Espoon kaupunkipyörät starttaavat 2.5.

Helsingissä käynnistetty kaupunkipyöräpalvelu laajenee Espooseen, jonne tulee kaiken kaikkiaan 105 kaupunkipyöräasemaa. Kaupunkipyöräpalvelun avajaisia juhlitaan Kasmirin tähdittämänä Tapiolan Kulttuuriaukiolla 2.5. klo 16-18.

Espoo kaupunkipyörä

Helsingissä käynnistetty kaupunkipyöräpalvelu laajentuu Espooseen. Espoossa on toukokuusta alkaen 70 asemaa metroasemien ympäristössä, ja kesän aikana niitä pystytetään vielä 35 lisää pääasiassa Leppävaaraan. Yhteensä pääkaupunkiseudulla on käytössä silloin jopa 2550 kaupunkipyörää.

Espoon kaupunkipyörien keltaista ilosanomaa juhlitaan avajaisissa 2.5.2018 Tapiolan Kulttuuriaukiolla. Tapahtuma alkaa klo 16 esiintymislavalla pidettävillä juhlapuheilla ja juontaja DJ Mista S:n soittamalla musiikilla. Fillarikansan iloksi tapahtumassa esiintyy myös Kasmir.

Avajaistapahtuman aikana kaupunkipyörien käyttäjäksi voi rekisteröityä HSL:n teltalla, missä annetaan opastusta palveluun rekisteröitymisessä. Tule pyöräyttämään samalla onnenpyörää ja voita pieniä palkintoja tai testaa liikennesääntötietosi ja voita ilmainen kaupunkipyöräkausi. Jaossa on myös ilmapalloja, jäätelöä ja kahvia. Mukana tapahtumassa ovat kaupunkipyörien päämainoskumppani HOK-Elanto sekä Espoon kaupunki, HKL, CityBike Finland ja Clear Channel. Juhlatunnelmasta nautitaan klo 18:aan saakka.

Rekisteröityminen

Rekisteröityminen kaupunkipyörien käyttäjäksi tapahtuu osoitteessa hsl.fi/kaupunkipyörät. Rekisteröityminen koko kaudeksi maksaa 30 euroa. Päivästä veloitetaan viisi ja viikosta kymmenen euroa. Kaikkiin kausiin sisältyy puoli tuntia maksutonta pyöräilyaikaa käyttökerralla. Yli menevästä ajasta veloitetaan erikseen pieni lisämaksu, ja viimeistään viiden tunnin kuluessa pyörä on palautettava jollekin pyöräasemalle. Kaupunkipyöräkausi päättyy 31.10.

Kaupunkipyörän käyttöönottoon tarvitset rekisteröitymisen yhteydessä saamasi pyöräilijätunnuksen ja omavalintaisen PIN-koodin. Halutessasi voit korvata pyöräilijätunnuksen HSL:n matkakortilla pyörän käyttöliittymän avulla. Reittioppaasta näet pyöräasemien sijainnit, pyörien saatavuuden eri asemilla sekä reititykset. Yksittäisiä pyöräasemia saattaa joskus olla pois käytöstä esimerkiksi katutöiden vuoksi. Poissa käytöstä olevat pyöräasemat näkyvät Reittioppaassa harmaina. https://www.reittiopas.fi.

Palvelun alkamisviikolla 2.–5.5. vilkkaimmilla pyöräasemilla saa opastusta pyörien käyttöönotossa. Nämä asemat ovat Matinkylä (M), Niittykumpu (M), Tapiola (M), Otaniemi (M) ja Keilaniemi (M). Opastajat ovat paikalla ruuhka-aikoina arkisin noin klo 8–12 ja 15–19 sekä lauantaina klo 11–18.

Kaikki kaupunkipyöräkauden lunastaneet voivat käyttää pyöriä sekä Helsingissä että Espoossa, ja halutessaan polkea vaikka työmatkansa Espoosta Helsinkiin tai toisinpäin.

Palvelun käytöstä voi kysyä lisää CityBiken asiakaspalvelusta, contact@citybikefinland.fi tai puh. 09 425 788 10 (ma–pe klo 7–19 ja la–su klo 9–17).

Kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Helsingissä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL ja Espoossa Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Kaupunkipyörien ja pyöräasemien mainospaikkojen myynnistä vastaa ulkomainosyhtiö Clear Channel. HOK-Elannon Alepa-ketju on kaupunkipyörien pääyhteistyökumppani ja mahdollistaa osaltaan palvelun toteuttamisen.

Kommentit

Starting this spring, city bike users in Helsinki will be able to pedal and leave yellow rental cycles into neighbouring Espoo, or vice versa. https://www.krogerfeedback.us/

The city bikes are on the streets of Helsinki and Espoo until 31 October. NB: Stations in grey are not on place yet or they are not in use at the moment. Find the nearest city bike station by searching for a location or street name. https://chasebanklogin.us/chase-credit-card-login/

Helsinki's city bicycle trial was a success last year, and improvements have been made to the service, which returns this week. Bikes can also be found in Espoo this summer. chasebanklogin.us

Aikaisemmin uutisoitiin, että kaupunkien rajalla joutuu vaihtamaan pyörää kilpailutussyistä, jotta muillakin kuin Helsingin kaupungin käyttämällä yrityksellä on realistinen mahdollisuus jättää tarjous, mutta näin ei onneksi olekaan. Miten tämä saatiin ratkaistua?

Jollen väärin muista (mikä toki on mahdollista), uutisoitiin että jos palveluntarjoaja on eri, silloin ainakin pyörää joutuu vaihtamaan. Nyt kun palveluntarjoaja on sama, on ilmeisesti neuvoteltu mahdollisuus ajaa pyöriä rajan yli.

Sinänsä uskomatonta että oli edes mahdollisuus epäyhteensopiviin järjestelmiin. Kuin aikana ennen seutulippua!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.