HSL tutkii syksyllä asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua

HSL:n asiakastyytyväisyyskysely matkustajille käynnistyy maanantaina 13. elokuuta. Vastaamalla autat joukkoliikennepalveluiden laadun parantamisessa.

HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin liikennevälineissä tehtävällä kyselytutkimuksella. Tänä syksynä asiakastyytyväisyydestä kysytään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.8.–16.11. Kyselyyn kerätään 28 000 matkustajan mielipide.

Tuloksia käytetään joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päätteeksi tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa https://hsl.louhin.com/asty/

Kaluston laatututkimus käynnistyy syyskuussa

HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Syksyllä 2018 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja lähijunaliikenteessä 3.9.–30.11. Tutkimuskauden aikana tarkastetaan noin 4 000 bussin ja vaunun kunto.

Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet HSL-alueen joukkoliikenteen asiakkaille.
 
Taloustutkimus Oy tekee HSL:n toimeksiannosta sekä asiakastyytyväisyystutkimuksen että joukkoliikennekaluston laatututkimuksen kenttätyöt.

 

Kommentit

Kaluston laadunvalvonta olisi pitänyt aloittaa jo kesällä. Valtaosassa liikenteessä käytetyissä busseissa ei ole ollut ilmastointia lainkaan tai se ei ole toiminut. Ei ole ollut aiempina kesinä eikä ollut tänäkään kesänä, jolloin niitä olisi tarvittu enemmän kuin koskaan. Niin matkustajien matkustusviihtyvyyden kuin kuljettajien työturvallisuudenkin kannalta!
Bussin toimiva ilmastointilaite ei näytä olevan monikansallisten liikennöitsijöiden intressissä, onhan se kallista.

Tänä kesänä tulevan tutkimuksen tekijät olisivat voineet tulla esimerkiksi istumaan Herttoniemestä Puistolaan bussilinjalle 79. Tällä linjalla valtaosa busseista oli liikennöitsijän Norjasta tänne tuomia 12 vuotta vanhoja kirkkaan vihreitä varabusseja, joissa on linttaan istutut penkit, suuret ikkunat, ei avattavia ikkunoita eikä ilmastointia. Jo viiden kilometrin matka helteellä tällaisen bussin saunassa on matkustajan terveydelle vaarallista, saati kuljettajalle, joka joutuu istumaan tässä saunassa monta tuntia.

Länsimetro+ziljoona bussinvaihtoa kesän aikana työmatka meni vieläkin hitaammin kuin keväällä johtuen kesäaikataulusta. Vanhat metrovaunut pitäisi saada pois koska ovat meluisia ja kuumia, myöskin talvella. Kun tähän vielä lisätään uudet vyöhykemaksut, julkinenliikenne on per%&/( Espoonlahdelta käsin katsottuna.

Älä muuta virka. Eivät muuten ole julkistaneet edellisen tutkimuksen tuloksia missään. Keväällähän tutkittiin metromatkustajien tyytyväisyyttä, eipä ole mitään tuloksia tästä näkynyt julkisuudessa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.