Etelä-Espoon, Lauttasaaren ja Kirkkonummen bussilinjat uudistuvat huomenna – muista tämä, kun matkustat uusilla yhteyksillä!

Joukkoliikenneyhteydet muuttuvat keskiviikkona 3.1. ratkaisevasti Helsingin kantakaupungin länsipuolella, kun Etelä-Espoon ja Lauttasaareen bussit kulkevat uusilla reiteillä heti aamun liikenteen alusta asti. Uudistuksen vaikutukset ulottuvat Espoossa rantaradan tuntumaan ja osin sen pohjoispuolelle. Myös Kauniaisten, Kirkkonummen, Kuusisaaren ja Lehtisaaren bussilinjoihin tulee muutoksia.

Muutoksen myötä bussit siirtyvät ajamaan liityntäliikennettä asemille myös metron läntisellä osuudella, aivan kuten Itä-Helsingissä jo 1980-luvulta asti. Bussilinjaston muutos on suurin Helsingin seudulla tehty sitten kantametron liikenteen käynnistymisen, ja uudistus vaikuttaa yli 200 000 ihmisen joukkoliikenneyhteyksiin.

Espoossa aiemmin Kampin terminaaliin kulkeneet bussilinjat saavat päätepysäkkinsä Matinkylästä tai Tapiolasta, mistä matkat kohti Helsingin kantakaupunkia jatkuvat metrolla.

Espoossa muutoksia tulee myös sisäisiin yhteyksiin, ja etenkin metron ja rantaradan väliset poikittaisyhteydet paranevat. Uudistus vaikuttaa myös osaan Kauniaisissa palvelevista bussilinjoista.

Suurin vaihtopaikka Espoossa on Matinkylän bussiterminaali, joka sijaitsee samassa rakennuksessa kauppakeskus Ison Omenan ja metroaseman kanssa. Tapiolassa taas on käytössä väliaikaisjärjestelyjä, ja kävelymatkat metron ja bussien välillä ovat tavanomaista pidempiä kunnes Tapiolan uusi bussiterminaali valmistuu alkuvuodesta 2019.

Lauttasaaressa kaikki bussilinjat kulkevat joko Lauttasaaren metroasemalle tai sen kautta. Saarelta säilyy vaihdoton yhteys bussilla myös Erottajalle ja Ruoholahteen. Bussilinjat uudistuvat myös Lehtisaaressa ja Kuusisaaressa.

Kirkkonummelta nykyisin Kamppiin kulkevat bussilinjat saavat metron liikennöintiaikaan uuden päätepysäkkinsä Matinkylän bussiterminaalista.

Yöbussiliikenne Etelä-Espoon suuntaan kulkee edelleen Kampin terminaalista metron liikennöintiaikojen ulkopuolella.

HSL opastaa matkustajia asemilla uuden linjaston ensimmäisinä päivinä

HSL järjestää opastusta uuden bussilinjaston aloittaessa 3.–4.1. ja lisäksi koulujen alkamisen yhteydessä 8.–9.1. Opastajat ovat paikalla Tapiolassa, Matinkylässä, Niittykummussa, Lauttasaaressa ja Kampissa kello 6.30–18.30, ja he auttavat uusien bussilinjojen löytämisessä.

Lisäksi HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoita on tavattavissa 3.1. ja 8.1. kello 6.30–18.30 Tapiolan, Matinkylän, Niittykummun ja Lauttasaaren metroasemilla, ja he ovat paikalla vastaamassa matkustajien kysymyksiin uusista bussilinjoista. Infopisteet sijaitsevat metroasemien lippuhalleissa, Lauttasaaressa kauppakeskuksen puoleisessa lippuhallissa.

Varaa aikaa matkaan, tutustu reittiin etukäteen

Uuden bussilinjaston mukainen liikenne alkaa keskiviikkona 3.1. aamuliikenteestä alkaen. Reitit ovat uusia paitsi matkustajille myös linja-autojen kuljettajille. Tästä syystä matkantekoon kannattaa varata hieman tavanomaista enemmän aikaa, vaikka pyrimmekin siihen, että liikenne toimii alusta alkaen suunnitellun sujuvasti.

Uuteen reittiin kannattaa tutustua jo etukäteen esimerkiksi Reittioppaan avulla. Lisäksi tietoa bussilinjojen muutoksista on koottu kattavasti HSL:n verkkosivuille. Tämän lisäksi kaikkiin muutosalueiden kotitalouksiin jaettiin joulukuussa bussilinjaston muutoksesta kertova lehti, jota on jaossa myös HSL:n opastuspisteissä.

Kommentit

This is exactly why it is the ideal time for you to send your love a distinctive, valentines day quotes sister humorous, romantic message to let them understand just how much they mean for you.

Eroa Rihtniemi! Kanna edes yhden ainoan kerran vastuusi!

Länsimetro rikki heti toisena normaalina liikennöintipäivänä. Ensimmäinen korvaava bussi tulee 45 minuutin odotuksen jälkeen. HSL:n henkilökunta kadonnut kuin pieru Saharaan jakamaan metrokassejaan.

Kyseessä oli rikkoutunut asetinlaite ks. tiedote https://www.hel.fi/uutiset/fi/hkl/asetinlaitevika-haittasi-metroliikennetta-tiistaina?pd=v HSL käynnisti välittömästi korvaavan bussiliikenteen järjestämisen, mutta valitettavasti poikkeusliikennettä on käytännön olosuhteissa jokseenkin mahdotonta käynnistää välittömästi, koska käytettävissä ei ole odottavaa auto- ja kuljettajareserviä, vaan poikkeusliikenteestä sovitaan pikaisesti liikennöitsijöiden kanssa kunkin häiriön edellyttämällä tavalla. 

Miten hevonhitossa se asetinlaite voi jo nyt olla risana?
Ja kannataisikohan tällaisiin poikkeustilanteisiin varautua etukäteen, kun tämä tulee takuuvarmasti toistumaan usein?

Odotat kokoomuslaiselta vastuunkantoa? Sinuna en pidättäisi hengitystäni.

Myrkylliset pakokaasut Iso Omenan asiakkaille bussisumasta. Ihmisiä pökertyy metroon. Asukkaat sairastuu. Ei mitään järkeä.

Ei ole Kampissakaan kukaan saanut myrkytystä vaikka busseja kulki aikanaan enemmän kuin nyt Omenasta. Espoolaiset ei osaa kuin valittaa.

Käsittämätöntä: Toteutetaan massiivinen joukkoliikenneinvestointi, jolla saadaan aiempi Ison Omenan ja Kampin välinen 11 minuutin bussimatka kasvatettua niin, että (i) ensin aiemmin suoraan Kamppiin ajanut bussi kaartaakin sisään Isoon Omenaan (arvio 3 minuuttia, ruuhkassa 10 minuuttua), (ii) matkustaja siirty bussilta alas metrolle (arvio 3 minuuttia), (iii) matkustaja odottaa seuraavaa metroa 1-5 minuuttia, (iv) matkustaja ottaa Metron Isosta Omenasta kamppiin (18 minuuttia), (v) matkustaja nousee rullaportaat Kampin keskukseen (3 minuuttia). Näin ollaan saatu välillä Iso Omena - Kamppi korvattua vanha 11 minuutin matka aika uudella n. 30 minuutin matka-ajalla (ja matkaa tehdään tässä ajassa huimat 12-13km). Tämä merkittävä hidastuminen koskee kaikkia bussin käyttäjiä, joiden vanha bussi ajoi länsiväylää keskustaan, ei pelkästään jotakin häviävän pientä syrjäseutujen ihmisjoukkoa.

Keskustelussa on esim. Helsingin Sanomien jutussa ollut taustatietona taulukko ("Matka-ajat keskustaan"), joka havainnollistaa matka-aikojen pidentymistä/muutosta. Tämä taulukko on täysin harhaanjohtava. Reaalimaailmassa esim. Soukanrannan alueelta pääsi 30 minuutissa bussilla aiemmin Kamppiin (nopein osuus oli tuo loppupätkä länsiväylää 20 minuutin Soukka/Kaitaa kierroksen jälkeen). Nyt samaa linjaa liikennöivä siirtymälinja on yhtä nopeasti Ison Omenan kohdalla mutta pysähtyy sinne 21 minuutin matkanteon jälkeen. Loput matkasta meni ennen 11 minuutissa Kamppiin. Nyt metrolla loppumatka 30 minuuttia. HS:n taustatietona käyttämän taulukon mukaan matka-aika Soukasta keskustaan olisi pidentynyt ainoastaan yhdellä minuutilla 52 minuuttiin Länsimetron johdosta. Totuus on että pidennystä n. 20 minuuttia. Tämä tilanne toistuu arvatenkin jokaisessa Espoon kolkassa koska metro on yksinkertaisesti busseja hitaampi. Matka-ajan pidennys koskee toki myös esim. Ison Omenan vieressä asuvia, koska metro on - niin - busseja hitaampi.

Länsimetro huononsi niin merkittävästi niin merkittävän osan Espoolaisista kulkuyhteyksiä kun suora yhteys keskustaan länsiväylän/bussien avulla lakkasi olemasta; Espoolaisten elämänlaatu ja Espoon vetovoima kärsii huomattavan tappion. Asuntomarkkinat varmasti kärsivät myös nyt kun ihmiset eivät pääse enää sujuvasti töihin. Uusi rakenteilla oleva automyynnin keskittymä länsiväylän varrelle tuleekin yllättävän tositarpeeseen.

Eihän Länsimetron tarkoitus ollutkaan alunperin palvella matkustajia ja veronmaksajia, vaan kyseessä oli poliittisesti korruptoituneiden veljien ja sisarten päätös, johon sisältyi tämä Rihtniemenkin mainostama "periaatepäätös" suorien bussilinjojen lopettamisesta, jolla saadaan kauppakeskus täyteen väkeä. Cityconilla ollaan varmasti tyytyväisiä, en tosin tiedä kuinka paljon korruptiorahaa tässä siirtyi päätöksentekijöiden taskuihin.

Hei

Reittiopas toimii puhelimessani. Kuittenkinon miellyttävämpää ja selkeämpää käyttää sitä läppärillä. Isompi ruutu ja helpompi kirjoittaa. Toivon Reittioppaan takaisin tietokoneisiin.

Kerttuli Karonen

Minulla ei toimi puhelimella että tietokoneella, tulee vain tyhjä ruutu jos yrittää HSL:n sivujen kautta etsiä. Reittioppaan sivut toimivat normaalisti.

Matinkylän länsipuolella asuville suorien bussilinjojen lakkauttaminen Helsinkiin on matka-ajallisesti katastrofi. Miksi joitakin suoria bussilinjoja ei säilytetty, kunnes Länsimetro joskus 5-15 vuoden päästä on valmis?
Lisäksi liikenne Matinkylän bussiterminaalista Länsiväylälle on suunniteltu surkeasti. Eilen liikennevaloviidakossa ja henkilöautojen seassa kesti bussilta n. 15 min terminaalista Länsiväylälle.

Suostuuko linjastosuunnittelu myöntämään tällaisen ruuhkaongelman? Ehtiikö 15 minuutissa ajamaan hieman eri reittiä pitkän matkan Länsiväylää?

+

Ruuhkaongelmahan oli tiedossa jo kun liityntälinjastoa suunniteltiin ja terminaalikin oli vasta rakenteilla (tai suunnitteilla).

Voisitteko jo pikkuhiljaa laittaa voimassaolevat aikataulut sivustolle. Nyt kun etsit vaikkapa 143A aikataulua, tulee välillä Kamppi-Soukanniemi aikataulu ja välillä ei yhtään mitään muuta kuin sivu missä pyydetään kertomaan sijainti. Sellaista tietoa ei mielestäni silloin tarvita kun halutaan aikataulu. Tiedän missä olen. Tuntuu muutenkin koko Reittioppaan puoli tökkivän.
Jos halutaan aikataulu jollekin tietylle pysäkille, näppäiltyäsi pysäkin numeron, kysyy reittiopas sijaintiasi eikä muuta. Typerää.

143A on lakkautettu, 143 menee Soukanniemeen.

"Parannamme palvelua, oletko valmis?"

Näillä sanoilla alkoi erään pankin kirje takavuosina, jossa ilmoitettiin paikallisen konttorin sulkemisesta. Nyt paranivat joukkoliikenneyhteydet.

Työmatkani piteni ajallisesti 20 minuuttia ja kävelymatka lisääntyi n. 1,5 kilometriä. Bussista vaihdetaan "kätevästi" metroon Tapiolassa kävelemällä viimassa ja sateessa vajaa kilometri kraaterin reunaa, jossa pitäisi olla bussiterminaali.

Kävellä jaksaa, koska tietää pääsevänsä metron lämpöön. Lämpöä riittää, koska metro on jo loma-aikana työmatkalla niin täynnä, että matkan saa seistä.

Minun on hankala käsitellä tätä asiaa, että pääsen nopeammin ja mukavammin työpaikalle tästä lähtien vaikka Lahdesta käsin. Miten voi olla mahdollista, että kun länsimetron valmistuminen myöhästyy yhden sukupolven verran, myöhästyy kriittisen infran valmistuminen liityntäliikennepaikoille vielä toisen mokoman.

Täälläpäin asustelevat vanhukset lienevät taatusti mielissään, koska energiaa ei tarvitse enää käyttää haaveiluun keskustaan lähtemisestä. Se on näillä "lämpimillä, valaistuilla" ja mukavilla vaihtoetapeilla täysin mahdotonta. Jos ei kuole matkaan, niin menehtyy kylmyyteen.

Kiitos, kiitos ja kiitos!

Tapiolan todelliseen valmistumiseen saakka bussit voisivat viedä matkustajat jollekin toiselle metroasemalle ihan viereen?

Työmatka Nöykkiö-Ruoholahti aikaisemmin kesti 20min, nyt kestää 1 tunti, kiitos länsimetro! Ruoholahti-Matinkylä kesti 15min, nyt kestää 30min. Työpaikka siis metroaseman vieressä ja linja-autopysäkki kodin vieressä. Todella heikosti suunniteltu uudet linja-autoreitit. Ruuhka-aikana metro kulkee joka 5min välein poulityhjänä, samoin linja-autot. 3 eri linja-autoa joka 2 min välein puolityhjänä. Siis autolla tähän matkaan menee 15min ja henkilöauton kulut kaikkineen ovat n. 50e suuremmat kuin hsl:n kuukausilippu. Siis luonnonsäästöä, niinkö? Tässä on teille ehdotus, supistakaa hieman turhan vilkas bussiliikenne ja avatkaa jotkut vanhat bussilinjat uudestaan. Jos ne kulkee edes kerran tai kaksi tunnissa, niin sekin jo auttaa.

Ehdotus lienee järkevä. Kauan itämetron kanssa rinnakkain liikennöitiin ennen vanhaan busseja 86S ja 96S Herttoniemen vierestä keskustan yliopistokampukselle. Muutaman espoolaisen S-linjan voisi ehkä päättää Jätkäsaareen, jossa on parhaillaan enemmän tiheää asutusta kuin bussipalvelua.

Ja siitä ei ole montaa vuotta aikaa kun linja 16 kulki Herttoniemen metroasemalta Sörnäisten rantatien ja Pohjoisrannan kautta mm. Kauppatorille. En sikälikään käsitä tätä totaalista bussien lakkauttamista, että Etelä-Espooseen tullaan rakentamaan valtava määrä asuntoja lisää ja Kivenlahden linja tulee olemaan ylikuormittunut jo 10 tai 11 vuoden kuluttua, jos asuntosuunnitelmat toteutuu. Tuossa vaiheessa joka tapauksessa joudutaan perustamaan bussilinjoja.

Miten HSL aikoo varmistaa sujuvamman yhteyden Espoonlahdesta Kamppiin? Bussien aikaan matka kesti kaikkiaan noin 30 minuuttia (kävelymatkasta riippuen). Nyt se kestää reittioppaan mukaan 49-52 minuuttia.

Eniten harmittaa 46 loppuminen, koska ei pääse enää helposti juna-asemalle eikä edes lähi Postiin Eestinlaaksosta, kun bussit menee läheltä vain metroasemille.

Voiko metroasemalla vaihtaa sujuvasti toiseen bussiin, joka kuljettaa lähipostille tai (jollekin) juna-asemalle?

Pakko kao sitten mennä U/Y junalla, kun ei viitsi koko ajan vaihdella bussista metroon.

Hyvin pääsi bussilla 112 hauenkidan pysäkiltä jossa bussi oli 7.20. Niittykummussa 10 minsaa myöhemmin ja tapiolassa reilu 5 minsaa myöhemmin. Melkein tyhjä bussi. Vähän pidempi kävelymatka töihin mutta kyllä aikuiset terveet ihmiset jakasaa kävellä.

Pelonsekaisin tuntein... Matka-ajat Helsingin keskustaan pitenevät ja monet bussiyhtiöt ovat lehtihaastatteluissa jo todenneet, että Matinkylän liityntäliikenneterminaali tulee ruuhkautumaan pahoin. Tämähän ei tietenkään HSL:a kiinnosta tippaakaan. Nyt kun julkinen liikenne on HSL:n toimesta pilkottu monen vaihdon ketjuksi (esim. bussi+bussi+metro), aiheuttaa mahdollinen tukos Matinkylässä sen, että sieltä lähtevä bussi myöhästyy niin pahoin, ettei paluumatkalla (metro+bussi+bussi) -ketjun viimeiseen bussiin enää ehdi. Ja seuraava tulee reuna-alueilla 30-60 minuutin päästä. Eli miksei osaa linjoista 143-174 ajeta esim. Niittykumpuun tai Tapiolaan, jossa tilaa lienee paremmin. Onko HSL hereillä?

Tapiolan bussiterminaalihan valmistuu vasta joskus 2019, ja Niittykummussa pysäkit on kadunvarressa. Eli ei niissä ainakaan enempää tilaa ole.

Espoonlahdesta matka julkisillla Kamppiin kestää nyt n. 25 minuuttia. Metron avulla matkan kesto on n. 45 minuuttia. Eikä metron tulo joskus Espoonlahteen juuri matka-aikaa lyhennä. Kehitys kehittyy...

Niinpä. Esimerkiksi jos haluaisin olla Kampissa klo. 9.15, lähtisin 8.40 kävelemään pysäkille ja odottaisin pari minuuttia 171-173 linjoja. Nyt joutuisin lähtemään vähän jälkeen 8 ja odottamaan 171:tä n. 25 minuuttia aikaisemmin että kerkeäisin sinne.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.