Espoolaisten HSL-myynti on kasvanut alkuvuodesta yli 8 prosentilla

Länsimetron käynnistyminen viime vuoden lopulla sekä mobiilimyynnin huima nousu ovat siivittäneet espoolaisten joukkoliikennelippujen ostot vahvaan kasvuun alkuvuodesta.

Tammikuusta huhtikuun puoliväliin espoolaisten kokonaisostot ovat kasvaneet 8,3 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Kasvu on ollut suurempaa muuhun HSL-alueeseen verrattuna. Espoolaisten matkakorttimyynti on kasvanut 2,6 prosenttia, mutta mobiilimyynti yli 260 prosenttia. Kaiken kaikkiaan espoolaiset ostivat tarkasteluaikana joukkoliikennelippuja 19,7 miljoonalla eurolla. Viime vuonna samaan aikaan myynti oli 18,2 miljoonaa euroa.
 
Erityisen vahvasti myynti on lisääntynyt metrokäytävän varrella Tapiolassa ja Matinkylässä mutta kasvua on myös Leppävaaran suuralueella ja koko junaradan varrella. Myös henkilöautoliikenteen määrä Helsingin rajalla on kääntynyt laskuun tämän vuoden alkuneljänneksellä.
 
”Länsimetro on osoittanut nopeassa ajassa sen, että vahva raideliikenne houkuttelee joukkoliikenteen käyttäjiksi myös niitä asiakkaita, joita bussiliikenne ei ole aikaisemmin tavoittanut. Myös Espoon tiivistyvä maankäyttö metroasemien ympärillä tukee sitä, että Länsimetro on vakiinnuttanut paikkansa Espoon tärkeimpänä joukkoliikenneyhteytenä”, HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila sanoo.

 

Espoolaisten lipputulot  01.01.-15.04.2017 01.01.-15.04.2018  Muutos % 
 Matkakorttimyynti  17 757 000  18 223 000  2,6 %
 Mobiilimyynti %  397 000  1 435 000  261,5 %
 Espoolaisten lipputulot yhteensä  18 154 000  19 658 000  8,3 %

 

Kommentit

Joo-o.
Nyt täytyy sanoa, että mielestäni tuota summaa ”matkakorttililipunmyynti” pitäisi vähän purkaa, ennen kuin siitä pystyy vetämään yhtään mitään johtopäätöksiä. Tosiasia on nimittäin se, että matkalippujen hintaa nostettiin juuri vuodenvaihteessa 2016-2017 — millä tavalla tämä vaikuttaa asiakkaiden ostamiseen? Latasivatko monet vaikka vuoden lipun juuri ennen vuoden vaihtumista? Millä tavalla hintojen nousu on siis näkynyt asiakkaiden käytöksessä? Se, että mobiililippu on yleistynyt on selvää, ja selittyy hinnan laskulla.

Se että Länsiväylä tekee HSL:n tiedotuksen pohjalta ihan omia tulkintoja ei voi olla HSL:n vikaa.

Millä tavalla tämä liittyy minun kommentiini?

Tämä on Höselin tapa tehdä tiedotteita eli tuovat itsensä esiin kuninkaina, jotka ovat voittajia oli tilanne sitten mikä tahansa. Joskus tiedottamisessa voisi miettiä toisenlaista lähestymistapaa.

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon siirtymää on ollut kertalippujen ostosta mobiililippuihin, koska nyt kertalippujen eurot puuttuvat kokonaan ja jää jäljelle tietoaukko siitä, ovatko kertalipputulot mahdollisesti pienentyneet samalla kun mobiililipputulot ovat kasvaneet. Koska kertalippujen ostajat eivät jätä jälkeensä tietoa kotikunnastaan, ei espoolaisten kertalippuostoja toki pääse selvittämään, mutta koko HSL-alueen euromääräinen muutos kertalipuissa ja mobiililipuissa antaisi ainakin kohtalaisen hyvän arvion siitä, onko sitä siirtymää ollut paljon.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.