Yleläiset kokeilivat joukkoliikennettä ja latasivat sen jälkeen innolla matkakorttejaan

Yli 30 yleläistä Helsingissä ja Tampereella testasi viime vuoden lokakuussa joukkoliikennettä, kun täkynä oli ilmaiset matkat kokeilujaksolla ja omaksi jäävä matkakortti kotiin toimitettuna. Kampanja oli ilmeisen onnistunut, sillä yhtä lukuun ottamatta kaikki palautekyselyyn vastanneet aikoivat jatkossakin käyttää uutta matkakorttiaan.

Yli puolet HSL-alueen kokeilijoista oli ladannut matkakortilleen kautta tai arvoa kokeilun jälkeen. Kampanja oli avoin henkilöille, joilla ei ennestään ollut matkakorttia.

Suurimmalla osalla matkat sujuivat odotusten mukaisesti, mutta esiin tuli myös mukavia yllätyksiä, kun joukkoliikenne toimi selvästi odotuksia paremmin. ”Aikataulut pitivät hienosti”, kommentoi eräs.  Vain yhdelle kokeilijalle palvelutaso oli pettymys, kun suora bussilinja oli lopetettu, mutta positiivista asennetta löytyi silti: ”Heti kun Länsimetro aukeaa, niin otan uuden kokeilun!”
 
Moni kokeilija piti matkakortilla matkustamista helppona, kun kertalippuja ei enää tarvinnut ostaa käteisellä tai tekstiviestillä.
Kriittisen palautteen osalta varsinkin suorien vaihdottomien yhteyksien puute koettiin ongelmaksi. Muutama vastaaja totesi, että koska työmatkalla ei ole vaihdotonta yhteyttä, kokeilu vaikuttaa enemmän vapaa-ajan matkustukseen tai työasiointiin keskustan suuntaan.

Yleisradio järjesti kampanjan työmatkaliikenteen kehittämisohjelman pohjalta ja yhteistyössä HSL:n ja Tampereen seudun joukkoliikenteen kanssa.
HSL:n kanssa on mahdollista toteuttaa matkakorttikokeilu yli 100 henkilön työpaikoille.

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä: yrityspalvelut@hsl.fi.

 

Teksti:
Ville Voltti, Mobinet Oy, ville.voltti@mobinet.fi, 040 513 4045
Anna Ruskovaara, HSL, anna.ruskovaara@hsl.fi, 050 414 6404

Kommentit

Hei,

osallistujat sitoutuivat kokeilemaan joukkoliikennettä omalla työmatkallaan. Uuden työmatkarutiinin syntyminen vaatii vanhan rutiinin murtamista ja uuden tavan omaksumista. Maksuttomalla kokeilulla houkuteltiin mukaan autoilijoita, jotka voisivat omasta mielestään hyvin tulla töihin joukkoliikenteellä, mutta jotka jostain syystä kulkevat matkansa omalla autolla. Ulkomailla toteutettujen esimerkkien mukaan uuden kulkutavan kokeilu muutaman viikon ajan saa aikaan pysyvää muutosta. HSL tekee yhteistyötä alueen työnantajien kanssa ja testaamme nyt matkakorttikokeilun toimivuutta osana yrityksille tarjottavia viisaan liikkumisen palveluja.

HSL:n uusasiakaskampanjoissa olemme saaneet hyviä tuloksia maksuttoman kokeilujakson hyödyntämisestä. Vuonna 2013 toteutetussa kampanjassa matkakortteja toimitettiin noin 28 500. Puolen vuoden seurantajakson aikana latauksia tehtiin noin 10 500 eri kortille (37 %). Kampanja maksoi itsensä takaisin kahdessa kuukaudessa. Vuonna 2014 tehdyssä kampanjassa kortteja toimitettiin 10 850. Seurantajaksolla 4 544 kortille (41 %) tehtiin jatkolatauksia. Kampanja maksoi itsensä takaisin 1,5-kertaisesti. Viime syksynä lähes 20 000 ihmistä tilasi HSL:n matkakortin maksutta kotiinsa kuukauden kestäneen kampanjan aikana. Seurantatietoja jatkolatauksista saadaan myöhemmin keväällä. Arvio on, että nyt toimitetuille matkakorteille tehtyjen latausten arvo ylittää miljoona euroa vuoden aikana.

Edelleenkään en pidä siitä, että virkamiehet järjestelevät toisilleen ilmaisia etuja kun samanaikaisesti osa lopettaa julkisen liikenteen käytön Höselin huonon suunnittelun takkia. En ymmärrä mitenkään jatkuvaa tyrimistä suunnittelussa ja nyt viimeisimpänä kummitus nimeltään matkakortin lukija. Toivon edelleen että toimintaa tarkasteltaisiin ja katsottaisiin voisiko HSL:n ttoimintaa tutkia lähemmin. Olen ollut ikäni töissä yksityisellä työnantajalla ja siellä pidetään projektien kulut kurissa ha ilmaiseksi ei jaeta mitään vaan huolehditaan, että hinta pysyy hyvänä ja sillä saadaan uusia asiakkaita. HSL:n tehtävänä on huolehtia että meillä kaikilla olisi toimivat yhteydet eikä työmatka kestäisi älyttömästI. Nyt näin ei ole vaan keskitytte epäolennaisuuksiin esim. Matkakortin lukijasta tehty kallis ranskan kielinen mainos sekä ämpärien jakaminen. Teiltä puuttuu fokus.

Hyvä HSL. Ilmaista matkaa eI oikeasti ole, kun matkoista tulee kuluja, jotka meistä jokainen aktiivikäyttäjä maksaa liian kalliina lipun hintoina. Virkamiehen on näköjään vaikeaa ymmärtää tämä kun rahaa voi käyttää mihin huvittaa.

Jos nyt lopetettaisiin tämä ilmaisten lippujen jakaminen ja keskityttäisiin palvelemaan niitä, jotka käyttävät päivittäin työmatkoihinsa julkista liikennettä. HSL - onko teillä oikeasti siellä liikaa porukkaa vai miten teillä on aikaa kaikkeen puuhasteluun?

Hei, joissain tapauksissa on järkevää tarjota tuotettaan jopa ilmaiseksi, mikäli se johtaa siihen, että näin saadaan uusia joukkoliikenteen käyttäjiä ja vakimatkustajia. Ja kuten uutinen kertoo, Yle-kokeilu onnistui tässä suhteessa hyvin.

Tämän "uutisen" perusteellahan näin ei voida todeta, kun mitään tarkempaa dataa ei anneta. Kuinka monta yleläistä näistä "yli puolesta" osallistuneesta (yht. 30kpl) on ladannut kortilleen kautta, joka on suora indikaatio siitä, että on todella siirtynyt joukkoliikenteen käyttäjäksi? Mikäli tästä joukosta yleläisistä suurin osa on ladannut kortilleen arvoa esim. viisi euroa, voidaan tästä vetää se johtopäätös, ettei heistä kukaan ole siirtynyt käyttämään joukkoliikennettä, vaan kortti+ arvo palvelee niinä satunnaisina kertoina, kun muutoin käytettäisiin vaikkapa paperilippua. Mikäli tästä osallistuneiden joukosta, joista puolet otti kortin "käyttöön", vaikkapa yksi on ladannut kortilleen kautta, ei tämä tuotteen tarjoaminen ilmaiseksi ole todellakaan ollut järkevää, koska kustannus listahintojen mukaan on kuitenkin halvimmillaan 54,70€ / käyttäjä, josta kunnat subventoivat suoraan sen yli 50% hinnasta.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.