lopettaa toimintansa marraskuun lopussa. Uusi Reittiopas jatkaa tutussa osoitteessa www.reittiopas.fi

Suurin osa, kolme neljäsosaa, Reittioppaan käyttäjistä etsii reittejään mobiililaitteilla. Siksi HSL:n uusi Reittiopas on tehty palvelemaan erityisen hyvin mobiilikäyttäjiä. Uudella Reittioppaalla on noin 150 000 päivittäistä käyttäjää, huippupäivinä 200 000.

Uutta Reittiopasta kehitetään koko ajan ja uusia ominaisuuksia julkaistaan säännöllisesti. Käyttäjien ja kehitystiimin huomaamia virheitä korjataan jatkuvasti. Uudistuksen jälkeen Reittioppaasta on annettu valtavasti palautetta. Palautteiden avulla on saatu korjattua paljon esimerkiksi Reittioppaan avoimeen dataan perustuvaa OpenStreetMap –kartta-aineistoa.

Toivomme edelleen palautetta: vastaathan Reittioppaan asiakaskyselyyn. Vastaustesi avulla pystymme kehittämään oikeita asioita uudessa Reittioppaassa. Pääset kyselyyn tästä.

Vanhalla Reittioppaalla on ollut noin 20 000 päivittäistä käyttäjää sen jälkeen, kun HSL lanseerasi uuden Reittioppaan tämän vuoden helmikuussa. Vanhan Reittioppaan käyttäjiltä on syksyn aikana pyydetty palautetta siitä, miten uutta Reittiopasta voitaisiin kehittää heidän toiveidensa mukaiseksi. Vanha ja uusi Reittiopas-palvelu olivat käytössä yhtä aikaa vajaat kymmenen kuukautta.

Vanhan Reittioppaan toiminnoista jää jäljelle vielä pyöräilyn ja kävelyn reittiopas, joka toimii osoitteessa pk.reittiopas.fi. Pyöräilyn ja kävelyn reittiopas siirretään uuteen Reittioppaaseen, kun sen kehitystyö saadaan valmiiksi ensi vuoden aikana.

Reittiopas uudistettiin, koska vanha Reittiopas ei pystynyt käsittelemään reaaliaikadataa, jota HSL:n liikennevälineet nykyään lähettävät. Lisäksi uudistettu Reittiopas on tehty avoimen lähdekoodin periaatteilla, jolloin kuka tahansa - ei vain tietty toimittaja - pystyy kehittämään palvelua eteenpäin.

Uutta Reittiopasta kehitetään koko ajan. Voit lukea täältä, mitkä asiat ovat kehityslistalla seuraavaksi:

Voit myös tutustua uudesta Reittioppaasta ja vanhan sulkemisesta kysyttyihin kysymyksiin ja niiden vastauksiin:
 

Kommentit

Yritinpä taasen käyttää teidän H.....vetin huonoa uutta reittiopasta. Onko tämä hankittu Suomen juhlavuoden kunniaksi jostakin museosta? Haku kesti aivan hirvittävän pitkään ja jouduin laittamaan osoitteen todella monta kertaa ennen kuin tämä pöljä systeemi sen tunnisti. Kyseessä on ihan niinkin tuntematon katu kuin Pohjoisesplanadi. Tähän meni niin paljon aikaa, että päätin ottaa taksin. Toinen asia se teidän matkakortin lukulaite ottaa arvosta todella helposti kaksi maksua. Tekee tämän vaikka toimisi oikein ja ei liian nopeasti eikä hitaasti. Bussikuski sanoi vaan, että juu näinhän se tekee. Tämä on matkustajalle TODELLA HUONO JUTTU, koska maksusta ei tule kuittia, jolla voisit osoittaa, että olet maksanut kahdesti....Ajattelin kysyä kuluttaja-asiamieheltä mikä tähän olisi hyvä ratkaisu. Se matkakortinlukija on tuotu varmaan jostain museosta. Se on todella hidas ja kun vertaa edelliseen niin ero on valtava. Edellinen toimi tosi hyvin ja näit korttia näyttäessä arvon ja saldon tilanteen ja myös lipun ostaminen oli huomattavasti helpompaa kuin nykyisellä paskalla romulla.

Taulukkomuotoiset aikataulut takaisin. Minusta uudistus on ihan käsittämttömän sekava ja huono.

Jos Hösselin työntekijät käyttää joukkoliikennettä - mitä usein epäilen - ei ne näköjään käytä sitä ainakaan kello 0 ja 5 välisenä aikana. Aikataululistauksen lyhyempi versio lakkaa näkymästä vuorokauden vaihtuessa, mutta edellisen päivän listauksessa on vuorot kello 4 asti arkiöisin ja kello 5 asti viikonloppuöisin. Siis jos haluaa tarkastella esimerkiksi tätä viestiä kirjoitettaessa lähteviä vuoroja vapaavalintaiselta pysäkiltä, olisi pitänyt ymmärtää tehdä tämä kello 23.59.

Siirtyisin takaisin paperisiin aikatauluihin, joista myös mm. selviää samalla myös mitkä pysäkit on ajantasauspysäkkejä, mutta kun niitäkään ei voida tehdä. Kohta pitää siis ostaa auto, kun ei selviä että miten oikein ilman autoa pääsisi liikkumaan.

Ja taas yksi havaittu puute uudessa reittioppaassa - matkan pituus kilometreissä.

Luulisi, että matkan pituus olisi reittioppaalle kun reittioppaalle peruskauraa, mutta ei. Tämä tieto, jota mm. veroilmoitustakin täytettäessä tarvitaan, puuttuu uudesta reittioppaasta.

TAULUKKOAIKATAULUT TAKAISIN !!!!

HSL on tehnyt käsittämättömän kehittämismokan, kun on poistanut taulukkomuotoiset aikataulut uudesta reittioppaasta.

Me matkustajat haluamme saada yhdellä nopealla silmäyksellä tarkistettua bussien lähtöaikoja. Ne näkee parhaitan juuri taulukkomuotoisista perinteisistä aikatauluista (pdf tai muu).

Nyt joudun hakemaan bussini lähtöaikoja järkyttävän monimutkaisesta systeemistä, jossa joutuu tekemään monta valintaa ennen kuin saa selville haluamansa bussivuorot.

Jos haluan tarkistaa, milloin iltapäivällä lähtee vuoroja keskustaan, tai milloin työpäivän päätteeksi lähtee busseja kotiinpäin, niin joudun näpyttelemään tosi monta vaihetta vertaillakseni eri vuoroaikoja.

Ja tämän kun tekee pysäkillä kohmeisilla sormilla ärsyttävän pienillä kännykkänäppäimillä, sotku on selvä. HSL entistä aktiivisemmin kannustaa - ehkä tahattomasti - yksityisautoiluun, kun jo aikataulujen selvittämisestä tehtiin näin hankalaa ja epämiellyttävää.

Vahvistakaa pikaisesti, saammeko vielä perinteiset aikataulut käyttöön vai kannattaako nyt tosiaan suunnata autokauppaan!

Terveisin: Erittäin turhautunut kohta entinen asiakas

PS. Olisi kannattanut hyödyntää palvelumuotoilun asiakkaita osallistavia menetelmiä tässäkin kehittämishankkeessa....

Mitä iloa on suosikeista, jos ne joutuu jokaiselle laitteelle laittamaan erikseen. Ja pitääkö ne joka kerta laittaa uudelleen kun tietokonetta siivoaa evästeistä ja muusta koneelle kerääntyvästä roskasta? Itsellä ainakin hävisi kokeeksi laittamani siivouksen yhteydessä. Vanha Omat pysäkit-toiminta huomattavasti parempi kaikin puolin!!

No aivan noin uusavuton ei saisi olla. Yritäpä ihan ensimmäiseksi kirjautua järjestelmään sisällä ennen kuin käyt suosikkejasi lisäilemään niin ei tarvitse aloittaa alusta joka kerta... Tää on oikeesti aika peruskauraa jonka pitäisi olla kaikille itsestäänselvää sanomattakin.

No, stupidus. Kerropas sitten epäuusavuttomana, mitä kautta uuteen reittioppaaseen kirjaudutaan?

LOL! Olette poijjaat oikeassa. Eihän siellä mitään sisäänkirjautumismahdollisuutta edes ole. Oletin, että totta kai täytyy olla koska EDELLISESSÄKIN versiossa oli - ja koska siinä nyt vaan on - tai oikeammin olisi - ainoastaan ihan helwetisti järkeä koska jengi käyttää monia eri laitteita eikä tämä asia mihinkään ole muuttumassa. Mutta ei. Ei tietenkään ole. Ei voi olla koska Höseli. VMP. Näin jälkijättöisesti pakko todeta, että alitajuisesti allekirjoittaneenkin on ilmeisestikin täytynyt tietää ettei kirjautuminen(kaan) uudessa versiossa tietenkään voi onnistua kun ei tuossa pökäleessä olla onnistuttu tekemään kunnolla oikeastaan yhtään mitään. Tästä olisin Höselinä jo aika tavallakin huolissani ettei jengi enää edes jaksa olettaa, että hommat saataisiin kuntoon... Höselin asiakkeilla kelpaa paskinkin tekele koska he tietävät jo, että se on maksimaalinen suoritus jota Höseliltä voi odottaakin. Tässä on siis käynyt niin, että Höselin osoittama räikeä ylimielisyys on tarttunut allekirjoittaneeseenkin. Arvostetun filosofin sanoin, sorit siitä.

Onhan tuo peruskauraa ja kyllähän minä kirjautuisin, jos jostain kohti löytyisi kirjautumisvalinta. Hyvin on piilotettu!

Uusi reittiopas ei aukene ollenkaan. Lisäksi vielä joulukuun voimassaolevat perus taulukkoaikataulut (ainakin tulevan liityntäliikenteen myötä poistuvat) ovat kadonneet. Laittakaa ne nyt ihmeessä vielä takaisin!

Taulukkomuotoiset aikataulut ovat olleet myös minulle tärkeitä. Itse asiassa olen tarvinnut Reittiopasta vain muutaman kerran vuodessa. Sen sijaan aikataulun nopea katsominen on (tai olisi) tarpeen lähes päivittäin. Nyt esimerkiksi

http://aikataulut.reittiopas.fi/linjat/fi/b560.html

tuottaa 404-virheen. Mobiilihuumassa ei pitäisi unohtaa niitä ihmisiä, jotka katsovat aikataulun mieluiten aikataulukirjasta tai jostain vastaavasta. Ja ei,

https://www.reittiopas.fi/linjat/HSL%3A4560/aikataulu/HSL%3A4560%3A0%3A01

ei ole minun tarpeisiini riittävän helppokäyttöinen.

Todellakin. Toimiva aikataulupalvelu löytty vaikkapa Suomenlahden eteläpuolelta https://soiduplaan.tallinn.ee/
Toimii erittäin nopeasti sekä tietokonella että puhelimella, siinä missä reittiopas vain pyörittää tiimalasia.
Ja mitä parasta, sama järjestelmä on käytössä kaikissa kaupungeissa esim. Baltiassa, jolloin ei tarvitse arpoa erikseen joka kaupungissa miten systeemi toimii, esim. https://www.rigassatiksme.lv/lv/
Potkut näille turhille palvelumuotoilupäälliköille, joista ei tunnu olevan kuin haittaa, niin jää varaa toimivien palveluiden lisenssimaksuihin.

Todellakin. Toimiva aikataulupalvelu löytty vaikkapa Suomenlahden eteläpuolelta https://soiduplaan.tallinn.ee/
Toimii erittäin nopeasti sekä tietokonella että puleimella, siinä missä reittiopas vain pyörittää tiimalasia.
Ja mitä parasta, sama järjestelmä on käytössä kaikissa kaupungeissa esim. Baltiassa, jolloin ei tarvitse arpoa erikseen joka kaupungissa miten systeemi toimii, esim. https://www.rigassatiksme.lv/lv/
Potkut näille turhille palvelumuotoilupäälliköille, joista ei tunnu olevan kuin haittaa, niin jää varaa toimivien palveluiden lisenssimaksuihin.

Todellakin. Toimiva aikataulupalvelu löytty vaikkapa Suomenlahden eteläpuolelta https://soiduplaan.tallinn.ee/
Toimii erittäin nopeasti sekä tietokonella että puleimella, siinä missä reittiopas vain pyörittää tiimalasia.
Ja mitä parasta, sama järjestelmä on käytössä kaikissa kaupungeissa esim. Baltiassa, jolloin ei tarvitse arpoa erikseen joka kaupungissa miten systeemi toimii, esim. https://www.rigassatiksme.lv/lv/
Potkut näille turhille palvelumuotoilupäälliköille, joista ei tunnu olevan kuin haittaa, niin jää varaa toimivien palveluiden lisenssimaksuihin.

Aikatauluja ei pysty katsomaan puhelimella kuin pystyasennossa. Vaakatasossa näkyy vain pelkkä kartta. Ei kartalla tee mitään, kun on varta vasten hakenut aikatauluja. Monet käyttävät puhelinta vaakatasossa eikä jatkuva kääntely houkuta. Vaakatasossa pitäisi näkyä pelkkä aikataulu ilman karttaa, jos niitä ei saa näkymään samaan aikaan. Myös pystyasennossa aikataulu näkyy turhan pienellä alueella alareunassa. Kartta pitäisi pystyä piilottamaan. Aikaisemmin aikataulut sai näkymään koko näytöllä.

Ihana matka-aikakartta on lakannut toimimasta (mak.hsl.fi). Se oli verraton apu pohtiessa, mille alueelle voisi muuttaa. Olisiko mahdollisuuksia saada uutta versiota?

Uusi reittiopas ei toimi! Jumittaa vain eikä hae aikatauluja. Olinkin hetken ihan positiivisesti yllättynyt uusista ominaisuuksista, vaan enpä ole enää! Vanhaa ei saa vielä sulkea, jos uusi ei toimi!

Tämä: " Vanhaa ei saa vielä sulkea, jos uusi ei toimi! ". Tällaista ylimielisyyttä on äärimmäinen vaikea sulattaa.

Tilanne siis tällä hetkellä tämä (Höselin omin sanoin):

Tällä hetkellä kehityslistallamme on korjauksia mm. seuraaviin tunnistettuihin puutteisiin:

Paikannuksen käyttöön liittyvät käytettävyysongelmat

Hakukenttien toiminnallisuuteen liittyvät yleiset käytettävyysongelmat

Aikataulujen käytön ongelmat, pysäkkiaikataulu, aikataulujen tulostus

Esteettömyyteen, yleiseen selkeyteen ja tekstien luettavuuteen liittyvät puutteet

Reittiehdotusten virheet ja laadun parannus

Karttaan ja osoiteaineistoon liittyviä korjauksia tehdään jatkuvasti palautteen perusteella

Hitaus ja yhteensopivuusongelmat joillakin selain ja laiteyhdistelmillä

Teknisiä ongelmia, jotka saattavat näkyä palvelukatkoksina tai virheilmoituksina.

Oman seurannan ja asiakaspalautteen kautta havaittuja virheitä korjataan säännöllisesti.

--- CUT ---

Näin ei pitäisi saada voida toimia missään organisaatiossa. Mutta Höselille tämä(kin) on valitettavasti business as usual.

Päitä pitäisi alkaa tiputtelemaan, nopeasti ja paljon.

Olen täysin samaa mieltä. Jälleen on tuotu keskeneräinen tuote käyttöön. Oikean asiakkaan ei ikinä pitäisi olla testiryhmä vaan oikeille asiakkaille pitää tuoda valmis tuote. Miten tällainen toiminta voi jatkua? On tehty ihan älyttömiä virheitä mm. matkakortin lukija, lipunostoautomaatit jne. Tekisin vaihdoksia johdossa vaan ei taida julkisella puolella toteutua. Höselin väki - keskittykää teidän oikeaan työhön eli matkustamisen parantamiseen kaikella tavalla ei mihinkään muuhun typerään ämpärin jakamiseen ja ilmaisten lippujen jakamiseen. Ilmaisjakeluyritykset kaatuvat ennen pitkää ja kannattavuus kärsii. Leikitte julkisella rahalla....

Hei, kiitos tässä uudessa palvelussa näkyy kulkuneuvojen sijainnit.
Välillä uusi reittiopas toimii hitaasti -> voisitte neuvoa käyttämään myös https://opas.matka.fi
(Liikenneviraston vastaavaa palvelua).

Toimii todella nopeasti vs. uusireittiopas.

opas.matka.fi ei kyllä palvele niiin kuin odottaisi. Esim. kun haen reittiä jonnekin pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, odotan reittiä joka alkaa metromatkalla Hgin keskustaan ja siitä sitten pikavuorolal eteenpäin. Mutta saankin jostain kaukaa tulevan pikavuoron Itäväylää keskustaan, eli ensin joutuisin kävelemään pari kilometriä ja sitten vielä maksamaan pikavuoromaksun että pääsen keskustaan. Ei mitään järkeä. Nämä kaksi opasta ovat nyt täysin erilliset, eli joudun katsomaan ensin HSL:n palvelusta aikataulun keksustaan ja sitten ipas.matka-fi:stä matkan siitä eteenpäin.

Hetken jo ehdin iloita että reittioppaan mobiiliversion toiminnan jatkuminen osoitteessa m.reittiopas.fi toisi lohtua, mutta sieltäkin näyttää kirjautumismahdollisuus ja sitä kautta Omat Reitit ja Omat Pysäkit kadonneen. Tässä asiassa HSL:n toiminta on syvältä takaposkien uumenista.

Sama täällä, P_J_L! Haluan ehdottomasti kirjautumismahdollisuuden ja sitä kautta toiminnot Omat reitit ja Omat pysäkit takaisin. Ne ovat olleet käytössä lähes päivittäin. Ovat superkätevät, kun ei tarvitse klikkailla ja kirjoitella usein käytettyjä osoitteita moneen kertaan.

Ja se piti vielä lisätä, että ennen samat omat reitit ja pysäkit olivat kätevästi käytettävissä kaikilla laitteilla. Itse ainakin käytän oman puhelimeni lisäksi myös läppäriä ja välillä esim. puolison puhelinta tms.

Onko uuden Reittioppaan Suosikit-toiminnosta apua sinulle? Pystyt merkitsemään suosikiksesi muun muassa linjoja ja paikkoja, jolloin reittihakuja näihin kohteisiin voi tehdä nopeasti.

Todella surkeasti. Nykyisin riittää valmiin reitin valinta ilman erillisiä määränpääklikkailuja ja vaihtokartatkin ovat paremmat ja helpommin löydettävissä. Samaten Suosikkien syöttämisessä pyydetään turhia tietoja. Luulisi pelkän osoitteen riittävän, ilman erillisiä merkkejä tai nimiä.

Uudesta Reittioppaasta puuttuu edelleen tolkuton määrä ominaisuuksia. Mistään ei vaikkapa näe onko pysäkki ajantasauspysäkki vai onko kyseessä vain arvioitu ohitusaika. Ilmeisesti suunnittelijat eivät itse käytä joukkoliikennettä, koska muuten he olisivat ihmetelleet itsekin asiaa aikatauluja selatessaan.

Hei! Kiitos palautteestasi! Välitän sen palvelun kehittäjille.

Juuri näin. Mikään muu ei voi selittää jatkuvaa tyrimistä. Tämän asian TÄYTYY muuttua!

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.