HSL perustaa suoria ruuhka-ajan bussivuoroja Espoonlahden alueen ja Kampin välille

Suorat bussilinjat Espoonlahden suuralueen ja Kampin välille palaavat liikenteeseen vuoden 2018 aikana, kun neljä uutta ruuhka-ajan linjaa aloittaa liikenteen. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella.

Uudet linjat ovat 143A (Kamppi–Iivisniemi–Soukka), 146A (Kamppi–Espoonlahti–Kivenlahti), 147A (Kamppi–Soukka–Laurinlahti) ja 164A (Kamppi–Kivenlahti–Saunalahti), ja ne liikennöivät arkisin aamu- ja iltaruuhkassa. Suorien linjojen perustamisen yhteydessä ruuhka-aikojen liityntäliikenne metroon vastaavasti heikkenee linjojen vaikutusalueilla. Kokonaisuudessaan palvelutaso paranee nykyisestä, sillä bussilinjoja tulee lisää.

Uudet linjat voivat aloittaa viimeistään loppuvuodesta 2018.

Uusien linjojen reitit mukailevat metroa edeltänyttä linjastoa ja nykyistä metron liityntälinjastoa. Linjat 143A ja 147A tarjoavat Laurinlahdesta ja Soukasta suoran yhteyden Kamppiin ruuhka-aikoina 15 minuutin vuorovälillä, jolloin linjojen yhteinen vuoroväli on 7,5 minuuttia. Linjaa 147A ajetaan vain ruuhkasuuntaan, eli aamulla kohti Kamppia ja iltapäivällä kohti Laurinlahtea.

Linja 146A liikennöi Kampin ja Kivenlahden välillä ruuhka-aikoina kymmenen minuutin vuorovälillä. Samalla liityntälinjan 146 vuoroväli harvenee ruuhka-ajan viidestä minuutista kymmeneen minuuttiin. Yhdessä linjat 146 ja 146A kulkevat viiden minuutin välein, mikä vastaa nykyisen liityntälinjan 146 palvelutasoa.

Linja 164A liikennöi Kampin ja Saunalahden välillä ruuhka-aikoina 15 minuutin välein. Liityntälinja 164 lakkautetaan. Samalla linjan 165 vuoroväliä tihennetään ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin palvelu säilyy myös ruuhka-ajan ulkopuolella. Lisäksi Saunaniemen palvelua korvataan kääntämällä linjan 124 joka toinen vuoro Saunalahdesta Saunaniemeen. Siten linjan 124 palvelutaso laskee Tillinmäessä puoleen nykyisestä.

Muutosten myötä Kampin ja Espoonlahden välillä on ruuhkasuunnassa 18 vuoroa tunnissa ja ruuhkan vastasuunnassa 14 vuoroa tunnissa.

Tavoitteena metron kuormituksen keventyminen

Muutoksen tavoitteena on keventää metron kuormitusta etenkin Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella, missä junat ovat etenkin aamun ruuhkahuipuissa olleet varsin täysiä. Espoolaiset ovat ostaneet seutukausilippuja vuoden 2018 neljänä ensimmäisenä kuukautena 8,4 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan vuotta aiemmin.

Metron kysyntä tulee kasvamaan entisestään, kun HSL:n lippujen hinnoittelussa siirrytään uuteen vyöhykemalliin. Koko metrolinjalla on mahdollista matkustaa AB-lipulla, kun Espoonlahden alue tulee sijaitsemaan C-vyöhykkeellä.

Metrossa kokeiltiin huhtikuun alussa yhtenä arkiaamuna liikennöintiä, jossa kaikilla junilla ajettiin Matinkylään asti. Koko läntisen osuuden ajaminen 2,5 minuutin vuorovälillä osoittautui kuitenkin liian herkäksi häiriöille. Lähiaikoina on tarkoitus kokeilla liikennettä, jossa kolme neljästä junasta jatkaisi Tapiolasta Matinkylään asti.

Uusien bussilinjojen palvelu kohdistuu alueelle, jolle metron palvelu ulottuu aikaisintaan loppuvuodesta 2023, kun metron Kivenlahden-osuus valmistuu. Tarvittaessa nyt perustettavat bussilinjat voivat jatkaa liikenteessä myös sen jälkeen.

Muutoksen myötä matka-ajat Espoonlahden alueen ja Kampin välillä lyhenevät nykyisestä, mutta samalla metron liityntäliikenne ruuhka-aikoina vastaavasti heikkenee. Lisäksi ruuhka-ajan palvelu ei vastaa metroliikennettä edeltänyttä tilannetta, sillä vuoroja on selvästi vähemmän, eikä bussiliikenne saa reitin varrella samanlaisia etuuksia kuin silloin, kun koko eteläisen Espoon joukkoliikenne perustui bussiliikenteeseen.

Valmistelussa myös muita muutoksia

Uusien suorien linjojen lisäksi Etelä-Espoon bussiliikenteeseen tehdään myös joitain muita muutoksia, jotka olisi mahdollista toteuttaa syysliikenteen alkaessa 13.8.2018.

Linja 157 muuttuu kulkemaan Tillinmäkeen, jolloin Tillinmäen yhteydet Matinkylään nopeutuvat noin 3–4 minuutilla. Linja 158 taas kääntyy kulkemaan Kattilalaaksoon ja Kiviruukkiin. Linjan 531B reittiä jatketaan Kuitinmäestä Latokaskeen, jolloin Latokasken liityntäyhteys Matinkylään kulkee Olarin kautta. Tämä hidastaa matka-aikoja noin minuutilla, mutta palauttaa Latokasken ja Olarin välisen yhteyden.

Jo aiemmin on päätetty perustaa uusi linja 104 (Haukilahti–Lauttasaari) parantamaan Haukilahden ja Westendin yhteyksiä. Samassa yhteydessä linjan 555 reitti katkaistaan Keilaniemeen, ja linjan 115A kaikki lähdöt ajetaan linjana 115 Tapiolan ja Mankkaan välillä.

HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää myös Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa ja varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla.

Kommentit

Huvittava tuo koululiikenteen turvaamaaminen kommetti. Kun 157 kulkeminen loppuu latokastesta, loppuu myös yhteys martinkallionkouluun ja finnoo skolaan. Yläkoulu valittu 1.5vuotta sitten sujuvan bussiyhteyden takia koulun ja kodin välillä. Uskomatonta poukkoulua.

Ihan hienoa mutta eikö samalla voi laittaa suunnitellun linjan 104 Haukilahti-Westend-Lauttasaari menemään Kamppiin asti vai ajatellaanko että se olisi liian hyvää palvelua koska kaikki eteläespoolaiset on survottava länsimetron käyttäjiksi?

Enää pitäisi ymmärtää, miksi ihmeessä kukaan tarvitsisi bussiyhteyttä Haukilahti-Westend-Lauttasaari. Kuinka monta henkilöä näiltä alueilta tosiaan jäisivät Lauttasaareen? Ja kiusa senkun jatkuu, kun bussi pitää kuitenkin vaihtaa metroon, oli se sitten Niittykummussa, Tapiolassa tai Lauttasaaressa.
Ennustan, että linja 104 kulkee tyhjänä, koska se ei ratkaise mitään ongelmaa. Se aito ongelma kun on se, että aivan eteläisestäkin Espoosta kestää nykyään päästä Kamppiin vähintään 40 minuuttia, useimmiten lähes tunnin. Jos haluaisimme asua lähes tunnin matkan päässä keskustassa, muuttaisimme vaikkapa Kirkkonummelle. Helsinkiin muuttoa odotellessamme rikastutamme sitten taksiyrittäjiä.

Kunhan metro alkaa kulkemaan Kivenlahteen saakka, tulee ongelmaksi ruuhka-aikaan päästä Matinkylästä / Tapiolasta junaan mukaan. Juna täyttyy heti Kivenlahden, Soukan ja tulevaisuudessa myös Finnoon matkustajista - tulee tarve järjestää Matinkylästä ja Tapiolasta suoria bussiyhteyksiä Kamppiin...

Ymmärsinkö oikein? Matka linjalla 157 Latokaskesta Matinkylään pitenee entisestään?!! Nykyisenkin takia liikun töihin metrolla enää vain muutaman kerran kuussa.

Hei,

157 muuttuu kulkemaan Tillinmäen, Latokasken, Olarin ja Matinkylän Metroaseman välillä 13.8.2018. Tämä viivästyttää matka-aikoja 1 minuutilla, mutta palauttaa Latokasken ja Olarin välisen yhteyden.

On huvittavaa, kuinka maalaisjärjellä pystyin päättelemään, että Tapiola-Matinkylä väli ruuhkautuu. Nyt sitä sitten ollaan pulassa, kun on pienemmät laiturit ja kun automaattimetroa koskaan saadaan valmiiksi, jos Länsimetroon, HKL:n ja HSL:n on jotain luottamista. Turha perustaa ruuhka-ajan linjoja, kun metro vetää puoleensa paljon enemmän ihmisiä, kuin bussit loppujen lopuksi. Nyt tarvitaan Kivenlahti osuus ja automaattimetro ja vähän äkkiä, ennen kuin koko metro on käyttökelvoton.

Kaikkein eniten metron pidentämä matka-aika kirpaisee nimenomaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, kun aikaan on tullut jopa 50 % lisää (40 -> 60 min). Tuntuu kyllä aavistuksen huvittavalta, että tätä paikataan perustamalla suoria linjoja, jotka kulkevat.... niin, ruuhka-aikaan.

Olarista ei mainita mitään, eli täältä saa edelleen varata tunnin Kamppiin pääsyyn, kulkipa sitten yhdistelmällä bussi-metro tai bussi-juna (Leppävaaran tai Espoon keskuksen kautta). Ennen pääsi 20 minuutissa yhdellä bussilla kotiovelta, eikä ikinä tarvinnut taksia. Nykyään on pakko tuhlata rahaa taksiin, jos ei ole aikaa kierrellä.

Myöskin Haukilahden tuleva 104 ajaa vain Lauttasaareen, minne tuskin kellään Haukilahdesta on mitään asiaa, eikä Kamppiin jonne pitäisi.

Olarista pääsee tiheästi bussilla 531/2/3 Piispansillalle (n. 5min) ja ruuhkabussi Kamppiin (n. 15-20min) eli lähes yhtä nopea kuin ennenkin. Itse kuljin välillä ennen metroakin Piispansillan kautta, koska yhteys oli nopeampi ja varmempi kuin 122.

Hei,

Oralin yhteydet paranee 13.8.2018 ja silloin linja 125B tai 531B Jatkuu Latokaskeen, siis (Latokaski-Olari-Matinkylä(M),
Ja lauttasaaresta voi vaihtaa metroon tai kävellä Kamppiin.

Lopetetaanko nyt tosiaankin linja 164?Ja 164A kulkee vain ruuhka aikaan?
Se nyt ei ole hyvä asia. Silloin täältä Saunalahdesta ei pääse Matinkylään bussilla ruuhka-ajan ulkopuolella, iltaisin
ja viikonloppuisin.

165 jatkaa kulkuaan, mutta ruuhka-aikaan Matinkylään menevien vuorojen määrä putoaa puoleen. Lisäksi yhteys Saunaniemen pätkältä (Saunalahden koulun jälkeen) Matinkylään muuttuu vaihdolliseksi, koska 124(K) ei kulje Matinkylään.

Hei!

Ei hätää, sillä 124 toinen vuoro menee Saunalahdesta Tillinmäkeen ja toinen Saunalahdesta Saunaniemeen.

Millä pääsee Lauttasaaresta Leppävaaraan jos 555 katkaistaan?

Hei,

Helppoa, Ensin menet Metrolla Keilaniemeen ja sieltä otat 555 bussin, Jolla pääset Leppävaaran asemalle.

Voisiko jonkun noista laittaa kulkemaan Lauttasaarentien kautta

Hei, Linja 104 tulee kulkemaan Haukilahden, Westendin ja Lauttasaaren Metroaseman välillä.

Ehdottaisin samaa käytäntöä kuin mikä Tukholmassa on, eli liityntälinjojen keskustaan jatkavilla vuoroilla, jotka eivät ole yövuoroja, on yhtenäisesti käytössä kirjain C. Olisi varsin helppoa tuntemattomalla alueella liikkuessa hahmottaa linjoja, kun olisi keskustaan metron liikennöintiaikana kulkevia C-linjoja, liikennöintiajan ulkopuolella kulkevia N-linjoja ja sitten muita linjoja.

A voi tarkoittaa mitä vaan, esimerkiksi ennen länsimetroa liikennöity linja 143A jatkoi Soukanniemeen, ja yleensä A on tarkoittanut kokemukseni mukaan ennemmin kilometrin parin poikkeamaa loppupäässä eikä sitä että linjan luonne muuttuu täysin N-versioiden tapaan.

Mahtavatko nämä uudet linjat pysähtyä Länsiväylällä millään entisistä pysäkeistä, vai paahtavatko koko matkan suoraan Kamppiin? Esimerkiksi väli Espoonlahti/Kivenlahti -> Westend on aamuisin tällä hetkellä melkoisen hidas, joka olisi siinä sivussa autettavissa näillä linjoilla.

Kiitokset infosta, tämähän vaikuttaa tältä(kin) osalta aivan hyvältä!

" Lisäksi ruuhka-ajan palvelu ei vastaa metroliikennettä edeltänyttä tilannetta, sillä vuoroja on selvästi vähemmän, eikä bussiliikenne saa reitin varrella samanlaisia etuuksia kuin silloin, kun koko eteläisen Espoon joukkoliikenne perustui bussiliikenteeseen."
Tarkoittaako tuo sitä, että bussikaistat eivät enään ole bussikaistoja Länsiväylällä? Eikö niitä sitten kannattaisi varata näille busseille näinä ruuhka-aikoina? Suorien bussien nopeushan perustui aika pitkälle hyvin vetäville bussikaistoille.

Hei,

Länsiväylän bussikaistoilla sallitaan nykyään bussien ja taksien lisäksi kuorma- ja pakettiautot sekä vähäpäästöiset ajoneuvot (CO2 vähemmän kuin 80 g/km). Tämä päätös koskee bussikaistojen seuraavia osuuksia:
idän suunta: Karhusaaren liittymä–Ruoholahti
lännen suunta: Lauttasaari–Etelätuulentie

Onko Helsingin kantakaupungin pätkällä bussikaistat jäljellä?

Niin. Bussikaistat ovat tämän päätöksen myötä ehdottomasti palautettava ruuhka-aikaan.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.