HSL kokeili työpajaa asukasvuorovaikutuksen välineenä yhdessä kirkkonummelaisten kanssa

Joukko Kirkkonummen asukkaita saapui 7.11. linjastosuunnittelun asukastyöpajaan HSL:n Pasilan pääkonttorille. Iltapäivä toi HSL:lle kokemusta työpajasta asiakasvuorovaikutuksen keinona. Kirkkonummelaiset puolestaan pääsivät kertomaan joukkoliikennesuunnittelijoille kasvotusten, millaisia toiveita heillä on kotikuntansa linjaston suhteen.

HSL:n pääkonttorilla Pasilassa istuu keskiviikkona 7. marraskuuta seitsemän kirkkonummelaista joukkoliikennelinjasto mielessään. Joku heistä on huomannut ilmoituksen HSL;n työpajasta Twitterissä, toinen taas Facebookissa. HSL on poiminut osallistujat ilmoittautuneiden joukosta sillä perusteella, että he asuvat eri puolilla Kirkkonummea.

Osallistujia yhdistäväksi tekijäksi paljastuu pian se, että moni heistä kulkee päivittäin töihin tai opiskelemaan Helsinkiin joko bussilla, lähijunalla tai metrolla.

Kirkkonummen bussilinjat muuttuivat liityntäyhteyksiksi tammikuussa 2018 sen jälkeen, kun metro oli alkanut kulkea Espooseen.
”Kunta on esittänyt HSL:lle toiveen liityntälinjaston tarkastelusta. HSL on syksyllä aloittanut projektin, jossa liityntäyhteyksiä tarkastellaan reittien, aikataulujen ja matkustajamäärien osalta”, joukkoliikennesuunnittelija Tero Mertanen HSL:stä kertaa taustoja.

Joukkoliikennesuunnittelijat ovat pitäneet projektista blogia ja kirkkonummelaiset ovat osallistuneet muun muassa vastaamalla aktiivisesti liikkumiskyselyyn. Työpaja on vuorovaikutuksen seuraava askel.  

Työpaja saa osallistujilta kiitosta

Työpjaan kokoontuneet kertovat aluksi siitä, miten Kirkkonummen linjasto heitä nykyään palvelee. Sitten he jakautuvat muutaman hengen ryhmiin, jotka miettivät 170-sarjan bussilinjoja kahden suunnitelmavaihtoehdon pohjalta. HSL:n johtava palvelumuotoilija Jarno Ekström johdattelee keskustelua ja asiakkuuspäällikkö Laura Sundell kirjaa ylös, kun Kantvikin kulmilla asuva Vesa Uppala ja Virpi Ylönen Tolsasta sorvaavat kompromissia linjastotoiveistaan.

Kun ratkaisu on löytynyt, Uppala piirtää linjat kartalle ja lopulta ryhmät esittelevät suunnitelmansa toisilleen.

”Mutta ei ole helppoa suunnitella linjastoa, niin monta asiaa pitää ottaa huomioon”, Ylönen huokaa. Epäilemättä hyvä oppi iltapäivästä sekin.

Ryhmän ajatukset eivät välttämättä sellaisinaan toteudu Kirkkonummen linjastosuunnitelmissa, mutta HSL analysoi ehdotukset huolella ja käyttää niitä suunnittelussa hyväkseen.  

Työpaja on antoisa sekä järjestäjälle että osallistujille. HSL:lle iltapäivä on työpajatyyppisen asukasvuorovaikutuksen kokeilu. Samalla se tarjoaa joukkoliikennesuunnittelijoille mahdollisuuden syventää asiakasymmärrystään Kirkkonummen linjastosta.

”On järkevää, että linjastoa suunnitellaan yhdessä käyttäjien kanssa”, Uppala sanoo. ”Henkilökohtainen keskustelu voittaa aina nettikyselyn. HSL:n kannattaa ehdottomasti jatkaa tällaista toimintaa.”

 

 

Kommentit

Itse yhtenä illan osallistujista niin ilta oli erittäin onnistunut,muava ja tulosta tuottava.Pararasta minusta oli jotta ainakin itselle jäi tunne jotta ekaa kertaa HSL:n henkilökunta ja näitten asioitten kanssa työskentelevät kuuntelivat aidosti meitä asiakkaitaan eikä mitään sanomaamme tyrmätty suoralta kädeltä vaikka niitä luvattu myöskään toteuttaa.Tämmöistä vuorovaikutusta saisi olla enemmän ja ehkä tulevaisuudessa saamme aidosti toimivat liikenne yhteydet palvelemaan meitä kuluttajia eikä tarvitsisi harkita välttämättä harkita sitä muuttoa muutenkin ahtaaseen pääkaupunki seudulle taikka auton ostoa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.