HSL uudistaa liput ja vyöhykkeet vuoden 2019 alussa

HSL uudistaa joukkoliikenteen maksuvyöhykkeet ja liput heti, kun valtaosa matkakorteista on vaihdettu uusiin. Tavoiteaikataulu uudistukselle on vuoden 2019 alku. Myös lippujen hinnat muuttuvat.

Ehdotuksen mukaan uusi 30 vuorokauden AB-lippu maksaa 5 euroa enemmän kuin nykyinen sisäinen kausilippu. Uudella lipulla voi kuitenkin matkustaa huomattavasti laajemmalla alueella. Niinpä monilla sisäisen kausilipun käyttäjillä kokonaismatkakustannukset jopa laskevat, kun ei tarvitse enää ostaa kertalippuja matkoille nykyisen kausilippualueen ulkopuolelle. Niillä seutulipun käyttäjillä, joille jatkossa riittää AB- tai BC-lippu, kuukausilipun hinta laskee lähes 47 euroa eli 44 prosenttia. Lisäksi HSL tuo tarjolle uuden kerran kuussa laskutettavan vuosilipun, joka on edullisin tapa matkustaa joukkoliikenteessä.

”Uudet vyöhykkeet vastaavat kasvavan Helsingin seudun tarpeisiin, kun kaupunkirakenne tiivistyy ja väkiluku kasvaa. Helsingin seutu muodostaa yhtenäisen työssäkäyntialueen, jossa liikutaan kuntarajoista riippumatta. Monissa paikoissa lähin kauppakeskus, kirjasto tai uimahalli voi olla naapurikunnan puolella. Myös seudun kunnat kehittävät palveluitaan niin, että niitä voi käyttää yli kuntarajojen. Vyöhykeuudistus muuttaa monia kuntarajan ylittäviä matkoja huomattavasti nykyistä edullisemmiksi”, Suvi Rihtniemi toteaa.

Nykyiset lippualueet noudattavat kuntarajoja, ja lyhyet kuntarajan ylittävät matkat ovat matkan pituuteen nähden kalliita. Toinen ongelma on, että samalla lipulla voi tehdä hyvin eri pituisia matkoja: idässä voi matkustaa Helsingin sisäisellä lipulle aina Sipoon rajalle saakka, mutta lännessä seutulippuraja tulee vastaan jo Hanasaaressa.

Uudistus myös selkeyttää lippuvalikoimaa. Nykyiset liput ja niiden matkustusalueet ovat vaikeita hahmottaa: mitä tarkoittaa seutu, lähiseutu 2 ja lähiseutu 3. Helsingin keskustasta vyöhykkeittäin piirtyvät, kirjaimilla ABCD nimetyt vyöhykkeet ja liput ovat helpommin ymmärrettävissä.

Ennustemallien mukaan uudet vyöhykkeet lisäävät joukkoliikenteen käyttöä koko seudulla pitkällä aikavälillä noin prosentilla. Luku voi kuulostaa pieneltä, mutta on todellisuudessa hyvin suuri, sillä kaikkiaan seudun joukkoliikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa nousua. Joukkoliikenteen matkustajakilometrit kasvavat vielä enemmän, noin 5 prosenttia, sillä kuljetut matkat pitenevät. Eniten joukkoliikenteen käyttö lisääntynee uudella, laajalla B-vyöhykkeellä, jolla on hyvä joukkoliikenteen tarjonta ja jossa asuu yli 600 000 ihmistä eli noin puolet HSL-alueen asukkaista.

Mitä vyöhykeliput maksavat?

HSL:n hallitus tekee päätökset vuoden 2019 lippujen hinnoista syksyllä 2018. Nyt kesäkuun 12. päivä se lähettää vuosien 2019–2021 toiminta- ja taloussuunnitelman (TTS) lausuntokierrokselle jäsenkuntiin. Hinnat ovat ehdotuksia, joiden perusteella talousarvio on laskettu. HSL:n hallitus päättää hinnat kuntien TTS-ehdotuksesta annettujen lausuntojen perusteella syksyllä. TTS:n lipputulotavoite on 371,3 miljoonaa euroa.

HSL:n vuosien 2019–2021 TTS:n valmistelussa on käytetty seuraavia lippujen hintoja:

  AB BC ABC CD BCD D ABCD
Kertalippu 2,80 2,80 4,60  4,60  5,40  2,80  6,50
Kausilippu 30 vrk 59,70  59,70  107,50  107,50  115,80  59,70  157,60
Vuosilippu 53,00  53,00  96,00  96,00  104,00  53,00  141,00

 

”Hinnoista on valmistelun aikana tehty useita laskelmia. Nyt esitetty hinnoittelu perustuu siihen, että seudun asukasmäärä ja joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvavat ja että kuntien rahoitusosuus joukkoliikenteen kustannuksista säilyy 50 prosentissa”, Suvi Rihtniemi sanoo.

Esityksen mukaan AB- ja BC-lippu on hieman kalliimpi kuin nykyinen yhden vyöhykkeen sisäinen lippu. Hintaero 30 päivän kausilipussa on 5 euroa. Uudella lipulla voi kuitenkin matkustaa niin paljon laajemmalla alueella, että jo yksi matka kuukaudessa nykyisen sisäisen alueen ulkopuolelle tekee uudesta järjestelmästä edullisemman nykyiseen verrattuna. Esimerkiksi helsinkiläinen, jolla on Helsingin sisäinen kausilippu, maksaa nykyisin yhdestä edestakaisesta matkasta vaikkapa Tapiolaan, Leppävaaraan tai Myyrmäkeen enemmän kuin 5 euroa, sillä edullisin kertalippu Helsingistä Espooseen maksaa nyt 4,20 euroa.

TTS-laskelmissa on mukana myös uusi vuosilippu, joka on kerran kuussa laskutettava, vähintään 12 kuukautta voimassa oleva kausilippu. Uusi AB- tai BC-vuosilippu on noin 10 prosenttia edullisempi kuin nykyinen sisäinen kausilippu 30 vuorokaudeksi.

HSL:n uudet vyöhykkeet ja liput

Lisätietoa vyöhykeuudistuksesta verkkosivuilta: http://www.hsl.fi/uudetvyöhykkeet

Kommentit

Minkä vuoksi AB/BC lippu on 2.80 ja CD lippu 4,60? Matkustan keravalta tikkurilaan ja näin ollen uusi hinta on älytön. Ollut 2.90.

Mikäli käytössäsi on nyt 30pv sisäinen kausilippu 54,90€, sen hinta nousee 5€/kk eli 59,70€. 366pv lippu nyt 50,20€/kk korotus 2.80€/kk eli 53€/kk
Korotus on inhimillinen.
Mikäli käytössäsi on nyt arvolippu ja teet esimerkiksi 12 matkaa/kk maksaa se 26,40€. Sama12 matkaa/kk arvolipulla on kallistumassa 7,20€ eli 33,60€
Mikäli käytössäsi on nyt raitiovaunulippu,12 matkaa/kk maksaa 20,40€ eli korotusta tulee tusinaan matkaan 13,20€.
Ne eivät ole inhimillisiä korotuksia.
( Eläkeläis-vähennyksiä myönnetään vain Kelan eläkeläisille ja invalidi-vähennyksiä ainoastaan vakavimpaan haittaluokkaan.Työttömillä, osa-aikaisilla tai sairailla yms. vähennyksiä ei edes ole.)

Itse espoolaisena B-vyöhkkeellä asuvana uudistus on huippujuttu, koska pienellä hinnankorotuksella saa käytännössä nykyisen seutulipun hyödyn.

Käyn Espoossa koulussa, eli nyt on käytössä vain Espoon sisäinen kausilippu. Tulevaisuudessa on siis paljon matalampi kynnys mennä Helsinkiin kun siitä ei tarvitse erikseen maksaa, eli en todella malta odottaa uudistusta!

Uskon, että myös moni muu odottaa uudistusta, vaikka näitä kommentteja luettaessa saa aika erilaisen käsityksen.

Ne joilla käy hyvä tuuri saavatkin olla iloisia. On kuitenkin huolestuttavaa, että samalla joillekin toisille käy todella huono tuuri. Ihanteellista olisi mikäli kaikilla olisi hyvä tuuri tai edes huono tuurisemmilla hieman vähemmän huono tuuri.

Mutta maassa on nyt tämä valloillaan, että paremmin toimeentulevat saavat uusia etuja ja huonommin toimeentulevat joutuvat maksamaan entistäkin enemmän.

Olen työtön helsinkiläinen yksinhuoltaja. Kumpikaan lapsistani ei päässyt lähilukioon. Ensi vuonna heidän koulumatkoille pitää ostaa seutulippu, vaikka koulut ovat A vyöhykkeellä. Minun pitää ostaa seutulippu käydäkseni hoitamassa vanhempieni hautaa, lääkärissä, pankissa ym asioilla. Meistä kukaan ei käy Helsingin ulkopuolella, kuin äärimmäisen harvoin. Harkitkaa vielä yhden vyöhykkeen lippuja. Niiden hintaa voi sitten pudottaa kunnolla, koska laskelmissanne tulee matkustajille iso hyöty jatkuvasta ja satunnaisesta vyöhykerajan ylittämisestä. Saatte samat rahat verottamalla satunnaiset matkat erikseen.
Minä saan 30€ vuosi haudan hoidon. Seutulipulla yksi käynti hautausmaalla olisi 5,60€.
Jos kävisin vain kerran viikossa olisi kesän (n.16 viikkoa) kustannukset seutulipulla 90€. Taidan käydä vaan viemässä kynttilät Pyhäinpäivänä ja Jouluna. Hyvällä tuurilla ehdin siirrolla takaisin...

Hei! Jos asutte Helsingissä ja lasten koulut ovat A-vyöhykkeellä, he pääsevät kulkemaan koulumatkansa AB-lipulla, sillä Helsinki sijaitsee kokonaisuudessaan A- ja B-vyöhykkeillä. Kesäkuisen lippujen hintaesityksen mukaan aikuisten 30 vuorokauden AB-lippu maksaa 5 euroa enemmän kuin nykyinen Helsingin sisäinen lippu. Lasten lippujen hinta on jatkossakin puolet aikuisten lipusta, eli heidän lipuissaan hintaero on 2,50 euroa. Asiointimatkoillesikaan et tarvitse seutulipun korvaavaa ABC-lippua, jos matkat eivät ulotu Espoon tai Vantaan puolelle. Uusien lippujen vyöhykerajoja voi katsoa kartasta sivulla https://hslhrt.maps.arcgis.com/apps/View/index.html?appid=90726344e15546529c80a11701c3f710

Kirjoittaja on käyttänyt sanaa seutulippu, mutta selvästikin tarkoittanut juuri tätä AB-lippua...eli kirjoittaa sitä, kuinka tuleva AB on paljon kalliimpi kuin nykyinen sisäinen (ikäänkuin pelkkä A) lippu. Maininta siitä, että tulevaisuudessa matka maksaisi 5,60€ syntyy juuri siitä, että AB kertalipun hinnaksi on esitetty 2,80€ ja edestakainen yli tunnin matka maksaisi siis 5,60€
30 vuorokauden lippu sopii vakiosti matkaaville, mutta useita matkoja epäsäännöllisesti tekevän ei kannata sitä ostaa.

Uudistuksessa maksajiksi joutuvat epäsäännöllisesti ja/tai satunnaisesti matkaavat, he jotka käyttävät kertalippuja tai arvoa kauden sijaan. Erityisen ikäväksi asian tekee se, että näitä käyttäjiä ovat yleensä työttömät, osa-aika tai keikkatyötä tekevät, työllistetyt, eläkeläiset, sairaat...joihin pienetkin hintojen korotukset vaikuttavat enemmän.

"Helsinki sijaitsee kokonaisuudessaan A- ja B-vyöhykkeillä" on väärin, sillä osa Helsingistä on C-vyöhykettä.

TTS-laskelmissa on mukana myös uusi vuosilippu, joka on kerran kuussa laskutettava, vähintään 12 kuukautta voimassa oleva kausilippu. Ne jotka eivät ole töissä koko vuotta, kärsivät eniten, muillehan tämä vuosilippu on edullinen.
Toinen asia koskee eläkeläisiä. Mielestäni jo 65 vuotiaiden pitäisi saada jonkinlainen alennus edes keskipäivän ajaksi, onko tarkoitus että vähävaraiset jäävät kotiin masentumaan?

Mielestäni ylipäätäänkään ikään perustuva alennus-järjestelmä ei ole tarpeeksi oikeudenmukainen. Eikö lippujen hintoja voisi jaotella sen mukaan mikä on elämäntilanne, ihan sama onko sitten nuorempi vai vanhempi.
Eläkeläisalennus kaikille eläkeläisille riippumatta eläkeyhtiön nimestä ja eläkeläisen ikävuosista. Opiskelija-alennus myös sen perusteella, että on opiskelija - eikä tietyn ikäinen opiskelija. Työttömille oma alennusryhmä tai lukeutuminen opiskelija ryhmään.
Kysehän on siitä, että on vaikeampaa kustantaa lippujen hintoja mikäli on alhaiset tulot - ei siitä minkä ikäinen on.

Vyöhykeuudistuksen piti olla oikeudenmukainen ja maksun määräytyä matkan pituuden mukaan. Nyt pari pysäkinväliä ratikalla maksaa saman kuin matka Matinkylästä Itikseen. Helsinkiläiset laitetaan taas maksumiehiksi.. Työmatkani piteni ajallisesti yli 50% metron myötä ja hintaa aiotaan nostaa 30%! Viimeisin HSL:n veto oli se, että linjan 21 päätepysäkki siirrettiin keskustasta Eiraan, jonne varmaan suuntautuu paljon työmatkaliikennettä...

Ratikkalippu poistuu, eli yksittäisen ratikkamatkan hinta nousee. Mutta minkälainen matka on matka, joka on sekä noin paljon pidentynyt että noin paljon kallistuu?

Aivan kehä 3:n vieressä eteläpuolella asuvana ja aivan kehä 3:n vieressä pohjoispuolella töissä käyvänä (ei siis samassa kohtaa vaan kehää vajaa 10 km) lipun hinta tulee nousemaan 5 eurolla. Sillä rahalla ei saa edes sujuvaa suoraa yhteyttä vaan täytyy mennä vaihdolla ja matka-aika on lyhyeen kilometrimäärään turhauttavan pitkä. Ei kyllä tosiaan hyvään suuntaan ole tämä uudistus menossa..
Toisekseen aiemmin mielestäni oli helpompi hahmottaa pääseekö sisäisellä vai tarvitaanko seutulippu. Jatkossa jos on menossa jonnekin sellaiseen paikkaan, missä ei normaalisti käy, tulee reitin lisäksi etsiä myös vyöhyke- ja hintatieto.

Kuukausilipun hinnan nousu viidellä eurolla on varsin maltillista kun ottaa huomioon miten kauan ne ovat säilyneet lähes tai täysin ennallaan. Inflaatio kuitenkin laukkaa joka vuosi.

Ja totta on, että jokainen muutos tuntuu aluksi hankalalta, mutta eiköhän normaali aikuinen opi suurin piirtein vyöhykerajat tuntemaan (samaan tapaan kuin nykyiset kuntarajat) melko pian.

Mutta kaikkein isoimpien hintojen nousun kohdistaminen nimenomaan heikoiten toimeentuleviin on huolestuttavaa. Arvoliput ja kertaliput ovat satunnaisesti matkaajilla huomattavasti yleisempiä kuin kausiliput. Satunnaisesti eniten taas matkustaa työtön, osa-aikainen, sairas, eläkeläinen...siis joukko jonka maksukyky on heikoin.

Ei niitä nykyisiäkään kuntarajojen tarkkoja paikkoja kaikki tunne, yleensä kyseessä on tieto siitä minkäniminen paikka kuuluu mihinkin kaupunkiin. Se minkänimisiä paikkoja missäkin kaupungissa on, on helpompi selvittää kuin se mille vyöhykkeelle kuuluu sen ja sen niminen paikka.

Voisiko joku Viisas selventää miksi on vyöhyke A jos ei pelkkää A lippua voi ja saa ostaa?

AB vyöhykkeestä A, C vyöhykkeestä B ja D vyöhykkeestä C. Myyntiin A, AB, B, BC, C, ABC.
Toimiiko vai sotkinko jotain...

Unohdit BC-liput, joiden hinta on sama kuin AB-lippujen, mutta sinun systeemissäsi niitä ei ole.

Siis hintojakin toki suhteutettaisiin.
Yksi kirjain halvin, kaksi enempi ja kolme vielä enempi - kirjaimen nimestä riippumatta, siis missä kohtaa vaan sama.

Vyöhykkeiden idea on, että pääkaupunkiseudulla voisi matkustaa asuinpaikasta riippumatta kaikkiin suuntiin vähintään 10 km ilman "seutulippua". Jos yhden vyöhykkeen matkalle myytäisiin halvempia lippuja, silloin kahden vyöhykkeen lippu olisi uusi "seutulippu", jolloin vyöhykkeen rajalla asuvat eivät pääsisi joka suuntaan 10 km samalla hinnalla.

Monet on ihan valmiita maksamaan 10km matkasta, kun sellaisen tekee. Mutta halua tuntuisi olevan maksaa lyhyemmästä matkasta vähemmän kuin siitä 10km matkasta, jos tekeekin sellaisen.

Miksei sanottu vaan reilusti että helsinkiläisten lippujen hintaa korotetaan ja muiden lasketaan. Kuka Helsingissä asuva ja töisäkäyvä haluaisi Espooseen tai Vantaalle mennä???

Koska noin ei käy. Myös "Espoon sisäisen" lipun hinta nousee, mutta kaikilla entisillä sisäisillä lipuilla pääsee jatkossa pidemmälle. Lipun hinnan nousu on välttämätöntä jo inflaationkin takia (toki olisi ollut HSL:ltä oiva PR-veto olla nostamatta lipun hintoja tämän muutoksen yhteydessä).

Kaikkialla vois olla myös "sisäinenlippu", niin vyöhykkeellä C kuin A tai B:kin.

Niin, tehdä kuten Posti teki tässä joitakin vuosia sitten: Ennen vuodenvaihdetta mainostettiin että "postimaksut eivät nouse vuodenvaihteessa". No, eipä nousseetkaan. Mutta huhtikuussa nousivat...

No vaikka niinkin. Tai sitten esim. puolet korotuksesta viime vuodenvaihteessa ja toinen puoli myöhemmin.

Pääkaupunkiseudun liityntäpysäköinnistä suurin osa sijaitsee C-vyöhykkeellä. Auton jättäminen B-vyöhykkeen liityntäparkkiin tulee kuitenkin valtaosalle matkustajia halvemmaksi.

Ennustan, että vyöhykeuudistuksen jälkeen alkaa joka aamuinen kilpa-ajo B-vyöhykkeen harvoille liityntäpaikoille. Viimeistään kuudelta aamulla B-vyöhykkeen parkkipaikat tulevat olemaan täynnä.

Tähän ongelmaan on kuitenkin olemassa helppo ja suhteellisen halpa ratkaisu: liitetään kaikki raideliikenteen aseman B-vyöhykkeeseen!

Mikäli uudistuksissa ei ajateltaisi niin paljon vaan kuntien maksamisia - niin KAIKKI raideliikenne voisi olla hieman edullisempaa kuin autoliikenne, nimenomaan luonnon ja sen suojelun vuoksi.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.