HSL tutkii, miten länsimetro on vaikuttanut matkustamiseen

HSL tekee 9.4.–8.5.2018 Matkatutkimuksen, jolla selvitetään, millaisia joukkoliikennematkoja länsimetron vaikutusalueilla tehdään, ja miten matkustaminen on metron myötä muuttunut.

metro

Matkustajille tullaan jakamaan kutsukortteja tutkimukseen länsimetron metroasemilla, Etelä-Espoon ja Lauttasaaren busseissa sekä rantaradan lähijunissa. Kutsukortissa on linkki nettikyselyyn, johon voi vastata matkan päätyttyä tai jo matkan aikana vaikkapa älypuhelimella.

Tutkimuksella hankitaan tietoa vähintään 15 vuotta täyttäneiden matkustajien matkoista ja niihin vaikuttavista taustatekijöistä. Kysymykset koskevat sitä matkaa, jolla vastaaja sai kutsun tutkimukseen. Vastaajalta tiedustellaan esimerkiksi, mistä hän lähti matkalle, minne hän meni ja mitä kulkutapoja hän käytti matkalla. Lisäksi kysytään, miten länsimetro on vaikuttanut matkan sujuvuuteen ja eri kulkutapojen käyttöön.

Matkatutkimus on osa suurten joukkoliikennehankkeiden vaikutusten arviointia. Vastaava tutkimus toteutettiin ennen länsimetron käyttöönottoa keväällä 2016. Nyt tehtävän tutkimuksen myötä saadaan vertailutietoa siitä, miten matkustaminen joukkoliikenteellä on muuttunut länsimetron vaikutusalueella. Tutkimuksen tulokset julkaistaan HSL:n nettisivuilla vuoden 2018 loppuun mennessä.
 

Kommentit

Joka arkipäivä kulkenut Matinkylän ja Helsingin väliä aamuisin 7-8 välillä ja iltapäiväisin 16-17 välillä metrolla ja Matinkylästä liityntäbussilla eteenpäin, kertaakaan ei ole näkynyt tutkimuksen tekijöitä.

Mielenkiintoinen tutkimus, jos pääasemalla ei haastatella ruuhka-aikaan ketään. Vai onko Matinkylän osalta tutkimus toteutettu taas Outotecin konttorilla?

Hei, tutkimusavustajat ovat jakaneet kutsuja metrolaitureilla ja osin myös liukuportaiden yläpäässä. Tilastollisen edustavuuden varmistamiseksi kutsuja on jaettu jokaisella länsimetron asemalla useaan kertaan klo 7-9, 9-15 ja 15-18 aikaväleillä. Kerrallaan kutsuja on jaettu noin 15 minuutin ajan ja jatkettu sitten seuraavalle asemalle. Matinkylän asemalla kutsuja jaetaan kaikkiaan yli 1 000 kpl. Valtaosa kutsuista on jo jaettu, mutta vielä on pari tutkimuspäivää jäljellä.

Jokohan noita tutkimuskutsuja on jaettu, ei ole kohdalle osunut. Olisi vähän palautetta annettavana kyllä.

Hei, Kutsuja tutkimukseen jaetaan n. klo 7-18 välillä vaihtelevasti eri asemilla ja linjoilla 8.5. saakka. Palautetta voi toki antaa, vaikka kutsu ei osuisikaan omalle kohdalle. https://www.hsl.fi/palaute

Minua ärsyttää todella paljon länsimetro ja arvolipun käyttöaika. Ennen matka sujui nopeasti ja vaivattomasti, mutta kun länsimetro ilmestyi, matka muuttui paljon pidemmäksi ja kalliimmaksi. Minua kismittää, että minun pitää maksaa 2 arvolippua yhdestä matkasta, yhdellä pärjäisi, mutta yleensä viimeinen bussi tulee n. 2 minuuttia aikaisemmin ennen kuin arvolippu päättyy ja ei, en osta kausilippua kun menen töihin 2-3 kertaa viikossa. Monta kertaa on käynyt siten, että länsimetron ongelmien takia minun on maksettava viimeisestä bussimatkasta kokonainen arvolippu. Kun jään pois bussista ja olen jo perillä, arvolipussa on n. 30min aikaa jäljellä. Toivoisin hartaasti kahta asiaa julkisen liikenteen parantamiseen: 1. Suorat bussit Kamppiin tulisivat takaisin jokaisesta nurkasta, länsimetron käyttäjät voisivat jäädä Piispansillan pysäkillä 2. Arvolipun käyttöaika pitenisi 120 minuuttiin, kun nykyinen aika on 80 min. Ei ole enää mukavaa matkustaa täpötäydessä metrossa kaiket päivät, joista tulee yleensä pahoinvointia, kun metron ilma on erittäin huono. Ymmärrän, että autojen ja bussien päästöjä yritetään vähentää, mutta nyt kun joukkoliikenne on muuttunut huonommaksi, entiset joukkoliikenteen käyttäjät ovat siirtyneet käyttämään autoja.

"Lisäksi kysytään, miten länsimetro on vaikuttanut matkan sujuvuuteen ja eri kulkutapojen käyttöön."

Toivottavasti tämä kysymys ei rajaa vertailuaikaa siten, että kaikkia länsimetron vaikutuksia ei voi ottaa huomioon. Länsimetron vaikutuksiksi on nimittäin laskettava myös Espoon linjojen 2 ja 4 lopettaminen, vaikka se tapahtuikin reippaasti ennen metron aloitusta.

Lyhyesti: länsimetron myötä matka-aika Etelä-Espoosta Kamppiin tuplaantui, Espoon sisäinen liikenne muuttui sietämättömäksi ja ylipäänsä länsimetro on täydellisen älytön idea.

Suora reitti Westendistä Helsingin keskustaan. Samanlainen alue sijainniltaan kuin Lauttasaari.

Bussi vain ajamaan Westend - Länsiväylä - Ruoholahti(M) - Bunkkeri. Raitiovaunuun 9 voinee vaihtaa jossakin Jätkäsaaressa samalla pysäkillä.

Olen odottanut tuota tutkimusta, mutta sitä tehdäänkin vain Länsimetron alueella!!!!
Mutta Länsimetron aloitus on muuttanut Itämetron luotettavuutta ja säännöllisyyttä huomattavasti.
Ennen saattoi lähteä kotoa kävelemään Metroon minuutin tarkkuudella, nyt täytyy varata 10 minuutin hehtaari, tai ajaa bussilla Itäkeskukseen, jos edes toisesta suunnasta tulisi Metro.

Tässä 9.4. käynnistyvässä Matkatutkimuksessa tarkastellaan joukkoliikennematkustajien kulkemista länsimetron vaikutusalueella. Se on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta. Lisäksi seuraamme liikenne- ja matkustajamäärien muutoksia sekä tutkimme liityntäpysäköinnin määrää ja suuntautumista. Ensi syksynä teemme koko Helsingin seudulla laajan Liikkumistutkimuksen, jossa mukana ovat kaikki liikennemuodot ja myös ne liikkujat, jotka eivät käytä joukkoliikennettä. Sen tuloksia länsimetron vaikutusalueella voidaan verrata vuonna 2012 tehtyyn vastaavaan tutkimukseen, jolloin länsimetro ei ollut vielä käytössä.

Tärkeitä pointera kommenteissa. Pitäisi myös saada tietoa, paljonko on entisiä käyttäjiä, ja miksi ovat jättäneet joukkoliikenteen. Ettei perustuisi ainoastaan huhuihin.

Ei tarvitse tutkia, pepulleen meni. Kannattaisi kysellä ensin henkilökunnalta. Suurin ongelma kun tuntuu olevan henkilöstö pula. Se tuskin on jäänyt keneltäkään huomaatta.

Tämä on täysin turha tutkimus, koska tutkimusasetelma on väärä. Tällä tavoin ei tavoita niitä matkustajia, jotka ovat jo luopuneet joukkoliikenteen käyttämisestä. Ne henkilöt, jotka ovat tyytyväisiä länsimetroon, tulevat olemaan yliedustettuna.

Tämä on erittäin hyvä pointti! HSL, miten saada ylipäätänsä kyselyihin osallistujia, jotka edustavat kriittisempää ajattelua näihin muutoksiin mitä nyt joukkoliikenteessä on tapahtunut????

Tehdäänkö tutkimus taas Outotecin työntekijöiden kesken, joille on jaettu ilmaiset matkakortit?

Miten ajateltiin kartoittaa länsimetron vaikutusta niiden (entisten) joukkoliikennematkustajien kulkemiseen, joita ei tavoiteta metroasemilta osallistumaan kyselyyn? Matkustaminen ja sen tavat kun ovat kuitenkin muuttuneet merkittävästi - kiitos länsimetron.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.