HSL aloittaa Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman – vastaa liikkumiskyselyyn!

HSL kartoittaa kyselyn avulla Länsi-Vantaan ja Pohjois-Espoon alueilla kulkevien liikkumistottumuksia. Tietoja liikkumisesta kerätään linjastosuunnittelun tueksi Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien joukkoliikennelinjaston suunnitteluun.

Liikkumiskyselyyn voit vastata 21.10. asti. Kyselyyn toivotaan vastauksia myös henkilöiltä, jotka eivät käytä joukkoliikennettä. Vastaamiseen menee noin 5–10 minuuttia.

Linjastosuunnitelman tarkoituksena on laatia Länsi-Vantaan ja Pohjois-Espoon alueille runkoliikenteeseen tukeutuva joukkoliikennelinjasto vuoden 2022 tilanteeseen. Tavoitteena on parantaa alueiden joukkoliikennepalveluja sekä kehittää liikennöinnin täsmällisyyttä ja luotettavuutta. Lisäksi tavoitteena on mahdollistaa sujuvat vaihtoyhteydet ja helpottaa joukkoliikenteen päivittäistä käyttöä.

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma -blogi toimii asukasvuorovaikutuksen pääkanavana. Blogisivustolla asukkailla on mahdollisuus kommentoida suunnitelmia ja keskustella HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoiden kanssa. Muista osallistumistavoista kerrotaan myöhemmin blogissa ja HSL:n omissa kanavissa.

Suunnitelma laaditaan Vantaan, Espoon ja Helsingin kaupunkien ja HSL:n asiantuntijoiden yhteistyönä. Tavoitteena on, että linjastosuunnitelmatyö valmistuu alkuvuodesta 2019. Muutokset suunnittelualueen joukkoliikenteessä tulevat voimaan arviolta vuonna 2022.

Vastaa kyselyyn: https://app.maptionnaire.com/fi/4829

Lue blogia: https://hameenlinnanvaylavihdintie.blogspot.com/
 

Kommentit

Haagassa Hämeenlinnanväylän vieressä, ja sen bussitarjontaa akttiivisesti käyttävänä minua tietenkin kiinnostaa, ollaanko Vihdintien sekä Hämeenlinnanväylän seutulinjoja suuremmassa määrin kuin nyt siirtämässä juna-asemien syöttöliikenteen piiriin, jolloin esim Hämeenlinnanväylän bussitarjonta tietenkin pienenee.

Hei,

on todennäköistä että Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän tarjonta tulee pysymään suunnilleen nykyisellä tasolla erityisesti Kehä III:n sisäpuolella. Molemmilla säteittäisillä väylillä on suurta kysyntää mitä lähemmäs Helsingin keskustaa mennään, ja tämä otetaan myös huomioon suunnittelussa.

Totta kai HSL:n suunnittelijat aikovat vähentää säteittäistä liikennettä Helsingin keskustaan, koska se on heidän toimintaperiaatteittensa vastaista tarjontaa: Mihinkään ei joukkoliikennekäyttäjän pidä päästä vaihdotta mukavasti vaan kaikkialle tarjottakoon ainoastaan vaihdollisia yhteyksiä. Ja mitä useamman vaihdon matkat jatkossa vaativat, sen parempi tulos.

Tämä kysely on erittäin hankalasti toteutettu - heti alkuun pitäisi asettaa nuppineuloja kartalle joka ei toimi lainkaan kuten pitäisi; eikä siinä ole otettu huomioon, että kaikki eivät ole jossakin koulussa / työpaikassa (eikä tätä kohtaa voi ohittaakaan). Olisin halunnut vastata kyselyyn, mutta se jämähti mm. edellä mainittuihin seikkoihin heti alkuunsa.

Hei,

mikäli kyselyyn vastaaminen tuntuu hankalalta, voit jättää viestisi vain avoimen palautteen osioon viidennellä sivulla. Kaikkiin kyselyn kohtiin ei myöskään ole pakko vastata, vaan sivuja voi ohittaa nuolta painamalla. Voit myös kommentoida suoraan suunnitelman blogiin osoitteessa: https://hameenlinnanvaylavihdintie.blogspot.com/

Minä toivoisin, että näissä linjaston kehittämisprojekteissa otettaisiin viimeinkin yhteyksien nopeuttaminen painopisteeksi. Se on kuitenkin työssäkäyvälle se ihan kaikkein olennaisin tekijä, kun liikkumistapaa valitaan. Nyt tässäkin jutussa asiasta on nostettu esille vain täsmällisyys, luotettavvuus, sujuvat vaihdot ja käytön helpottaminen mutta ei nopeuttamista. Kaikki nuo muutkin ovat sinänsä ihan merkittäviä asioita, mutta jos yhteyden reitti on sellainen, että siitä tulee järjettömän hidas, niin millään täsmällisyydellä, luotettavuudella, sujuvilla vaihdoilla tai vuorovälillä ei ole pienintäkään merkitystä jos yhteys on hitautensa takia käyttökelvoton.

Nykyisin osa esim. Vihdintien linjoista kulkee hyvin hidasta reittiä monen monen asuinalueen läpi pitkin liikennevaloilla tukittuja hitaita pikkukatuja, jolloin linjan päässä se yhteys on päivittäiseen käyttötarpeeseen yksinkertaisesti ihan liian hidas.

Hei,

linjojen nopeuttaminen tulee olemaan yksi tavoitteista etenkin, mikäli päädytään perustamaan uusia runkolinjoja keskeisimmille yhteysväleille. Tällöin mietitään myös mahdollisuuksia näiden nopeuttamiseen esimerkiksi liikennevaloetuuksin tai pysäkkijärjestelyin.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.