Asetinlaitevika haittasi metroliikennettä tiistaina

Asetinlaitevika pysäytti metroliikenteen koko metrolinjalla tiistaiaamuna klo 05.50. Klo 06.20 liikenne saatiin käyntiin välillä Ruoholahti-Mellunmäki ja Ruoholahti-Vuosaari.

Vika saatiin korjattua hiukan kello seitsemän jälkeen, jolloin liikenne käynnistyi koko metrolinjalla.

Asetinlaite ohjaa metron kulkua. Tiistaiaamun viassa asetinlaite ei luonut metrojunille kulkuteitä. Tilannetta ei pystytty korjaamaan käsiohjauksella. Tämän vuoksi metroliikenne oli keskeytettävä kunnes vika saatiin korjattua.

HSL korvasi osan aamun metroliikenteestä busseilla. Vika heijastuu metroliikenteeseen vielä aamupäivän ajan, ja metroliikenteen vuorovälit ovat epäsäännöllisiä. HSL ja HKL pahoittelevat matkustajille aiheutunutta haittaa.

Kommentit

VR's commuter train services and the Metro form the backbone of the transport network, complemented by bus services and in the inner city of Helsinki by Tram services. Public transport in the Helsinki region consists of routes of different modes of transport. https://liteblue.me

Idässä on pysäkit ja linjakyltit valmiina korvaavalle bussille. Olisiko mitenkään mahdoton ajatus, että muutama auto olisi aina toimintavalmiudessa, mikäli metroliikenne pysähtyy. Esimiehet voisivat sitten nopeasti hurauttaa näillä ajamaan korvaavaa linjaa.

Tällaiset pysäkit on merkitty metrolle myös lännessä, ja sen lisäksi lähijunia korvaavalle liikenteelle juna-asemien vieressä. Koska korvaavaa liikennettä vaativia häiriöitä tapahtuu noin kolme kertaa vuodessa, tällaista päivystysjärjestelyä ei toistaiseksi ole pidetty kustannuksiltaan riittävän järkevänä.

Ehdotinkin aikaisemmin, että voisi olla etukäteen nimettynä esimerkiksi ne kuljettajat, bussivuorot tai bussilinjat, jotka mahdollisen häiriön sattuessa siirtyvät ajamaan korvaavaa liikennettä. Näin varsinaista päivystysvalmiutta ei tarvita, mutta häiriön sattuessa esimerkiksi Itäkeskuksen metroaseman vieressä onkin monta bussia kuljettajineen ottamassa matkustajat vastaan.

Nyt alatte vasta kunnolla miettimään toimimista häiriötilanteessa. Ei voi olla totta. Kannatan metroa, mutta sen toimintavarmuuden pitää olla aivan eri luokkaa.

Koko metrossa on mielestäni valuvika. Koko metro pysähtyy usein täysin, jos vaunu rikkoutuu tai joku muu ongelma on esim. Itä-Hesingissä. Lopullinen kaaos odottaa, kun metro jatkaa Kivenlahteen ja tulee näitä vikoja joita ei ole edes olemassa (kuten on kerrottu). Normaaleja vikoja kuten vaunujen rikkoutumisia on jo ylin kyllin. Osa vaunuista ja niiden ovista rämisee ja heiluu. Kalusto taitaa olla osin loppuun ajettua. Luottamus toimintavarmuuteen on kyllä alhaalla.
Miksi vanha metro ei voisi ajaa vain Kamppiin ja länsimetro väliä Matinkylä-Kamppi, kun koko metron toimivuus on mitä sattuu? Kampissa on jo kääntölaitureita valmiina ja niitä käytettiin esim. kun vanha metro ajoi Ruoholahden sijaan vain Kamppiin rakennustyömaan tms. syyn vuoksi. Kampissa olisi helppo vaihtaa ja koko metro ei olisi pysähdyksissä yhden vian takia. Monet joutuvat nyt kuitenkin vaihtamaan esim. Tapiolassa. Matinkylään on lisäksi liian harva vuoroväli Tapiolasta.

Ymmärrämme kyllä mainiosti turhautumisen, ja pahoittelemme edelleen metroliikenteen toissapäiväistä häiriötilannetta. Sellaista ei tietenkään saisi syntyä, mutta se ei ole totta, etteikö häiriötilanteissa toimimista olisi mietitty.

Länsimetron tapauksessa, kuten muunkin raskaan raideliikenteen tapauksessa, varautumiseen on olemassa tarkat suunnitelmat. Länsimetroon nuo suunnitelmat valmistuivat jo alkuvuodesta 2016, ja niitä on sen jälkeen päivitetty. Kun lisäksi jokainen häiriö on erilainen, tilanteisiin liittyy aina tietty määrä soveltamista. Käytännön kokemuksista saadaan tietysti myös oppia, ja sitä tulemme nytkin hyödyntämään.

Kun metrolinja piteni, myös niin kutsuttu häiriöherkkyys tietysti hieman kasvoi - ihan vain siksi, että linja piteni. Metrokalustossa ei nähdäksemme sen sijaan pitäisi olla mitään suurempaa vikaa, vaan kalusto on pitkälti hyvässä kunnossa. Vanhimmat vaunut ovat peräisin 1980-luvun alusta, ja niitä on sittemmin peruskorjattu 2000-luvulla, ja näissä vaunuissa myös ovien malli on erilainen. Mutta huonossa kunnossa junat eivät suinkaan ole. Raideliikenteen kalusto on pitkäikäistä, ja nyt liikenteessä olevien vanhimpien vaunujen arvellaan kulkevan aina 2020- ja 2030-lukujen taitteeseen asti.

Metron kapasiteetin riittävyyttä seuraamme nyt tarkasti ja pohdimme myös mahdollisia korjaustoimenpiteitä. Kaksi erillistä linjaa Kampista itään ja länteen kuulostaa kuitenkin hyvin haastavalta, sillä se vaatisi kahden suunnan junien kääntämistä ympäri, eikä tiheä vuoroväli taipuisi tähän ilman mittavaa investointia lisäraiteisiin.

Juurikin näiden häiriötilanteiden vuoksi (sekä pidentyneiden matka-aikojen) olisi enemmän kuin järkevää, että kaiken uhallakin ajettaisiin edes osaa suorista bussilinjoista (esim. 143, 165, 173/174Z) ruuhka-aikoina suoraan Kamppiin/muualle Helsingin keskustaan. Häriöitilanteista tiedottaminen näyttää ontuvan joka kerta ja varaliikennettä on haasteellista polkaista käyntiin lyhyellä varoitusajalla, ainakin niin että kaikki matkan varrelle jääneet saadaan kyytiin. Nyt systeemi on aivan liian haavoittuva.

Kohta d: Eli teiltä kestää jatkossakin 2 tuntia korvaavan liikenteen järjestämisessä? Tässä ajassahan hankkisi jo korvaavan bussin vaikka Turusta!

Miksei liityntäbussit aja häiriötilanteessa Kamppiin asti? Määrääkö Cityconin kanssa solmittu kassakaappisopimus, että matkustajia pyytää kuljettaa ostoskeskukseen?

Kaikkein fiksuin ja helpoin ratkaisu olisi tietysty ollut säilyttää osa suorista bussilinjoista Länsimetron valmistumiseen saakka, mutta sehän ei tietysti HSL:lle "periaatteellisista" syistä (lue korruptiosopimus) sovi.

Matinkylästä kävelee Kauniaisiin ja Tapiolasta Leppävaaraan alle kahdessa tunnissa, joten matkustajan kannattaa luoda vastaisuuden varalle oma henkilökohtainen häiriösuunnitelma.

Shhh, kun HSL hoksaa tämän, niin siinä onkin heille valmiina kustannustehokas ja ympäristöystävällinen häiriösuunnitelma.

Missä on tiedotussuunnitelma? Tekniset ongelmat tuskin tulevat metron alkuvaiheessa puun takaa, siihen ei ennustajaeukkoja tarvita. Häiriötilanteita varten tarvitaan suunnitelma, jonka toteuttamista on harjoiteltu.

Mutta miksi on säästetty tiedottamisessa? Kuulutukset kuntoon! Varasuunnitelma korvaavien bussien järjestämisestä on oltava olemassa ja sen on toimittava. Vastuuhenkilöt on nimettävä ja on tiedettävä täsmälleen, mitä tehdään kun liikenne keskeytyy ja tuhansien ihmisten matkustaminen on jumissa. Miksi näin ei ole?

Hesari kirjoitti, että verkkosivuilla oltiin tiedotettu asiasta, mutta se ei metrolaiturilla tai pysäkillä odottavia ihmisiä lohduta, vaikka monella onkin mobiililaite mukanaan. Jos näin pienessä asiassa toiminta ja tiedottaminen ei toimi, niin pelottaa ajatella mitä tapahtuu onnettomuustilanteissa.

MIKSI a) ihmisille ei kerrottu ennen laiturille menemistä, että juna ei kulje? b) kuulutettu metrolaiturilla muutaman minuutin välein, mikä on viivästyksen syy ja arvioitu kesto? c) näyttölaitteet eivät kerro liikenteen tilannetta? d) paikalla ei ollut ketään ohjaamassa matkustajia varabusseihin? e) busseja ei saatu pikaisesti Matinkylässä metron sisäänkäyntiä lähimpään paikkaan?

Pahoittelemme suuresti eilistä häiriötä ja siitä tiedottamisesta - sehän ei mennyt aivan putkeen. Selvitämme tarkoin, mikä meni vikaan siinä, että tieto häiriöstä ei saavuttanut asemalla olijoita.

Tässä vielä vastaukset kysymyksiin:

a) Tämä tieto olisi pitänyt olla lippuhallin aikataulunäytöissä liukuportaiden yläpäässä, mutta valitettavasti tietokatkoksen vuoksi tämä jäi tekemättä. Ensi kerralla pyrimme parempaan.

b) Lähtökohta on, että nämä kuulutukset pitäisi olla. Tämän kokoluokan häiriöissä tekemistä on kuitenkin metrovalvomossa niin paljon, että kuulutukset jäävät helposti tämän alle.

c) Tämä liittyy samaan kuin kohta a.

d) Tällä kertaa opastajia oli paikalla viidellä metroasemalla ennen muuta metron uudella osuudella, sillä liityntäbussit oli vasta otettu käyttöön. Normaalitilanteessa opastajat joudutaan haalimaan lyhyellä varoitusajalla, ja ehtivät asemille viiveellä. Sama koskee tietysti korvaavaa bussiliikennettä: sekin kulkee tyypillisesti aikaisintaan 1-2 tunnin kuluttua häiriön ilmenemisestä, sillä busseja ei tällaisten tapausten takia ole varalla, vaan ne pitää ottaa pois muusta liikenteestä.

e) Kaikkia metron ja lähijunien häiriötilanteita hoidetaan ennalta tehtyjen suunnitelmien mukaan. Metroliikenteen läntisessä katkoksessa Matinkylän korvaava liikenne kulkee Länsiväylän varresta siksi, että liikenne saataisiin mahdollisimman sujuvaksi ja nopeaksi. Tässä oleellista on ottaa huomioon myös se, missä busseja voi kääntää. Matinkylän katuverkossa se veisi kohtuuttoman paljon aikaa, kun taas Finnoon liittymästä kiertämällä saadaan bussit kulkemaan mahdollisimman tiiviisti.

Yhtä kaikki: meidän olisi eilen pitänyt pystyä parempaan, mutta vaikka tarkat suunnitelmat ovat olemassa, tilanteet ovat kuitenkin aina omanlaisiaan ja yllätyksiä sattuu. Nämä käydään tarkasti läpi, jotta homma toimisi ensi kerralla paljon paremmin. Tavoiteltavin tilanne tietenkin on se, että mitään ensi kertaa ei tule.

Jos bussien liikenteen saamiseen menee 1 - 2 tuntia, prosessissa olisi tehostamisen varaa, sillä minä tahansa ajankohtana vaikkapa Ison Omenan kellari on täynnä busseja. Esimerkiksi neljäsosaan kuljettajien työvuoroista merkittäisiin yhteistyössä liikennöitsijöiden kanssa, että heti jos tulee poikkeustilanne, lähdet ajamaan metroa korvaavaa liikennettä ja jätät muut ajot sikseen. Ensimmäiset korvaavat bussit olisikin jo pysäkeillä ennen kun matkustajat on hädin tuskin ehtineet niille. :D Täydellisessä järjestelmässä tälle neljäsosalle ei vielä sijoiteltaisi palvelua alueille, jonne menee bussi vain tunnin välein tai harvemmin.

Kiitos vastauksesta. Jos reitit on jo suunniteltu valmiiksi, voisikohan ne laittaa nettisivuille ja asemien infotauluille jossain muodossa julkisesti näytille? Se veisi ehkä turhan paljon tilaa, että koko reitti olisi fyysisesti esillä metroasemalla, mutta laiturilla ja lippuhalleissa sijaitsevaan metroaseman ympäristön karttaan voisi olla selkeästi merkittynä pysäkki, josta korvaavat bussit lähtee, ja kulutuksessa voitaisiin viitata näihin karttoihin. Esimerkiksi "Korvaavat bussit lähtevät Länsiväylällä sijaitsevalta pysäkiltä. Käytä uloskäyntiä A. Pysäkin sijainti on merkitty asemilla oleviin karttoihin."

Rullaportaiden näyttöjen osalta taitaa olla sellainen ongelma, että tiedotteet saa näkymään vain yhdellä rivillä. Jos ne saisi näkymään koko näytöllä silloin kun liikenne on poikki voisi niillä antaa paremmin ohjeita.

Me juuri mietimme, että tekisimme verkkosivuillemme erillisen häiriötilanne-sivun, jossa olisi hieman tarkemmin avattu toimintaamme mahdollisissa häiriötilanteissa ja kerrottu myös mahdollisesta korvaavasta liikenteestä. Korvaavan liikenteen pysäkit on jo merkitty kaikkiin uuden metro-osuuden sekä koko HSL:n lähijunaverkon karttoihin, ja länsimetron osuudelta nämä kartat ovat nähtävillä täällä: https://www.hsl.fi/lansimetro/liityntabussiliikenne-312018-alkaen

Matinkylässä tuo kartta näyttää tältä: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/hsl_lahialuekartta_matinkyla_820x1220_12122017.pdf

Tarkoituksenamme on viedä nämä kartat verkkosivuillamme vielä hieman näkyvämmälle paikalle, jotta ne löytyisivät paremmin.

Suuret kiitokset asiallisesta vastauksesta! Tavoiteltavin tilanne on toki se, että seuraavaa kertaa ei tule, mutta sellainen tulee varmasti: teknisiä ongelmia esiintyy ja ne ovat ymmärrettäviä varsinkin näin alkuvaiheessa. Ongelma olikin tässä tapauksessa - varsinkin Matinkylässä - tiedottamisen puute. Toivottavasti teillä on seuraavalla kerralla toimintasuunnitelma ja resursseja toteuttaa se, samaan tapaan kuin esim. laivassa kaikki tietävät täsmälleen mitä palon sattuessa tehdään kiitos tarkkojen suunnitelmien ja jatkuvien harjoitusten.

Vinkki...saisiko kaikkiin busseihin ja ehkäpä myös juniin kuulutukset, jossa kerrottaisin tällaisesta Major pysähdyksestä? Jäisi aikaa miettiä muita yhteyksiä jos metro ei pelitä. On turhauttavaa jäädä Sörnäisissä pois ja kävellä alas ja huomata siellä ettei metro toimi. Jos tiedon saisi jo bussissa niin voisi miettiä ajaako keskustaan vai hyppääkö ratikkaan ja aikaa säästyisi.

Takana on monta vuotta Etelä-Espoon bussiliikennettä. Siinä oli vain kerran häiriö kun bussi hajosi alta. Se ohjattiin seuraavalle pysäkillle ja 3 minuutissa koko porukka oli toisessa bussissa. Nytkin toimivat bussit ihan hyvin. Mutta Matinkylästä pääsi nopeimmin pois omalla kyydillä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.