HSL uudistaa liput ja vyöhykkeet vuoden 2019 alussa

HSL uudistaa joukkoliikenteen maksuvyöhykkeet ja liput heti, kun valtaosa matkakorteista on vaihdettu uusiin. Tavoiteaikataulu uudistukselle on vuoden 2019 alku. Myös lippujen hinnat muuttuvat.

Ehdotuksen mukaan uusi 30 vuorokauden AB-lippu maksaa 5 euroa enemmän kuin nykyinen sisäinen kausilippu. Uudella lipulla voi kuitenkin matkustaa huomattavasti laajemmalla alueella. Niinpä monilla sisäisen kausilipun käyttäjillä kokonaismatkakustannukset jopa laskevat, kun ei tarvitse enää ostaa kertalippuja matkoille nykyisen kausilippualueen ulkopuolelle. Niillä seutulipun käyttäjillä, joille jatkossa riittää AB- tai BC-lippu, kuukausilipun hinta laskee lähes 47 euroa eli 44 prosenttia. Lisäksi HSL tuo tarjolle uuden kerran kuussa laskutettavan vuosilipun, joka on edullisin tapa matkustaa joukkoliikenteessä.

”Uudet vyöhykkeet vastaavat kasvavan Helsingin seudun tarpeisiin, kun kaupunkirakenne tiivistyy ja väkiluku kasvaa. Helsingin seutu muodostaa yhtenäisen työssäkäyntialueen, jossa liikutaan kuntarajoista riippumatta. Monissa paikoissa lähin kauppakeskus, kirjasto tai uimahalli voi olla naapurikunnan puolella. Myös seudun kunnat kehittävät palveluitaan niin, että niitä voi käyttää yli kuntarajojen. Vyöhykeuudistus muuttaa monia kuntarajan ylittäviä matkoja huomattavasti nykyistä edullisemmiksi”, Suvi Rihtniemi toteaa.

Nykyiset lippualueet noudattavat kuntarajoja, ja lyhyet kuntarajan ylittävät matkat ovat matkan pituuteen nähden kalliita. Toinen ongelma on, että samalla lipulla voi tehdä hyvin eri pituisia matkoja: idässä voi matkustaa Helsingin sisäisellä lipulle aina Sipoon rajalle saakka, mutta lännessä seutulippuraja tulee vastaan jo Hanasaaressa.

Uudistus myös selkeyttää lippuvalikoimaa. Nykyiset liput ja niiden matkustusalueet ovat vaikeita hahmottaa: mitä tarkoittaa seutu, lähiseutu 2 ja lähiseutu 3. Helsingin keskustasta vyöhykkeittäin piirtyvät, kirjaimilla ABCD nimetyt vyöhykkeet ja liput ovat helpommin ymmärrettävissä.

Ennustemallien mukaan uudet vyöhykkeet lisäävät joukkoliikenteen käyttöä koko seudulla pitkällä aikavälillä noin prosentilla. Luku voi kuulostaa pieneltä, mutta on todellisuudessa hyvin suuri, sillä kaikkiaan seudun joukkoliikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa nousua. Joukkoliikenteen matkustajakilometrit kasvavat vielä enemmän, noin 5 prosenttia, sillä kuljetut matkat pitenevät. Eniten joukkoliikenteen käyttö lisääntynee uudella, laajalla B-vyöhykkeellä, jolla on hyvä joukkoliikenteen tarjonta ja jossa asuu yli 600 000 ihmistä eli noin puolet HSL-alueen asukkaista.

Mitä vyöhykeliput maksavat?

HSL:n hallitus tekee päätökset vuoden 2019 lippujen hinnoista syksyllä 2018. Nyt kesäkuun 12. päivä se lähettää vuosien 2019–2021 toiminta- ja taloussuunnitelman (TTS) lausuntokierrokselle jäsenkuntiin. Hinnat ovat ehdotuksia, joiden perusteella talousarvio on laskettu. HSL:n hallitus päättää hinnat kuntien TTS-ehdotuksesta annettujen lausuntojen perusteella syksyllä. TTS:n lipputulotavoite on 371,3 miljoonaa euroa.

HSL:n vuosien 2019–2021 TTS:n valmistelussa on käytetty seuraavia lippujen hintoja:

  AB BC ABC CD BCD D ABCD
Kertalippu 2,80 2,80 4,60  4,60  5,40  2,80  6,50
Kausilippu 30 vrk 59,70  59,70  107,50  107,50  115,80  59,70  157,60
Vuosilippu 53,00  53,00  96,00  96,00  104,00  53,00  141,00

 

”Hinnoista on valmistelun aikana tehty useita laskelmia. Nyt esitetty hinnoittelu perustuu siihen, että seudun asukasmäärä ja joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvavat ja että kuntien rahoitusosuus joukkoliikenteen kustannuksista säilyy 50 prosentissa”, Suvi Rihtniemi sanoo.

Esityksen mukaan AB- ja BC-lippu on hieman kalliimpi kuin nykyinen yhden vyöhykkeen sisäinen lippu. Hintaero 30 päivän kausilipussa on 5 euroa. Uudella lipulla voi kuitenkin matkustaa niin paljon laajemmalla alueella, että jo yksi matka kuukaudessa nykyisen sisäisen alueen ulkopuolelle tekee uudesta järjestelmästä edullisemman nykyiseen verrattuna. Esimerkiksi helsinkiläinen, jolla on Helsingin sisäinen kausilippu, maksaa nykyisin yhdestä edestakaisesta matkasta vaikkapa Tapiolaan, Leppävaaraan tai Myyrmäkeen enemmän kuin 5 euroa, sillä edullisin kertalippu Helsingistä Espooseen maksaa nyt 4,20 euroa.

TTS-laskelmissa on mukana myös uusi vuosilippu, joka on kerran kuussa laskutettava, vähintään 12 kuukautta voimassa oleva kausilippu. Uusi AB- tai BC-vuosilippu on noin 10 prosenttia edullisempi kuin nykyinen sisäinen kausilippu 30 vuorokaudeksi.

HSL:n uudet vyöhykkeet ja liput

Lisätietoa vyöhykeuudistuksesta verkkosivuilta: http://www.hsl.fi/uudetvyöhykkeet

Kommentit

Olen työtön helsinkiläinen yksinhuoltaja. Kumpikaan lapsistani ei päässyt lähilukioon. Ensi vuonna heidän koulumatkoille pitää ostaa seutulippu, vaikka koulut ovat A vyöhykkeellä. Minun pitää ostaa seutulippu käydäkseni hoitamassa vanhempieni hautaa, lääkärissä, pankissa ym asioilla. Meistä kukaan ei käy Helsingin ulkopuolella, kuin äärimmäisen harvoin. Harkitkaa vielä yhden vyöhykkeen lippuja. Niiden hintaa voi sitten pudottaa kunnolla, koska laskelmissanne tulee matkustajille iso hyöty jatkuvasta ja satunnaisesta vyöhykerajan ylittämisestä. Saatte samat rahat verottamalla satunnaiset matkat erikseen.
Minä saan 30€ vuosi haudan hoidon. Seutulipulla yksi käynti hautausmaalla olisi 5,60€.
Jos kävisin vain kerran viikossa olisi kesän (n.16 viikkoa) kustannukset seutulipulla 90€. Taidan käydä vaan viemässä kynttilät Pyhäinpäivänä ja Jouluna. Hyvällä tuurilla ehdin siirrolla takaisin...

Hei! Jos asutte Helsingissä ja lasten koulut ovat A-vyöhykkeellä, he pääsevät kulkemaan koulumatkansa AB-lipulla, sillä Helsinki sijaitsee kokonaisuudessaan A- ja B-vyöhykkeillä. Kesäkuisen lippujen hintaesityksen mukaan aikuisten 30 vuorokauden AB-lippu maksaa 5 euroa enemmän kuin nykyinen Helsingin sisäinen lippu. Lasten lippujen hinta on jatkossakin puolet aikuisten lipusta, eli heidän lipuissaan hintaero on 2,50 euroa. Asiointimatkoillesikaan et tarvitse seutulipun korvaavaa ABC-lippua, jos matkat eivät ulotu Espoon tai Vantaan puolelle. Uusien lippujen vyöhykerajoja voi katsoa kartasta sivulla https://hslhrt.maps.arcgis.com/apps/View/index.html?appid=90726344e15546529c80a11701c3f710

"Helsinki sijaitsee kokonaisuudessaan A- ja B-vyöhykkeillä" on väärin, sillä osa Helsingistä on C-vyöhykettä.

TTS-laskelmissa on mukana myös uusi vuosilippu, joka on kerran kuussa laskutettava, vähintään 12 kuukautta voimassa oleva kausilippu. Ne jotka eivät ole töissä koko vuotta, kärsivät eniten, muillehan tämä vuosilippu on edullinen.
Toinen asia koskee eläkeläisiä. Mielestäni jo 65 vuotiaiden pitäisi saada jonkinlainen alennus edes keskipäivän ajaksi, onko tarkoitus että vähävaraiset jäävät kotiin masentumaan?

Vyöhykeuudistuksen piti olla oikeudenmukainen ja maksun määräytyä matkan pituuden mukaan. Nyt pari pysäkinväliä ratikalla maksaa saman kuin matka Matinkylästä Itikseen. Helsinkiläiset laitetaan taas maksumiehiksi.. Työmatkani piteni ajallisesti yli 50% metron myötä ja hintaa aiotaan nostaa 30%! Viimeisin HSL:n veto oli se, että linjan 21 päätepysäkki siirrettiin keskustasta Eiraan, jonne varmaan suuntautuu paljon työmatkaliikennettä...

Ratikkalippu poistuu, eli yksittäisen ratikkamatkan hinta nousee. Mutta minkälainen matka on matka, joka on sekä noin paljon pidentynyt että noin paljon kallistuu?

Aivan kehä 3:n vieressä eteläpuolella asuvana ja aivan kehä 3:n vieressä pohjoispuolella töissä käyvänä (ei siis samassa kohtaa vaan kehää vajaa 10 km) lipun hinta tulee nousemaan 5 eurolla. Sillä rahalla ei saa edes sujuvaa suoraa yhteyttä vaan täytyy mennä vaihdolla ja matka-aika on lyhyeen kilometrimäärään turhauttavan pitkä. Ei kyllä tosiaan hyvään suuntaan ole tämä uudistus menossa..
Toisekseen aiemmin mielestäni oli helpompi hahmottaa pääseekö sisäisellä vai tarvitaanko seutulippu. Jatkossa jos on menossa jonnekin sellaiseen paikkaan, missä ei normaalisti käy, tulee reitin lisäksi etsiä myös vyöhyke- ja hintatieto.

Kuukausilipun hinnan nousu viidellä eurolla on varsin maltillista kun ottaa huomioon miten kauan ne ovat säilyneet lähes tai täysin ennallaan. Inflaatio kuitenkin laukkaa joka vuosi.

Ja totta on, että jokainen muutos tuntuu aluksi hankalalta, mutta eiköhän normaali aikuinen opi suurin piirtein vyöhykerajat tuntemaan (samaan tapaan kuin nykyiset kuntarajat) melko pian.

Mutta kaikkein isoimpien hintojen nousun kohdistaminen nimenomaan heikoiten toimeentuleviin on huolestuttavaa. Arvoliput ja kertaliput ovat satunnaisesti matkaajilla huomattavasti yleisempiä kuin kausiliput. Satunnaisesti eniten taas matkustaa työtön, osa-aikainen, sairas, eläkeläinen...siis joukko jonka maksukyky on heikoin.

Ei niitä nykyisiäkään kuntarajojen tarkkoja paikkoja kaikki tunne, yleensä kyseessä on tieto siitä minkäniminen paikka kuuluu mihinkin kaupunkiin. Se minkänimisiä paikkoja missäkin kaupungissa on, on helpompi selvittää kuin se mille vyöhykkeelle kuuluu sen ja sen niminen paikka.

Voisiko joku Viisas selventää miksi on vyöhyke A jos ei pelkkää A lippua voi ja saa ostaa?

AB vyöhykkeestä A, C vyöhykkeestä B ja D vyöhykkeestä C. Myyntiin A, AB, B, BC, C, ABC.
Toimiiko vai sotkinko jotain...

Unohdit BC-liput, joiden hinta on sama kuin AB-lippujen, mutta sinun systeemissäsi niitä ei ole.

Siis hintojakin toki suhteutettaisiin.
Yksi kirjain halvin, kaksi enempi ja kolme vielä enempi - kirjaimen nimestä riippumatta, siis missä kohtaa vaan sama.

Vyöhykkeiden idea on, että pääkaupunkiseudulla voisi matkustaa asuinpaikasta riippumatta kaikkiin suuntiin vähintään 10 km ilman "seutulippua". Jos yhden vyöhykkeen matkalle myytäisiin halvempia lippuja, silloin kahden vyöhykkeen lippu olisi uusi "seutulippu", jolloin vyöhykkeen rajalla asuvat eivät pääsisi joka suuntaan 10 km samalla hinnalla.

Monet on ihan valmiita maksamaan 10km matkasta, kun sellaisen tekee. Mutta halua tuntuisi olevan maksaa lyhyemmästä matkasta vähemmän kuin siitä 10km matkasta, jos tekeekin sellaisen.

Miksei sanottu vaan reilusti että helsinkiläisten lippujen hintaa korotetaan ja muiden lasketaan. Kuka Helsingissä asuva ja töisäkäyvä haluaisi Espooseen tai Vantaalle mennä???

Koska noin ei käy. Myös "Espoon sisäisen" lipun hinta nousee, mutta kaikilla entisillä sisäisillä lipuilla pääsee jatkossa pidemmälle. Lipun hinnan nousu on välttämätöntä jo inflaationkin takia (toki olisi ollut HSL:ltä oiva PR-veto olla nostamatta lipun hintoja tämän muutoksen yhteydessä).

Kaikkialla vois olla myös "sisäinenlippu", niin vyöhykkeellä C kuin A tai B:kin.

Niin, tehdä kuten Posti teki tässä joitakin vuosia sitten: Ennen vuodenvaihdetta mainostettiin että "postimaksut eivät nouse vuodenvaihteessa". No, eipä nousseetkaan. Mutta huhtikuussa nousivat...

No vaikka niinkin. Tai sitten esim. puolet korotuksesta viime vuodenvaihteessa ja toinen puoli myöhemmin.

Pääkaupunkiseudun liityntäpysäköinnistä suurin osa sijaitsee C-vyöhykkeellä. Auton jättäminen B-vyöhykkeen liityntäparkkiin tulee kuitenkin valtaosalle matkustajia halvemmaksi.

Ennustan, että vyöhykeuudistuksen jälkeen alkaa joka aamuinen kilpa-ajo B-vyöhykkeen harvoille liityntäpaikoille. Viimeistään kuudelta aamulla B-vyöhykkeen parkkipaikat tulevat olemaan täynnä.

Tähän ongelmaan on kuitenkin olemassa helppo ja suhteellisen halpa ratkaisu: liitetään kaikki raideliikenteen aseman B-vyöhykkeeseen!

Mikäli uudistuksissa ei ajateltaisi niin paljon vaan kuntien maksamisia - niin KAIKKI raideliikenne voisi olla hieman edullisempaa kuin autoliikenne, nimenomaan luonnon ja sen suojelun vuoksi.

Eläkeläisten saamat alennukset tulee kohdistaa kaikkiin eläkeläisiin, ei vain Kelan eläkettä saaviin kuten nyt on.HSL:n tulisi huomioida mahdollisimman hyvin ja nykyistä paremmin erityisryhmät ( lapset, eläkeläiset, invalidit jne. ) joukkoliikenteen käyttäjinä ja tarjota alennukset kaikille tasapuolisesti ja "hiljaiseen " liikenneaikaan jopa maksutta ! Useissa Euroopan kaupungeissä on joukkoliikenteen käyttö eläkeläisille maksutonta ja siihen pitäisi täälläkin päästä. Esim.Pääradalla Helsinkiin makustavilla ASCD lippujen hinnat ovat kohtuuttoman suuret, eivätkä suinkaan kannusta julkisen junaliikenteen käyttöön! Tarkistakaa siis eläkeläishintoja ja mahdollista maksutonta aikaa uudelleen kun teette päätöksiä.

Hei! Suunnitelmissa on ottaa käyttöön seniorilippu 70 vuotta täyttäneille HSL-kuntien asukkaille. Se on arvolippu, jonka hinta on 50 % aikuisen arvolipun hinnasta. Sen voi ostaa kaikkina päivinä klo 9–14 alkaville matkoille. Tarkkaa tietoa siitä, milloin uusi lippu saadaan käyttöön, ei valitettavasti vielä ole tiedossa.

Silti pitäisi olla myös kaikilla työeläkekorteilla oikeus eläkeläishintoihin, ei vain kelan korteilla.

Työkyvyttömällä, sairaalla, eläkeläisellä, työttömällä, osa-aikaisella työntekijällä...pääsääntöisesti heillä, joiden toimeentulo on heikompi, matkustaminen on epäsäännöllistä mutta usein välttämätöntä. Kausi-lippujen edullisuus verrattuna arvo/kertalippuihin ei osu tälle ryhmälle.
Kuitenkin eläkeläis-alennusta saa vain tiettyä eläkettä saavat, vaikka rahallisesti eroa eläkkeissä ei välttämättä eri eläkkeitä saavilla aina ole kymppiäkään. Myös invalidi-vähennykseen oikeuttavista haittaluokista hyväksytään enää vain kaikkein korkein aste. Aikuisopiskelijat eivät saa opiskelija-alennusta, työttömille ei ole omaa alennus-ryhmää jne jne
Enemmän pitäisi tukea köyhimpien matkustamisia, sillä heillä on helpommin ja useammin vastassa tilanne, että matkalipun ostoja pitää säännöstellä. Heidän matkustamistensa lisääntyvä väheneminen lopulta pienentää kokonaislipputuloja. Heidän matkustamistensa tukeminen taas päinvastoin voisi lisätä myyntiä.

Olen suoraankin kysynyt, mutta kysyn ja kommentoin tässäkin.

Miksi Puistolasta Espooseen ja Myyrmäkeen pakotetaan kulkemaan ruuhkaisen ja työmaan takia haasteellisen Pasilan kautta? Kehärata lentokentän kautta olisi usein helpompi, mutta koska siinä käydään C-alueella, ei se ole järkevää. Tämä näin, koska työn vuoksi käytän AB-lippua.

Ehdotukseni on se, että koko kehärata Pasilan pohjoispuolella on sekä B- että C-aluetta. Tällöin myös lentomatkaajille asia olisi helpompaa, osta aina AB-lippu tai BC-lippu riippuen kumpaan suuntaan olet menossa. Nyt joko AB, BC tai ABC.!

Hei! Vyöhykerajojen sijainti on kerännyt paljon kommentteja. Sitä on pohdittu tarkasti myös suunnittelutyön kuluessa. Valmistelun aikana on selvitetty koko Helsingin seudun asukkaiden liikkumistarpeita nyt ja tulevaisuudessa. Suunnittelussa on otettu huomioon joukkoliikenneverkosto, työ- ja opiskelupaikkojen sekä palveluiden sijainti. Rajojen paikkoihin vaikuttavat myös alueen maantieteellinen laajuus sekä asukkaiden ja työpaikkojen määrä. Lisäksi on laskettu joukkoliikenteellä tehtyjen työmatkojen kilometrihintoja eri alueilla.

HSL:n jäsenkunnat ovat yhdessä sopineet, miten vyöhykerajat kunnissa sijoittuvat. Rajoista on lisäksi käyty lausuntokierrokset kaikissa HSL:n jäsenkunnissa. Vyöhykerajojen määrittelyssä on otettu huomioon kuntien peruspalvelujen sijainti, merkittävät liikenneväylät, vesistöt, metsäalueet ja peltoaukeat.

Mikäli B-vyöhykettä laajennettaisiin niin, että se kattaisi kaikki Espoon kaupunkikeskukset ja Kehäradan Vantaalla, C-vyöhykkeen pinta-ala supistuisi liikaa. C-vyöhykkeelle jäisi ainoastaan Espoon Nuuksio, pohjoisin Espoo ja mahdollisesti Kauklahti ja Vantaalla vain Korso ja Seutula. C-vyöhyke kävisi käytännössä tarpeettomaksi, eli C-vyöhyke pitäisi liittää B-vyöhykkeeseen. Tällöin Espoo ja Vantaa olisivat kokonaisuudessaan B-vyöhykkeellä. Samalla vesitettäisiin uudistuksen periaate, että lipun hinta määräytyy matkan pituuden mukaan, sillä pitkä matka maksaisi yhtä paljon kuin lyhyt. Samalla kadotettaisiin toinenkin uudistuksella saavutettava parannus, koska suuri hintaporras säilyisi pääkaupunkiseudun AB-vyöhykkeen ja D-vyöhykkeen kehyskuntien välillä.

Näin HSL:

HSL:n vuosien 2019–2021 TTS:n valmistelussa on käytetty seuraavia lippujen hintoja:

AB BC ABC CD BCD D ABCD
Kertalippu 2,80 2,80 4,60 4,60 5,40 2,80 6,50
Kausilippu 30 vrk 59,70 59,70 107,50 107,50 115,80 59,70 157,60
Vuosilippu 53,00 53,00 96,00 96,00 104,00 53,00 141,00

Vuosilippuhan on todella edullinen - jopa kuukauslippua halvempi! Ymmärrän, että kysymyksessä on hinta per kuukausi: mutta sitähän ei hienossa taulukossanne mainita. Valitettavasti tämmöinen huolimattomus ja suurpiirteisyys näkyy kaikessa HSL:n toiminnassa. HSL ansaitsee toiminnastaan todella huonon arvosanan. Mutta organisaatio on kuntien rahoittama ja tekee mitä haluaa. Kansalaisen melipide ei vaikuta tuon taivaallista. Ainoa tapa protestoida on välttää tämän orgnisaation palveluita. Vaikkapa yksityisautoilua lisäämällä.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.